Reklama

Panel dyskusyjny

Zmienne świadectwo niezmiennej tradycji

25 marca, w Uroczystość Zwiastowania Pańskiego w WSD w Paradyżu odbył się kolejny już, zorganizowany przez działające w seminarium Koło Liturgiczne, panel dyskusyjny. Tym razem poświęcony był nowemu Ogólnemu Wprowadzeniu do Mszału Rzymskiego. Temat panelu brzmiał: „Zmienne świadectwo niezmiennej tradycji”. Panel poprowadził dk. Adrian Put.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Postawiona teza panelu: „Zmienne świadectwo niezmiennej tradycji” wydawała się trochę kontrowersyjna. Zmienne świadectwo... - przecież liturgia jest jedna, choć - jak można zauważyć - różnorodna.
Zaproszeni prelegenci: ks. dr Andrzej Draguła (wykładowca homiletyki); ks. dr Piotr Kubiak (wykładowca prawa kanonicznego); ks. dr Andrzej Sapieha (wykładowca teologii pastoralnej); ks. dr Zbigniew Kobus (wykładowca liturgiki) próbowali odpowiedzieć - w ramach swoich kompetencji - na postawioną tezę panelu, a także na pytania skierowane przez profesorów i kleryków uczestniczących w dyskusji. Rozpoczęła się ona od pytania o genezę nowego Wprowadzenia. „Sporo czasu upłynęło od poprzedniego wydania Mszału Rzymskiego (1979) - mówił ks. Zbigniew Kobus - to przecież 23 lata”. W międzyczasie zostało wydanych także dużo dokumentów, m. in. nowy Kodeks Prawa Kanonicznego, który wprowadził istotne zmiany i unormował pewne kwestie; także instrukcja o współpracy świeckich z kapłanami; nowe księgi dotyczące sprawowania sakramentów i sakramentaliów. Według ks. A. Sapiehy są dwa powody powstania nowego Wprowadzenia. „Otóż mowa tu o tradycji i współczesności - mówił. - Zmienia się świat i sytuacja człowieka, zatem niezmienna wiara i istota musi w pewien sposób odpowiedzieć na zmieniającą się sytuację człowieka”. Ks. Piotr Kubiak dodał, że Kodeks Prawa Kanonicznego „prosi”, by pewne szczególne normy zostały określone przez Konferencje Episkopatów lub biskupów, co znalazło swój wyraz także we wprowadzeniu do Mszału. „Jako, że jestem homiletą - powiedział ks. Andrzej Draguła - to spoglądam na Eucharystię jako na zjawisko komunikacyjne. Zauważam pewien konflikt: z jednej strony misteryjność, a z drugiej dydaktyzm. Normy próbują pogodzić te dwa wymiary liturgii”.
Zaproszeni goście zastanawiali się nie tylko nad powstaniem nowego Wprowadzenia do Mszału Rzymskiego, ale poszli trochę dalej, szukając odpowiedzi na pytanie, jaka jest liturgia, czy nie jest w pewnym stopniu rygorystyczna, zwracając uwagę na szczegóły: postawy ciała, gesty? Do stwierdzenia tego nawiązał ks. Zbigniew Kobus. „Rodzi się więc pytanie, po co prawodawstwo liturgiczne - pytał ks. Kobus. - Patrząc na historię liturgii, można zaobserwować pewną formę legislacji”. Św. Augustyn pisze, „że zanim tekst zostanie przedstawiony zgromadzeniu to dobrze żebym go przejrzał”. Jest zatem potrzeba ciągłej normalizacji liturgii, by była poprawna.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Beata Kempa dla portalu niedziela.pl: Przyglądałam się temu szaleństwu Zielonego Ładu z niedowierzaniem

2024-04-25 10:01

[ TEMATY ]

Łukasz Brodzik

Beata Kempa

Archiwum Beaty Kempy

Beata Kempa

Beata Kempa

Ostatnia kadencja Parlamentu Europejskiego obfitowała w szereg absurdalnych dyskusji - powiedziała portalowi niedziela.pl Beata Kempa. Jak podkreśliła europoseł Suwerennej Polski kompletną aberracją było m.in. ponad sto debat, które łajały Polskę tylko dlatego, że w naszym kraju były konserwatywne rządy.

Beata Kempa dodaje, że w Europie jest sporo problemów gospodarczych spowodowanych nie tylko wojną na Ukrainie, ale także Zielonym Ładem. A to pcha elity europejskie, bojące się teraz własnych wyborców, do debat, które mocno elektryzują społeczeństwa ideologicznie.

CZYTAJ DALEJ

Legenda św. Jerzego

Niedziela Ogólnopolska 16/2004

[ TEMATY ]

święty

św. Jerzy

I, Pplecke/pl.wikipedia.org

Święty Jerzy walczący ze smokiem. Rzeźba zdobiąca Dwór Bractwa św. Jerzego w Gdańsku

Święty Jerzy walczący ze smokiem. Rzeźba zdobiąca Dwór Bractwa św. Jerzego w Gdańsku

Św. Jerzy - choć historyczność jego istnienia była niedawnymi czasy kwestionowana - jest ważną postacią w historii wiary, w historii w ogóle, a przede wszystkim w legendzie.

Św. Jerzy, oficer rzymski, umęczony był za cesarza Dioklecjana w 303 r. Zwany św. Jerzym z Liddy, pochodził z Kapadocji. Umęczony został na kole w palestyńskiej Diospolis. Wiele informacji o nim podaje Martyrologium Romanum. Jest jednym z czternastu świętych wspomożycieli. W Polsce imię to znane było w średniowieczu. Św. Jerzy został patronem diecezji wileńskiej i pińskiej. Był także patronem Litwy, a przede wszystkim Anglii, gdzie jego kult szczególnie odcisnął się na historii. Św. Jerzy należy do bardzo popularnych świętych w prawosławiu, jest wyobrażany na bardzo wielu ikonach.

CZYTAJ DALEJ

Opole Lubelskie. Wierni Chrystusowi

2024-04-25 17:51

Paweł Wysoki

W niedzielę Dobrego Pasterza abp Stanisław Budzik przeprowadził wizytację parafii Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Opolu Lubelskim.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję