Reklama

Temat tygodnia

Wielki Post wczoraj i dziś

Niedziela płocka 9/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Życie rozwija się wtedy, gdy się odradza. Tak jest w świecie przyrody, tak też jest w świecie ducha. Okazją i pomocą do tego są wszystkie wielkie tajemnice wiary. Obecnie przeżywamy okres Wielkiego Postu, który jest właśnie czasem odnowy przed największą tajemnicą wiary - Męki, Śmierci i Zmartwychwstania Chrystusa Pana. Wielki Post swą nazwę zawdzięcza przede wszystkim praktykom pokutnym wiernych, ponieważ posty, obok modlitwy i spowiedzi, zajmują w nim szczególne miejsce. Niegdyś posty były bardzo surowe: przez cały czas ich trwania nie spożywano pokarmów mięsnych ani też nie używano tłuszczów zwierzęcych. Wierność tej praktyce była tak daleko posunięta, że gospodynie w Środę Popielcową wypalały patelnie i inne naczynia kuchenne, by w nich nie pozostała nawet odrobina tłuszczu. Wiernie realizowano wezwanie proroka Joela czytane w liturgii pierwszego dnia wielkopostnego: „Nawróćcie się do Mnie całym swym sercem przez post i płacz, i lament” (Jl 2, 12).
W pierwszych wiekach istnienia Kościoła post przedwielkanocny trwał krótko, bo tylko 40 godzin. W połowie III w. zasadniczo poszczono tydzień, natomiast w późniejszym okresie zaczęto przedłużać ten okres do 40, 50, a nawet do 70 dni. Jednak ostatecznie praktyka wielkopostna została ujednolicona w całym Kościele przez papieża św. Grzegorza Wielkiego w VI w. i objęła okres 40 dni, nie wliczając niedziel. Było to wyraźnym nawiązaniem do 40-dniowego postu Jezusa. W tym okresie katechumeni przygotowywali się intensywnie do przyjęcia w Wielką Sobotę chrztu św., publiczni pokutnicy do pojednania się z Kościołem w Wielki Czwartek, a wszyscy wierni do odnowienia łaski chrztu św. i owocnego przeżycia pamiątki śmierci i zmartwychwstania Pana.
Od początku V w., w dni Wielkiego Postu przyjmowano tylko jeden posiłek dziennie. Nie spożywano mięsa, ryb, jaj i nabiału. Ulgi stosowano tylko dla brzemiennych, karmiących i chorych. Jednakże ta ostra forma postu powoli zaczęła ulegać złagodzeniu. Od IX w. pozwalano na drugi lekki posiłek, a w epoce średniowiecza można już było spożywać ryby. Dopiero kilka wieków temu pozwolono na spożywanie mięsa, oczywiście wyłączając piątki, które nadal są dniami bezmięsnymi.
Współcześnie przypomina się, iż post i wstrzemięźliwość od mięsa są przede wszystkim wyrazem naszej wdzięczności Chrystusowi Panu za Jego mękę i śmierć, jaką za nas poniósł. Przez post wyrażamy również naszą solidarność z Jezusem, który pościł przez 40 dni. Przez ograniczenie jedzenia lub innych rzeczy godziwych praktykujemy umartwienie i pokutę; te zaś są niezbędne, by mogło dokonać się w nas dzieło nawrócenia i uświęcenia.
Dzięki dobrowolnym, różnorodnym wyrzeczeniom wyrabiamy w sobie także zdolność do opanowania złych nawyków i grzesznych pożądliwości. Post jest również formą wynagrodzenia Bogu za popełnione winy.
Dobrym zwyczajem było i jest wśród szczerze wierzących podejmowanie jakiegoś postanowienia na okres Wielkiego Postu, na przykład: nie pić w tym czasie alkoholu, wyrzec się palenia papierosów, odmówić sobie słodyczy, ograniczyć oglądanie telewizji, czy zrezygnować z innych rozrywek, a za to przeczytać jakąś pożyteczną książkę religijną, poświęcić więcej czasu na czytanie Pisma Świętego i modlitwę osobistą. Wielki Post jest również szczególnym czasem rozważań męki Pańskiej i refleksji nad własnym życiem.
W Wielkim Poście w każdej niemal parafii organizuje się rekolekcje, stwarza się okazję do spowiedzi wielkanocnej. Nie jest to sprawa marginalna. Jeżeli bowiem chrześcijanin nie spotka się z Jezusem przebaczającym i nie oczyści się ze swych słabości, wtedy zablokuje Chrystusowi drogę do swego serca.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składkę zdrowotną dla przedsiębiorców

2025-05-06 14:16

[ TEMATY ]

ustawa

Prezydent Andrzej Duda

weto prezydenta

PAP/Radek Pietruszka

Prezydent Andrzej Duda zawetował ustawę obniżającą składkę zdrowotną dla przedsiębiorców - poinformowała we wtorek szefowa kancelarii prezydenta Małgorzata Paprocka.

Paprocka uzasadniając decyzję prezydenta wskazała m.in. że ustawa budzi bardzo poważne wątpliwości w zakresie sprawiedliwości społecznej oraz jest sprzeczna z zasadami konstytucyjnymi.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: kardynałowie o sylwetce przyszłego papieża

2025-05-05 22:32

[ TEMATY ]

konklawe

PAP

„Papież-pasterz, którego perspektywa wykracza poza sam Kościół katolicki, zwłaszcza w świecie, w którym wszyscy jesteśmy sobie bliżsi” - taki profil naszkicowali kardynałowie podczas XI kongregacji generalnej. Obradowała ona dziś w godzinach od 17.00-19.00.

Zgromadzenie rozpoczęło się krótką modlitwą. Obecnych było około 170 kardynałów, w tym 132 elektorów - poinformował dyrektor Biura Prasy Stolicy Apostolskiej Matteo Bruni. W około 20 wystąpieniach podkreślono potrzebę dialogu między religiami i relacji z różnymi światami kulturowymi. Poruszono temat etniczności w Kościele i społeczeństwie, migracji „jako daru, ale także jako wyzwania, jakim jest wspieranie migrantów w wierze podczas ich migracji”.
CZYTAJ DALEJ

80 lat od kapitulacji Festung Breslau

2025-05-06 17:11

ks. Łukasz Romańczuk

6 maja 2025 roku przypadła 80. rocznica kapitulacji Festung Breslau. W miejscu pamięci i wyzwolenia jeńców z obozu Burgweide, znajdującego się na wrocławskich Sołtysowicach, odbyły się uroczystości upamiętniające tamte wydarzenia. - Spotykamy się dziś, aby uczcić pamięć ofiar i ocalałych z obozu pracy Burgweide, które funkcjonowało w czasie jednej z najciemniejszych kart historii niemieckiej okupacji i II wojny światowej - mówił Martin Kremer, konsul generalny Niemiec we Wrocławiu.

W czasie przeznaczonym na przemówienia głos zabrał Kamil Dworaczek, dyrektor wrocławskiego oddziału IPN. Rozpoczął on od zacytowania fragmentu z Księgi Powtórzonego Prawa: “Źle się z nami obchodzili, gnębili nas i nałożyli na nas ciężkie roboty przymusowe”. - Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że jest to fragment relacji jednego z robotników przymusowych przetrzymywanych tutaj w obozie Burgweide. Ale jest to fragment z Pisma Świętego, z Księgi Powtórzonego Prawa, który opowiada o losie Izraelitów w niewoli egipskiej. Później czytamy oczywiście o ucieczce, o zyskaniu wolności, w końcu w kolejnym pokoleniu dotarciu do ziemi obiecanej. I tych analogii między losem Izraelitów w niewoli egipskiej a losem Polaków i innych robotników przymusowych w III Rzeszy jest więcej. Jest też jedna istotna różnica. Polacy nie musieli podejmować ucieczki, tak jak starotestamentowi Izraelici, bo to do nich przyszła Polska. Nowa Polska i Polski Wrocław, które może nie do końca były ziszczeniem ich marzeń i snów, ale przestali być w końcu niewolnikami w Breslau - zaznaczył Kamil Dworaczek, dodając: - Sami mogli decydować o swoim losie, zakładać rodziny, w końcu zdecydować, czy to tutaj będą szukać swojej ziemi obiecanej. I ta ziemia obiecana w pewnym sensie zaczęła się dokładnie w tym miejscu, w którym dzisiaj się znajdujemy. Bo to tutaj zawisła 6 maja pierwsza polska flaga, pierwsza biało-czerwona w powojennym Wrocławiu. Stało się tak za sprawą pani Natalii Kujawińskiej, która w ukryciu, w konspiracji uszyła tę flagę kilka dni wcześniej. Pani Kujawińska była jedną z warszawianek, która została wypędzona przez Niemców po upadku Powstania Warszawskiego. Bardzo symboliczna historia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję