Reklama

Koncert Zbigniewa Preisnera w Płocku

Niedziela płocka 2/2008

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

To było wyjątkowe wydarzenie kulturalne, a zadecydował o tym przede wszystkim artystyczny format samego kompozytora, któremu światowy rozgłos przyniosła jego muzyka filmowa. Zbigniew Preinser swoimi kompozycjami zilustrował cykl „Dekalog”, „Podwójne życie Weroniki” i trylogię „Trzy kolory” Krzysztofa Kieślowskiego, a później produkcje wielu zagranicznych reżyserów. W ciągu dwudziestu kilku lat ubrał w muzyczną szatę ponad 80 filmów. Jego najnowsze dzieło, noszące angielski tytuł „Silence, night and dreams”, właśnie na płockim Wzgórzu Tumskim miało swą polską premierę. Koncert, którego głównymi organizatorami był Urząd Miasta oraz parafia katedralna, a sponsorami koncerny Orlen i Energa, odbył się w płockiej katedrze 10 grudnia.
Jeszcze na kilka godzin przed tym wydarzeniem Zbigniew Preisner spotkał się z dziennikarzami na konferencji prasowej zorganizowanej w Hotelu Starzyński. Wyraził swoją radość z faktu, że może zagrać w Płocku, w którym jeszcze nigdy nie był i podkreślił, że szczególne wrażenie zrobiła na nim katedra, w której odbędzie się koncert. Na pytanie, czy jako kompozytor mieszkający i tworzący częściowo w kraju, częściowo poza granicami czuje się bardziej obywatelem Polski czy Europy, odpowiadał, że Europa jest jedna gdziekolwiek się mieszka, tworzy, czy wykonuje. Przypomniał, że jeden z utworów, który pojawi się na koncercie - „Pieśń dla Zjednoczonej Europy”, napisał na początku lat 90., czyli wtedy, gdy jeszcze nikt nie przypuszczał, że Polska znajdzie się w UE. Mówiąc o swej twórczości muzycznej, podkreślił, że chce poprzez nią mówić o rzeczach ważnych i dotykających życia. Preisner pytany był także o sukcesy innych polskich kompozytorów muzyki filmowej. Zauważył wówczas, że polscy twórcy mają pewien wspólny kod, a ich popularność bierze się także stąd, że komponują muzykę do filmu od początku do końca.
W konferencji prasowej uczestniczyła także gwiazda tego koncertu Teresa Salgueiro, wokalistka portugalskiej grupy Madredeus, a także dyrektor artystyczny Polskiej Orkiestry Radiowej Łukasz Borowicz. Opowiadając o współpracy z polskim kompozytorem, wokalistka Madredeus podkreśliła, że zaproszenie do nagrania było dla niej ogromnym zaskoczeniem, a jednocześnie wielkim wyróżnieniem. Sama, jak zaznaczyła, kocha muzykę i uważa ją za bardzo silną formę komunikacji. Twórczość grupy, z którą jest związana, określiła jako rodzaj soundtracku pisanego do krajobrazu Portugalii. „Dla Polskiej Orkiestry Radiowej to wielkie święto, że będzie mogła wystąpić pod batutą kompozytora” - mówił z kolei Łukasz Borowicz, który poprowadził muzyków w czasie drugiej, „filmowej” części koncertu. Przyznał, że rzadko zdarza się sytuacja, gdy twórca muzyki obecny jest podczas jej publicznego wykonania, dlatego tym bardziej jest to wielka radość, ale i odpowiedzialność dla artystów, którzy wezmą udział w wieczornym koncercie.
Muzyka zamknięta na krążku „Cisza, noc i sny”, która przez kilkadziesiąt minut tego wieczoru wypełniała romańskie mury bazyliki katedralnej, zabrała płockich słuchaczy w niepowtarzalną duchową podróż. Oszczędnie dawkowane, z wolna rozwijające się, a zarazem pełne urody dźwięki, w tym subtelna gra instrumentów smyczkowych i fletu budowały niezwykły refleksyjny klimat. Na ich tle rozbrzmiewał piękny i delikatny głos Teresy Salgueiro. Dzieło „Silence, night and dreams” bowiem, chociaż nie powstało do żadnego filmu, ma także swoje libretto, napisane po łacinie i w języku angielskim. Złożyły się na nie fragmenty Księgi Hioba i Ewangelii wg św. Mateusza, a także krótki prolog napisany przez senatora Krzysztofa Piesiewicza, scenarzystę filmów Kieślowskiego.
Po premierowym wykonaniu „Ciszy, nocy i snów” zabrzmiały tematy ze znanych filmów, do których muzykę napisał Zbigniew Preisner. Oprócz utworów z dzieł Kieślowskiego uczestnicy koncertu usłyszeli tematy do obrazów „Beautiful country”, „Peoples century”, czy „Requiem dla mojego Przyjaciela”, a ich partie wokalne wykonała wybitna sopranistka Elżbieta Towarnicka. W koncercie wystąpiła także Polska Orkiestra Radiowa pod batutą najpierw samego kompozytora, a w części drugiej Łukasza Borowicza, Chór Polskiego Radia w Krakowie oraz grono wybitnych muzyków: Anna Sikorzak-Olek (harfa), Konrad Mastyło (fortepian), Stefan Sendecki (syntezator), Bernard Maseli (wibrafon), Jacek Ostaszewski (flet), Józef Skrzek (organy hammonda), Michał Półtorak (skrzypce), Lars Danielson (wiolonczela, kontrabas) i John Pariccelli (gitara).
Ten wspaniały koncert przypieczętowała szczególnie miła ceremonia: po niekończącej się owacji, jaką płocczanie nagrodzili kompozytora i artystów, Zbigniew Preisner otrzymał za swe najnowsze dzieło złotą płytę.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy postępuję tak, jak postępowałby Chrystus?

2024-04-15 13:17

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii J 15, 1-8.

Środa, 1 maja. Dzień powszedni albo wspomnienie św. Józefa, rzemieślnika

CZYTAJ DALEJ

Madonno z Puszczy, módl się za nami...

2024-05-01 20:29

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Karol Porwich/Niedziela

Początki kultu Madonny z Puszczy sięgają przełomu XVII i XVIII w. Wiadomo, że w pierwszej połowie XVII stulecia w świątyni znajdowało się 18 wotów oraz 6 nici korali.

Rozważanie 2

CZYTAJ DALEJ

Kard. Pizzaballa objął kościół tytularny w Rzymie

2024-05-02 09:52

[ TEMATY ]

Abp Pizzaballa

Włodzimierz Rędzioch

Pierbattista Pizzaballa OFM

Pierbattista Pizzaballa OFM

Łaciński Patriarcha Jerozolimy kard. Pierbattista Pizzaballa objął 1 maja swój kościół tytularny w Rzymie. Ceremonia w kościele Sant'Onofrio (św. Onufrego) miała się odbyć 15 kwietnia, jednak z powodu irańskiego ataku na Izrael kard. Pizzaballa odłożył swoją podróż z Jerozolimy do stolicy Włoch.

Pochodzący z Włoch 59-letni hierarcha jest najwyższym rangą przedstawicielem Kościoła katolickiego w Ziemi Świętej. Papież Franciszek wyniósł go do godności kardynała w 2023 roku. Przydzielenie kościoła tytularnego w Rzymie potwierdza przypisanie kardynałów do lokalnego Kościoła papieża w jego diecezji rzymskiej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję