Reklama

Czym różni się ta Noc...

Wigilia Paschalna, nazwana przez św. Augustyna „matką wszystkich wigilii”, ma charakter uroczystego czuwania, które kończy się celebracją zmartwychwstania Jezusa. Wypełniona symbolami nocna liturgia wyobraża Misterium Chrystusa, Jego przejście ze śmierci do życia, Jego Paschę, która staje się naszą Paschą, naszym przejściem od zepsucia grzechu do Nowego Przymierza z Bogiem

Niedziela łódzka 12/2008

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wielkosobotni wieczór. Dobiega końca dzień modlitewnego rozpamiętywania zejścia Jezusa do otchłani. Nawiedziliśmy tego dnia groby Pańskie w świątyniach, poświęciliśmy pokarmy, które spożywane będą nazajutrz. Domy już uprzątnięte, pachną ciastem. Po zachodzie słońca, w wypełnionym wiernymi kościele zapada mrok. Ciemność symbolizuje starą rzeczywistość, przesyconą grzechem niewierności i pychy. Rozjaśnia ją dopiero płomień paschału, zapalony od ognia poświęconego na zewnątrz świątyni. Ozdobiona znakami Chrystusa woskowa świeca, została wniesiona w procesji i umieszczona w prezbiterium obok pulpitu. (Będzie zapalana aż do Pięćdziesiątnicy podczas każdej Mszy św., a później tylko w obrzędzie chrztu i pogrzebu). Kapłan trzykrotnie proklamuje w zgromadzeniu „Światło Chrystusa”, po czym wierni zapalają od paschału przyniesione ze sobą świece i w uroczystym skupieniu wysłuchują niezwykłego Orędzia Wielkanocnego (Exsultet). Pamiętam, że w dzieciństwie czekałam z najwyższą uwagą na ten dziękczynno-uwielbiający śpiew młodego kapłana. Otwierał on w mojej wyobraźni perspektywę całej historii zbawienia. Wierzyłam, że w tej chwili dzieje się coś naprawdę wielkiego, że zmieniają się losy świata. Dziś wiem, że jest to tylko podniosła modlitwa poprzedzająca Liturgię Słowa Bożego. Czytane „w świetle” paschału fragmenty Starego i Nowego Testamentu mówią o dziejach stworzenia człowieka i odkupienia go w Chrystusie. Obowiązkowo jest wśród nich wspomnienie paschy żydowskiej, czyli cudownego wyjścia Ludu Wybranego z Egiptu przez Morze Czerwone (Wj 14,15-15,1). Czytania kończy Ewangelia o zmartwychwstaniu Jezusa. Zapalony paschał odgrywa jeszcze jedną symboliczną rolę w liturgii tego wieczoru. Podczas modlitwy kapłana jest trzykrotnie zanurzany w naczyniu z wodą chrzcielną, przyniesioną do poświęcenia. W niektórych świątyniach udzielany jest później sakrament chrztu św., w pozostałych, po odnowieniu przyrzeczeń chrzcielnych, wierni zostają pokropieni pobłogosławioną wodą. W ślad za modlitwą powszechną rozpoczyna się Paschalna Uczta Chrystusa. Eucharystia jest szczytem Misterium Paschalnego, nową Paschą, którą świętujemy jako lud Nowego Przymierza z Bogiem. Liturgię kończy rozesłanie z dodaniem podwójnego Alleluja. Msza św. o świcie jest drugą celebracją Zmartwychwstania. W tradycji polskiej miała ona do 1952 r. znaczenie pierwszorzędne. Rezurekcyjna procesja jest w Polsce huczną manifestacją wiary i radości; biją dzwony, grają dęte instrumenty, pękają petardy. Chrystus z martwych powstał! Jesteśmy zbawieni! Alleluja!

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kalendarz Adwentowy: Radość pośród pytań

2025-12-13 20:09

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

Karol Porwich/Niedziela

• Iz 35, 1-6a. 10, • Jk 5, 7-10, • Mt 11, 2-11
CZYTAJ DALEJ

Co w praktyce oznaczają dla mnie słowa: „JEZU, UFAM TOBIE!”?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Grażyna Kołek

Rozważania do Ewangelii Mt 11, 2-11.

Niedziela, 14 grudnia. Trzecia Niedziela Adwentu.
CZYTAJ DALEJ

40. Międzynarodowy Festiwal Filmów Maksymiliany 2025 – gala finałowa i werdykty jury

2025-12-14 20:14

[ TEMATY ]

Maksymiliany 2025

Mat.prasowy

We Wrocławiu odbyła się uroczysta gala finałowa 40. Międzynarodowego Festiwalu Filmów Maksymiliany 2025, zamykająca jubileuszową edycję wydarzenia, które od czterech dekad promuje kino inspirowane wartościami chrześcijańskimi, humanistycznymi i personalistycznymi. Tegoroczne hasło festiwalu – „A nadzieja zawieść nie może” (Rz 5,5) – wyznaczyło duchowy i artystyczny wymiar całego programu.

Galę poprowadzili Jerzy Skoczylas i Agnieszka Damrych, łącząc elegancję słowa, refleksję i charakterystyczny dla jubileuszu ton wspólnotowego święta kultury. Oprawę muzyczną zapewnił duet Paulina Jeżewska (wokal) i Olek Misiewicz (fortepian), a także sami prowadzący, wykonując przedwojenne utwory związane z filmem, które nadały wieczorowi szczególny, osobisty charakter.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję