Reklama

Wiadomości

CBOS: 94 % Polaków przeciwko używaniu smartfonów podczas Mszy św.

Ponad połowa badanych widzi w swoim otoczeniu osoby nadużywające smartfonów – wynika z opublikowanego dziś raportu CBOS. Choć przeglądanie internetu i korzystanie z mediów społecznościowych staje się coraz bardziej powszechne zarówno w przestrzeni publicznej jak i prywatnej, wciąż dla zdecydowanej większości Polaków niedopuszczalne jest używanie smartfona w kościele na Mszy św., w teatrze lub filharmonii oraz podczas lekcji, czy wykładu. Nie akceptujemy też przeglądania internetu w trakcie Wigilii.

[ TEMATY ]

Msza św.

smartfon

kropekk_pl/pixabay.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jak wynika z opublikowanego dziś komunikatu z badań CBOS, „(Nad)używanie smartfonów” od sierpnia 2017 r. do października 2018 r. odsetek osób deklarujących, że używają smartfona, zwiększył się z 57 proc. do 68 proc. Prawie jedna czwarta użytkowników smartfonów uważa, że spędza przed nimi zbyt dużo czasu. Zaskakująco samokrytyczni są tu ludzie młodzi – w wieku od 18 do 24 lat (14 proc.). Wraz z wiekiem odsetek osób deklarujących nadużywanie smartfonów spada. 59 proc. użytkowników stara się ograniczyć czas spędzony przed komórką.

Zdecydowanie częściej dostrzegamy fakt, że telefonu nadużywają osoby w naszym otoczeniu. Z takimi ludźmi spotyka się ponad połowa ogółu badanych i dwie trzecie użytkowników smartfonów, najczęściej osoby w wieku od 25 do 34 lat, mieszkańcy większych miast i absolwenci wyższych uczelni.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Niemal wszyscy (94 proc.) jesteśmy zdania, że zaglądanie do telefonu w kościele podczas Mszy św. to zachowanie niewłaściwe. 84 proc. deklaruje to w sposób zdecydowany. Opinię taką wyrażają również ci, którzy nie biorą udziału w praktykach religijnych, choć w tej grupie obserwujemy podejście bardziej liberalne do tej kwestii. 93 proc. badanych wyraża również negatywny stosunek do korzystania ze smartfona w teatrze, operze i filharmonii, podczas spektaklu czy koncertu. 87 proc. sprzeciwia się również przeglądaniu internetu podczas lekcji w szkole czy wykładu na uczelni. Nieco mniej kategorycznie wypowiadają się na te tematy młodzi, mieszkańcy większych miast i mężczyźni. Warto podkreślić, że jedynie 24 proc. osób w wieku 18–24 lata uważa za zdecydowanie niewłaściwe sięganie po smartfon podczas lekcji czy wykładu.

Prawie wszystkim badanym (91 proc., w tym 79 proc. zdecydowanie) przeszkadzałoby, gdyby ktoś używał smartfona do przeglądania internetu, portali społecznościowych lub aplikacji podczas kolacji wigilijnej. Zdecydowanie przeszkadza nam też sięganie po smartfon podczas rozmowy, gdy nie ma to z nią związku, podczas wspólnych posiłków czy rodzinnych uroczystości. Również w tym przypadku jednak młodsi użytkownicy, a także mężczyźni – wydają się bardziej liberalni. Mniej kategorycznie sprzeciwiają się smartfonom w wyżej wymienionych sytuacjach również ci, którzy we własnym odczuciu ich nadużywają.

Okazuje się, że w relacjach osobistych nadużywanie smartfonów nie jest dla nas dużym problemem. Ponad połowa ogółu respondentów deklaruje, że w ciągu ostatniego miesiąca nie czuła się dotknięta tym, że osoba, z którą spędzała czas, używała smartfona do przeglądania internetu, portali społecznościowych czy aplikacji. Dwóm piątym badanych (41 proc.) przeszkadzało, ze ktoś podczas rozmowy korzystał ze smartfona. Dla 31 proc. rażące było to, ze ktoś z rodziny zajmował się telefonem zamiast obowiązkami domowymi lub spędzaniem czasu z innymi.

Zdecydowanie częściej przeszkadza nam nadużywanie telefonu w przestrzeni publicznej – dla ponad 60 proc. rażące były sytuacje, w których ktoś szedł ulicą zapatrzony w swój smartfon, nie zważając na innych pieszych i pojazdy. Ponad 30 proc. krytykowało fakt, że rodzic zajmował się telefonem zamiast pozostającym pod jego opieką dzieckiem – na placu zabaw, na spacerze itp. Co trzeci Polak (33 proc.) co najmniej kilka razy w ciągu ostatniego miesiąca był świadkiem zdarzenia, kiedy osoba używająca smartfona nie reagowała na otoczenie, np. nie ustępowała miejsca starszym w środkach transportu publicznego. Warto w tym kontekście przypomnieć, że ze środków transportu publicznego korzysta 37 proc. Polaków.

Autorzy badania podkreślają, że użytkowanie smartfonów bez wątpienia zmienia i będzie zmieniać naszą rzeczywistość społeczną. Przypominają, że sytuacje powszechnie uznawane za nieakceptowalne, jak np. przeglądanie internetu podczas Wigilii, są jednak traktowane bardziej liberalnie przez młodych. Zwracają też uwagę, że wielu młodych przyznaje, że za dużo korzysta ze smartfonów. „Ciekawe więc, czy w efekcie ograniczania sobie czasu spędzanego Polacy będą w przyszłości rzadziej spotykać się z sytuacjami, kiedy używanie smartfona przez kogoś im przeszkadza, czy wręcz przeciwnie – w coraz większym stopniu będą to akceptować” – piszą.

2018-11-27 16:59

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ukazało się polskie tłumaczenie dekretu ws. dyscypliny intencji Mszy Świętych

[ TEMATY ]

Msza św.

Karol Porwich/Niedziela

Dykasteria ds. Duchowieństwa wydała dekret ws. dyscypliny intencji Mszy Świętych. Dekret został zatwierdzony przez Ojca Świętego Franciszka, w dniu 13 kwietnia 2025 roku, w Niedzielę Palmową. Papież nakazał ogłoszenie dekretu i ustalił, że wchodzi on w życie w dniu 20 kwietnia 2025 roku, w Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego. Dekret podpisał kard. Lazzaro You Heung sik, prefekt Dykasterii ds. Duchowieństwa.

„Secundum probatum Ecclesiae morem, sacerdoti cuilibet Missam celebranti aut concelebranti licei stipem oblatam recipere, ut iuxta certam intentionem Missam applicet” - „Zgodnie z uznanym przez Kościół zwyczajem, każdemu kapłanowi celebrującemu albo koncelebrującemu Mszę Świętą wolno przyjąć ofiarę złożoną po to, by odprawił Mszę Świętą według określonej intencji” (kan. 945 § 1 KPK).
CZYTAJ DALEJ

Najświętsze Imię Maryja

Niedziela świdnicka 39/2017, str. 8

[ TEMATY ]

wspomnienie Imienia NMP

Ks. Zbigniew Chromy

Bazylika Santa Maria Maggiore – najważniejsza świątynia dedykowana Matce Bożej

Bazylika Santa Maria Maggiore – najważniejsza świątynia dedykowana Matce Bożej
Wśród wielu uroczystości, świąt i wspomnień Najświętszej Maryi Panny, jakich wiele jest w ciągu roku liturgicznego, dowolne wspomnienie Najświętszego Imienia Maryi jest nieco zapomniane, już przez sam fakt, że jest ono dowolne. Święto imienia Maryi zaczęto obchodzić w Hiszpanii, ale dopiero po zwycięstwie odniesionym przez Jana III Sobieskiego pod Wiedniem, 12 września 1683 r. papież bł. Innocenty XI, na wniosek polskiego króla rozciągnął jego obchód na cały Kościół katolicki. Zgodnie z tradycją i żydowskim zwyczajem Matka Boża cztery dni po swoim urodzeniu otrzymała imię Maryja. Ponieważ Jej urodziny obchodzimy 8 września, stąd 12 września przypada wspomnienie nadania Najświętszej Dziewicy imienia Miriam. To hebrajskie imię oznacza „być pięknym lub wspaniałym”, zaś w języku aramejskim, którym posługiwano się w Palestynie w czasach Jezusa i Maryi, imię to występuje w znaczeniu „Pani”. Gdy zsumujemy znaczenia tego imienia w języku hebrajskim i aramejskim, otrzymamy tytuł „Piękna Pani”. Zatem Maryja to „Piękna Pani”, i tak jest ona nazywana od najdawniejszych czasów. Potwierdziły to badania archeologiczne przeprowadzone w Grocie Nazaretańskiej pod kierownictwem o. Bellarmimo Bagattiego. Największą niespodzianką było wydobycie kamienia z napisem: EMAPIA. To skrót greckiego wyrażenia: „Chaire Maria” (Bądź pozdrowiona, Maryjo). To jedne z najstarszych dowodów czci oddawanej Maryi, Matce Bożej. Po przeprowadzeniu zaś wnikliwych badań archeolodzy doszli do wniosku, że znaleziska te są fragmentami najstarszej świątyni chrześcijańskiej w Nazarecie. Znaleziono tam również dwa inne napisy z końca I wieku. Drugi z nich zawiera dwa słowa: „Piękna Pani”. Kiedy czytamy relacje osób widzących Matkę Bożą, np. św. Katarzyny Labouré, św. Bernadety Soubirous czy Dzieci z Fatimy, wszystkie te osoby nazywają Maryję Piękną Panią. Przejdźmy teraz do samego wspomnienia Najświętszego Imienia Maryi. Wyżej powiedziano, że bł. Innocenty XI wspomnienie to rozciągnął na cały Kościół na wiosek naszego Króla Polski. W 1683 r. potężna turecka armia groziła całej Europie, w tym Stolicy Apostolskiej. Pewny siebie Sułtan Mehmed IV rozmyślał, jak to uczyni z Bazyliki św. Piotra stajnię dla swoich rumaków. Wydawało się, że nie ma już ratunku ani dla oblężonego Wiednia i całego chrześcijaństwa. W tym ciężkim położeniu bł. Innocenty XI wysłał posła do Jana III Sobieskiego z prośbą, aby pośpieszył na odsiecz, podobne poselstwo wysłał cesarz austriacki. Jednak Sejm, mając na uwadze pusty skarb i wyczerpany wojnami kraj, wahał się. Wtedy to spowiednik króla św. Stanisław Papczyński dzięki Maryi ostatecznie przekonał króla oraz sejm. Matka Boża ukazała się św. Stanisławowi i zapewniła o zwycięstwie. Kazała iść pod Wiedeń i walczyć. Założyciel Marianów wystąpił wobec króla, senatu, legata papieskiego i przemówił tymi słowami: „Zapewniam cię, królu, Imieniem Dziewicy Maryi, że zwyciężysz i okryjesz siebie, rycerstwo polskie i Ojczyznę nieśmiertelną chwałą”. Sobieski idąc na odsiecz Wiednia, zatrzymał się na Jasnej Górze. Wstępował też po drodze do innych sanktuariów maryjnych, aby błagać Maryję o pomoc. 12 września Sobieski przed bitwą uczestniczył w dwóch Mszach św., w tej drugiej służąc bł. Markowi d’Aviano jako ministrant. Przystąpił do Komunii św. i leżąc krzyżem, wraz z całym wojskiem ufnie polecał się Matce Najświętszej. Chcąc, aby wszystko działo się pod Jej znakiem, dał rycerstwu hasło: „W imię Panny Maryi – Panie Boże, dopomóż!”. Polska jazda z imieniem Maryi na ustach ruszyła do ataku, śpiewając „Bogurodzicę”. Armia turecka licząca ok. 200 tys. żołnierzy uciekała przed 23 tys. polskiej jazdy. Atak był tak piorunujący i widowiskowy, że wojska cesarza austriackiego opóźniły swoje uderzenie, żeby podziwiać szarżę naszej husarii. Tego dnia zginęło 25 tys. Turków, a Polaków tylko jeden tysiąc.
CZYTAJ DALEJ

Komunikat KEP: Katecheza parafialna nie zastępuje lekcji religii

2025-09-12 14:26

[ TEMATY ]

katecheza

religia w szkole

BP KEP

Katecheza parafialna nie zastępuje lekcji religii, ale pięknie je dopełnia. Jej sercem jest ewangelizacja – prowadzenie dzieci, młodzieży i dorosłych do spotkania z Chrystusem – czytamy w komunikacie wspólnym Zespołu Roboczego KEP ds. Katechezy Parafialnej i Komisji Wychowania Katolickiego KEP.

Komunikat podaje, że trwają prace nad wytycznymi dotyczącymi katechezy parafialnej, które przygotowuje Zespół Roboczy KEP. „Zanim zostaną one opublikowane, zachęcamy już teraz do tworzenia w parafiach zespołów katechetów, animatorów i osób świeckich, którzy z entuzjazmem będą dzielić się swoją wiarą i pomagać innym ją rozwijać” – czytamy.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję