Reklama

Zrozumieć Mszę św.

Znak krzyża na rozpoczęcie Mszy św.

Niedziela kielecka 26/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Sprawujemy Mszę św. w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego. W codziennym życiu często wykonujemy znak krzyża i wymieniamy przy tym Osoby Trójcy Świętej: znak krzyża rozpoczyna naszą modlitwę, żegnamy się przed posiłkiem, na rozpoczęcie podróży.
Również Mszę św., tę najświętszą czynność chrześcijan, rozpoczynamy znakiem krzyża. Po śpiewie na wejście, który jest właściwym początkiem celebracji, kapłan wypowiada formułę trynitarną, w której wymienia Trzy Osoby Boże. Wszyscy się żegnamy i odpowiadamy na koniec „amen”.
Co oznacza ten znak krzyża? Co oznaczają towarzyszące mu słowa? Zwróćmy tym razem uwagę na trzy prawdy, które kryją się w tym geście.
Pierwsza prawda: znakiem krzyża i wezwaniem Trójcy Przenajświętszej wyrażamy, że jesteśmy ochrzczeni. Kiedy byliśmy dziećmi, rodzice przynieśli nas do kościoła, na nasze czoło spłynęła woda chrztu. Kapłan wypowiedział słowa: „Ja ciebie chrzczę w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego”. Gromadzimy się na Mszy św. dlatego, że jesteśmy ochrzczeni. Bo chrzest to sakrament, który złączył nas z Trzema Osobami Bożymi; uczestniczymy w życiu i miłości Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Każda Eucharystia jest dopełnieniem tego dzieła, które się w nas rozpoczęło przez chrzest św. To jest pierwszy właściwy motyw naszego udziału we Mszy św. - nie sam nakaz prawa, który spełniamy, czasem nie rozumiejąc jego znaczenia.
Druga prawda, która się kryje w tym geście i w tych słowach, to prawda o męce i śmierci krzyżowej oraz o zmartwychwstaniu Chrystusa, które świętujemy w Eucharystii. Św. Paweł pisze w 1 Liście do Koryntian: „Ile razy spożywacie ten chleb i pijecie z tego kielicha, śmierć Pańską głosicie, aż przyjdzie” (por. 1 Kor 11, 26). Msza św. jest pamiątką całego Misterium Chrystusa, tzn. Jego męki i śmierci uwieńczonej zmartwychwstaniem. Żegnamy się na początku Mszy św., abyśmy pamiętali, że otaczając ołtarz, stajemy wokół Chrystusowego krzyża, wokół Jego grobu, który w poranek Wielkanocny okazał się grobem pustym. „Chrystus umarł, Chrystus zmartwychwstał, Chrystus powróci”. Tę radosną prawdę wyznajemy w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego.
Trzecia prawda ukryta w tym geście to ta, że Eucharystia - ofiara uwielbienia, dziękczynienia, uczta eucharystyczna, wspólna modlitwa - wszystko to dzieje się w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego; że składamy Eucharystię jako dziękczynienie Ojcu przez Chrystusa w Duchu Świętym. Nazywamy to wymiarem trynitarnym liturgii Mszy św.
Jest to doskonale widoczne w bardzo wielu momentach. Np. kiedy kapłan kończy kolektę, czyli modlitwę dnia, wypowiada słowa: „Przez naszego Pana Jezusa Chrystusa, Twojego Syna, który z Tobą żyje i króluje w jedności Ducha Świętego, Bóg przez wszystkie wieki wieków”. Taki wydźwięk trynitarny ma hymn Chwała na wysokości - jest to uwielbienie Ojca, Chrystusa i Ducha Świętego. Modlitwa eucharystyczna jest zanoszona do Ojca przez Chrystusa w Duchu Świętym. Wyrażamy to szczególnie w uroczystej końcowej doksologii, czyli w słowach: „Przez Chrystusa, w Chrystusie, z Chrystusem, Tobie Boże Ojcze wszechmogący w jedności Ducha Świętego wszelka cześć i chwała…”. Wreszcie, w imię Trójcy Przenajświętszej otrzymujemy końcowe błogosławieństwo, to jest wyraz życzliwości Boga i pomocy, jakiej Bóg pragnie nam udzielać w życiu. A to dlatego, że Msza św. „nie kończy się” błogosławieństwem, ale znajduje swoje przedłużenie w życiu ludzi ochrzczonych, którzy swoim postępowaniem pragną oddawać Bogu chwałę - temu Bogu, który obdarzył ich swoim życiem w sakramencie chrztu św.
Na koniec piękne zdanie św. Leona Wielkiego o krzyżu, którym znaczymy nasze czoła i nasze ciało: „Twój Krzyż jest źródłem wszelkich błogosławieństw i przyczyną wszelkich łask. Dzięki niemu wierzący czerpią moc ze słabości, chwałę ze wzgardy i życie ze śmierci”.
Należałoby sobie tylko życzyć, abyśmy zawsze ten znak wykonywali bardzo poprawnie, pięknie - a zwłaszcza w sposób świadomy, natchniony wiarą, a nie pośpiesznie i niedbale, jak czasem można to zobaczyć.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wszyscy mamy coś z kapłaństwa

Kiedy w Wielki Czwartek otrzymuję życzenia z racji święceń kapłańskich, lubię na nie odpowiadać słowem: „wzajemnie”. Widzę czasem zdziwienie świeckich przyjaciół. W naszej ogólnej świadomości kapłaństwo dotyczy przecież wyświęconych mężczyzn, sprawujących sakramenty, głoszących Słowo Boże i zaliczonych do specjalnego stanu zwanego duchowieństwem. A przecież udział w kapłaństwie Chrystusa nie zaczyna się od sakramentu święceń, ale od chrztu świętego. To przez chrzest przyjmujemy na siebie udział w prorockiej, królewskiej i kapłańskiej misji Jezusa.

CZYTAJ DALEJ

Msza św. Wieczerzy Pańskiej w Wielki Czwartek rozpoczyna obchody Triduum Paschalnego

2024-03-28 07:18

[ TEMATY ]

Wielki Czwartek

Karol Porwich/Niedziela

Mszą Wieczerzy Pańskiej w Wielki Czwartek rozpoczynają się w Kościele katolickim obchody Triduum Paschalnego - trzydniowe celebracje obejmujące misterium Chrystusa ukrzyżowanego, pogrzebanego i zmartwychwstałego. Liturgia tego dnia odwołuje się do wydarzeń w Wieczerniku, kiedy Jezus ustanowił dwa sakramenty: kapłaństwa i Eucharystii.

Liturgista, ks. prof. Piotr Kulbacki z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego powiedział PAP, że część pierwsza Triduum - misterium Chrystusa ukrzyżowanego - rozpoczyna się Mszą Wieczerzy Pańskiej (Wielki Czwartek) i trwa do Liturgii na cześć Męki Pańskiej (Wielki Piątek). Po tej liturgii rozpoczyna się dzień drugi - obchód misterium Chrystusa pogrzebanego, trwający przez całą Wielką Sobotę. Nocna Wigilia Paschalna rozpoczyna trzeci dzień - misterium Chrystusa zmartwychwstałego – obchód trwający do nieszporów Niedzieli Zmartwychwstania.

CZYTAJ DALEJ

Widowisko „Pasja. Misterium Męki Pańskiej” w Kalwarii Zebrzydowskiej

2024-03-28 21:51

[ TEMATY ]

koncert pasyjny

Artur Brocki/Mat.prasowy/Pasja

Już 29.03.2024r. na antenie głównej Polsatu o godzinie 20:00 będzie miała miejsce emisja wyjątkowego widowiska. „Pasja. Misterium Męki Pańskiej” to program muzyczny, na który składa się rejestracja 12 pieśni pasyjnych w wykonaniu znanych polskich artystów m.in. Roksany Węgiel, dla której udział w tym wydarzeniu będzie osobistym przeżyciem.

Ilustracją dla występujących artystów będą fragmenty Misterium Męki Pańskiej odegrane w przepięknej scenerii Dróżek Kalwaryjskich przez braci z klasztoru Ojców Bernardynów i wiernych, którzy zwyczajowo biorą udział w tych corocznych celebracjach na Dróżkach Kalwarii Zebrzydowskiej. Misterium opisuje pojmanie, osądzenie, drogę krzyżową i ukrzyżowanie Jezusa i jest co roku odgrywane w Wielkim Tygodniu w Kalwarii Zebrzydowskiej, a jego tradycja sięga początków XVII wieku.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję