Reklama

Jaworzno

Sentymenty z okolic jazzu

Wspólnota „Betlejem” przy współpracy z Miejskim Centrum Kultury i Sportu w Jaworznie przygotowała koncert charytatywny zatytułowany „Sentymenty z okolic jazzu”.

Wykonawcami jazzowych kompozycji były: Gabriela Szendzielorz-Jungiewicz (fortepian), Małgorzata Maliszczak (fortepian) oraz Elżbieta Kolorz (śpiew). W programie znalazły się utwory pedagogów Instytutu Jazzu i Muzyki Estradowej Akademii Muzycznej w Katowicach: J. Glenca, M. Maliszczaka, A. Zubka, D. Janusa. Impreza odbyła się 5 listopada w Sali Teatralnej MCKiS w Jaworznie.
„Koncert Sentymenty z okolic jazzu jest dla nas kolejną okazją do spotkania się z przyjaciółmi i sympatykami »Betlejem«. Nasza wspólnota nie mogłaby powstać i rozwijać się bez wielu życzliwych i bezinteresownych ludzi, którzy od samego początku nas wspierają. W ten listopadowy wieczór chcemy wyrazić wdzięczność wszystkim, naszym darczyńcom, dobrodziejom, czyli po prostu przyjaciołom” - powiedział ks. Mirosław Tosza, założyciel jaworznickiej wspólnoty „Betlejem”.
Przed i po koncercie czynny był kiermasz, na którym mieszkańcy „Betlejem” wystawili swoje prace. Były to przedmioty z wikliny i drewna, drobne prezenty i świąteczne kartki, ikony i malowane szkło, a na deser przygotowano piernik - oczywiście domowej roboty. Zebrane podczas kwesty pieniądze zostaną przeznaczone na funkcjonowanie domu, a część z nich trafi do chorej dziewczynki.
Ks. Mirek przypomniał o tym, że wszyscy doświadczamy ubóstwa. Wielu ludzi zmaga się z biedą i niedostatkiem, ale ubóstwo dotyka również człowieka w jego wymiarze duchowym, intelektualnym i uczuciowym. „Ta prawda o ludzkiej kondycji każdego z nas wyznacza pewien określony styl relacji we wspólnocie, który każe nam unikać podziału na opiekunów, podopiecznych, ubogich i bogatych, zachowując jednocześnie świadomość zróżnicowania motywacji wstąpienia i pozostawania we wspólnocie. Nikt z nas nie jest aż tak ubogi, aby nie mógł służyć innym. Tak jak Chrystus, możemy innych swoim ubóstwem ubogacać” - mówił ks. Mirek.
Kilka dni wcześniej, 20 października, na deskach sceny „Na Progu” mieszkańcy „Betlejem” gościli brytyjskiego pieśniarza i instrumentalistę Gus’a Eyre, który śpiewa i gra country z domieszką bluesa i rock’and’rolla. „W ramach dwugodzinnego recitalu Gus nie tylko śpiewał i grał na gitarze własne kompozycje, ale jego koncert wzbogacony został również o refleksje z własnego życia osobistego, artystycznego i życia wiary” - zaznaczył ks. Tosza. Teksty piosenek, przetłumaczone na język polski, były wyświetlane na tle zdjęć, które dodatkowo urozmaicały i pogłębiały poruszane tematy. Artysta wskazywał na to, że człowiek w życiu może wybierać różne rzeczy, różne drogi. Niestety, często próby znalezienia odpowiedzi na pytanie: jak żyć? - kończą się tragedią. W kilkunastu swoich piosenkach artysta zilustrował różne drogi życia, które bezpośrednio popierał autentycznymi przykładami z życia gwiazd muzyki, filmu, teatru.

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dziś Wielki Czwartek – początek Triduum Paschalnego

2020-04-09 07:21

[ TEMATY ]

Wielki Czwartek

Bożena Sztajner/Niedziela

Od Wielkiego Czwartku, który w tym roku przypada dziś, 9 kwietnia, Kościół rozpoczyna uroczyste obchody Triduum Paschalnego, w czasie którego będzie wspominać mękę, śmierć i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. W Wielki Czwartek liturgia uobecnia Ostatnią Wieczerzę, ustanowienie przez Jezusa Eucharystii oraz kapłaństwa służebnego. W tym roku, z uwagi na panującą epidemię, przebieg liturgii będzie dostosowany do wymogów bezpieczeństwa. Dotyczy to zarówno ograniczonej liczby wiernych jak i niektórych szczegółów celebr.

Wielki Czwartek jest szczególnym świętem kapłanów. Rankiem, jeszcze przed wieczornym rozpoczęciem Triduum Paschalnego, ma miejsce szczególna Msza św. Co roku we wszystkich kościołach katedralnych biskup diecezjalny wraz z kapłanami (nierzadko z całej diecezji) odprawiał Mszę św. Krzyżma. W tym roku, zgodnie z zaleceniem Prezydium Episkopatu, w celu uniknięcia rozprzestrzeniania się wirusa na terenie diecezji, zaleca się zawężenie uczestników Mszy Świętej Krzyżma do najbliższych współpracowników biskupa.

#TRIDUUMwDOMUWIELKI CZWARTEK - DO POBRANIA

Podczas Mszy. św. Krzyżma biskup święci oleje (chorych i krzyżmo), które przez cały rok służą przy udzielaniu sakramentów chrztu, święceń kapłańskich, namaszczenia chorych. Kapłani koncelebrujący ze swoim biskupem odnawiali przyrzeczenia kapłańskie. Msza Krzyżma jest wyrazem jedności i wspólnoty duchowieństwa diecezji. Zgodnie z zaleceniami Episkopatu, "co do księży, którzy nie mogą wziąć udziału we Mszy Świętej Krzyżma, biskupi diecezjalni mogą rozważyć odnowienie przyrzeczeń kapłańskich w innym terminie, np. z okazji święceń prezbiteratu, po ustaniu restrykcji związanych z zagrożeniem".

Wieczorem w kościołach parafialnych i zakonnych Mszą Wieczerzy Pańskiej rozpoczyna się Triduum Paschalne. Przed rozpoczęciem liturgii opróżnia się tabernakulum, w którym przez cały rok przechowywany jest Najświętszy Sakrament. Odtąd aż do Nocy Zmartwychwstania pozostaje ono puste.

Msza św. ma charakter bardzo uroczysty. Jest dziękczynieniem za ustanowienie Eucharystii i kapłaństwa służebnego. Ostania Wieczerza, którą Jezus spożywał z apostołami, była tradycyjną ucztą paschalną, przypominającą wyjście Izraelitów z niewoli egipskiej. Wszystkie gesty i słowa Jezusa, błogosławieństwo chleba i wina nawiązują do żydowskiej tradycji.

Jednak Chrystus nadał tej uczcie nowy sens. Mówiąc, że poświęcony chleb jest Jego Ciałem, a wino Krwią, ustanowił Eucharystię. Równocześnie nakazał apostołom: "To czyńcie na Moją pamiątkę". Tradycja upatruje w tych słowach ustanowienie służebnego kapłaństwa, szczególne włączenie apostołów i ich następców w jedyne kapłaństwo Chrystusa.

W liturgii podczas śpiewu hymnu "Chwała na wysokości Bogu", którego nie było przez cały Wielki Post, biją dzwony. W tym roku zaleca się opuszczenie obrzędu umywania i ucałowania nóg dwunastu mężczyznom. Gest dokonywany przez głównego celebransa przypomina gest Chrystusa i wyraża prawdę, że Kościół, tak jak Chrystus, jest nie po to, żeby mu służono, lecz aby służyć.

Po Mszy św. rusza procesja do tzw. ciemnicy. Tam rozpoczyna się adoracja Najświętszego Sakramentu. Wymownym znakiem odejścia Jezusa, który po Ostatniej Wieczerzy został pojmany, jest ogołocenie centralnego miejsca świątyni, czyli ołtarza. Aż do Wigilii Paschalnej ołtarz pozostaje bez obrusu, świec i wszelkich ozdób.

Wielki Piątek

Wielki Piątek to dzień Krzyża. Po południu odprawiana jest niepowtarzalna wielkopiątkowa Liturgia Męki Pańskiej. Celebrans i asysta wchodzą w ciszy. Przed ołtarzem przez chwilę leżą krzyżem, a po modlitwie wstępnej czytane jest proroctwo o Cierpiącym Słudze Jahwe i fragment Listu do Hebrajczyków. Następnie czyta się lub śpiewa, zwykle z podziałem na role, opis Męki Pańskiej według św. Jana.

Po homilii w bardzo uroczystej modlitwie wstawienniczej Kościół poleca Bogu siebie i cały świat, wyrażając w ten sposób pragnienie samego Chrystusa: aby wszyscy byli zbawieni. Szczególnie przejmujące są modlitwy o jedność chrześcijan, prośba za niewierzących i za Żydów.

Centralnym wydarzeniem liturgii wielkopiątkowej jest adoracja Krzyża. Zasłonięty fioletowym suknem Krzyż wnosi się przed ołtarz. Celebrans stopniowo odsłania ramiona Krzyża i śpiewa trzykrotnie: "Oto drzewo Krzyża, na którym zawisło zbawienie świata", na co wierni odpowiadają: "Pójdźmy z pokłonem". Po liturgii Krzyż zostaje w widocznym i dostępnym miejscu, tak by każdy wierny mógł go adorować. Jest on aż do Wigilii Paschalnej najważniejszym punktem w kościele. Przyklęka się przed nim, tak, jak normalnie przyklęka się przed Najświętszym Sakramentem. Po adoracji Krzyża z ciemnicy przynosi się Najświętszy Sakrament i wiernym udziela się Komunii.

Ostatnią częścią liturgii Wielkiego Piątku jest procesja do Grobu Pańskiego. Na ołtarzu umieszczonym przy Grobie lub na specjalnym tronie wystawia się Najświętszy Sakrament w monstrancji okrytej białym przejrzystym welonem - symbolem całunu, w który owinięto ciało zmarłego Chrystusa. Cały wystrój tej kaplicy ma kierować uwagę na Ciało Pańskie. W wielu kościołach przez całą noc trwa adoracja.

W Wielki Piątek odprawiane są także nabożeństwa Drogi Krzyżowej. W wielu kościołach rozpoczyna się ono o godz. 15.00, gdyż właśnie około tej godziny wedle przekazu Ewangelii Jezus zmarł na Krzyżu.

Wielka Sobota

Wielka Sobota jest dniem ciszy i oczekiwania. Dla uczniów Jezusa był to dzień największej próby. Według Tradycji apostołowie rozpierzchli się po śmierci Jezusa, a jedyną osobą, która wytrwała w wierze, była Bogurodzica. Dlatego też każda sobota jest w Kościele dniem maryjnym.

Po śmierci krzyżowej i złożeniu do grobu wspomina się zstąpienie Jezusa do otchłani. Wiele starożytnych tekstów opisuje Chrystusa, który "budzi" ze snu śmierci do nowego życia Adama i Ewę, którzy wraz z całym rodzajem ludzkim przebywali w Szeolu.

Tradycją Wielkiej Soboty jest poświęcenie pokarmów wielkanocnych: chleba - na pamiątkę tego, którym Jezus nakarmił tłumy na pustyni; mięsa - na pamiątkę baranka paschalnego, którego spożywał Jezus podczas uczty paschalnej z uczniami w Wieczerniku oraz jajek, które symbolizują nowe życie. Jednak w tym roku Prezydium KEP nie zaleca się organizowania tradycyjnego święcenia pokarmów. Zamiast tego proponuje się obrzęd błogosławieństwa posiłku w domu przed śniadaniem wielkanocnym.

Wielki Piątek i Wielka Sobota to jedyny czas w ciągu roku, kiedy Kościół nie sprawuje Mszy św.

Wielkanoc zaczyna się już w sobotę po zachodzie słońca. Rozpoczyna ją liturgia światła. Na zewnątrz kościoła kapłan święci ogień, od którego następnie zapala się Paschał - wielką woskową świecę, która symbolizuje zmartwychwstałego Chrystusa. Na paschale kapłan żłobi znak krzyża, wypowiadając słowa: "Chrystus wczoraj i dziś, początek i koniec, Alfa i Omega. Do Niego należy czas i wieczność, Jemu chwała i panowanie przez wszystkie wieki wieków. Amen". Umieszcza się tam również pięć ozdobnych czerwonych gwoździ, symbolizujących rany Chrystusa oraz aktualną datę. Następnie Paschał ten wnosi się do okrytej mrokiem świątyni. Zwieńczeniem obrzędu światła jest uroczysta pieśń (Pochwała Paschału) - Exultet, która zaczyna się od słów: "Weselcie się już zastępy Aniołów w niebie! Weselcie się słudzy Boga! Niech zabrzmią dzwony głoszące zbawienie, gdy Król tak wielki odnosi zwycięstwo!".

Dalsza część liturgii paschalnej to czytania przeplatane psalmami. Przypominają one całą historię zbawienia, poczynając od stworzenia świata, przez wyjście Izraelitów z niewoli egipskiej, proroctwa zapowiadające Mesjasza aż do Ewangelii o Zmartwychwstaniu Jezusa. Tej nocy powraca po blisko pięćdziesięciu dniach uroczysty śpiew "Alleluja". Obrzęd liturgii przewiduje poświęcenia wody, która przez cały rok będzie służyła przede wszystkim do chrztu. Tym razem w Wigilię Paschalną i w Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego nie zaleca się używania pokropień.

Czasami, na wzór pierwotnych wspólnot chrześcijańskich, w noc paschalną dokonywano chrztu katechumenów, udzielając im zarazem bierzmowania i pierwszej Komunii św. Prezydium KEP zaleciło, by w tym roku ewentualne chrzty katechumenów były sprawowane z zachowaniem środków ostrożności co do kontaktu bezpośredniego. Natomiast, dodano, zgodnie z tradycją Kościoła mogą one mieć miejsce także w uroczystość Zesłania Ducha Świętego.

Wigilia Paschalna kończy się Eucharystią i procesją rezurekcyjną, by oznajmić, że Chrystus zmartwychwstał i zwyciężył śmierć.

Noc Paschalna oraz Niedziela Wielkanocna to największe święto chrześcijańskie, pierwszy dzień tygodnia, uroczyście obchodzony w każdą niedzielę przez cały rok. Apostołowie świętowali tylko Wielkanoc i każdą niedzielę, która jest właśnie pamiątką Nocy Paschalnej. Dopiero z upływem wieków zaczęły pojawiać się inne święta i okresy przygotowania aż ukształtował się obecny rok liturgiczny, który jednak przechodzi różne zmiany.

Oktawa Wielkiej Nocy

Ponieważ cud Zmartwychwstania jakby nie mieści się w jednym dniu, dlatego też Kościół obchodzi Oktawę Wielkiej Nocy - przez osiem dni bez przerwy wciąż powtarza się tę samą prawdę, że Chrystus Zmartwychwstał. Ostatnim dniem oktawy jest Biała Niedziela, nazywana obecnie także Niedzielą Miłosierdzia Bożego. W ten dzień w Rzymie ochrzczeni podczas Wigilii Paschalnej neofici, odziani w białe szaty podarowane im przez gminę chrześcijańską, szli w procesji do kościoła św. Pankracego, by tam uczestniczyć w Mszy św. Jan Paweł II ustanowił ten dzień świętem Miłosierdzia Bożego, którego wielką orędowniczką była św. Faustyna Kowalska.

CZYTAJ DALEJ

Jezus jest z nami w sakramentach Eucharystii i kapłaństwa

2020-04-09 12:45

[ TEMATY ]

Wielki Czwartek

Bożena Sztajner/Niedziela

– Jezus jedyny i wieczny Kapłan jest z nami w swoich sakramentach świętych, a zwłaszcza dziś w sakramentach Eucharystii i kapłaństwa. Być chrześcijaninem i być kapłanem Chrystusa oznacza pochodzić od Chrystusa, należeć do Chrystusa Bożego Pomazańca.

Podczas Mszy Krzyżma wracamy myślą i sercem do momentu, w którym biskup przez nałożenie rąk, modlitwę i namaszczenie świętym olejem wprowadził nas w jedyne kapłaństwo Chrystusa, abyśmy byli uświęceni w prawdzie – mówił abp Wacław Depo, metropolita częstochowski, którzy przewodniczył Mszy Krzyżma Świętego oraz wygłosił homilię w kaplicy Podwyższenia Krzyża Świętego w Domu Arcybiskupów Częstochowskich.

Wśród koncelebrastów byli m.in. abp senior Stanisław Nowak, bp Andrzej Przybylski, bp Antoni Długosz, a wierni i osoby życia konsekrowanego uczestniczyli w modlitwie za pośrednictwem Radia Fiat i Radio Jasna Góra. Tego dnia kapłani odnowili swoje przyżenienia kapłańskie. Abp Depo przewodniczył obrzędom błogosławieństwa oleju katechumenów oraz konsekracji krzyża świętego, a także podziękował kapłanom za to, że są, oraz za ich posługę szczególnie teraz, w tym trudnym czasie pandemii, a wiernych zachęcał do modlitwy za kapłanów.

Metropolita częstochowski podkreślił, że w kwarantannie nie jesteśmy odłączeni od siebie, ale „lecz przez wiarę i miłość do Kościoła torujemy drogę modlitwie wspólnoty ludu Bożego”. – Łaska bycia chrześcijaninem i kapłanem to namaszczenie Duchem Świętym. Potrzebna jest głębia wiary i dar rozeznania w Duchu Świętym. Na progu Triduum Paschalnego chcemy wyznać swoją wiarę i przynależność do Jezusa, który był, który jest i który przychodzi.

Za Nim podąża wspólnota wiary Kościoła, a bez wiary i spojrzenia na ukrzyżowanego Chrystusa nie wolno nam podchodzić do tajemnicy Kościoła – powiedział abp Depo. Przypomniał znaczenie tajemnicy podchodzenia pod krzyż Jezusa, w świątyniach, w domach rodzinnych czy na skrzyżowaniach dróg, jak również ufną i przebłaganą modlitwę papieża Franciszka na świat ogarnięty pandemią koronowirusa oraz niezapomniane błogosławieństwo „Urbi et Orbi” z 27 marca 2020 r. na dziedzińcu Bazyliki św. Piotra, przy pustym placu.

W duchu wiary i kolejnego zawierzenia Bogu siebie zarówno w sakramencie kapłaństwa i powołaniu chrześcijańskim abp Depo powiedział: – Pragniemy w duchu wiary przeżywać te znaku czasu, którymi są: zagrożenia światowe różnego rodzaju, jak toczące się wojny, epidemie czy atak na życie poprzez aborcję i eutanazję, a na końcu niewidzialny wróg, którym jest koronowirus.

Chcemy odczytać dary 100. rocznicy urodzin św. Jana Pawła II z zadaniem wczytywania się w jego przesłanie, a także przyszły dar beatyfikacji kard. Stefana Wyszyńskiego. Mówił, że w świątecznym felietonie przeczytał, że ten Sługa Boży mógłby być patronem osób, które czują, że znajdują się w sytuacji bez wyjścia.

Dlatego zachęcał: Święty na czas izolacji i beznadziei, bo wskazuje, że Bogu nie trzeba tylko wierzyć, ale zawierzyć każdą próbę czasu, dać osobistą odpowiedź. Wzorem naszych świętych pasterzy św. Jana Pawła II i kard. Stefana Wyszyńskiego postawny wszystko na Maryję, bo zwycięstwo, które przyjdzie, będzie zwycięstwem Maryi.

CZYTAJ DALEJ
E-wydanie
Czytaj Niedzielę z domu

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

Wspierają nas

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję