Reklama

Słowo Pasterza

Ewangelizować jak Jezus (1)

Niedziela dolnośląska 11/2006

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Rekolekcje są bardzo dobrą okazją, żeby nauczyć się czytać Biblię jeszcze lepiej niż do tej pory. Oto fragment Ewangelii na dziś: bogaty młodzieniec przychodzi do Jezusa i pyta „Nauczycielu, co mam czynić, aby otrzymać życie wieczne”. Jezus odpowiada mu: „Zachowuj przykazania”, a na koniec dodaje jeszcze: „Jeśli chcesz być doskonały, idź, sprzedaj, co posiadasz i rozdaj ubogim, a będziesz miał skarb w niebie”. Takie fragmenty z Ewangelii mają dwa cele: katechetyczny i osobisty, a więc skierowany tylko do nas.
Zacznijmy od celu katechetycznego. Pan Jezus powiedział bogatemu młodzieńcowi, że są przykazania, które obowiązują wszystkich. Nawet zaczął je wyliczać: „nie zabijaj, nie cudzołóż, nie kradnij, czcij ojca i matkę swoją” i jeszcze jedno polecenie: „miłuj bliźniego”. Przykazania są dla wszystkich z natury rzeczy. Bóg poucza każdego człowieka przez sumienie. Pan Jezus dodał jednak: „Jeśli chcesz być doskonały” - i tu coś specjalnego dla bogatego młodzieńca - „idź i sprzedaj, i rozdaj ubogim, a potem przyjdź i chodź za mną”. To, co w Ewangelii jest oprócz przykazań, może wyglądać tak: „idź i sprzedaj, a potem przyjdź”, może wyglądać tak: „są bezżenni dla Królestwa Bożego”. To nie są przykazania, to jest coś innego, co z natury rzeczy nie jest dla wszystkich. Nie widzimy w Piśmie Świętym, żeby wszyscy sprzedawali wszystko, co mają, albo żeby wszyscy uczniowie Jezusa byli bezżenni. Dlatego nie nazywa się tego przykazaniem, nazywa się to radą. Często dodaje się jeszcze: radą ewangeliczną, gdyż rada ubóstwa i rada bezżeństwa znajdują się w Ewangelii. Dlaczego rady? Bo z natury rzeczy są to wskazania dla niektórych.
Jaki jest skutek tego, że ciągle w Kościele ktoś słyszy rady ewangeliczne? Skutkiem tego jest życie zakonne w Kościele. Np. siostry zakonne: ich istnienie jest skutkiem tego, że ktoś w Kościele powie sobie: „Owszem, to nie do wszystkich, ale czy to nie jest do mnie?”. I dopowie: „To dla mnie; to mnie Pan woła”. Siostry Matki Teresy z Kalkuty i wiele innych… Nazywa się to życiem według rad ewangelicznych.
Czy to jest jakiś pomysł późniejszy od Biblii? Zależy, o co pytamy. Gdy pytamy o konkretne zgromadzenie (siostry felicjanki, siostry uczennice Krzyża, siostry benedyktynki), to takie zgromadzenia mają lat kilkanaście, kilkadziesiąt lub kilka wieków.
Ale jeżeli pytamy, czy w Kościele zawsze byli tacy ludzie, którzy żyli według rad ewangelicznych, to odpowiedź brzmi: Tak, zawsze tacy byli. Czytamy o nich na przykład u św. Pawła. W I Liście do Koryntian, w rozdziale siódmym czytamy o radach ewangelicznych: „Nie mam zaś nakazu Pańskiego co do dziewic, lecz daję radę jako ten, który godzien jest, aby mu uwierzono”. Paweł używa słowa „rada”, jest to rada ewangeliczna. Skąd św. Paweł wziął taką radę? Od Jezusa: „Są i tacy, którzy są bezżenni dla Królestwa Bożego”. Takie osoby były w Koryncie. Były i uczyły się Ewangelii od Apostołów. Niektóre kobiety pozostawały niezamężne. A co robiły z „wolnym” czasem? Co robiły z energią życiową, która pozostała? „Troszczyły się o sprawy Pana, o to by były święte i ciałem, i duchem”.
„Sprawy Pana” mogą być bardzo różne: różne zgromadzenia zajmują się różnymi „sprawami Pana”. Siostry Matki Teresy z Kalkuty zajmują się troską o ubogich i umierających. Czy to są sprawy Pana Jezusa? Czy Pan Jezus ma taką sprawę na ziemi, żeby ludzie, którzy umierają, umarli godnie i otoczeni miłością? Tak, to jest „sprawa Pana”.
Św. Paweł pisze: „Podobnie i kobieta niezamężna, i dziewica, troszczy się o sprawy Pana, o to, by była święta i ciałem, i duchem”. Czy to znaczy, że św. Paweł patrzy źle na małżeństwo? Nie, zaraz potem dodaje: „kto poślubia swoją dziewicę, dobrze czyni”. Małżeństwo jest bardzo dobre i godne pochwały, ale Paweł mówi: „a jeszcze lepiej czyni ten, kto jej nie poślubia”. Dlaczego? Bo jest i takie powołanie, według rad ewangelicznych, które dzisiaj nazywamy życiem zakonnym.
To jest orędzie katechetyczne z tej sceny, której wysłuchaliśmy dzisiaj z Ewangelii. Ale jest to ciągle jeszcze czytanie Pisma Świętego „z bezpiecznej odległości”, ponieważ znakomita większość z nas nie stoi przed takim problemem, większość z nas to osoby, których życie jest na innych torach: mają rodziny, mają mężów, mają żony, mają dzieci, mają najrozmaitsze plany życiowe realizowane od bardzo dawna. Dlatego dla większości z nas ten katechetyczny i pouczający cel jest interesujący, ale on nas „nie parzy”. Dla większości z nas, to jest „inne powołanie”: piękne, cenne, wiemy, że musi być w Kościele, że Kościół bez takiego powołania byłby Kościołem niepełnym, jednak dla większości z nas to jest tylko pouczające.
Ale dobrze wiemy, że każde słowo Pana Jezusa jest dla każdego, jeśli więc dla niektórych oznacza ono powołanie do życia według rad ewangelicznych, to dla wszystkich oznacza … Co też może oznaczać? O tym za tydzień.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dziś gala nagród Totus Tuus 2025. Kto tym razem otrzyma statuetkę?

2025-10-11 08:56

[ TEMATY ]

statuetka

gala nagród

Totus Tuus 2025

dzielo.pl

W ramach obchodów XXV Dnia Papieskiego w sobotę na Zamku Królewskim w Warszawie zostaną wręczone nagrody Totus Tuus 2025 w kategoriach: promocja godności człowieka, osiągnięcia w kulturze chrześcijańskiej, propagowanie nauczania św. Jana Pawła II i Totus medialny.

W tym roku XXV Dzień Papieski obchodzony będzie w niedzielę, 12 października, pod hasłem „Św. Jan Paweł II. Prorok Nadziei”.
CZYTAJ DALEJ

Jak odmawiać różaniec, aby uniknąć rozproszenia?

2025-10-11 08:16

[ TEMATY ]

duchowni

rożaniec

rozproszenia

Karol Porwich/Niedziela

Nowe sposoby odmawiania różańca, aby maksymalnie być skupionym na tej modlitwie, przedstawił we wspomnienie Matki Bożej Różańacowej - 7 października Joseph Pronechen, katolicki publicysta, na stronie National Catholic Register. W swym artykule na ten temat przytoczył rady kilku współczesnych duchownych, m.in. marianina o. Donalda Callowaya i dominikańskiego promotora różańa o. Lawrence’a Lewa, jak również wskazówki wielkich świętych z przeszłości: o. Ludwika-Marii Grignion de Montforta i Tomasza z Akwinu.

Pierwszy z cytowanych teologów - autor m.in. książek „10 Cudów Różańca” i „Mistrzowie Różańca” - sugeruje, by przy każdej tajemnicy „skupić umysł na konkretnym zranieniu ciała Chrystusa (serce, ręce, stopy)”, co daje punkt odniesienia i zmniejsza rozproszenie. Przy każdej dziesiątce można rozważać inne zranienie. Na przykład przy pierwszej tajemnicy radosnej - Zwiastowaniu
CZYTAJ DALEJ

Obrady Synodu Archidiecezji Wrocławskiej

2025-10-11 16:51

Tomasz Lewandowski

Przed pracą w małych grupach do członków plenum przemawiał abp Józef Kupny.

Przed pracą w małych grupach do członków plenum przemawiał abp Józef Kupny.

– My nie możemy się na świat gniewać, musimy odpowiedzieć na wszystkie jego wyzwania. I Synod jest taką próbą – mówi abp Józef Kupny.

Druga sesja plenum Synodu Archidiecezji Wrocławskiej odbyła się w Metropolitalnym Seminarium Duchownym – tym razem praca w małych grupach nad tematem komunii w diecezji, dekanacie i parafii. Członkowie plenum spotkanie rozpoczęli od wspólnej Eucharystii w katedrze wrocławskiej, której przewodniczył bp Jacek Kiciński. W homilii bp Maciej Małyga wskazał na wymowę daty 11 października – 2 dni po ogłoszeniu pierwszego dokumentu Leona XIV, adhortacji "Dilexi te" o miłości do ubogich i w 63. rocznicę inauguracji Soboru Watykańskiego II – Św. Jan XXIII już na początku swojego przemówienia podkreślił wtedy, że soborowe zgromadzenia – te wielkie i te lokalne – świadczą o żywotności kościoła. Papież mówił o wsłuchiwaniu się w głosy. To ważne także dla nas. Mówił o tym, że ma wiele nadziei, że się nie zgadza z prorokami niedoli, że ufa Bogu. Że Kościół zgromadził się dla duchowej odnowy – wyjaśniał bp Maciej. Cytując słowa świętego papieża prosił członków synodu o pogodę ducha, braterską zgodę, umiarkowanie w wysuwaniu projektów, o zachowanie godności w dyskusjach i mądrości w obradach.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję