Reklama

Polska

Jasna Góra: główne tematy obrad Rady Biskupów Diecezjalnych 25 sierpnia

Kwestia niedzieli wolnej od pracy, sprawy dotyczące materii Eucharystii oraz przygotowań do 100. rocznicy odzyskania niepodległości, a także inicjatywa „Różaniec do granic” to najważniejsze tematy zbliżającego się spotkania Rady Biskupów Diecezjalnych. Tradycyjnie odbędzie się ono w przeddzień uroczystości ku czci Najświętszej Maryi Panny Częstochowskiej, która w tym roku będzie głównym dniem obchodów 300-lecia Koronacji Obrazu Matki Bożej na Jasnej Górze.

[ TEMATY ]

biskupi

Bożena Sztajner/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Biskupi diecezjalni będą obradować w Bibliotece Jasnogórskiej w piątek 25 sierpnia. - Tematy obecnego spotkania biskupów diecezjalnych są związane z bieżącymi wydarzeniami, jakie dzieją się w Kościele, który jest w Polsce, czy też w Kościele powszechnym, a mają swoje reperkusje w Kościołach lokalnych - informuje KAI bp Artur Miziński.

Jak mówi sekretarz generalny Konferencji Episkopatu Polski, istotną kwestią podejmowaną przez Radę Biskupów Diecezjalnych będzie m.in. sprawa dotycząca materii Eucharystii. Bp Miziński zaznacza, że nie jest to nowa kwestia, gdyż 15 czerwca 2017 r. prefekt Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów podpisał list okólny do biskupów nt. chleba i wina do sprawowania Eucharystii. Wyjaśnia, że nie ma tam nowych przepisów, które zmieniałyby cokolwiek w tej kwestii, ale jest wyrażenie troski Kościoła, by wino i chleb używane do sprawowania Eucharystii były przygotowywane zgodnie z przepisami, które obowiązują w Kościele. Chodzi m.in. o właściwe zasady produkcji, przechowywania i dostarczania do miejsc celebracji. Dodaje, że „potrzeba spojrzenia z uwagą na te kwestie istnieje także w Kościele w Polsce”. Temat ten przedstawi bp Adam Bałabuch, przewodniczący Komisji KEP ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Kolejnym zagadnieniem, które zostanie poruszone 25 sierpnia, jest kwestia zmian w tekstach Wytycznych dotyczących wstępnego dochodzenia kanonicznego w przypadku oskarżeń duchownych o czyny przeciwko szóstemu przykazaniu Dekalogu z osobą niepełnoletnią po zmianach w kodeksie karnym. Kwestia ta poruszana była już na zebraniu plenarnym w Zakopanem w czerwcu br. - Jak wiadomo, 13 lipca nowe przepisy podpisane przez Prezydenta RP weszły w życie w naszym kraju. W związku z tym Konferencja Episkopatu Polski dostosowała do prawa państwowego odpowiednie Wytyczne, które ostatnio zostały przyjęte przez Kongregację Doktryny Wiary - informuje bp Miziński.

Inną sprawą - informuje sekretarz Episkopatu - będzie kwestia możliwości udzielania licencji do celebrowania małżeństwa wiernych z Bractwa Piusa X. Stolica Apostolska wydała na ten temat dokument, podpisany jeszcze przez kard. Gercharda Müllera. A chodzi o możliwość delegowania kapłana z Bractwa Piusa X do błogosławienia sakramentu małżeństwa przez rzymskokatolickiego biskupa miejsca. Referować tę sprawę będzie znany kanonista ks. prof. Piotr Majer.

Poruszana też będzie - już po raz kolejny - ważna dla wszystkich katolików potrzeba prawidłowego świętowania niedzieli, także w kontekście obywatelskiego projektu ustawy zgłoszonej przez NSZZ "Solidarność" ws. ograniczenia handlu w niedzielę. Biskupi poparcie dla tego projektu ustawy wyrazili już podczas poprzednich zebrań plenarnych i zostanie ono z pewnością wyrażone po raz kolejny. - To bardzo ważne, aby wzorem innych państw europejskich także w Polsce mogła być świętowana niedziela, aby miała charakter świąteczny, zarówno w wymiarze religijnym, liturgicznym jak i rodzinnym - podkreśla bp Miziński.

Reklama

W związku z przypadającą w 2018 roku 100. rocznicą odzyskania niepodległości przez Polskę, biskupi będą zastanawiać się nad tym, w jaki sposób Kościół katolicki w Polsce może zaangażować się w organizację tych obchodów oraz jak dobrze skoordynować obchody religijne z państwowymi. Bp Miziński informuje, że we wrześniu zostanie ukonstytuowany, z inicjatywy prezydenta Dudy, ogólnopolski komitet obchodów rocznicy niepodległości. Wydarzenia rocznicowe zostaną rozłożone na cały rok i odbywać się będą w różnych częściach kraju, a centralne 11 listopada 2018 r. w Warszawie. - Jestem w kontakcie z kancelarią Marszałka Sejmu i Marszałka Senatu oraz z Kancelarią Prezydenta RP, aby wspólnie ze stroną państwową podjąć odpowiednie kroki, by organizacja wspólnych wydarzeń mogła jak najbardziej służyć godnemu przeżyciu tej rocznicy - mówi Sekretarz Generalny Episkopatu. Dodaje, że można tu się oprzeć na pozytywnych doświadczeniach ubiegłorocznych obchodów 1050-rocznicy Chrztu Polski, a Kościół będzie się angażować na miarę „potrzeb i możliwości”.

Księża biskupi - jak informuje sekretarz Episkopatu - zastanowią się także nad formą obchodów setnej rocznicy powstania Konferencji Episkopatu Polski. Ustalona zostanie konkretna data tych obchodów.

Reklama

Podczas obrad na Jasnej Górze, biskupi diecezjalni zapoznają się z kolejnym etapem przygotowań do realizacji inicjatywy wiernych świeckich „Różaniec do granic”, którą zaplanowano na 7 października tego roku, po uzgodnieniach podjętych na czerwcowym zebraniu plenarnym KEP w Zakopanem oraz z przewodniczącym Komisji Duszpasterskiej KEP abp. Wiktorem Skworcem. Będzie to wydarzenie związane przede wszystkim z 100. rocznicą objawień fatimskich, polegające na zaangażowaniu wiernych do stworzenia łańcucha modlitwy różańcowej obejmującego całą Polskę. W związku z tym, że wydarzenie będzie miało miejsce przy granicach Rzeczypospolitej, zaangażowane w nie są 22 diecezje, które przylegają bezpośrednio do granic Polski. Jednak, jak wskazuje bp Miziński, cały Kościół włącza się w tę inicjatywę. Organizatorzy „Różańca do granic” przedstawią biskupom szczegóły projektu. Do tej pory zostali już wyznaczeni koordynatorzy wydarzenia w poszczególnych diecezjach, przygotowano też teksty nabożeństw i modlitewnik, które zostały przejrzane i poprawione przez Komisję ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów KEP. Sprawę na zebraniu biskupów diecezjalnych będzie referować - w imieniu organizatorów inicjatywy - Maciej Bodasiński z Fundacji Solo Dios Basta.

Rada Biskupów Diecezjalnych rozpocznie się o godz. 11.00. W sobotę, 26 sierpnia, biskupi wezmą udział w uroczystościach NMP Częstochowskiej. Eucharystii o godz. 11.00 na Jasnogórskim Szczycie będzie przewodniczył nuncjusz apostolski w Polsce abp Salvatore Pennacchio, a homilię wygłosi prymas Polski abp Wojciech Polak. Podczas Mszy św. nastąpi odnowienie Jasnogórskich Ślubów Narodu. Do tegorocznej uroczystości, która wiąże się z głównymi obchodami 300-lecia koronacji Obrazu Jasnogórskiego, wierni przygotowywali się m.in. poprzez nowennę prowadzoną przez bp. Grzegorza Rysia.

Przed obradami Rady Biskupów Diecezjalnych, o godz. 10.30 na dziedzińcu jasnogórskim odbędzie się briefing rzecznika Episkopatu ks. Pawła Rytel-Andrianika. W razie złych warunków pogodowych briefing odbędzie się w sali rycerskiej.

Akredytacje na główne uroczystości 300-lecia koronacji obrazu Matki Bożej Częstochowskiej przyjmuje Biuro Prasowe Jasnej Góry.

2017-08-22 14:47

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Episkopat o wyzwaniach duszpasterskich Kościoła w Polsce

Wyzwania duszpasterskie Kościoła w Polsce oraz stan prac nad dokumentem dotyczącym formacji do kapłaństwa to główne kwestie poruszane podczas 387. Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski, które zakończyło się dziś w Łodzi i Pabianicach.

Obrady odbywały się w nowej formie – pięciu grup roboczych – a ich tematami były: strategia w czasie i po pandemii; Kościół w Polsce wobec przemian kulturowych; obecność Kościoła w przestrzeni społeczno-politycznej; komunikacja Kościoła i duszpasterstwo parafialne w kontekście przemian.
CZYTAJ DALEJ

Św. Hieronim - „princeps exegetarum”, czyli „książę egzegetów”

Niedziela warszawska 40/2003

„Księciem egzegetów” św. Hieronim został nazwany w jednym z dokumentów kościelnych (encyklika Benedykta XV, „Spiritus Paraclitus”). W tym samym dokumencie określa się św. Hieronima także mianem „męża szczególnie katolickiego”, „niezwykłego znawcy Bożego prawa”, „nauczyciela dobrych obyczajów”, „wielkiego doktora”, „świętego doktora” itp.

Św. Hieronim urodził się ok. roku 345, w miasteczku Strydonie położonym niedaleko dzisiejszej Lubliany, stolicy Słowenii. Pierwsze nauki pobierał w rodzinnym Strydonie, a na specjalistyczne studia z retoryki udał się do Rzymu, gdzie też, już jako dojrzewający młodzieniec, przyjął chrzest św., zrywając tym samym z nieco swobodniejszym stylem dotychczasowego życia. Następnie przez kilka lat był urzędnikiem państwowym w Trewirze, ważnym środowisku politycznym ówczesnego cesarstwa. Wrócił jednak niebawem w swoje rodzinne strony, dokładnie do Akwilei, gdzie wstąpił do tamtejszej wspólnoty kapłańskiej - choć sam jeszcze nie został kapłanem - którą kierował biskup Chromacjusz. Tam też usłyszał pewnego razu, co prawda we śnie tylko, bardzo bolesny dla niego zarzut, że ciągle jeszcze „bardziej niż chrześcijaninem jest cycermianem”, co stanowiło aluzję do nieustannego rozczytywania się w pismach autorów pogańskich, a zwłaszcza w traktatach retorycznych i mowach Cycerona. Wziąwszy sobie do serca ten bolesny wyrzut, udał się do pewnej pustelni na Bliski Wschód, dokładnie w okolice dzisiejszego Aleppo w Syrii. Tam właśnie postanowił zapoznać się dokładniej z Pismem Świętym i w tym celu rozpoczął mozolne, wiele razy porzucane i na nowo podejmowane, uczenie się języka hebrajskiego. Wtedy też, jak się wydaje, mając już lat ponad trzydzieści, przyjął święcenia kapłańskie. Ale już po kilku latach znalazł się w Konstantynopolu, gdzie miał okazję słuchać kazań Grzegorza z Nazjanzu i zapoznawać się dokładniej z pismami Orygenesa, którego wiele homilii przełożył z greki na łacinę. Na lata 380-385 przypada pobyt i bardzo ożywiona działalność Hieronima w Rzymie, gdzie prowadził coś w rodzaju duszpasterstwa środowisk inteligencko-twórczych, nawiązując przy tym bardzo serdeczne stosunki z ówczesnym papieżem Damazym, którego stał się nawet osobistym sekretarzem. To właśnie Damazy nie tylko zachęcał Hieronima do poświęcenia się całkowicie pracy nad Biblią, lecz formalnie nakazał mu poprawić starołacińskie tłumaczenie Biblii (Itala). Właśnie ze względu na tę zażyłość z papieżem ikonografia czasów późniejszych ukazuje tego uczonego męża z kapeluszem kardynalskim na głowie lub w ręku, co jest oczywistym anachronizmem, jako że godność kardynała pojawi się w Kościele dopiero około IX w. Po śmierci papieża Damazego Hieronim, uwikławszy się w różne spory z duchowieństwem rzymskim, był zmuszony opuścić Wieczne Miasto. Niektórzy bibliografowie świętego uważają, że u podstaw tych konfliktów znajdowały się niezrealizowane nadzieje Hieronima, że zostanie następcą papieża Damazego. Rzekomo rozczarowany i rozgoryczony Hieronim postanowił opuścić Rzym raz na zawsze. Udał się do Ziemi Świętej, dokładnie w okolice Betlejem, gdzie pozostał do końca swego, pełnego umartwień życia. Jest zazwyczaj pokazywany na obrazkach z wielkim kamieniem, którym uderza się w piersi - oddając się już wyłącznie pracy nad tłumaczeniem i wyjaśnianiem Pisma Świętego, choć na ten czas przypada również powstanie wielu jego pism polemicznych, zwalczających błędy Orygenesa i Pelagiusza. Zwolennicy tego ostatniego zagrażali nawet życiu Hieronima, napadając na miejsce jego zamieszkania, skąd jednak udało mu się zbiec we właściwym czasie. Mimo iż w Ziemi Świętej prowadził Hieronim życie na wpół pustelnicze, to jednak jego głos dawał się słyszeć od czasu do czasu aż na zachodnich krańcach Europy. Jeden z ówczesnych Ojców Kościoła powiedział nawet: „Cały zachód czeka na głowę mnicha z Betlejem, jak suche runo na rosę niebieską” (Paweł Orozjusz). Mamy więc do czynienia z życiem niezwykle bogatym, a dla Kościoła szczególnie pożytecznym właśnie przez prace nad Pismem Świętym. Hieronimowe tłumaczenia Biblii, zwane inaczej Wulgatą, zyskało sobie tak powszechne uznanie, że Sobór Trydencki uznał je za urzędowy tekst Pisma Świętego całego Kościoła. I tak było aż do czasu Soboru Watykańskiego II, który zezwolił na posługiwanie się, zwłaszcza w liturgii, narodowo-nowożytnymi przekładami Pisma Świętego. Proces poprawiania Wulgaty, zapoczątkowany jeszcze na polecenie papieża Piusa X, zakończono pod koniec ubiegłego stulecia. Owocem tych żmudnych prac, prowadzonych głównie przez benedyktynów z opactwa św. Hieronima w Rzymie, jest tak zwana Neo-Wulgata. W dokumentach papieskich, tych, które są jeszcze redagowane po łacinie, Pismo Święte cytuje się właśnie według tłumaczenia Neo-Wulgaty. Jako człowiek odznaczał się Hieronim temperamentem żywym, żeby nie powiedzieć cholerycznym. Jego wypowiedzi, nawet w dyskusjach z przyjaciółmi, były gwałtowne i bardzo niewybredne w słownictwie, którym się posługiwał. Istnieje nawet, nie wiadomo czy do końca historyczna, opowieść o tym, że papież Aleksander III, zapoznając się dokładnie z historią życia i działalnością pisarską Hieronima, poczuł się tą gwałtownością jego charakteru aż zgorszony i postanowił usunąć go z katalogu mężów uważanych za świętych. Rzekomo miały Hieronima uratować przekazy dotyczące umartwionego stylu jego życia, a zwłaszcza ów wspomniany już kamień. Podobno Papież wypowiedział wówczas wielce znaczące zdanie: „Ne lapis iste!” (żeby nie ten kamień). Nie należy Hieronim jednak do szczególnie popularnych świętych. W Rzymie są tylko dwa kościoły pod jego wezwaniem. „W Polsce - pisze ks. W. Zaleski, nasz biograf świętych Pańskich - imię Hieronim należy do rzadziej spotykanych. Nie ma też w Polsce kościołów ani kaplic wystawionych ku swojej czci”. To ostatnie zdanie wymaga już jednak korekty. Od roku 2002 w diecezji warszawsko-praskiej istnieje parafia pod wezwaniem św. Hieronima.
CZYTAJ DALEJ

Papież: plan Trumpa dla Strefy Gazy to może być realistyczna propozycja

2025-09-30 21:31

[ TEMATY ]

strefa gazy

Papież Leon XIV

plan Trumpa

realistyczna propozycja

Vatican Media

Papież opuszczający Castel Gandolfo

Papież opuszczający Castel Gandolfo

Wydaje się to być realistyczna propozycja – powiedział Leon XIV o planie pokojowym Prezydenta USA dla Gazy. „Miejmy nadzieję, że go zaakceptują” - dodał. Jednocześnie zaznaczył, że ważne jest, „aby nastąpiło zawieszenie broni, uwolnienie zakładników”. W samym planie pokojowym „są elementy, które, jak sądzę, są bardzo interesujące, i mam nadzieję, że Hamas przyjmie je w wyznaczonym czasie” – powiedział Papież.

W odpowiedzi na pytanie o flotyllę, która zbliża się do Gazy, aby dostarczyć pomoc, ale także, aby przełamać blokadę morską Izraela Papież odpowiedział: „To jest bardzo trudne, widoczna jest chęć odpowiedzi na prawdziwy kryzys humanitarny, ale jest tam wiele elementów”. Dodał, że wszystkie strony o tym mówią i mamy nadzieję, że nie dojdzie do przemocy i że ludzie będą szanowani, to jest bardzo ważne”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję