Reklama

Wychowanie jako zadanie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwsza debata na temat adekwatności metod i form pracy wychowawczej w szkole odbyła się 4 marca, w I Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Chełmońskiego w Łowiczu. Debatę zorganizowało LO im. Chełmońskiego, należące do Stowarzyszenia Szkół Aktywnych, wraz z Wydziałem Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki Starostwa Powiatowego w Łowiczu. Spotkanie, jak czytamy w zaproszeniu, miało stać się okazją do wymiany doświadczeń z zakresu skutecznego wdrażania szkolnych programów wychowawczych.
Przybyłych gości powitał dyrektor I Liceum, dr Henryk Zasępa. Znaleźli się wśród nich m.in. dr Danuta Nakoneczna - twórca, fundator i naukowy opiekun Towarzystwa Szkół Twórczych i Stowarzyszenia Szkół Aktywnych; Jolanta Lipszyc - przewodnicząca Towarzystwa Szkół Twórczych; Wiesława Zewald - przewodnicząca Stowarzyszenia Szkół Aktywnych. Do Łowicza zjechali również dyrektorzy i najbardziej kreatywni wychowawcy klasowi szkół z całej Polski, stowarzyszeni w obu instytucjach. Nie zabrakło wizytatora z Delegatury Skierniewice, zarazem opiekunki szkoły - Krystyny Mostowskiej oraz dyrektora Wydziału Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki Starostwa Powiatowego w Łowiczu - Elżbiety Hendrysiak. Towarzystwo Szkół Twórczych obchodziło już 20-lecie swego istnienia, natomiast Stowarzyszenie Szkół Aktywnych (SSA) istnieje od 10 lat. Celem obu jest stałe doskonalenie procesów nauczania i wychowania w aspekcie tworzenia elitarnych - pod względem edukacyjnym - szkół publicznych. Inspiracją dotychczasowych poszukiwań innowacyjnych Towarzystw są pozornie przeciwstawne zasady pedagogicznego postępowania: indywidualizacja i socjalizacja procesu kształcenia; kierownicza rola nauczyciela i współudział uczniów w organizacji procesu kształcenia, współdziałanie i współpraca stowarzyszonych szkół oraz ich pozytywna rywalizacja, jako cenne źródła nowych idei i pomysłów. Do najważniejszych osiągnięć edukacyjnych w wieloletniej działalność TST i SSA zaliczyć należy min. wypromowanie idei oraz opracowanie, wdrożenie i upowszechnienie koncepcji klas i szkół autorskich; rozszerzenie skali ocen z czterech stopni do sześciu; wypracowanie i wdrożenie systemu wykrywania i wspomagania w rozwoju uczniów uzdolnionych; powołanie przy liceach ogólnokształcących Klubów Promocji Talentów; opracowanie i wdrożenie metod nauczania zindywidualizowanego; opracowanie programów klas gimnazjalnych i ich eksperymentalne wdrożenie; tworzenie systemu wychowawczego wspartego o trójczynnikową teorię rozwoju osobowości oraz o inspirujące wskazania edukacji humanistycznej i personalistycznej. Jeszcze jedno ważne osiągnięcie Towarzystw, to opracowanie koncepcji doskonalenia zawodowego nauczycieli, opartego na praktyce, na poczynaniach nauczycieli-mistrzów i na kierowanym samokształceniu.
Jak wielokrotnie podkreślała dr Danuta Nakoneczna, do szczególnie cennych osiągnięć Towarzystwa Szkół Twórczych należy również wydanie, nakładem własnym, ośmiu książek popularyzujących wypracowane i wdrażane innowacje pedagogiczne. Większość z nich przekazywana jest niezamożnym szkołom oraz bibliotekom pedagogicznym, uczelnianym i miejskim nieodpłatnie W ramach funduszy własnych, pochodzących ze składek członkowskich szkół, Towarzystwo systematycznie nagradza wyróżniających się w pracy uczniów i ich nauczycieli. Przed TST i SSA stają nowe, ważne zadania innowacyjno-wdrożeniowe, wynikające z potrzeb i oczekiwań społecznych, gospodarczych i politycznych kraju. W ostatnich latach obserwujemy w szkołach całej Polski lawinowe narastanie złożonych problemów wychowawczych. Jednocześnie coraz częściej ujawniają się dobre pod względem wychowawczym szkoły, oraz wybitni, cenieni przez uczniów i rodziców wychowawcy. Stowarzyszenia postanowiły wspólnie analizować, wzbogacać i upowszechniać ich autorskie programy oraz praktyczne sposoby rozwiązywania problemów szkolnych. Najlepszą metodą przekazywania doświadczeń, jest dyskusja panelowa, wzbogacana teoretycznymi opracowaniami omawianych zagadnień. Pierwsza taka dyskusja panelowa odbyła się właśnie w Łowiczu. Swoje działania wychowawcze przedstawiły dwie szkoły: łowickie LO im. Chełmońskiego oraz I LO im. Mikołaja Kopernika z Łodzi. Druga ze szkół zaprezentowała m.in. wyjątkowo ciekawy program „Asystent”, który uaktywnia ucznia, uczy samodzielnego pogłębiania wiedzy i współpracy, przygotowuje liderów. Obecny w czasie debaty wątek, to także znakomite, a mało dotąd propagowane osiągnięcia polskiej młodzieży na międzynarodowych olimpiadach przedmiotowych. TST i SSA wydały specjalne opracowanie w celu promowania wybitnych olimpijczyków. Istnieje także Stowarzyszenie Nauczycieli Olimpijskich. Z przeglądu tych osiągnięć nietrudno jest wyciągnąć bardzo optymistyczny wniosek sformułowany przez Danutę Nakoneczną „nie pytajmy co mamy do zaoferowania Europie, ale co Europa ma do zaproponowania naszej młodzieży”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kalendarz Adwentowy: Łaska wpleciona w rodowód

2025-12-16 21:00

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

Karol Porwich/Niedziela

• Rdz 49, 1a. 2. 8-10 • Mt 1, 1-17
CZYTAJ DALEJ

Kard. Grzegorz Ryś do kapłanów: Milczenie jest lekiem na niewiarę

2025-12-18 07:17

[ TEMATY ]

rekolekcje

Archidiecezja Krakowska

Podczas rekolekcji przed swoim ingresem do katedry na Wawelu, kard. Grzegorz Ryś wskazał na postawę kapłana, który powinien być „dla ludzi”. Podkreślił także, że milczenie jest lekarstwem na niewiarę. - To bardzo piękna podpowiedź, by tak jak dbamy o liturgię, zadbać o milczenie, które jest lekiem na niewiarę – mówił metropolita krakowski-nominat.

Na początku metropolita krakowski-nominat nawiązał do oryginalnego zapisu rodowodu Jezusa z Ewangelii św. Mateusza. – Pierwszą księgą jaką Bóg pisze, jaką Bóg się posługuje, pierwszą księgą jest zawsze człowiek – mówił, przywołując przykład dziecka, które dostaje pierwszą lekcję od swoich rodziców. – Bóg przemawia do dziecka najpierw przez osoby rodziców, a potem dopiero przez wszystkie książki, jakie będzie miało czas czytać w życiu. Rekolekcje są pewnie po to, żebyśmy byli czytelni, żeby ludzie mogli nas czytać – zauważył.
CZYTAJ DALEJ

Kalendarz Adwentowy: Głos rodzi się z milczenia

2025-12-18 21:00

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

Adobe Stock

• Sdz 13, 2-7. 24-25a • Łk 1, 5-25
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję