Reklama

Piękno sprzed lat

Na przestrzeni wieków artyści tworzyli dzieła sztuki sakralnej, które do dziś zdobią wnętrza świątyń i klasztorów. W tajemniczy sposób niektóre z nich zyskały z czasem cześć wierzących i słyną jako cudowne - niezależnie od ich wartości artystycznej. Wiele z tych obiektów wymaga odnowienia przez konserwatorów. W ich ręce księża proboszczowie oddają święte wizerunki, licząc na profesjonalizm, artyzm i zawodową etykę. W tej kwestii ks. prał. Józef Masłowski wraz ze swymi parafianami ma ogromny powód do radości. Po gruntownej konserwacji do kościoła pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny powrócił cenny obraz Matki Bożej Łódzkiej.

Niedziela łódzka 10/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Świadek łódzkiej historii

Reklama

Pośród wizerunków Matki Bożej, otaczanych szczególną czcią wiernych, ten jest wyjątkowo związany z rozwojem przemysłowej Łodzi. Nie znamy ani autora obrazu, ani jego fundatorów. Nie wiadomo też, w jaki sposób trafił do najstarszej łódzkiej parafii pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Pierwsza pisemna wzmianka o nim pochodzi z 1718 r. i zawiera ważną informację o wotach towarzyszących wizerunkowi, co świadczy o kulcie, jakim był otaczany. Wówczas kościół parafialny był jeszcze drewniany i niewielki. W późniejszej, murowanej świątyni obraz znalazł swoje miejsce w bocznej kaplicy. Wiadomo, że w końcu XIX wieku przemalowano go, a w 1945 r. odnowiono w pracowni ZZPAP pod kierunkiem Z. Kaniewskiego.
18 sierpnia 1947 r. wizerunek został poświęcony wraz ze srebrną sukienką i koroną z perłami, wykonaną wg projektu prof. Chwalisława Zielińskiego. Od tego czasu nie był poddawany żadnym zabiegom renowacyjnym ani konserwatorskim. Nieprzerwanie natomiast cieszył się wyjątkowym kultem. Przed tym obrazem, noszącym miano Matki Bożej Łódzkiej, szukały i szukają wstawiennictwa Maryi kobiety w stanie błogosławionym oraz te, które pragną zostać matkami. Nowenna, odmawiana w każdy wtorek o godz. 8.30 i 18.00, gromadzi czcicieli Matki Bożej nie tylko z terenu parafii. W ub.r. wizerunek został wpisany do rejestru zabytków w Wojewódzkim Urzędzie Ochrony Zabytków w Łodzi. Przyspieszyło to decyzję o gruntownej renowacji i konserwacji obrazu - świadka historii miasta Łodzi.

Szkic do portretu artysty

Dzieło konserwacji i renowacji cennego wizerunku powierzono Ewie Derkacz-Królewskiej, która wiedzę o trudnej sztuce konserwatorskiej zdobywała na Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. Po uzyskaniu dyplomu na Wydziale Sztuk Pięknych w specjalizacji konserwacja obrazów i rzeźby polichromowanej, p. Ewa studiowała także we Włoszech. W Rzymie ukończyła kurs malarstwa ściennego w Międzynarodowym Instytucie Konserwacji (ICCROM). Następnie przez ponad 25 lat realizowała zlecenia konserwatorskie w swojej specjalności, ostatnio przede wszystkim na terenie b. województwa sieradzkiego. Wraz z mężem, również konserwatorem, wykonała m.in. renowację pięciu ołtarzy i ambony w kościele w Szadku. Zrealizowała również przed rokiem konserwację obrazu Maryi z Dzieciątkiem, zwanej Matką Bożą Tuszyńską, w kościele parafialnym w Tuszynie k. Łodzi. W rozmowie z p. Ewą poznałam pasjonujące szczegóły konserwatorskiej „kuchni”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Z tajemnic pracowni

Reklama

Obraz wymontowano z ołtarza i przeniesiono do pracowni konserwatorskiej. Niezmiernie rzadko prace renowacyjne wykonuje się na miejscu w świątyni - tylko wówczas, gdy nie ma możliwości przeniesienia obiektu. W pracowni zdjęto metalową sukienkę, która w tym przypadku składała się z dwóch kawałków srebrnej blachy, zagiętych na brzegach obrazu i przymocowanych gwoździami. Oczom konserwatora ukazał się wówczas obraz Matki Bożej, bez Dzieciątka, kompozycją i układem rąk przypominający wizerunek Pani z Ostrej Bramy - stąd mylnie nazywany często kopią Matki Bożej Ostrobramskiej. Wiek obrazu oceniany jest na 1700 r. W ciągu ponad 300 lat istnienia był on wielokrotnie przemalowywany. Ostatnią gruntowną renowację wykonano w 1947 r. W ciągu pół wieku powierzchnia obrazu uległa zanieczyszczeniu, wokół głowy widoczne były także niewielkie wgniecenia i nadpalenia, powstałe na skutek zetknięcia z instalacją elektryczną, zasilającą umieszczone wokół nimbu maleńkie żaróweczki - zgodnie z ówczesną modą.
Pierwszym etapem konserwacji było oczyszczenie powierzchni obrazu i usuwanie przemalowań. Tę czynność wykonuje się mechanicznie - a przy pomocy skalpela i lupy tylko wtedy, gdy nałożone na siebie warstwy farby są na tyle luźne, że ich usunięcie jest możliwe. Przemalowania na obrazie Matki Bożej Łódzkiej usuwane były chemicznie, mieszaninami rozpuszczalników. Zdejmowanie przemalowań to najtrudniejszy i najbardziej niebezpieczny fragment prac konserwatorskich. Wymaga od wykonawcy cierpliwości, wiedzy i doświadczenia. Nieostrożny lub nieumiejętny ruch wystarcza, aby bezpowrotnie zniszczyć oryginalną warstwę malowidła. Oczyszczony obraz pokryto werniksem z żywic syntetycznych, który zabezpieczył powierzchnię i nasycił przyblakłe kolory. Wszystkie ubytki malarskiej faktury uzupełniono tzw. kitem, czyli mieszaniną kleju i kredy, a następnie wyszlifowano. Tak przygotowane ubytki poddawano rekonstrukcji kolorystycznej. Ten z kolei etap uważany jest przez konserwatorów za najciekawszy, wymaga w równym stopniu znajomości rzemiosła, co artystycznej inwencji. Wizerunek Matki Bożej Łódzkiej potrzebował licznych rekonstrukcji, ale kompozycja - szczególnie na twarzy i rękach - była czytelna. Pozwoliło to zachować nienaruszony oryginalny wyraz artystyczny wizerunku. Każdy etap prac dokumentowany był fotograficznie.

„Finis coronat opus”

Odrestaurowane płótno w wersji z ok. 1700 r. nałożono na deskę i przykryto srebrną sukienką, która także została poddana oczyszczeniu. Nimb podkreślają pozłacane gwiazdki. Nowe złocenie otrzymała także korona Matki Bożej. Obraz jest już na swoim miejscu w bocznej kaplicy kościoła pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Umieszczony w ołtarzu, pięknie oświetlony zewnętrznymi reflektorami i zabezpieczony alarmem, odbiera hołd i cześć wiernych z całej Łodzi. Świadczy też dobrze o trosce Księdza Proboszcza oraz Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, o to, aby dziedzictwo przodków przekazać w jak najlepszym stanie następnym pokoleniom. Pieniądze na konserwację pochodziły w ponad 80 proc. z kasy Urzędu, resztę pokryła parafia.

Pieniądzenie są najważniejsze

Moja rozmowa z Ewą Derkacz-Królewską wykraczała poza temat dotyczący obrazu Matki Bożej Łódzkiej. Pani Konserwator zgodziła się także udzielić kilku wskazówek, jak postępować z cennymi zabytkami sztuki sakralnej.
Jeśli dzieło sztuki jest wpisane do rejestru zabytków w Wojewódzkich Urzędach Konserwatorskich, sprawa jest prostsza, ponieważ to Urząd sprawuje pieczę nad obiektem i może dotować zabiegi konserwatorskie. Jeśli natomiast cenny dla mieszkańców regionu i otaczany kultem religijnym obraz lub rzeźba figuruje jedynie w ewidencji zabytków, pieczę nad nim sprawuje przede wszystkim proboszcz parafii, który może zwrócić się do Urzędu Konserwatorskiego o udostępnienie kontaktu z konserwatorami dyplomowanymi, którzy ocenią stan zniszczenia przedmiotu sakralnego i wycenią jego konserwację. Nie należy się obawiać kwestii finansowych. Oczywiście, prace konserwatorskie, jako szczególnie materiałochłonne i pracochłonne, nie są tanie, ale konserwatorzy dyplomowani we własnym interesie mogą pójść na ustępstwa cenowe w negocjacjach z przedstawicielami parafii. Potrafią również fachowo zabezpieczyć obiekt pilnie wymagający renowacji, do czasu zgromadzenia funduszy przez wspólnotę parafialną. O jednym wszakże należy pamiętać - nie wolno powierzać prac konserwatorskich osobom przypadkowym, bez odpowiedniego wykształcenia i praktyki zawodowej. Pozorna oszczędność bywa zgubna dla dziedzictwa przeszłości. Zakamarki plebanii i zakrystii w starych parafiach kryją nadal cenne ślady dawnych epok, często zakurzone i zniszczone. Niczego nie należy się pozbywać pochopnie, bez konsultacji z konserwatorami. Praktyka dowodzi, że podczas remontów budynków sakralnych nadal odnajdywane są prawdziwe „skarby”, które wzbogacają kulturę materialną i duchową parafii.

* * *

Wiele starych kościołów ma już odrestaurowane wnętrza, które wymagają odpowiedniej troski w codziennym utrzymaniu. Dokumentacja konserwatorska, której jeden egzemplarz zostaje w parafii, zawiera zawsze praktyczne zalecenia jak uniknąć prostych błędów, m.in. nie stawiać żywych kwiatów w doniczkach na złoconych drewnianych ołtarzach lub nie usuwać kurzu mokrą ścierką. Zalecenia konserwatorskie są więc lekturą obowiązkową nie tylko dla księdza proboszcza, ale także dla parafianek, na co dzień dbających o czystość i porządek w świątyni.

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Atak na ochronę życia w Europie. Parlament Europejski poparł inicjatywę „My Voice, My Choice”

2025-12-18 21:09

[ TEMATY ]

aborcja

parlament europejski

Adobe Stock

Parlament Europejski po raz kolejny próbuje rozszerzać kompetencje Unii w obszarze, który, zgodnie z traktatami, pozostaje wyłączną domeną państw członkowskich.

W środę 17 grudnia odbyło się głosowanie, podczas którego Parlament Europejski poparł europejską inicjatywę obywatelską „My Voice, My Choice”, której celem jest zwiększenie dostępu do aborcji w Unii Europejskiej poprzez utworzenie dobrowolnego „mechanizmu solidarności finansowej” współfinansowanego ze środków UE. Mechanizm ten miałby umożliwiać finansowanie tzw. bezpiecznej i legalnej aborcji kobietom z państw, w których obowiązują przepisy krajowe chroniące ludzkie życie od poczęcia.
CZYTAJ DALEJ

Ronald Hicks arcybiskupem Nowego Jorku. Zastępuje kard. Dolana

2025-12-18 17:44

[ TEMATY ]

Nowy Jork

Papież Leon XIV

Bp Ronald Hicks

@Vatican Media

Ronald Hicks, nowo mianowany arcybiskup Nowego Jorku

Ronald Hicks, nowo mianowany arcybiskup Nowego Jorku

Biskup Ronald Hicks, został mianowany przez Papieża Leona XIV nowym arcybiskupem Nowego Jorku. Zastępuje w tej funkcji kardynała Tymothy’ego Dolana, który osiągnął wiek emerytalny i złożył rezygnację na ręce Ojca Świętego. Nowy arcybiskup dorastał niedaleko miejsca, gdzie wychowywał się obecny Papież. Przez kilka lat współpracował z kard. Blase Cupichem.

Nominowany przez Papieża nowy arcybiskup ma 58 lat, święcenia kapłańskie przyjął w 1994 roku, a sakrę biskupią otrzymał w 2018 roku. Oo 2020 roku był biskupem diecezji Joliet w amerykańskim stanie Illinois. Wcześniej, od 2015 roku pomagał kardynałowi Blase’owi Cupichowi w kierowaniu Archidiecezją Chicago jako biskup pomocniczy i wikariusz generalny.
CZYTAJ DALEJ

Powołany 2 - kinowy hit dostępny na Youtube!

2025-12-19 10:03

[ TEMATY ]

film

Materiał prasowy

Film pt. “POWOŁANY 2” pojawił się w blisko 150 kinach w 2024 roku. Oprócz gwiazdorskiej obsady można w nim zobaczyć cztery prawdziwe historie osób, które w spektakularny sposób podniosły się z kolan i dziś świadczą o mocy i miłości Boga. W Wigilię Bożego Narodzenia film zostanie udostępniony w internecie zupełnie bezpłatnie.

Papież Benedykt XVI powiedział, że internet jest nowym kontynentem, na który trzeba wysłać misjonarzy - powiedział reżyser i producent Jan Sobierajski.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję