Reklama

Kryzysu powołań nie ma

Niedziela warszawska 4/2002

2 lutego Kościół obchodzi dzień życia konsekrowanego. Czy w Polsce można mówić o kryzysie powołań zakonnych? Jak dobrze rozeznać powołanie? Jakie najważniejsze zadania stoją przed zakonami na początku trzeciego tysiąclecia? Na te i inne tematy rozmawiamy z ks. Czesławem Parzyszkiem, pallotynem, przewodniczącym Konferencji Wyższych Przełożonych Zakonów Męskich w Polsce.

PIOTR CHMIELIŃSKI: - Jaki jest obecnie stan powołań zakonnych w Polsce? Czy można mówić o kryzysie?

KS. CZESŁAW PARZYSZEK SAC: - Ciągły wzrost powołań zakonnych w Polsce utrzymywał się do 1989 r. Od tej daty, aż do dzisiaj, liczba powołań maleje, ale bardzo nieznacznie. Nie używałbym jednak określenia kryzys. Trzeba pamiętać, że obecnie rodzi się mniej dzieci, niż kiedyś. Rzadkością są rodziny wielodzietne. A przecież powołania nie spadają z nieba, tylko rodzą się w rodzinach. Z ubiegłorocznych danych statystycznych wynika, że w Polsce jest 13111 zakonników, 23400 zakonnic czynnych i 1414 zakonnic kontemplacyjnych. Na misjach pracuje ponad 1000 zakonników i ponad 600 zakonnic. Liczby te pokazują, że powołań wcale nie jest mało i należy się za nie ogromna wdzięczność Bogu.

- Poszczególne zakony podkreślają jednak, że brakuje im rąk do pracy.

- Dlatego, że przed zakonami otwierają się wciąż nowe możliwości pracy. Pojawiają się nowe zadania i wyzwania. Potrzeba więcej ludzi, np. do pracy w hospicjach, z narkomanami, bezdomnymi. Wciąż zdecydowanie za mało zakonnicy angażują się do pracy w mediach. Ale z drugiej strony nie narzekałbym jednak na to, że jest nas za mało. Przecież każdy zakon współpracuje ze świeckimi. Nie trzeba wszystkich pól pracy obsadzać zakonnikami, skoro świeccy także się do tego doskonale nadają. Często, pod wieloma względami, są nawet lepiej przygotowani od nas. Jest tylko problem dobrej współpracy ze świeckimi.

O dobre powołania zakonne trzeba się troszczyć i o nie zabiegać. Tutaj bardzo ważne jest świadectwo danej rodziny zakonnej. Te zakony, które odważnie wychodzą do młodych ludzi, umieją z nimi nawiązać dobry kontakt i owocnie współpracować, raczej nie narzekają na brak powołań. Więzi osobowe odgrywają ogromną rolę. W naszym zgromadzeniu pallotyńskim najwięcej powołań pochodzi z placówek, gdzie pracujemy. Po prostu procentują nasze kontakty z ludźmi.

W dzisiejszych czasach nieco zmieniła się metoda pracy powołaniowej. Trzeba w niej uwzględnić fakt, że obecnie bardzo przesunęła się granica wieku podjęcia decyzji pójścia za głosem powołania. Kandydaci coraz częściej wstępują po studiach, nawet po kilku latach pracy zawodowej.

- To dobrze czy źle?

- Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. W jakiejś mierze dobrze, gdyż taki kandydat jest już osobą dojrzałą, mądrzejszą o różne doświadczenia życiowe. Widział, doświadczał i musiał rozwiązywać konkretne problemy. Dlatego wybór drogi zakonnej, jakiego dokonuje, jest prawdopodobnie bardziej świadomy, ugruntowany. Niemniej jeżeli ktoś wstępuje po maturze, to także może być wspaniałe, dobre powołanie. Kiedy np. w nowicjacie są i młodzi i trochę starsi, to pod kierunkiem mądrego magistra, mogą stworzyć znakomitą grupę i świetnie się rozwijać. Taki nowicjat, w swojej różnorodności, wzajemnie się uzupełnia. Młodzi dodają energii, zapału, starsi wnoszą doświadczenie i spokój.

- Jak dobrze rozeznać powołanie i od czego ono zależy?

- Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że to Bóg powołuje i powołanie jest Jego darem. Człowiek nie wybiera sobie sam drogi życia konsekrowanego, ale odpowiada na wezwanie pochodzące od Boga. Głos Boży dociera na bardzo rozmaite sposoby, często poprzez upodobania. Np. ministrant służąc przy ołtarzu obserwuje kapłana, jego postawę, gesty, słowa i rodzi się w nim pragnienie naśladowania. Bycia takim, jak ten ksiądz, robienia tego, co on. To pragnienie może być właśnie Bożym wezwaniem. Głos Boga może dotrzeć także poprzez potrzeby, braki, różne biedy społeczne. Młody człowiek widzi, że pozostając w stanie świeckim nie potrafi skutecznie zaradzić tym problemom. Dostrzega, że potrzebna jest posługa duchowa i w ten sposób będzie mógł bardziej owocnie służyć Bogu i ludziom.

Rozeznawanie powołania nie dokonuje się tylko przed wstąpieniem do zakonu, ale także już po wstąpieniu. Okres postulatu, nowicjatu, potem lata odnawiania profesji, aż do ślubów wieczystych, to czas, kiedy zakonnik poznaje charyzmat, działania apostolskie zgromadzenia, a przede wszystkim cały czas rozeznaje, czy to rzeczywiście jest jego droga. Rozeznaje także wspólnota, czy dana osoba "nadaje się" do zgromadzenia.

Od czego zależy dobre rozeznanie powołania? Najpierw od rodziny. Od atmosfery tam panującej, życia modlitewnego, poszanowania wartości, bardzo często zależy uświadomienie sobie powołania. Potem ogromną rolę spełnia życie parafialne, grupy religijne, ruchy i stowarzyszenia katolickie. To właśnie z ruchów i stowarzyszeń jest najwięcej powołań. Ważna jest też mądra współpraca z kierownikiem duchowym, który pomaga rozeznać powołanie i zdecydować się je realizować. Oczywiście podstawową rzeczą jest modlitwa o rozeznanie drogi życiowej.

- Jak Kościół patrzy na życie zakonne po Soborze Watykańskim II?

- Już Sobór zauważył wprost, że życie Kościoła jest niepełne bez obecności w nim osób konsekrowanych. Później powoli pojawiały się kolejne dokumenty, które jednak dość wycinkowo podejmowały poszczególne tematy dotyczące życia zakonnego. Momentem przełomowym było opublikowanie w 1996 r. adhortacji posynodalnej Vita consecrata. Jest to "magna carta" życia konsekrowanego. Dokument ten stał się zalążkiem nowej dyskusji na temat odczytywania tożsamości i własnego charyzmatu, który trzeba rozwijać i dostosowywać do konkretnych sytuacji.

Kolejną ważną rzeczą, na którą zwraca uwagę adhortacja jest problem komunii. Bardzo mocno dokument podkreśla, że życie wspólnotowe jest czymś niezwykle ważnym dla osób zakonnych. Jeżeli życia wspólnotowego nie ma, albo poważnie kuleje, to rozpada się całość powołania. Św. Wincenty Pallotti powtarzał, że jeżeli podejmujemy jakąś pracę wspólnie, to ma ona większą szansę przetrwania i wydania dobrych owoców, aniżeli praca indywidualna. W Vita consecrata mocno zaakcentowany jest również udział życia konsekrowanego w wychowaniu młodzieży, opiece nad chorymi, ewangelizacji kultury. Dopowiedzią do adhortacji było to, co Jan Paweł II powiedział w Częstochowie w 1997 r. Zaapelował tam, żeby zakony były świadome swojej ogromnej roli w Kościele i wdzięczne za dar powołania. Papież stwierdził również, że od świadectwa osób konsekrowanych zależy świętość ludzi świeckich.

- Jakie Ksiądz wyróżniłby najważniejsze wyzwania dla rodzin zakonnych na początku trzeciego tysiąclecia?

- Wrócę do wspomnianego już wystąpienia Ojca Świętego na Jasnej Górze. Papież zauważył, że bardzo pilną potrzebą jest odbudowanie prawdy o Bogu miłości, a także przeciwstawienie się otwartemu wykreślaniu Boga z życia społecznego. Dlatego pojawia się postulat większej i wyraźniejszej obecności osób konsekrowanych w życiu społecznym, politycznym, a zwłaszcza w środkach społecznego przekazu. Papież mocno zwrócił także uwagę na uwrażliwienie na potrzeby współczesnego człowieka i szukanie nowych dróg dotarcia do niego. Osoby konsekrowane nie mogą pozostawać tylko w swoich domach zakonnych, ale powinny wychodzić do ludzi. No i oczywiście Ojciec Święty zwrócił uwagę na głębię życia duchowego. Bo jeżeli życie wewnętrzne będzie płytkie, a praktyka rad ewangelicznych nie dość czytelna, to życie zakonne nie wypełni swojego zadania.

Jan Paweł II widzi też konieczność rozbudowy zakonnego szkolnictwa, średniego i wyższego. Obecnie ilość szkół prowadzonych przez zakony wzrasta. Dzięki temu można bardziej indywidualnie dotrzeć do człowieka. Papież podkreśla też konieczność głębszego zaangażowania w prowadzenie szkół modlitwy, domów rekolekcyjnych, grup duszpasterskich, wydawnictw, telefonów zaufania itp.

- Ksiądz jest przewodniczącym Konferencji Wyższych Przełożonych Zakonów Męskich w Polsce. Czym zajmuje się Konferencja?

- Konferencję powołał w 1957 r. kard. Stefan Wyszyński. Zgodnie ze statutem Konferencja ma się starać, aby: głębiej poznać zasady teologiczne, prawne i apostolatu życia zakonnego; członkowie zakonów otrzymali odpowiednią formację zakonną i apostolską; różne instytuty zakonne lepiej się poznały i łatwiej sobie pomagały; udoskonalić współpracę z hierarchią terytorialną; rozwijać braterską jedność zakonów z klerem świeckim i katolickimi stowarzyszeniami; reprezentować zakony wobec władz kościelnych i cywilnych.

W skład Konferencji wchodzą wyżsi przełożeni wszystkich zakonów działających w Polsce. Prace odbywają się w 14 komisjach: życia zakonnego, braci nie kleryków, wychowania i studiów, powołań, liturgicznej, apostolstwa, duszpasterstwa specjalistycznego, misyjnej, ds. Polonii, prawnej, ds. środków społecznego przekazu, ds. współpracy z laikatem, ds. młodzieży i ds. szkół katolickich. Zbieramy się 2 razy w roku, w październiku i maju, i omawiamy aktualne tematy, problemy i wyzwania stojące przed osobami konsekrowanymi. Warto też dodać, że równolegle istnieją Konferencja Wyższych Przełożonych Zakonów Żeńskich w Polsce, Konferencja Wyższych Przełożonych Zakonów Kontemplacyjnych oraz Konferencja Wyższych Przełożonych Instytutów Świeckich.

- Dziękuję bardzo za rozmowę.

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Cud z Auschwitz

2020-01-21 09:37

Niedziela Ogólnopolska 4/2020, str. 62-63

[ TEMATY ]

Auschwitz

obóz

Adobe.stock.pl

Stefania i Jan Wernikowie mieszkają w Osieku k. Olkusza. Ich dzieciństwo to tematy na dwa osobne filmy o tragedii Polaków w czasie II wojny światowej

Na czarno-białej fotografii z 1962 r. piękna dziewczyna. Delikatne rysy twarzy, mocne kreski brwi, wyraźne usta. Uroda modelki, twarz z żurnala. I tylko oczy patrzą daleko poza ściany atelier fotografa. To Stefania Piekarz. Ma 18 lat i robi zdjęcie do pierwszego dowodu. Urodziła się w Auschwitz.

Nazywam się Stefania Wernik, po mężu, bo z domu Piekarz. Urodziłam się w piekle, tzn. w Auschwitz. Bóg uczynił cud i przeżyłam. Wiem, że to On mnie ocalił, bo po ludzku nie da się wytłumaczyć tego, co tam się stało. Mama trafiła do obozu, gdy była w drugim miesiącu ciąży. Na początku to ukrywała, ale gdy w sierpniu Niemcy chcieli ją wywieźć do Ravensbrück, współwięźniarka namówiła ją, żeby się przyznała. I mama, już w ciężarówce do transportu, powiedziała. Niemka kazała jej zejść na dół i wrócić do obozu. Wtedy przenieśli ją z baraku 11. do 15., dostawała tam nawet zupę z zabielanej wody, a nie wywar z cuchnącej, zgniłej brukwi – wspomina pani Stefania, która cztery miesiące później przyjdzie na świat. Siedzimy przy rodzinnym stole w domu państwa Werników. Ściany pełne fotografii uśmiechniętych dzieci, wnuków i prawnuków. – Razem jest nas trzydzieścioro czworo – mówi pan Jan, a jego niebieskie oczy, pełne łagodnego spokoju, spotykają mój wzrok.

– Żona zaraz wszystko opowie, ale niech Pani spróbuje babki, to wnuczka upiekła. U nas wszystko robi się razem i dla innych. Jak jednemu dzieje się bieda, to robimy rodzinną naradę i zastanawiamy się, jak pomóc. Rodzina jest najważniejsza. My z żoną już 57 lat jesteśmy razem, a łatwo nie było...

Stukamy talerzykami, brzęczą łyżeczki. Wybieram sypaną kawę z mlekiem, ale słucham i zapominam, że przede mną stoi filiżanka, i beżowy płyn szybko stygnie. Historia, która słowo po słowie kapie z ust pani Stefanii, paraliżuje mnie i tracę smak. Po chwili próbuję ukryć płynące po policzkach łzy. Niepotrzebnie. Pan Jan też ma mokre oczy.

Wyjdziesz przez komin

Był maj 1944 r., Anna Piekarz oczekiwała na narodziny pierwszego dziecka. W wojennej biedzie co rusz czegoś brakowało i – ulegając ciążowej zachciance – wybrała się do rodziców, którzy mieszkali w Osieku k. Olkusza. Z Czubrowic, gdzie mieszkała z mężem, do rodzinnego domu było prawie 10 km, ale pokonywała tę trasę wielokrotnie, więc wyruszyła bez obaw. Tyle że Osiek należał do Rzeszy, a Czubrowice do Generalnej Guberni. By odwiedzić rodziców, Anna musiała przekroczyć granicę. – Złapali ją w czasie obławy na szmuglerki i razem z nimi aresztowano. Mama nic przy sobie nie miała, ale dla Niemców to było bez znaczenia – opowiada pani Stefania. Złapane kobiety zawieźli do Olkusza, stamtąd, po jednodniowym uwięzieniu, pojechały do Auschwitz. Nikt w ciężarówce nie wiedział, że Anna boi się za dwie osoby i drżą w niej ze strachu dwa serca. Kiedy dojechały, na rampie czekała Niemka: „Wiecie, gdzie trafiłyście, zugangi?! Tu jest obóz śmierci! Stąd możecie wyjść tylko przez komin!”. Potem wzięli je do łaźni, ogolili i kazali włożyć pasiaki. – Woda cuchnęła, ubranie było sztywne od brudu, drewniane chodaki raniły gołe stopy i były ciężkie – mówiła mi mama. Ale przecież to był dopiero początek... – pani Stefania zawiesza głos. W dokumentach obozu zapisano: Piekarz Anna, numer 79414, urodzona 13 lipca 1918 r. Do KL Auschwitz przybyła 14 maja 1944 r.

A właściwie: przybyły, bo przecież obie. Maleńka Stefcia, ukryta pod serem mamy, przekroczyła koszmarną bramę z napisem: „Arbeit macht frei” razem z nią.

Nie pytaj, żyj

Zaczęła się dramatyczna walka o przetrwanie. Najpierw szok, potem próba ratowania resztek nadziei. I ciągły lęk o dziecko. – Mama nie chciała mówić o obozie. Byłyśmy tam razem dwa razy, ale niewiele opowiadała. Dopiero niedługo przed śmiercią, gdy traciła kontakt z rzeczywistością, często krzyczała przez sen: że stoi po kolana w wodzie, że oni idą, że strasznie bolą ją nogi, że jest zimno, że on zabierze jej Stefcię... – mówi pani Stefania. – Kto? Kto miał panią zabrać? – ośmielam się zapytać.

– Mengele. Po urodzeniu zabierał mnie na swoje eksperymenty, ale na szczęście niczego nie pamiętam. Mama mówiła, że gdy mnie stamtąd przynosili, to płakałam przez wiele godzin i nikt nie mógł mnie uspokoić – szepcze. Pani Anna miała do końca życia numer wytatuowany na lewej ręce, poniżej łokcia. Stefci wytatuowano numer na udzie, ale teraz pozostał tylko siniak. – Mama bardzo płakała, gdy mnie przynieśli z tym numerem – dodaje. Stefania Piekarz, numer obozowy 89136. Cała dokumentacja dotycząca jej narodzin i pobytu w obozie spłonęła.

Narodziny w piekle

Poród trwał 3 dni. Anna była tak słaba, że nie miała siły rodzić. Żeby przeć i wydać dziecko na świat, trzeba mieć siłę oddychać, napinać mięśnie i walczyć z bólem. A ona nie miała! Trawiona głodem od wielu miesięcy, wychudzona i zziębnięta leżała w obozowym szpitalu. Nie pamiętała, by ktoś przy niej był. Nie pamiętała ani tego, co myślała, ani tego, co czuła. Panicznie bała się, jak każda matka, o los dziecka. Czy się modliła? Co czuła w jednej z najważniejszych chwil w życiu kobiety? Urodzić dziecko w obozie koncentracyjnym i nie oszaleć, nie stracić nadziei, nie rzucić się na druty z bezsilności... „Do maja 1943 r. dzieci urodzone w obozie były w okrutny sposób mordowane: topiono je w beczułce. Po każdym porodzie (...) dochodził do uszu położnic głośny bulgot i długo się niekiedy utrzymujący plusk wody. Wkrótce po tym matka mogła ujrzeć ciało swojego dziecka rzucone przed blok i szarpane przez szczury” – zanotowała w Raporcie położnej z Oświęcimia obozowa położna Stanisława Leszczyńska. Nie było pieluch, środków opatrunkowych, przeciwbólowych ani dezynfekujących. Nie było nawet wody. Stanisława Leszczyńska podaje, że zbierała z kubków niewypite przez więźniarki resztki gorzkich ziół i w tych resztkach obmywała noworodki, a pępowinę odcinała zardzewiałymi nożyczkami.

Z dostępnych dokumentów wiemy, że w obozie Auschwitz-Birkenau urodziło się co najmniej 700 dzieci.

„Zamiast opatrunków miałam brudny koc, który aż trząsł się od wszy. Kobiety suszyły pieluszki na brzuchu lub udach – wieszanie ich w baraku karane było śmiercią”. Co zrobiła po porodzie Anna? – Mama chorowała 2 tygodnie, miała dużo mleka, choć nie wiadomo dlaczego, bo ważyła tylko 28 kg – mówi pani Stefania. – Więźniarki uszyły dla mnie jakieś ubranka z pasiaków. Gdy przyszło wyzwolenie obozu, mama wyniosła mnie, ukrytą w taborecie, który ciągnęła po śniegu, aż do Libiąża, a tam jacyś dobrzy ludzie udzielili nam schronienia. Potem ktoś zawiadomił tatę, ale on nie uwierzył! Wreszcie przyjechał i zabrał nas do domu. Zlecieli się wszyscy z okolicy, jakby jakiś cud się wydarzył... – mówi pani Stefania, a w jej oczach zapala się światło i rozjaśnia mroczne wspomnienia duszy, których nie sposób słuchać, a co dopiero nosić wdrukowane w ciało, serce i duszę. Patrzę na nią – żywy cud z Auschwitz. Leciutko drżą jej usta, a ja już nie wstydzę się płakać.

CZYTAJ DALEJ

Pięć ofiar śmiertelnych w zamachu na meczet w Nigerii

2020-01-28 19:31

[ TEMATY ]

zamach

Nigeria

wikipedia.org

W wyniku zamachu na meczet w mieście Gwoza w północno-wschodniej Nigerii śmierć poniosło pięć osób. Jak poinformowała 27 stycznia BBC, zamachu dokonały dwie kobiety. Ich samobójcza śmierć pociągnęła za sobą śmierć trzech innych osób. Rannych zostało 13 osób.

Nie wiadomo, czy ładunek wybuchowy został zdetonowany w pomieszczeniach meczetu, czy przed nim. Do zamachu nie przyznała się też na razie ani islamistyczna Boko Haram, ani wywodzące się z niej „Państwo Islamskie w Prowincji Zachodniej Afryki" (ISWAP). Według obserwatorów znaczne części nigeryjskiego stanu są w dalszym ciągu inwigilowane przez zwolenników tego ugrupowania terrorystycznego.

Często dochodzi do porwań dziewcząt i zmuszania ich do zamachów samobójczych. Według informacji Międzynarodowej Organizacji ds. Migracji (IOM), pod koniec 2019 roku znowu wielu ludzi opuszczało region Gwoza. Z aktualnego raportu na koniec grudnia wynika, że liczba „uchodźców we własnym kraju” zwiększyła się o niemal 6500 osób i obecnie wynosi 141 308. W całym regionie naliczono ponad dwa miliony uciekinierów, z czego 80 procent stanowią kobiety i dzieci.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję