Reklama

Rozmowy wielkopostne (6)

„A miłości bym nie miał, byłbym niczym”

Z ks. kan. Stanisławem Knapem rozmawia Andrzej Zych
Edycja sandomierska 12/2007

Andrzej Zych: - Księże Kanoniku, św. Paweł Apostoł, pisząc Hymn o miłości, zaznacza na końcu: „trwają trzy: wiara, nadzieja i miłość, a z nich największa jest miłość”. O wierze i nadziei już rozmawialiśmy w naszych wielkopostnych rozmowach - teraz czas na najważniejszą, na miłość. Wiem, że to temat rzeka, ale przynajmniej dotknijmy go.

Ks. kan. Stanisław Knap: - Tak, tego wyczerpać się nie da w krótkiej rozmowie. Mówiąc o miłości, dotykamy wszystkich płaszczyzn ludzkiego życia i działania: człowiek żyje miłością, nie zdając sobie z tego często sprawy. To zupełnie jak z powietrzem, którym się oddycha. U nas, w kościele w Turbii, niedawno było malowanie polichromii. Malarze prosili mnie, żebym zaakceptował ich pomysł: chcieli, żeby przy wyjściu, pod chórem, przedstawić symbole cnót. Parafianie, wchodzący i wychodzący z kościoła, patrzą na cnotę miłości.
Miłość się zauważa nieustannie w życiu, ale mówiąc o miłości, chciałbym, żebyśmy zaczęli od miłości prawdziwej, od Boga. Wielki Post, który przeżywamy, sprzyja refleksji, którą zacząłbym od wypowiedzi jednego z poetów: „Miłość to czyni, że się niewinny winnym czyni”. Mamy tutaj odniesienie do Chrystusa na krzyżu. Fundamentem prawdziwej miłości jest krzyż Chrystusowy. Stąd wypływa wszystko. Jeśli ktoś rozumie Krzyż, rozumie miłość. Krzyż to szczyt miłości i klucz do zrozumienia tematu miłości: miłości bliźniego, miłości małżeńskiej, w której krzyż jest obecny nieustannie i może jakoś szczególniej.

- „W Krzyżu miłości nauka”, jak śpiewamy w Wielkim Poście. Świat jednak boi się takiej nauki, boi się krzyża, cierpienia. Czy można powiedzieć w takim razie, że świat boi się miłości?

- Brzmi to bardzo paradoksalnie, ale niestety tak jest. Świat boi się miłości, chociaż za nią tęskni, boi się, bo miłość jest wymagająca. Sekularyzacja świata, liberalizm każą człowiekowi odrzucić to, co trudne, w imię źle pojętej wolności. A przecież bez miłości nie ma życia. Ot, chociażby na płaszczyźnie prokreacji: rodzące się dziecko wymaga miłości rodziców i bez niej się nie rozwinie. Proszę popatrzeć, ile wyrzeczenia i ofiary kosztuje wychowanie dziecka… Ale rodzice robią to, bo je kochają. Jeśli świat dzisiaj odrzuca pewne formy miłości, to nie oznacza wcale, że miłości nie ma.

- Jedna miłość może mieć wiele twarzy. Proszę mi wybaczyć dość osobiste pytanie, związane z doświadczeniem życiowym Księdza Kanonika. Został Ksiądz doświadczony miłością w jej wymiarze cierpienia.

- Tak! W 2000 r. przeżyłem udar mózgu, trudne doświadczenie, które pozwoliło mi odkryć miłość drugiego człowieka i dziwną miłość Pana Boga. W takiej sytuacji człowiek zdany zupełnie na siebie sam może poczuć troskę i miłość drugiego. Odniesienie do krzyża Chrystusa, wiara każą przeżywać to zupełnie inaczej, a z drugiej strony, w takich sytuacjach miłość bliskich daje siłę w znoszeniu cierpienia. To rodzi nadzieję, że się wyzdrowieje, wróci do normalnego życia. Proszę popatrzeć, jak się wzajemnie przeplatają miłość z wiarą i nadzieją - ma rację św. Paweł, że miłość z nich jest największa. Świadectwo mojego cierpienia, niepełnosprawności w codziennym życiu parafii odbieram jako pozytywne: jeśli wynika z tego jakaś nić, jakaś nadzieja dla innych, cieszyłbym się z tego bardzo. Parafianie widzą to, doceniają taką postawę, mam takie oddźwięki - dowody ich miłości w stosunku do mnie, mojego cierpienia. To nie jest łatwa sytuacja, ale pogodziłem się z nią i godzę nadal. Pan Bóg ma w tym jakiś plan i jest to na pewno plan miłości. Chciałbym ciągle ufać, wierzyć miłości. Ale przeszliśmy z miłości do cierpienia, zgubiliśmy wątek. Chociaż może nie, bo cierpienie jest nierozerwalnie związane z miłością. Tak Bóg umiłował świat - napisze św. Jan! Miłość do człowieka Ojciec wyraził w cierpieniu swojego Syna.

- Mało zrozumiały dla współczesnych wyraz miłości. Ale jeśli się kocha naprawdę, to przecież często się cierpi, czuje, że boli, np. nieodwzajemnienie w miłości.

- No właśnie! Zapomniany mocno, ale przecież bardzo prawdziwy obraz: jedna z twarzy miłości ma twarz cierpienia. Ono towarzyszy miłości i nie można oderwać jednego od drugiego, bo miłość jest to tak wzniosłe uczucie, że dotknie najgłębszego w człowieku, a przy dotyku może zadać ból. W tej rozmowie skoncentrowaliśmy się na tym obliczu miłości, bo cierpienie Chrystusa - wyraz najwyższej miłości - staje się tematem centralnym Wielkiego Postu. Ale jeśli rację ma powiedzenie, że cierpienie uszlachetnia, to śmiało można stwierdzić, że miłość przede wszystkim uszlachetnia - ona czyni nas ludzkimi.

- Ostatnie pytanie może wydać się nieco prowokacyjne, ale bardzo istotne. Czy Ksiądz kocha? Pamiętam z „Czerwonego kapelusza” Bruce Marschalla zdanie: „oby celibat nie zamroził waszych uczuć”…

- Oczywiście! Niemożliwe jest życie księdza bez miłości. Codzienna posługa bez miłości. Gdyby ksiądz nie kochał swoich parafian, nie kochał swoich współbraci księży - to wtedy byłoby to absurdalne, niemożliwe. Miłość jest wpisana w życie księdza, może nawet czasami bardziej niż w życie innego człowieka. „Miłość ma zawsze czas teraźniejszy” - mówiła Anna Kamieńska. To dotyczy każdej ludzkiej sytuacji i każdego ludzkiego powołania. Ksiądz nie kocha Pana Boga i drugiego człowieka tylko w czasie przyjmowania święceń - kocha całe życie. Miłość rodzi nieustanne nawracanie: chcę się upodobnić do Kochanego, dlatego zmieniam siebie, swoje życie, swoje postępowanie. Powtórzę to, co powiedziałem wcześniej: bez miłości nie ma życia!

Reklama

Benedykt XVI zasmucony tym, co się dzieje w niemieckim Kościele

2019-10-22 07:08

Krzysztof Bronk - Watykan/Vatican News

Benedykt XVI kocha Kościół w Niemczech, ale to co się w nim teraz dzieje w większości sprawia mu ból – powiedział sekretarz abp Georg Gänswein.

Mazur/episkopat.pl

Podkreślił on, że Papieża Seniora najbardziej niepokoi swoiste „zaćmienie Boga”, które dokonuje się w jego ojczystym Kościele. Benedykt XVI ostrzegał przed tym od dawna. Fakt, że teraz sprawdzają się jego prorocze słowa, bynajmniej nie daje mu satysfakcji. Jedyne pokrzepienie znajduje on w modlitwie za Kościół w Niemczech – powiedział osobisty sekretarz Papieża Seniora i prefekt Domu Papieskiego.

Pochodzący z południowych Niemiec arcybiskup krytycznie wypowiada się o sytuacji swego rodzimego Kościoła. Jego zdaniem panuje w nim zamęt, ponieważ większość wiernych nie chce kierować się Katechizmem i nie uznaje nauczania Apostołów. Nowa ewangelizacja nie może się odbywać kosztem wierności nauczaniu Kościoła – podkreślił abp Gänswein w wywiadzie dla niemieckiego tygodnika Tagespost.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Poznań: zmarł prof. Jacek Łuczak, twórca polskiej opieki paliatywnej

2019-10-22 21:41

ms / Poznań (KAI)

W Poznaniu 22 października zmarł prof. Jacek Łuczak, profesor nauk medycznych, założyciel i długoletni prezes Polskiego Towarzystwa Opieki Paliatywnej. Miał 84 lata.

poznan.pl

Prof. Łuczak był twórcą hospicjum Palium w Poznaniu i pierwszej poradni walki z bólem w Polsce.

„Był człowiekiem niezwykłej ofiarności, zawsze blisko chorego. Prawdziwy lekarz, dla którego hospicjum było domem, a człowiek chory, cierpiący miał uprzywilejowane miejsce w jego sercu” – mówi o zmarłym abp Stanisław Gądecki. Metropolita poznański wielokrotnie odwiedzał prowadzone przez prof. Łuczaka hospicjum.

„Profesor zawsze zwracał uwagę na relacje, które powinny nawiązać się pomiędzy chorym a lekarzami i pielęgniarkami oraz kapelanami hospicjum. Podkreślał nieustannie konieczność szacunku wobec człowieka, zwłaszcza umierającego” – zauważa przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski.

Profesor Jacek Łuczak urodził się w 1934 r. w Poznaniu, ukończył studia na Wydziale Lekarskim poznańskiej Akademii Medycznej. Jest autorem ponad 400 prac naukowych, był specjalistą i konsultantem krajowym w dziedzinie medycyny paliatywnej.

W 2019 r. prof. Jacek Łuczak został odznaczony Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem