Reklama

Wychowanie jako zadanie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwsza debata na temat adekwatności metod i form pracy wychowawczej w szkole odbyła się 4 marca, w I Liceum Ogólnokształcącym im. Józefa Chełmońskiego w Łowiczu. Debatę zorganizowało LO im. Chełmońskiego, należące do Stowarzyszenia Szkół Aktywnych, wraz z Wydziałem Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki Starostwa Powiatowego w Łowiczu. Spotkanie, jak czytamy w zaproszeniu, miało stać się okazją do wymiany doświadczeń z zakresu skutecznego wdrażania szkolnych programów wychowawczych.
Przybyłych gości powitał dyrektor I Liceum, dr Henryk Zasępa. Znaleźli się wśród nich m.in. dr Danuta Nakoneczna - twórca, fundator i naukowy opiekun Towarzystwa Szkół Twórczych i Stowarzyszenia Szkół Aktywnych; Jolanta Lipszyc - przewodnicząca Towarzystwa Szkół Twórczych; Wiesława Zewald - przewodnicząca Stowarzyszenia Szkół Aktywnych. Do Łowicza zjechali również dyrektorzy i najbardziej kreatywni wychowawcy klasowi szkół z całej Polski, stowarzyszeni w obu instytucjach. Nie zabrakło wizytatora z Delegatury Skierniewice, zarazem opiekunki szkoły - Krystyny Mostowskiej oraz dyrektora Wydziału Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki Starostwa Powiatowego w Łowiczu - Elżbiety Hendrysiak. Towarzystwo Szkół Twórczych obchodziło już 20-lecie swego istnienia, natomiast Stowarzyszenie Szkół Aktywnych (SSA) istnieje od 10 lat. Celem obu jest stałe doskonalenie procesów nauczania i wychowania w aspekcie tworzenia elitarnych - pod względem edukacyjnym - szkół publicznych. Inspiracją dotychczasowych poszukiwań innowacyjnych Towarzystw są pozornie przeciwstawne zasady pedagogicznego postępowania: indywidualizacja i socjalizacja procesu kształcenia; kierownicza rola nauczyciela i współudział uczniów w organizacji procesu kształcenia, współdziałanie i współpraca stowarzyszonych szkół oraz ich pozytywna rywalizacja, jako cenne źródła nowych idei i pomysłów. Do najważniejszych osiągnięć edukacyjnych w wieloletniej działalność TST i SSA zaliczyć należy min. wypromowanie idei oraz opracowanie, wdrożenie i upowszechnienie koncepcji klas i szkół autorskich; rozszerzenie skali ocen z czterech stopni do sześciu; wypracowanie i wdrożenie systemu wykrywania i wspomagania w rozwoju uczniów uzdolnionych; powołanie przy liceach ogólnokształcących Klubów Promocji Talentów; opracowanie i wdrożenie metod nauczania zindywidualizowanego; opracowanie programów klas gimnazjalnych i ich eksperymentalne wdrożenie; tworzenie systemu wychowawczego wspartego o trójczynnikową teorię rozwoju osobowości oraz o inspirujące wskazania edukacji humanistycznej i personalistycznej. Jeszcze jedno ważne osiągnięcie Towarzystw, to opracowanie koncepcji doskonalenia zawodowego nauczycieli, opartego na praktyce, na poczynaniach nauczycieli-mistrzów i na kierowanym samokształceniu.
Jak wielokrotnie podkreślała dr Danuta Nakoneczna, do szczególnie cennych osiągnięć Towarzystwa Szkół Twórczych należy również wydanie, nakładem własnym, ośmiu książek popularyzujących wypracowane i wdrażane innowacje pedagogiczne. Większość z nich przekazywana jest niezamożnym szkołom oraz bibliotekom pedagogicznym, uczelnianym i miejskim nieodpłatnie W ramach funduszy własnych, pochodzących ze składek członkowskich szkół, Towarzystwo systematycznie nagradza wyróżniających się w pracy uczniów i ich nauczycieli. Przed TST i SSA stają nowe, ważne zadania innowacyjno-wdrożeniowe, wynikające z potrzeb i oczekiwań społecznych, gospodarczych i politycznych kraju. W ostatnich latach obserwujemy w szkołach całej Polski lawinowe narastanie złożonych problemów wychowawczych. Jednocześnie coraz częściej ujawniają się dobre pod względem wychowawczym szkoły, oraz wybitni, cenieni przez uczniów i rodziców wychowawcy. Stowarzyszenia postanowiły wspólnie analizować, wzbogacać i upowszechniać ich autorskie programy oraz praktyczne sposoby rozwiązywania problemów szkolnych. Najlepszą metodą przekazywania doświadczeń, jest dyskusja panelowa, wzbogacana teoretycznymi opracowaniami omawianych zagadnień. Pierwsza taka dyskusja panelowa odbyła się właśnie w Łowiczu. Swoje działania wychowawcze przedstawiły dwie szkoły: łowickie LO im. Chełmońskiego oraz I LO im. Mikołaja Kopernika z Łodzi. Druga ze szkół zaprezentowała m.in. wyjątkowo ciekawy program „Asystent”, który uaktywnia ucznia, uczy samodzielnego pogłębiania wiedzy i współpracy, przygotowuje liderów. Obecny w czasie debaty wątek, to także znakomite, a mało dotąd propagowane osiągnięcia polskiej młodzieży na międzynarodowych olimpiadach przedmiotowych. TST i SSA wydały specjalne opracowanie w celu promowania wybitnych olimpijczyków. Istnieje także Stowarzyszenie Nauczycieli Olimpijskich. Z przeglądu tych osiągnięć nietrudno jest wyciągnąć bardzo optymistyczny wniosek sformułowany przez Danutę Nakoneczną „nie pytajmy co mamy do zaoferowania Europie, ale co Europa ma do zaproponowania naszej młodzieży”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Konklawe i najpilniej obserwowany komin świata

2025-05-07 21:12

[ TEMATY ]

konklawe

PAP/EPA/FABIO FRUSTACI

Choć to jeden z głównych symboli konklawe, to jego tradycja sięga jedynie nieco ponad 100 lat. Biały dym z komina zamontowanego na Kaplicy Sykstyńskiej obwieszcza światu wybór papieża. Fumata bianca weszła też na stałe do języka włoskiego jako synonim rozwiązania jakiejś sprawy, zakończenia oczekiwania.

Po raz pierwszy biały dym zwiastował wybór papieża 3 września 1914 roku, gdy wybrano kardynała Giacomo della Chiesa, który przybrał imię Benedykta XV. Wcześniej wybór papieża oznaczał… brak dymu, bowiem karty ze skutecznego głosowania archiwizowano. Dłuższa jest historia czarnego dymu. We wcześniejszych wiekach, niezależnie od tego czy konklawe odbywało się w Watykanie, czy na rzymskim Kwirynale (gdy istniało Państwo Kościelne) czerń z komina była znakiem, że wakat na Stolicy Apostolskiej trwał.
CZYTAJ DALEJ

W 2024 r. było więcej powołań męskich, a mniej żeńskich

2025-05-07 22:20

[ TEMATY ]

zakonnice

zakonnicy

Karol Porwich/Niedziela

W 2024 r. do seminariów diecezjalnych i zakonnych wstąpiło 301 mężczyzn, o 21 więcej niż w 2023 r. Żeński nowicjat zakonny rozpoczęło 66 kobiet, a w klasztorach kontemplacyjnych przybyło 15 mniszek, o 12 mniej niż rok wcześniej – poinformowała Krajowa Rada Duszpasterstwa Powołań.

Z danych przekazanych PAP przez Krajową Radę Duszpasterstwa Powołań (KRDP) wynika, że w 2024 r. formację rozpoczęło 301 mężczyzn, w tym w seminariach diecezjalnych 196, a w zakonnych 105. Rok wcześniej było to 280 mężczyzn, w tym w diecezjalnych 195 i 85 w zakonnych. To o 21 mężczyzn więcej niż rok wcześniej.
CZYTAJ DALEJ

Kim jest kard. Mamberti, który ogłosi wybór nowego papieża?

2025-05-08 16:58

[ TEMATY ]

Kardynał‑protodiakon

kard. Dominique Mamberti

Vatican Media

Kardynał Dominique Mamberti

Kardynał Dominique Mamberti

Kardynał-protodiakon, czyli najstarszy z grona kardynałów-diakonów, ogłosi wybór nowego papieża. Jest nim Francuz, kard. Dominique Mamberti. Od stycznia 2015 r. był on prefektem Najwyższego Trybunału Sygnatury Apostolskiej, jednak jego funkcja ustała z chwilą śmierci papieża Franciszka.

Dominique François Joseph Mamberti urodził się 7 marca 1952 r. w Marrakeszu w Maroku, w rodzinie francuskiej, która wkrótce po jego narodzinach powróciła do Francji. Przed wstąpieniem do Papieskiego Seminarium Francuskiego w Rzymie studiował prawo publiczne i nauki polityczne. 20 września 1981 r. został wyświęcony na kapłana diecezji Ajaccio na Korsyce. Kontynuował studia, uzyskując dyplomy z prawa cywilnego i kanonicznego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję