Reklama

Gorzkie Żale - medytacja trzecia

Konanie Jezusa i nasze

„Jezu mój, we krwi ran swoich obmyj duszę z grzechów moich”. Gdyby pytać o istotę Męki Pana, to jest ona tutaj właśnie. Męka Pańska to nie jest przecież dobrowolne skazanie się Boga na ból dla samego bólu. To przejście Boga przez ból i cierpienie, aby nas wyzwolić z bólu i cierpienia grzechu. Nie dlatego wpatrujemy się w Jezusowy bok, że pociąga nas krew, ale dlatego, że z tego boku wypłynęły krew i woda jako zdrój miłosierdzia dla nas i dla całego świata. Bo w Jego ranach jest nasze zdrowie.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

I
Czyż są większe paradoksy od paradoksów zbawienia? „O, słodkie drzewo, spuśćże nam już ciało, żeby na tobie dłużej nie wisiało”. To, co było dotychczas znakiem hańby, wstydu i śmierci - krzyż - staje się odtąd znakiem zwycięstwa i życia. Przeklęte drzewo staje się drzewem słodkim. To na nim zawisło ciało Zbawiciela. Teraz „my je uczciwie w grobie położymy, płacz uczynimy”. Trzeba nad Nim zapłakać jak nad każdym umarłym. Ale nie tylko nad
Nim. Bardziej niż nad Nim, nad sobą. Bo przecież nie byłoby Jego śmierci bez moich grzechów. „Oby się serce w łzy rozpływało, że Cię, mój Jezu, sprośnie obrażało”. Niech mieszają się nasze łzy - łzy smutku za Tym, który umarł, i łzy żalu nad tymi, za których umarł.

II
„Jezu! W ręce Ojca Swojego Ducha oddawszy, zamordowany”. Jakim słowem opisać to, co się tam stało? A może po prostu nie szukać pięknych słów, tylko nazwać rzecz po imieniu: morderstwo, mord tym gorszy, że zbiorowy. Do tego mordu ludzkość przygotowywała się przez wieki i przez tysiąclecia bez przerwy przykłada doń rękę. Ale czy można zamordować Trójjedynego Boga? Mylili się ci, co tak myśleli. Można Mu jedynie zabrać ludzkie życie. A i to tylko na krótko, bo na trzy dni.

III
„Jużci, już, moje kochanie gotuje się na skonanie. Toć i ja z Nim umieram”. Tak, umieramy wraz z tymi, którzy odchodzą. Każdy z nich zabiera jakąś cząstkę nas. Po śmierci bliskiego żyjemy jakby mniej. I na tym z jednej strony polega umieranie. Z drugiej strony w śmierci Pana jest cząstka każdego z nas. Ta najgorsza cząstka, ta, która nie chce umrzeć: nasza złość, nasza nieprawość, nasza nienawiść. Obyśmy zawsze nosili w sobie konanie Jezusa, bo tylko wtedy konać w nas będą nasze grzechy..

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Fundacja Grupa Proelio: nowy przedmiot „edukacja zdrowotna” to permisywna edukacja seksualna

2024-04-19 14:27

[ TEMATY ]

edukacja

Adobe Stock

Od września 2025 r. w szkołach realizowany ma być nowy przedmiot „Edukacja zdrowotna”, który zastąpi „Wychowanie do życia w rodzinie”. - Ministerstwo Edukacji wraz z resortami zdrowia i sportu, pod przykrywką troski o zdrowie dzieci i młodzieży, planuje wprowadzić do szkół permisywną, deprawacyjną, edukację seksualną. W odróżnieniu od Wychowania do Życia w rodzinie nowy przedmiot może być obowiązkowy - alarmuje Grupa Proelio i zachęca do sprzeciwu wobec tych planów.

Ministrowie edukacji, zdrowia i sportu na wspólnej konferencji prasowej zapowiedzieli, że od września 2025 r. w szkołach realizowany ma być nowy przedmiot, który zastąpi „Wychowanie do życia w rodzinie” - „Edukacja zdrowotna”. Jego elementem ma być edukacja seksualna.

CZYTAJ DALEJ

„Każdy próg ghetta będzie twierdzą” – 81 lat temu wybuchło powstanie w getcie warszawskim

2024-04-19 07:33

[ TEMATY ]

powstanie w getcie

domena publiczna Yad Vashem, IPN, ZIH

19 kwietnia 1943 r., w getcie warszawskim rozpoczęło się powstanie, które przeszło do historii jako największy akt zbrojnego sprzeciwu wobec Holokaustu. Kronikarz getta Emanuel Ringelblum pisał o walce motywowanej honorem, który nakazywał Żydom nie dać się „prowadzić bezwolnie na rzeź”.

„Była wśród nas wielka radość, wśród żydowskich bojowników. Nagle stał się cud, oto wielcy niemieccy +bohaterowie+ wycofali się w ogromnej panice w obliczu żydowskich granatów i bomb” – zeznawała podczas słynnego procesu Adolfa Eichmanna, jednego z architektów Holokaustu, Cywia Lubetkin ps. Celina. W kwietniu 1943 r. należała do dowództwa Żydowskiej Organizacji Bojowej, jednej z dwóch formacji zbrojnych żydowskiego podziemia w getcie. Zrzeszeni w nich konspiratorzy podjęli decyzję o podjęciu walki, której najważniejszym celem miała być „śmierć na własnych warunkach”. Tym samym odrzucili dominujące wcześniej przekonanie, że tylko stosowanie się do poleceń okupantów może uratować choćby część społeczności żydowskiej w okupowanej Polsce. W połowie 1942 r. było już jasne, że założeniem działań III Rzeszy jest doprowadzenie do eksterminacji narodu żydowskiego.

CZYTAJ DALEJ

Bp Andrzej Przybylski: Jezus jest Pasterzem, nie najemnikiem!

2024-04-19 22:12

[ TEMATY ]

rozważania

bp Andrzej Przybylski

Archiwum bp Andrzeja Przybylskiego

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

21 Kwietnia 2024 r., czwarta niedziela wielkanocna, rok B

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję