Reklama

Sztuka

Hiszpański gitarzysta flamenco Paco Pena wystąpił na inauguracji Festiwalu "Gaude Mater"

[ TEMATY ]

Częstochowa

festiwal

koncert

Leszek Pilichowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Misa Flamenca” - to utwór na zespół flamenco i klasyczny chór, który zabrzmiał 1 maja w Bazylice Jasnogórskiej na inaugurację 23. Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater. Utwór wykonali: Paco Pena hiszpański gitarzysta, kompozytor, producent oraz towarzyszący mu muzycy: Rafael Montilla Recio, Rafael Montilla Moya, Cristina Pareja, Jose Angel Carmona, Jose Manuel Ramos, Carlos Sanchez, Julio Alcocer, Jose Fernandez i Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”, pod dyrekcją Anny Szostak.

Koncert Inauguracyjny Festiwalu odbył się pod patronatem honorowym abp Wacław Depo metropolity częstochowskiego. - W historię ludów i narodów są wpisane trzy słowa: prawda, dobro i piękno - mówił abp Depo otwierając Festiwal Gaude Mater.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

„Jesteśmy dzisiaj świadkami, że o prawdę trzeba się zmagać, ale bez prawdy nie można żyć. Obecna edycja Festiwalu potwierdza to, że warto się o prawdę zmagać. Dobro to jest wartość, która idzie od Samego Boga. Dobro trzeba dziedziczyć i dobro trzeba ocalać i ten Festiwal to czyni. Piękno jest związane z kolejną wartością, bez której człowiek nie może być twórczym. Piękno zawsze przypomina o obdarowaniu. Trzeba je pomnażać” - kontynuował Metropolita Częstochowski.

O wartości Festiwalu dla kultury Częstochowy i całego regionu Śląska mówił wicemarszałek województwa śląskiego Mariusz Kleszczewski.

Reklama

Przed rozpoczęciem koncertu zostały wręczone „Odznaki Honorowe za Zasługi dla Województwa Śląskiego”. W tym roku otrzymały je osoby związane z Festiwalem Gaude Mater. Srebrne odznaki otrzymali: Iwona Kosta, Piotr Dobosz, Paweł Ruksza oraz złote odznaki otrzymali: Małgorzata Nowak, Tadeusz Wrona i Włodzimierz Chwalba.

W inauguracyjnym koncercie Festiwalu wzięli udział również przedstawiciele władz wojewódzkich, samorządowych, parlamentarzyści z ziemi częstochowskiej, ludzie kultury, Kościoła i mediów, m. in. abp senior Stanisław Nowak, ks. inf. Ireneusz Skubiś redaktor naczelny „Niedzieli”, władze zakonu ojców paulinów oraz mieszkańcy Częstochowy i regionu.

„Misa Flamenca” pochodzi z 1991 r. - to utwór na zespół flamenco i klasyczny chór. Premiera Mszy miała miejsce w londyńskim Royal Festival Hall z udziałem chóru Academy of St Martin-in-the-Fields; następnie zaprezentowano ją podczas EXPO 1992 w Sewilli. „Misa Flamenca” była również prezentowana widzom w USA, Australii, Nowej Zelandii i wielu krajach Europy.

„Misa Flamenca” to połączenie katolickiego spojrzenia na mszę z muzyczną tradycją flamenco.

Reklama

Paco Pena urodzony w Kordobie w Andaluzji, zaczął uczyć się gry na gitarze od swojego brata w wieku lat sześciu. Pierwszy publiczny występ dał w wieku lat 12. Kilka lat później koncertował już jako profesjonalny muzyk. Jego solowe występy odbywały się zarówno we wnętrzach kameralnego Ronnie Scott’s Jazz Club, jak i w monumentalnych salach koncertowych: Royal Albert Hall w Londynie, Carnegie Hall w Nowym Jorku czy Concertgebouw w Amsterdamie. Występował wspólnie z innymi gitarzystami, śpiewakami i grupami muzycznymi, łącząc flamenco z różnymi gatunkami muzycznymi: klasyką, jazzem, bluesem, country czy muzyką południowoamerykańską.

Od 1970 r. regularnie występuje na scenie w towarzystwie wyselekcjonowanego zespołu tancerzy, gitarzystów i śpiewaków, dając niezwykle oryginalne i innowacyjne koncerty w Londynie (Royal Festival Hall, Sadler’s Wells Theatre i Barbican) oraz podczas różnych festiwali: w Edynburgu, Adelajdzie, Amsterdamie, Atenach, Izraelu, Stambule, Singapurze i Hong Kongu. Choć artysta mieszka w Londynie, gdzie wyjechał pod koniec lat sześćdziesiątych, to nadal spędza wiele czasu w swojej rodzinnej Andaluzji. W 1997 r. otrzymał z rąk króla Hiszpanii Juana Carlosa zaszczytne odznaczenie „Orden del Merito Civil”.

Artysta w 1981 r. Paco Pena ufundował Centro Flamenco Paco Pena w Kordobie, a niedługo potem został dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Gitarowego w Kordobie.

Festiwal Gaude Mater potrwa do 5 maja. Po raz pierwszy organizatorem imprezy będzie Stowarzyszenie Przyjaciół "Gaude Mater", które uratowało festiwal po tym, jak lewicowe władze Częstochowy wycofały się z jego finansowania.

Koncerty, oprócz Częstochowy, odbywać się będą w Gdańsku, Krakowie, Katowicach, Radomsku i Lublińcu.

W programie Festiwalu znajdą się również koncerty gospel, muzyki cerkiewnej, muzyki ze zbiorów jasnogórskich i wawelskich, chorału gregoriańskiego oraz światowych prawykonań.

2 maja w kościele pw. św. Jakuba Ap. w Częstochowie zabrzmią orientalne pieśni sakralne w wykonaniu Fawzy Al -Aiedy Trio.

Reklama

3 maja w kościele ewangelicko-augsburskim odbędzie się koncert muzyki Gospel. Wystąpi Chór IDMC (Individuals Dedicated to the Ministry of Christ) z Wielkiej Brytanii.

4 maja w kościele seminaryjnym pw. Jezusa Chrystusa Najwyższego i Wiecznego Kapłana wystąpi Chór Kameralny Soboru Smolnego z Rosji.

Na zakończenie, 5 maja, koncertem nadzwyczajnym z okazji 80. rocznicy urodzin dyrygować będzie Krzysztof Penderecki. Koncert odbędzie się w ulubionej przez mistrza bazylice jasnogórskiej. Ze względu na wielką liczbę wykonawców - oprócz solistów, 90-osobowa Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i trzy chóry.

Podczas koncertu finałowego zostaną wręczone nagrody Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Musica Sacra”. Laureatami zostali: Artur Słotwiński (Polska) - I nagroda za utwór „Seven Last Words Of Christ”; Douglas Pew (Stany Zjednoczone) - II nagroda za utwór „Kyrie” i Łukasz Farcinkiewicz (Polska) - III nagroda za utwór „Pater noster.”

Festiwalowi towarzyszył również, w dniach 27-28 kwietnia, projekt „Etno Gaude Mater”, którego celembyło pokazanie wielokulturowości świata w wymiarze „profanum”. Zaprezentowana została kultura Gruzji i Kazachstanu. Projekt realizowany był we współpracy z Ambasadami: Gruzji i Kazachstanu, Stowarzyszeniem „Most do Gruzji” i Fundacją Wschodnich Inicjatyw.

Na Festiwal złoży się kilkanaście wydarzeń, w tym 10 koncertów z udziałem artystów z 14 krajów.

23. edycji Festiwalu patronują: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski i Episkopat Polski w osobach: abpa Józefa Michalika - przewodniczącego Konferencji Episkopatu, abpa Wiktora Skworca - metropolity katowickiego, abpa Wacława Depo - metropolity częstochowskiego i kard. Stanisława Dziwisza - metropolity krakowskiego.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie to obecnie największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur. Festiwal ma dwie misje: dialog międzykulturowy w ramach trzech największych religii monoteistycznych: Chrześcijaństwa, Judaizmu i Islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno dawnej jak i współczesnej. Więcej informacji na temat Festiwalu na stronie

2013-05-02 08:12

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Boże światło

Niedziela lubelska 27/2017, str. 8

[ TEMATY ]

koncert

Marek Kuś

Chór dla Jezusa i Gospel Rain pod dyrekcją Grzegorza Głucha

Chór dla Jezusa i Gospel Rain pod dyrekcją Grzegorza Głucha
W wieczór Bożego Ciała w Lublinie już po raz 15. odbył się Koncert Chwały. Muzyczne wydarzenie firmowane przez ks. Mirosława Ładniaka zgromadziło na pl. Zamkowym ponad 10 tys. uczestników. Hasłem przewodnim było słowo „światło”. Publiczność z wielkim aplauzem przyjęła koncert, w którym na scenie pojawili się: Natalia Kukulska, Mariusz Matera, zespół Gospel Rain oraz stuosobowy Chór dla Jezusa. W nawiązaniu do stulecia objawień Matki Bożej w Fatimie wśród artystów znaleźli się także muzycy z zespołu Guadalupe. W nawiązaniu do jubileuszy 700-lecia miasta i 30-lecia wizyty św. Jana Pawła II spotkanie miało ciekawą oprawę multimedialną. Jubileusz stał się też okazją do uhonorowania ks. Mirosława Ładniaka medalem 700-lecia Lublina. Najważniejszą częścią kilkugodzinnego koncertu była modlitwa uwielbienia połączona z adoracją Najświętszego Sakramentu. Modlitwie przewodniczył abp Stanisław Budzik, który zdumiony rzeszą osób zgromadzonych u stóp lubelskiego zamku przypominał, że „największym skarbem jest Chrystus, żywy i obecny w Eucharystii”. – Dziękuję, że jesteście tak licznie zgromadzeni. Widok z tej strony sceny jest niezwykły. To światło, które odbija się w waszych twarzach, to Boże światło, to światło Bożej miłości. Zanieście je do swoich domów, rodzin, miejsc pracy, nauki i wypoczynku – mówił Ksiądz Arcybiskup.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania bp. Andrzeja Przybylskiego: co rozumiem przez słowa - "mój Bóg"?

2024-11-08 13:56

[ TEMATY ]

bp Andrzej Przybylski

Karol Porwich/Niedziela

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

Prorok Eliasz poszedł do Sarepty. Kiedy wchodził do bramy tego miasta, pewna wdowa zbierała tam sobie drwa. Zawołał ją i powiedział: «Daj mi, proszę, trochę wody w naczyniu, abym się napił». Ona zaś zaraz poszła, aby jej nabrać, ale zawołał za nią i rzekł: «Weź, proszę, dla mnie i kromkę chleba!» Na to odrzekła: «Na życie Pana, Boga twego! Już nie mam pieczywa – tylko garść mąki w dzbanie i trochę oliwy w baryłce. Właśnie zbieram kilka kawałków drewna i kiedy przyjdę, przyrządzę sobie i memu synowi strawę. Zjemy to, a potem pomrzemy». Eliasz zaś jej powiedział: «Nie bój się! Idź, zrób, jak rzekłaś; tylko najpierw zrób z tego mały podpłomyk dla mnie i przynieś mi! A sobie i swemu synowi zrobisz potem. Bo tak mówi Pan, Bóg Izraela: Dzban mąki nie wyczerpie się i baryłka oliwy nie opróżni się aż do dnia, w którym Pan spuści deszcz na ziemię» Poszła więc i zrobiła, jak Eliasz powiedział, a potem zjadł on i ona oraz jej syn, i tak było co dzień. Dzban mąki nie wyczerpał się i baryłka oliwy nie opróżniła się, zgodnie z obietnicą, którą Pan wypowiedział przez Eliasza.
CZYTAJ DALEJ

Jałowość rozmowy w sprawie religii w szkole

2024-11-08 22:00

[ TEMATY ]

katecheza

religia

Andrzej Sosnowski

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

W ramach Podkomisji ds. religii w szkole powołanej przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego w siedzibie MEN spotkali się przedstawiciele Rządu i Episkopatu. Wydaje się, że każda ze stron jest zwolennikiem ulubionej epoki literackiej i jej głównego hasła. KEP — uznaje romantyczny mesjanizm i cierpienie za właściwą drogę postępowania. Z kolei MEN — wykorzystując pozytywistyczną ideę pracy organicznej — krok po kroku wprowadza niekorzystne zmiany. Która koncepcja zwycięży?

Decyzja o utworzeniu wspólnej podkomisji ds. religii w szkole zapadła 16 października br. na posiedzeniu KWRiE. Omawiano wtedy m.in sprawy nauczania religii w szkołach i Funduszu Kościelnego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję