Reklama

Refleksje chicagowskie

Zjednoczeni w Duchu

Niedziela w Chicago 4/2005

Fot. Archiwum redakcji

Fot. Archiwum redakcji

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wymowa znaków przy udzielaniu Komunii św., dla wielu niezauważalna, prowadzi nas do zrozumienia autentycznej jedności Kościoła. Jedność tę aż do skończenia świata buduje Duch Święty. Chociaż w czasie liturgii Mszy św. widoczni są ludzie, którzy sprawują święte czynności, to udzielanie Jezusa Chrystusa dokonuje się przez Ducha Świętego. Zapoczątkowane to zostało już w Wieczerniku i trwa nieustannie w Kościele poprzez Apostołów oraz ich następców: biskupów, kapłanów, diakonów i nadzwyczajnych szafarzy Eucharystii.
Znak łamania chleba eucharystycznego zaczyna się po wymianie znaku pokoju. Dokonuje tego kapłan celebrujący, wspomagany w razie potrzeby przez diakona lub koncelebransa, nigdy przez osobę świecką. Opisany w Instrukcji o Eucharystii gest łamania chleba, jak podkreśla Ojciec Święty, spełniony przez Chrystusa podczas Ostatniej Wieczerzy oznacza, że wierni choć liczni tworzą jedno Ciało przez przyjmowanie Komunii św. z jednego chleba, jakim jest Jezus Chrystus, który umarł za zbawienie świata, a później zmartwychwstał. Postacie istniejące w Eucharystii oznaczają więc nie tylko Ciało i Krew Zbawiciela, lecz również są znakiem jedności duchowej wiernych tworzących Kościół. Rytu tego, jak podkreśla Papież, należy dokonywać z jak największym szacunkiem.
Chociaż są różne formy udzielania Komunii św., to wciąż sama istota znaku „udzielania” pozostaje niezmienna, począwszy od Wieczernika, gdzie Chrystus podawał uczniom chleb eucharystyczny. Istotą tego znaku jest „udzielanie” albo „dawanie” zawierające myśl przekazywania przez samego Ducha Świętego Ciała i Krwi Pańskiej. Jak wynika z Instrukcji, nie można samemu wziąć sobie Komunii św., tylko musi ona być udzielona, czyli dawana przez celebransa albo przez kogoś upoważnionego do tej czynności. „Nie wolno samym wiernym brać hostii lub świętego kielicha, ani tym bardziej przekazywać jej między sobą z rąk do rąk”.
Wymowa gestów i znaków, jako udzielanie i przyjmowanie Komunii św., ma prowadzić do jednoczącej skuteczności, a mianowicie do udziału w Ciele Chrystusa. Ponieważ jeden jest chleb, przeto my, liczni, tworzymy jedno Ciało. Jan Paweł II w encyklice o Eucharystii przywołuje na ten temat komentarz św. Jana Chryzostoma, który mówi: „Czym w rzeczywistości jest chleb? Jest ciałem Chrystusa. Kim stają się ci, którzy go przyjmują? Ciałem Chrystusa; ale nie wieloma ciałami, lecz jednym ciałem”. Faktycznie, jak chleb jest jednością, choć składa się nań wiele ziaren, które choć się nie znają, w nim się znajdują tak, że ich różnorodność zanika w ich doskonałym zjednoczeniu, tak też i w ten sam sposób my jesteśmy wzajemnie ze sobą zjednoczeni, a wszyscy razem z Chrystusem. Dar tej jedności wykracza daleko poza sferę samego zwykłego ludzkiego ucztowania - mówi Ojciec Święty. Dzięki zjednoczeniu z Ciałem Chrystusa Kościół staje się znakiem i narzędziem wewnętrznego zjednoczenia z Bogiem i jedności całego rodzaju ludzkiego. Stąd właśnie wynika komunia z Bogiem w Trójcy Jedynym i komunia między wiernymi. Co więcej, z tego doskonałego zjednoczenia wynika możliwość jednoczenia się wiernych z Chrystusem poprzez powstałe w ich duszy samo pragnienie przyjęcia Najświętszego Sakramentu. Tak narodziła się praktyka komunii duchowej, zalecana przez Kościół w przypadku niemożliwości uczestniczenia w Eucharystii.
Zjednoczony w Duchu Chrystusowym Lud Boży, sprawując Eucharystię w sposób widzialny, wyraża komunię kościelną, czyli zjednoczenie wspólnoty wiernych z Papieżem i biskupem miejsca. Komunia z nimi jest istotnym wymogiem celebracji eucharystycznej. Jan Paweł II podkreśla, że każda ważna celebracja Eucharystii wyraża powszechną komunię z Piotrem i z całym Kościołem lub też przywołuje ją obiektywnie, jak dzieje się to w wypadku Kościołów chrześcijańskich odłączonych od Rzymu. Komunia ta opiera się na ważności sakramentu święceń. Jest tu mowa o sukcesji apostolskiej, poprzez którą jedynie jest możliwa ważność sprawowania sakramentów świętych, której nie uznają za konieczną Kościoły wywodzące się z reformacji. Doniosłość tych spraw znalazła swój wyraz na Soborze Watykańskim II i została ujęta w odpowiednich dokumentach dotyczących ekumenizmu, czyli spraw jedności chrześcijan. Pragnienie jedności chrześcijan sprawia, że kierujemy wzrok ku Eucharystii, która jest najwyższym sakramentem jedności Ludu Bożego, jej stosownym znakiem i cudowną przyczyną. Pragnienie to leży gorąco na sercu naszemu Papieżowi, który przypomina w encyklice o Eucharystii, że chociaż jest jeszcze niemożliwa wspólna celebracja Eucharystii między Kościołem katolickim a chrześcijanami odłączonymi, to pozostaje gorące pragnienie jej sprawowania. Już to pragnienie staje się wspólnym uwielbieniem i wspólną modlitwą błagalną, w której razem zwracamy się do Ojca i czynimy to „jednym sercem”.
Ojciec Święty naucza: „Chociaż w żadnym wypadku nie jest upoważniona koncelebracja, gdy brak jest pełnej jedności, to jednak w szczególnych przypadkach pojedynczych osób jest możliwe przyjmowanie Eucharystii przez osoby należące do Kościołów lub Wspólnot kościelnych niepozostających w pełnej jedności z Kościołem katolickim”. Jest to możliwe, gdy w grę wchodzi poważna potrzeba duchowa dla zbawienia wiecznego. W encyklice Ut unum sint zostały określone zasady udzielania takich sakramentów, jak: Eucharystia, pokuta i namaszczenie chorych innym chrześcijanom, którzy nie są w pełnej jedności z Kościołem katolickim. Na zasadzie wzajemności również katolicy mogą przyjmować w określonych przypadkach i prosić o te same sakramenty duchownych z tych Kościołów, w których są one ważne. Oczywiście, muszą być spełnione odpowiednie warunki nieodrzucania prawd wiary odnośnie do tych sakramentów. Bowiem z punktu widzenia katolickiego, tylko poprzez ważne sprawowanie sakramentów, a szczególnie Eucharystii, możemy zjednoczyć się w Duchu z Kościołem apostolskim. Kościołem założonym przez Chrystusa, jako kolegium Dwunastu Apostołów, którzy pierwsi stali się uczestnikami Ciała i Krwi Zbawiciela podczas Ostatniej Wieczerzy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna do Matki Bożej Bolesnej

[ TEMATY ]

nowenna

Matka Boża Bolesna

Karol Porwich/Niedziela

Matka Boża Bolesna

Matka Boża Bolesna

Zapraszamy do wspólnej modlitwy nowenną do Matki Bożej Bolesnej. Nowenna do odmawiania między 6 a 14 września lub w dowolnym terminie.

CZYTAJ DALEJ

Chiny: w wieku 91 lat zmarł tajny biskup-trapista P. Pei Ronggui

2025-09-09 18:56

[ TEMATY ]

Chiny

91 lat

zmarł

tajny biskup

trapista

Pei Ronggui

Episkopat Flickr

W wieku prawie 92 lat zmarł 6 września podziemny biskup diecezji Luoyang (prowincja Henan we wschodnich Chinach) - Placidus Pei Ronggui, mnich trapista. Pochodził z najbardziej katolickiej prowincji chińskiej Hebei, a kapłanem mógł zostać dopiero w 1981, kilka lat po osławionej rewolucji kulturalnej (1966-76), gdy miał 48 lat. Prawie całe życie doświadczał różnych ograniczeń i prześladowań, głównie z powodu odmowy przystąpienia do kontrolowanego przez partię komunistyczną Patriotycznego Stowarzyszenia Katolików Chińskich (PSKCh) i w sumie spędził w więzieniach cztery lata.

Jego "przygoda" z zakonem trapistów - jednym z najsurowszych w Kościele katolickim - była bardzo znamienna w jego ojczystej prowincji, w której przed dojściem komunistów do władzy w październiku 1949 istniały dwa opactwa tej wspólnoty zakonnej. Pierwsze z nich - pod wezwaniem Matki Bożej Pocieszenia - znajdowało się w miejscowości Yangchiaping na terenie dzisiejszego miasta Zhangjiakou i zniszczyli je w 1947 bojówkarze komunistyczni. Drugie opactwo, któremu patronowała Matka Boża Radości, mieściło się w Chengtingu (dzisiejszy Zhengding), skąd mnisi musieli uciekać po zabiciu 32 z nich. Po wielu przejściach ostatecznie udało im się dostać na początku lat pięćdziesiątych do Hongkongu, gdzie ówczesny biskup Enrico Valtorta pomógł im otworzyć klasztor również poświęcony Matce Bożej Radości w Thai Shui Hang na tzw. Nowych Terytoriach Hongkongu.
CZYTAJ DALEJ

Rycerze Kolumba: braterstwo, które ratuje życie na Ukrainie

2025-09-10 09:33

[ TEMATY ]

Rycerze Kolumba

braterstwo

Vatican Media

„Ta wojna nie jest tylko ukraińska. To walka o wolność i godność człowieka” - mówi Radiu Watykańskiemu-Vatican News Mykoła Mostowiak, delegat stanowy Rycerzy Kolumba na Ukrainie. Od początku pełnoskalowej rosyjskiej inwazji katolicka organizacja przekazała ponad 24 mln dolarów wsparcia. Wszystko dzięki prawie 70 tysiącom darczyńców. Pomoc trafiła już do ponad 2 milionów osób. Za tymi liczbami stoją twarze wdów, sierot i uchodźców, którzy mogą liczyć na solidarność braterskiej organizacji.

Gdy 24 lutego 2022 roku Rosja rozpoczęła atak na pełną skalę, delegatem stanowym Rycerzy Kolumba na Ukrainie był Jurij Malecki. Już dwa dni później - jak wspomina w rozmowie z Radiem Watykańskim-Vatican News - Rycerze Kolumba we Lwowie spotkali się ze swym kapelanem stanowym, metropolitą lwowskim abp. Mieczysławem Mokrzyckim i bp. Edwardem Kawą, który został koordynatorem misji pomocowej. Sztab był też w kontakcie z innymi biskupami z całej Ukrainy.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję