Reklama

Przy eucharystycznym stole

Liturgia Eucharystyczna - Obrzędy Komunii św.

„Następuje obrzęd pokoju, w którym Kościół prosi o pokój i jedność dla siebie samego i dla całej ludzkiej rodziny, wierni zaś okazują sobie trwającą w Kościele komunię i miłość, zanim przyjmą Najświętszy Sakrament.
Jeśli chodzi o sam znak przekazania pokoju, winny go ustalić Konferencje Episkopatu zgodnie z mentalnością i zwyczajami ludów. Wypada jednak, aby każdy z umiarem przekazywał znak pokoju tylko osobom najbliżej stojącym”.
(„Ogólne wprowadzenie do Mszału Rzymskiego”, 82)

Niedziela toruńska 37/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Po modlitwie Ojcze nasz następuje obrzęd pokoju. Jest on przygotowaniem do przyjęcia Komunii św. Komunia - czyli jedność - z Bogiem jest bowiem niemożliwa1 bez jedności z człowiekiem. Wszelka złość, zawiść, zazdrość, gniew, nienawiść, które noszę w swoim sercu, stają na drodze mojej jedności z Jezusem. Zresztą, o tym samym przypomina nam modlitwa Ojcze nasz w słowach „odpuść nam nasze winy, jako i my odpuszczamy naszym winowajcom”. Dlatego obrzęd pokoju ma potrójny wymiar:
1. jest znakiem życzliwości wobec wszystkich obecnych na Mszy św. i ma nam pomóc zauważyć innych ludzi obecnych w kościele;
2. ma nam przypomnieć o konieczności pojednania z każdym człowiekiem, także tym, który nie jest w tej chwili obecny ze mną w kościele2;
3. kieruje naszą uwagę ku Chrystusowi, który jest źródłem pokoju.
Obrzęd pokoju składa się z modlitwy o pokój, życzenia pokoju i przekazania znaku pokoju.
Modlitwa o pokój skierowana jest do Chrystusa i zmienia się w różnych okresach roku liturgicznego3. Jej zasadniczą treścią jest prośba o pokój i jedność Kościoła i świata. Wyraża ona również świadomość grzeszności proszących („nie zważaj na nasze grzechy”) i moc wspólnoty Kościoła („lecz na wiarę swojego Kościoła”). To wiara Kościoła, a nie nasze osobiste przymioty i zasługi, jest podstawą tej modlitwy. Grzeszność konkretnego człowieka - moja grzeszność - schodzi na drugi plan. Ważna jest świadomość przynależności do wspólnoty Kościoła, w której dostępujemy odpuszczenia grzechów i która jest naszą drogą do zbawienia. Zbawienie bowiem ma nie tylko wymiar osobisty, ale i społeczny: naszą drogą do zbawienia jest Kościół. Trwanie w nauce Kościoła, jedność ze wspólnotą i życie sakramentalne, które jest niemożliwe poza Kościołem - to podstawy naszej drogi do Jezusa.
Życzenie pokoju kieruje kapłan do wiernych, a wierni do kapłana4. Nie jest to tylko gest wzajemnej życzliwości, ale także wyraz naszej wiary w to, że dawcą prawdziwego pokoju jest sam Bóg. Świadomość ta jest niezmiernie ważna w dzisiejszym świecie, w którym człowiek odczuwa pragnienie pokoju i stabilizacji, zarówno tej wewnętrznej (pokoju serca, braku nerwowości, stabilizacji życia codziennego), jak i zewnętrznej (braku wojen, terroryzmu, stabilizacji gospodarczej i politycznej).
Wreszcie kapłan kieruje do nas słowa zachęty: „Przekażcie sobie znak pokoju”. Po nich odwracamy się do osób stojących obok nas, by przekazać im znak pokoju. Zwróćmy uwagę na ten gest, bo jest on bardzo ważny. Przekazując znak pokoju, czy to przez podanie ręki, czy przez ukłon, mamy zwracać się do drugiego człowieka. Czasami, obserwując ludzi, możemy odnieść wrażenie, że są podobni do popularnych kiedyś maskotek samochodowych kiwających główkami w czasie jazdy samochodu - nie wiadomo dlaczego, nie wiadomo do kogo. Gest pokoju nie jest gestem skierowanych w próżnię, lecz ku człowiekowi. Nie mogę więc w tym momencie patrzeć w drugą stronę (to samo dotyczy nie tylko Mszy św., lecz także życia codziennego!). Kłaniając się, mam zwracać się ku człowiekowi, popatrzeć na niego, dostrzec go. Nie zaszkodzi również do gestu pokoju dodać życzliwy uśmiech.
Gest ten, zgodnie z zaleceniem Kościoła, przekazujemy osobom siedzącym najbliżej5, ale obejmujemy nim wszystkich obecnych w kościele i cały Kościół. Szczególnie w tym momencie powinniśmy pomyśleć o tych, których skrzywdziliśmy, z którymi żyjemy w niezgodzie lub nieprzyjaźni.

Przypisy:
1 Chrystus bardzo wyraźnie napomina nas, że nasza ofiara złożona Bogu musi zostać poprzedzona pojednaniem z człowiekiem (Mt 5, 23-24).
2 Nie ma zatem sensu, idąc do kościoła, myśleć o tym, żeby przypadkiem nie spotkać osoby, z którą nie rozmawiam od tygodnia; wręcz przeciwnie, powinna to być okazja do pojednania! To samo dotyczy skłóconych małżonków.
3 Najczęściej słyszymy w kościele pierwszą formę modlitwy o pokój, którą używa się okresie zwykłym i Adwencie (Boże Narodzenie, Wielki Post i Wielkanoc mają osobne modlitwy, dopasowane do przezywanych tajemnic). Rozpoczyna się ona słowami: „Panie Jezu Chryste, Ty powiedziałeś swoim Apostołom: «Pokój wam zostawiam, pokój mój wam daję»”.
4 „Pokój Pański niech zawsze będzie z Wami. - I z duchem Twoim”.
5 Czasami mamy „pokusę” podania ręki komuś siedzącemu dwie ławki dalej. Powinniśmy się jednak opanować i w ten sposób dowartościować i dostrzec inne osoby siedzące obok nas (pamiętamy Jezusa, który, gdy oznajmiono Mu, że Jego Matka i bracia czekają na Niego, powiedział, wskazując na swoich uczniów: To są moi bracia). Wyjątkiem są Msze św. sprawowane w małych grupach lub z okazji szczególnych uroczystości, gdzie znak pokoju ma również podkreślić np. rodzinny charakter święta.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Leon XIV: rozpoczęcie procesu pokojowego w Ziemi Świętej daje iskierkę nadziei

2025-10-12 13:03

[ TEMATY ]

Ziemia Święta

Papież Leon XIV

proces pokojowy

iskierka nadziei

Vatican Media

Papież Leon XIV

Papież Leon XIV

„W ostatnich dniach porozumienie w sprawie rozpoczęcia procesu pokojowego dało iskierkę nadziei w Ziemi Świętej. Zachęcam zaangażowane strony do odważnego kontynuowania wytyczonej drogi ku sprawiedliwemu i trwałemu pokojowi, który uszanuje słuszne aspiracje narodu izraelskiego i narodu palestyńskiego” - powiedział Leon XIV przed modlitwą Anioł Pański na zakończenie Mszy św. na Placu św. Piotra w Watykanie z okazji Jubileuszu Duchowości Maryjnej. Papież mówiąc o sytuacji w Ukrainie ponowił apel „o zaprzestanie przemocy, powstrzymanie zniszczeń oraz otwarcie się na dialog i pokój!”

Zwracając się do tysięcy wiernych zgromadzonych na Placu św. Piotra Leon XIV powiedział:
CZYTAJ DALEJ

Abp Galbas w XXV Dniu Papieskim: nie dajmy się beznadziei, bądźmy prorokami nadziei

2025-10-12 10:05

[ TEMATY ]

Abp Adrian Galbas

XXV Dzień Papieski

nie dajmy się beznadziei

prorocy nadziei

Andrzej Mas

Msza święta pod przewodnictwem abp Adriana Galbasa, metropolity warszawskiego

Msza święta pod przewodnictwem abp Adriana Galbasa, metropolity warszawskiego

Do bycia prorokami nadziei wobec ludzi potrzebujących, zagubionych i zdesperowanych wezwał abp Adrian Galbas wiernych zgromadzonych w Świątyni Opatrzności Bożej w Warszawie. Metropolita warszawski przewodniczył tam Mszy św. w intencji darczyńców Fundacji „Dzieło Nowego Tysiąclecia”. - Nie dajmy się beznadziei, bądźmy prorokami nadziei - mówił. Eucharystia celebrowana była w XXV Dniu Papieskim, który obchodzony jest w niedzielę pod hasłem „Św. Jan Paweł II. Prorok nadziei”.

W niedzielę 12 października przypada w XXV Dzień Papieski, obchodzony w tym roku pod hasłem „Św. Jan Paweł II. Prorok nadziei”, tradycyjnie zarówno w Polsce, jak i środowiskach polonijnych na całym świecie. Hasło tegorocznego Dnia Papieskiego zachęca, by nadzieję uczynić stylem życia. Nie była ona w nauczaniu Jana Pawła II pustym optymizmem, ale postawą człowieka, który ufa Bogu i ludziom, potrafi patrzeć dalej - mimo trudności i cierpienia. Być „prorokiem nadziei” dziś oznacza nieść światło w ciemności, być świadkiem dobra, przebaczenia i pokoju.
CZYTAJ DALEJ

Koncert galowy XXV Dnia Papieskiego

2025-10-13 00:01

Biuro Prasowe AK

– Szedł z tą nadzieją jako prawdziwy prorok nadziei na cały świat, na wszystkie areopagi świata, głosząc Chrystusa, prosząc, żeby świat otwierał drzwi Chrystusowi na oścież – mówił abp Marek Jędraszewski o Karolu Wojtyle w bazylice św. Floriana w Krakowie podczas koncertu z okazji XXV Dnia Papieskiego „Św. Jan Paweł II - prorok nadziei”.

Koncert galowy XXV Dnia Papieskiego, zatytułowany „Jan Paweł II – prorok nadziei”, zarejestrowano w bazylice św. Floriana w Krakowie, a wyemitowano na TVP1 w ramach obchodów XXV Dnia Papieskiego. Wystąpili m.in. Roksana Węgiel, Mała Armia Janosika, Janusz Radek i Mietek Szcześniak.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję