Reklama

Świętowanie niedzieli według prawa kościelnego

Niedziela włocławska 40/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jednym z poważnych zagrożeń dla współczesnego życia chrześcijańskiego i życia Kościoła jest wzmożony proces laicyzacji życia deprecjonujący wartości duchowe i religijne. Można go również zauważyć na przykładzie świętowania niedzieli. Nierzadko u źródeł lekceważącego stosunku wiernych do dnia Pańskiego leży brak przekonywującej motywacji do jego świętowania zgodnie z zaleceniami Kościoła albo w ogóle brak świadomości znaczenia tego dnia. Wydaje się rzeczą pożądaną, aby zarówno duszpasterzom, jak i pozostałym wiernym znana była prawnicza ocena zagadnienia świętowania niedzieli w ujęciu obecnie obowiązującego ustawodawstwa kościelnego. Przy czym należy zwrócić także uwagę na nauczanie Katechizmu Kościoła Katolickiego i list apostolski Jana Pawła II o świętowaniu niedzieli z 31 maja 1998 r. Dies Domini, gdzie świętowanie niedzieli zostało nazwane przez Ojca Świętego "elementem tożsamości chrześcijańskiej".

Rys historyczny

Pierwsze wzmianki o świętowaniu przez chrześcijan niedzieli jako dnia Pańskiego pochodzą z czasów apostolskich. Znajdujemy je u św. Pawła (por. 1 Kor 16, 2) oraz w Dziejach Apostolskich (por. 20, 7-14). Użyte w tych miejscach słowa sugerują, że niedziela - " pierwszy dzień po szabacie" była dniem świętym ustanowionym na sposób stały i charakteryzowała się regularnością niedzielnych zgromadzeń, których historia sięga dnia zmartwychwstania Chrystusa (por. Łk 24, 35-43) i jego ponownej epifanii w tydzień później (por. J 20, 26) . W tym dniu chrześcijanie spożywali Ciało Chrystusa i pili Jego Krew pod postaciami chleba i wina (por. 1 Kor 11, 20-27). Od samego początku istnienia Kościoła udział w niedzielnej Eucharystii, nazywanej " łamaniem chleba" (por. Dz 20, 7-11) lub "ucztą Pańską" (por. 1 Kor 11, 20), uważany był za moralny obowiązek każdego chrześcijanina ( por. Hbr 10, 25).

Obok sprawowania i udziału w Eucharystii, Kościół w czasach apostolskich celebrował niedzielę przez głoszenie słowa Bożego (por. Dz 20, 11) oraz spełnianie uczynków miłosierdzia (por. 1 Kor 16, 2). W istocie swej niedziela była więc dla pierwszych chrześcijan czasem wzmożonej aktywności religijnej. Ta szczególna aktywność pierwszych pokoleń wierzących w Chrystusa budzi dziś tym większe uznanie, że w ówczesnych uwarunkowaniach historycznych niedziela była tak dla żydów, jak i dla pogan normalnym dniem pracy.

Eucharystia pozostała charakterystycznym przejawem świętowania niedzieli także w czasach poapostolskich. Wspomina o tym Didache ( ok. 100 r.), św. Ignacy Antiocheński (zm. ok. 107 r.). W II w. podjęto pierwsze próby teologicznego uzasadnienia obowiązku świętowania niedzieli ( por. List Barnaby - ok. 98-114 r.). Z czasem rozumienie konieczności świętowania niedzieli na tyle ugruntowało się w świadomości chrześcijan, że nie uzasadniano już potrzeby jej obchodzenia, a jedynie zachęcano do jej świętowania słowami: "W dzień Pań ski wszystko porzuciwszy, udajcie się do kościoła". Przytoczone zachęty i wyjaśnienia nie miały charakteru ściśle prawnego, stąd należy powiedzieć, że w pierwszych trzech wiekach chrześcijaństwa nie doszło do wykształcenia się normy prawnej, która regulowałaby zagadnienie świętowania niedzieli.

Pierwsze symptomy prawnego podejścia do problemu zadośćuczynienia moralnemu obowiązkowi świętowania niedzieli pochodzą z wieku IV. W kan. 21 synodu w Elwirze z 306 r. przewidziana jest sankcja karna w postaci czasowej ekskomuniki dla tych, którzy będąc obecni w mieście lub na wsi, nie wzięli udziału w niedzielnej liturgii trzy razy z rzędu.

Nowy rozdział w historii świętowania niedzieli rozpoczął się z chwilą ogłoszenia 7 marca 321 r. edyktu cesarza Konstantyna Wielkiego. Na mocy tego dokumentu niedziela, nazwana w nim "czcigodnym dniem słońca", stała się państwowym dniem wolnym od pracy, którą w uzasadnionych wypadkach mogli podjąć tylko pracujący na roli. Zarządzenie to znacząco ułatwiło chrześcijanom sprawowanie niedzielnej liturgii i przeżywanie radości dnia Pańskiego, a w konsekwencji spowodowało zmianę modelu niedzielnego świętowania. Począwszy od edyktu, w prawie powszechnym i partykularnym Kościoła pojawiają się normy prawne określające treść i zakres obowiązku świętowania niedzieli, nakazujące przede wszystkim uczestniczenie we Mszy św., czytanie Pisma Świętego, zachowanie niedzielnego odpoczynku, powstrzymanie się od prowadzenia spraw sądowych i zaniechanie pracy, pod warunkiem, że było to możliwe.

W XIII w. nieusprawiedliwione opuszczenie niedzielnej Eucharystii zaczęto karać grzywnami. Teologia zaś scholastyczna rozwinęła tezę, że obowiązek świętowania niedzieli wynika z trzeciego przykazania Bożego i z prawa naturalnego.

Począwszy od średniowiecza aż do czasów współczesnych, dużą rolę w umacnianiu poglądu o konieczności świętowania niedzieli i obowiązku uczestniczenia w niedzielnej Mszy św. odegrało pięć przykazań kościelnych, a w szczególności drugie z nich. Przykazania te spopularyzowane zostały przez Katechizmy Piotra Kanizjusza (1555 r.) i Roberta Bellarmina ( 1598 r.). Z czasem weszły one do teologii moralnej. Nigdy jednak nie zostały promulgowane jako ustawy powszechne. Pomimo to funkcjonują nadal w katechezie i duszpasterstwie, skutecznie przyczyniając się do kształtowania chrześcijańskich sumień.

W kwestii prawnego ujęcia przez sobory powszechne zagadnienia świętowania niedzieli należy stwierdzić, że dotychczas na żadnym z nim nie ustanowiono norm prawnych, zawierających nakaz uczestnictwa w niedzielnej Mszy św. i powstrzymania się od pracy. Nie uczynił tego Sobór Trydencki, mimo odrzucenia przez protestantów dyscypliny kościelnej dotyczącej świętowania niedzieli.

Pierwsza ustawa powszechna odnosząca się do świętowania niedzieli zastała zawarta dopiero w kan. 1248 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 r., który podawał w formie prawnej dwa obowiązki: wysłuchanie Mszy św. w święta nakazane, do których

oczywiście należała niedziela, oraz powstrzymanie się w tych dniach od niedozwolonych zajęć.

Kodeks Jana Pawła II z 1983 r. (kan. 1246-1248), aktualnie obowiązujący w Kościele, w odróżnieniu od poprzedniego Kodeksu eksponuje na pierwszym miejscu znaczenie niedzieli i różnorodność form jej świętowania. Natomiast Katechizm Kościoła Katolickiego (1992 r.) jeszcze mocniej akcentuje obowiązek świętowania niedzieli jako wypełnienie przepisu moralnego w sposób naturalny wpisanego w serce człowieka ( KKK 2174-2188). Jan Paweł II natomiast wzywa w swoim liście apostolskim Dies Domini braci w biskupstwie i w kapłaństwie do "niestrudzonego działania razem z wiernymi, aby treść tego świętego dnia była coraz lepiej znana i przeżywana i aby wywarła dobroczynny wpływ na całe społeczeństwo cywilne" (n. 87).

cdn.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kalendarz Adwentowy: Znak Emmanuela w sercu Maryi

2025-12-19 21:00

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

Adobe Stock

• Iz 7, 10-14 • Łk 1, 26-38
CZYTAJ DALEJ

Betlejemskie Światło Pokoju dotarło do Sekretariatu Konferencji Episkopatu Polski

2025-12-19 17:24

[ TEMATY ]

harcerze

Betlejemskie Światło Pokoju

bp Marek Marczak

Sekretariat Episkopatu

BP KEP

Od harcerzy ZHP Betlejemskie Światło Pokoju otrzymał sekretarz generalny KEP bp Marek Marczak

Od harcerzy ZHP Betlejemskie Światło Pokoju otrzymał sekretarz generalny KEP bp Marek Marczak

„Pielęgnuj dobro w sobie” to hasło tegorocznej 35. edycji Betlejemskiego Światła Pokoju, które jest symbolem uniwersalnych wartości braterstwa i pokoju. W piątek 19 grudnia, podczas spotkania opłatkowego w Sekretariacie Konferencji Episkopatu Polski w Warszawie, od harcerzy ZHP otrzymał je sekretarz generalny KEP bp Marek Marczak.

W tym roku Światło zostało ponownie odpalone w Grocie Narodzenia w Betlejem, a następnie przetransportowane drogą lotniczą do Austrii. Stamtąd Światło wyruszyło w swoją międzynarodową podróż, by trafić do kolejnych wspólnot, krajów i kontynentów. 7 grudnia, w Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej na zakopiańskich Krzeptówkach, harcerki i harcerze ZHP odebrali Betlejemskie Światło Pokoju 2025 od skautów ze Słowacji.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: Ponad 32 mln pielgrzymów w Rzymie od początku Roku Świętego

2025-12-20 08:05

[ TEMATY ]

Watykan

Rok Święty 2025

Rok Święty

Włodzimierz Rędzioch

32,3 mln osób z całego świata odwiedziło Rzym w Roku Świętym - poinformował w telewizji RAI w piątek arcybiskup Rino Fisichella, watykański koordynator jego obchodów. Zwrócił uwagę na wyjątkowość tego wydarzenia w życiu Kościoła: to Rok Święty dwóch papieży.

Liczbę około 32 mln pielgrzymów prognozowano jeszcze przed inauguracją Roku Świętego, która odbyła się w Wigilię zeszłego roku.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję