Reklama

Wychowanie jako zadanie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwsza debata na temat adekwatności metod i form pracy wychowawczej w szkole odbyła się 4 marca, w I Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Chełmońskiego w Łowiczu. Debatę zorganizowało LO im. Chełmońskiego, należące do Stowarzyszenia Szkół Aktywnych, wraz z Wydziałem Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki Starostwa Powiatowego w Łowiczu. Spotkanie, jak czytamy w zaproszeniu, miało stać się okazją do wymiany doświadczeń z zakresu skutecznego wdrażania szkolnych programów wychowawczych.
Przybyłych gości powitał dyrektor I Liceum, dr Henryk Zasępa. Znaleźli się wśród nich m.in. dr Danuta Nakoneczna - twórca, fundator i naukowy opiekun Towarzystwa Szkół Twórczych i Stowarzyszenia Szkół Aktywnych; Jolanta Lipszyc - przewodnicząca Towarzystwa Szkół Twórczych; Wiesława Zewald - przewodnicząca Stowarzyszenia Szkół Aktywnych. Do Łowicza zjechali również dyrektorzy i najbardziej kreatywni wychowawcy klasowi szkół z całej Polski, stowarzyszeni w obu instytucjach. Nie zabrakło wizytatora z Delegatury Skierniewice, zarazem opiekunki szkoły - Krystyny Mostowskiej oraz dyrektora Wydziału Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki Starostwa Powiatowego w Łowiczu - Elżbiety Hendrysiak. Towarzystwo Szkół Twórczych obchodziło już 20-lecie swego istnienia, natomiast Stowarzyszenie Szkół Aktywnych (SSA) istnieje od 10 lat. Celem obu jest stałe doskonalenie procesów nauczania i wychowania w aspekcie tworzenia elitarnych - pod względem edukacyjnym - szkół publicznych. Inspiracją dotychczasowych poszukiwań innowacyjnych Towarzystw są pozornie przeciwstawne zasady pedagogicznego postępowania: indywidualizacja i socjalizacja procesu kształcenia; kierownicza rola nauczyciela i współudział uczniów w organizacji procesu kształcenia, współdziałanie i współpraca stowarzyszonych szkół oraz ich pozytywna rywalizacja, jako cenne źródła nowych idei i pomysłów. Do najważniejszych osiągnięć edukacyjnych w wieloletniej działalność TST i SSA zaliczyć należy min. wypromowanie idei oraz opracowanie, wdrożenie i upowszechnienie koncepcji klas i szkół autorskich; rozszerzenie skali ocen z czterech stopni do sześciu; wypracowanie i wdrożenie systemu wykrywania i wspomagania w rozwoju uczniów uzdolnionych; powołanie przy liceach ogólnokształcących Klubów Promocji Talentów; opracowanie i wdrożenie metod nauczania zindywidualizowanego; opracowanie programów klas gimnazjalnych i ich eksperymentalne wdrożenie; tworzenie systemu wychowawczego wspartego o trójczynnikową teorię rozwoju osobowości oraz o inspirujące wskazania edukacji humanistycznej i personalistycznej. Jeszcze jedno ważne osiągnięcie Towarzystw, to opracowanie koncepcji doskonalenia zawodowego nauczycieli, opartego na praktyce, na poczynaniach nauczycieli-mistrzów i na kierowanym samokształceniu.
Jak wielokrotnie podkreślała dr Danuta Nakoneczna, do szczególnie cennych osiągnięć Towarzystwa Szkół Twórczych należy również wydanie, nakładem własnym, ośmiu książek popularyzujących wypracowane i wdrażane innowacje pedagogiczne. Większość z nich przekazywana jest niezamożnym szkołom oraz bibliotekom pedagogicznym, uczelnianym i miejskim nieodpłatnie W ramach funduszy własnych, pochodzących ze składek członkowskich szkół, Towarzystwo systematycznie nagradza wyróżniających się w pracy uczniów i ich nauczycieli. Przed TST i SSA stają nowe, ważne zadania innowacyjno-wdrożeniowe, wynikające z potrzeb i oczekiwań społecznych, gospodarczych i politycznych kraju. W ostatnich latach obserwujemy w szkołach całej Polski lawinowe narastanie złożonych problemów wychowawczych. Jednocześnie coraz częściej ujawniają się dobre pod względem wychowawczym szkoły, oraz wybitni, cenieni przez uczniów i rodziców wychowawcy. Stowarzyszenia postanowiły wspólnie analizować, wzbogacać i upowszechniać ich autorskie programy oraz praktyczne sposoby rozwiązywania problemów szkolnych. Najlepszą metodą przekazywania doświadczeń, jest dyskusja panelowa, wzbogacana teoretycznymi opracowaniami omawianych zagadnień. Pierwsza taka dyskusja panelowa odbyła się właśnie w Łowiczu. Swoje działania wychowawcze przedstawiły dwie szkoły: łowickie LO im. Chełmońskiego oraz I LO im. Mikołaja Kopernika z Łodzi. Druga ze szkół zaprezentowała m.in. wyjątkowo ciekawy program „Asystent”, który uaktywnia ucznia, uczy samodzielnego pogłębiania wiedzy i współpracy, przygotowuje liderów. Obecny w czasie debaty wątek, to także znakomite, a mało dotąd propagowane osiągnięcia polskiej młodzieży na międzynarodowych olimpiadach przedmiotowych. TST i SSA wydały specjalne opracowanie w celu promowania wybitnych olimpijczyków. Istnieje także Stowarzyszenie Nauczycieli Olimpijskich. Z przeglądu tych osiągnięć nietrudno jest wyciągnąć bardzo optymistyczny wniosek sformułowany przez Danutę Nakoneczną „nie pytajmy co mamy do zaoferowania Europie, ale co Europa ma do zaproponowania naszej młodzieży”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna za wstawiennictwem św. Teresy Benedykty od Krzyża

[ TEMATY ]

nowenna

Edyta Stein

św. Teresa Benedykta od Krzyża

Archiwum Towarzystwa Edyty Stein we Wrocławiu

Zapraszamy do wspólnej modlitwy nowenną za wstawiennictwem św. Teresy Benedykty od Krzyża (Edyty Stein) przed liturgicznym wspomnieniem. Nowenna do odmawiania między 31 lipca a 8 sierpnia.

31 lipca
CZYTAJ DALEJ

Św. Jan Maria Vianney

Niedziela legnicka 12/2010

[ TEMATY ]

święty

św. Jan Maria Vianney

KS. SŁAWOMIR MAREK

Urodził się 8 maja 1786 r. we Francji, w miejscowości Dardilly, niedaleko Lionu. Był jednym z siedmiorga dzieci państwa Mateusza i Marii Vianney, prostych rolników, posiadających dwunastohektarowe gospodarstwo. Jan już od wczesnych lat ukochał modlitwę. Przykładem i zachętą byli dla niego rodzice, którzy codziennie wieczorem wraz ze swoimi dziećmi modlili się wspólnie. Po latach powiedział: „W domu rodzinnym byłem bardzo szczęśliwy mogąc paść owce i osiołka. Miałem wtedy czas na modlitwę, rozmyślania i zajmowanie się własną duszą. Podczas przerw w pracy udawałem, że odpoczywam lub śpię jak inni, tymczasem gorąco modliłem się do Boga. Jakież to były piękne czasy i jakiż ja byłem szczęśliwy”. Należy pamiętać, iż lata młodości Jana Vianneya, to okres bardzo trudny w historii Francji. W tym czasie bowiem szalała rewolucja, która w dużej mierze przyczyniła się do pogłębienia kryzysu między duchowieństwem a państwem. Walka z Kościołem sprawiła, że wielu księży odeszło od tradycji, składając przysięgę na Konstytucję Cywilną Kleru. Wzrost laicyzacji i głęboko posunięte antagonizmy to tylko główne problemy ówczesnej francuskiej rzeczywistości. Mimo tak trudnych warunków nie zaprzestano sprawowania sakramentów i katechizacji dzieci. Przygotowania do Pierwszej Komunii trwały 2 lata. Spotkania odbywały się w prywatnych domach, zawsze nocą i jedynie przy świecy. Jan przyjął Pierwszą Komunię w szopie zamienionej na prowizoryczną kaplicę, do której wejście dla ostrożności zasłonięto furą siana. Miał on wówczas 13 lat. Od czasu wybuchu Rewolucji w Dardilly nie było nauczyciela. Z pomocą zarządu gminnego otwarto szkołę, w której uczyły się nie tylko dzieci, ale i starsza młodzież, a wśród niej Jan Maria. Przez dwie zimy uczył się czytać, pisać i poprawnie mówić w ojczystym języku. Stał się bliską osobą miejscowego proboszcza i stopniowo dojrzewało w nim pragnienie zostania księdzem. Ojciec początkowo zdecydowanie sprzeciwiał się, bowiem gospodarstwo potrzebowało silnych rąk do pracy, a poza tym brakowało pieniędzy na opłacenie studiów i utrzymanie młodzieńca. Jednak pod wpływem nalegań syna, ojciec ustąpił.
CZYTAJ DALEJ

Rzymskie spotkanie wspólnot drogi neokatechumenalnej: pielgrzymi nadziei w sercu Kościoła

2025-08-04 13:14

[ TEMATY ]

spotkanie

Droga Neokatechumenalna

Pielgrzymi nadziei

serce Kościoła

ks. Marek Weresa / Vatican Media

Spotkanie wspólnot drogi neokatechumenalnej

Spotkanie wspólnot drogi neokatechumenalnej

Od samego rana, u podnóża Zamku Anioła w Rzymie - gdzie rozpoczyna się droga jubileuszowa - można usłyszeć charakterystyczne pieśni pielgrzymów, którzy w minionych dniach uczestniczyli w Jubileuszu Młodzieży. Dziś udają się do Bazyliki Watykańskiej, aby przejść przez Drzwi Święte, a w godzinach popołudniowych będą uczestniczyć na Tor Vergata w spotkaniu z założycielami Drogi Neokatechumenalnej.

Wierni przybyli nie tylko z Europy, ale z różnych zakątków świata. Po zeszłotygodniowych jubileuszowych wydarzeniach, dziś na przedmieściach Rzymu odbędzie się nabożeństwo, w którym będą uczestniczyć członkowie wspólnot drogi neokatechumenalnej. Podczas Liturgii Słowa Bożego, po wspólnej modlitwie odbędzie się tzw. „wołanie”, kiedy młodzi będą mogli się zdecydować na podjęcie kroku w realizacji powołania: kapłańskiego, zakonnego bądź misyjnego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję