Reklama

Dziękujemy konsekrowanym

Niedziela kielecka 5/2010

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ich święto

Reklama

2 lutego obchodzimy Dzień Życia Konsekrowanego, rokrocznie od 1997 r. W specjalnym orędziu papieskim, wystosowanym wówczas przez Jana Pawła II, zostały wyodrębnione trzy zasadnicze cele tego święta: uwielbienie Boga za wielki dar życia konsekrowanego; poznawanie go i pogłębianie dlań szacunku; świętowanie niezwykłych dzieł, dokonywanych przez osoby konsekrowane.
Święto zostało ustanowione w rok po wydaniu adhortacji posynodalnej „Vita consecrata” (1996). Papież podkreślał w niej, iż „życie konsekrowane znajduje się w samym sercu Kościoła jako element o decydującym znaczeniu dla jego misji”. W dokumencie wyodrębniono 5 form życia konsekrowanego: instytuty zakonne oddane całkowicie kontemplacji, instytuty zakonne oddane dziełom apostolskim tzw. czynne, instytuty świeckie, stowarzyszenia życia apostolskiego oraz stan dziewic, pustelników i wdów poświęconych Bogu.
Osoby konsekrowane praktykują rady ewangeliczne przez profesję, czyli śluby składane publicznie wobec przedstawicieli Kościoła. Po kilkakrotnie ponawianych ślubach czasowych składa się śluby wieczyste, obowiązujące do końca życia, nazywane profesją wieczystą. Ślub czystości zawiera w sobie obowiązek wstrzemięźliwości w celibacie, jest zarazem wyborem Chrystusa jako jedynej miłości. Ślub ubóstwa zobowiązuje osoby konsekrowane do życia dalekiego od ziemskich bogactw, pracowitego i ubogiego, a także do zależności od przełożonych w dysponowaniu dobrami materialnymi. Ślubem posłuszeństwa osoby konsekrowane zobowiązują się do podporządkowania własnej woli prawowitym przełożonym.
Jak podkreśla ks. Tomasz Rusiecki, Wikariusz Biskupi ds. Życia Konsekrowanego i Stowarzyszeń Życia Apostolskiego, zasadniczą „istotą życia konsekrowanego jest naśladowanie Chrystusa na drodze rad ewangelicznych, czyli przez życie w czystości, ubóstwie, posłuszeństwie. Jest to więc przyjęcie i zaakceptowanie najbardziej radykalnej formy życia Ewangelią - oddanie się Jezusowi w sposób niepodzielny, pełniejszy i większy, niż czynią to wszyscy wierni świeccy”.
2 lutego - jak co roku - osoby konsekrowane spotkają się w bazylice o godz. 11. na Eucharystii celebrowanej pod przewodnictwem bp. Kazimierza Ryczana, który wygłosi także słowo Boże. Mszę św. w katedrze poprzedzi wspólna modlitwa i medytacja nad życiem konsekrowanym w Wyższym Seminarium Duchownym w Kielcach, gdzie każdego miesiąca odbywają się dla sióstr zakonnych dni skupienia.
Ale 2 lutego to także ważne przesłanie dla nas wszystkich, zwyczajnych katolików - mamy szansę dostrzec bogactwo życia konsekrowanego wokół nas, zarówno w konkretnych działaniach apostolskich, jak i w modlitwie, choćby w zakonach kontemplacyjnych, której znaczenia nie można przecenić.

W diecezji

Trochę statystyki z diecezji kieleckiej:
Zakony i zgromadzenia męskie - 110 (ze święceniami kapłańskimi i bez święceń);
12 zgromadzeń męskich;
16 domów;
367 sióstr zakonnych;
26 zgromadzeń żeńskich apostolskich;
3 zakony kontemplacyjne;
1 Instytut Świecki Chrystusa Króla (w diecezji 29 członkiń);
2 dziewice konsekrowane - przygotowują się 2;
1 wdowa - przygotowują się 4 i 1 wdowiec;
Przygotowuje się 1 kandydat na pustelnika.
Mówiąc o zakonach mamy na myśli te, które charakteryzują się „sędziwym wiekiem”; zgromadzenia powstawały później, już po okresie średniowiecza. W diecezji kieleckiej najdłużej posługują ojcowie cystersi z Jędrzejowa, a najkrócej Zgromadzenie Sióstr Jezusa Miłosiernego w Kielcach. W realiach diecezjalnych warto wyodrębnić jeszcze zakony i zgromadzenia kontemplacyjne (klauzurowe): siostry karmelitanki bose w Kielcach, siostry norbertanki w Imbramowicach, siostry bernardynki w Chęcinach i św. Katarzynie; zgromadzenia kontemplacyjno-czynne (wszystkie oprócz klauzurowych) oraz stowarzyszenia życia apostolskiego (np. pallotyni i salezjanie w Kielcach).
Warto wspomnieć, że po kilku latach nieobecności powróciły do diecezji siostry salezjanki, a w 2009 r. do sanktuarium Miłosierdzia Bożego przybyły siostry ze Zgromadzenie Sióstr Jezusa Miłosiernego.

Radykalizm zamiast bylejakości

Ks. Rusiecki uważa, że potrzeba posługiwania osób konsekrowanych w diecezji jest ogromna - wielu księży proboszczów chciałoby mieć siostry zakonne w parafii jako katechetki, zakrystianki, organistki. Zaznacza się też swoisty renesans zakonów klauzurowych. - Pomimo różnych atrakcji proponowanych przez świat, wielu poszukuje głębszego życia duchowego. Zauważyć można, że ludzie młodzi bardzo intensywnie szukają takiego życia i potrzebują miejsc i przewodników duchowych. Obecnie klasztory klauzurowe pełnią swego rodzaju rolę duchowych oaz na pustyni świata. Radykalizm jest bardziej pociągający od rozwodnionych propozycji zlaicyzowanego świata, który nie odpowiada na podstawowe pytania człowieka. Wbrew pozorom, młodzi ludzie potrafią być radykalni w podejmowaniu decyzji i przeżywaniu życia, które wymaga radosnego trudu. Życie radykalne jest ciekawsze od życia, które nic nie kosztuje. Zakony klauzurowe są więc dla młodych ciekawą propozycją życia z Bogiem, Jego miłością, kontemplacją i także duchem pokuty. To że zakony klauzurowe przeżywają renesans znaczy, że Bóg nie przestał powoływać, a one nie straciły na aktualności. Ich aktualność w Kościele i świecie nie polega na podejmowaniu działań społecznych, lecz na działaniu duchowym, które jest działaniem szczególnego rodzaju, jest dążeniem do coraz doskonalszej miłości, czyli świętości. Życie oddane w całości Bogu na małym skrawku ziemi, przestrzeni - nie jest bezczynne. Ono jest wsparciem dla Kościoła, dla świata, dla zmagających się z trudnościami. Jan Paweł II w 1994 r. założył na terenie Watykanu klasztor klauzurowy, aby siostry z różnych klasztorów kontemplacyjnych na świecie wspierały posługę papieża i Kościół przez swą modlitwę i ducha pokutnego - wyjaśnia ks. Rusiecki.
Za faktami i liczbami opisującymi stan życia konsekrowanego w diecezji kieleckiej kryje się zatem ogromne bogactwo. Zakonnicy prowadzą parafie i kształtują ich codzienne życie oraz duchowość w zgodzie ze swym charyzmatem, kierują także domami opieki społecznej czy poradniami uzależnień. Siostry pomagają w parafiach, katechizują, prowadzą przytułki, przedszkola, świetlice, domy opieki i wszelkie dzieła miłosierdzia. I służą wielkim darem modlitwy. Za to wszystko dziękujemy im w dniu ich święta.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Najdłuższe w dziejach wybory papieża, czyli dlaczego powstała instytucja konklawe?

2025-04-24 10:29

[ TEMATY ]

konklawe

książki

śmierć Franciszka

Adam Bujak, Arturo Mari/Biały Kruk

„Przełom kardynalski” zrewolucjonizował wybory papieskie w kwestii tego, kto wybiera biskupa Rzymu. Jednak zreformowane przepisy wciąż nie nadążały za rzeczywistością. Nawet zawężone do kardynałów grono elektorskie nie było do końca odporne na ingerencje władzy świeckiej oraz na zabiegi wielkich rzymskich rodów. I jedni, i drudzy szybko odnaleźli się w nowej rzeczywistości. Ich reprezentantów było coraz więcej w gronie kardynałów i prawdę mówiąc, na tę chorobę jeszcze przez wieki będzie szukane lekarstwo.

Nie brakowało także podwójnych elekcji, a więc i antypapieży. Czas sede vacante wciąż się przedłużał, zanim po śmierci papieża zdołano wybrać nowego. Ale źródło tych problemów było już inne: o ile w pierwszym tysiącleciu był to raczej brak stałych reguł, o tyle później błędy wynikały z nieprzestrzegania przyjętych zasad. Potrzebne było coś jeszcze, co miało temu zaradzić. Tym pomysłem było cum clave, klauzura, zamknięcie na klucz. Z biegiem lat pomysł ten nadał wyborom papieskim niepowtarzalną nazwę: konklawe.
CZYTAJ DALEJ

Komunikat Kurii Metropolitalnej w Przemyślu ws. kapłana z Krosna: księdza zatrzymano w domu rodzinnym, zakuto w kajdanki

2025-04-25 09:08

[ TEMATY ]

komunikat

Adobe Stock

Zdjęcie ilustracyjne

Zdjęcie ilustracyjne

Ostatnio informowaliśmy, że ksiądz z Krosna na Podkarpaciu był wśród czterech osób zatrzymanych przez dolnośląską policję w związku z ich krytycznymi wypowiedziami i komentarzami wobec dr Gizeli Jagielskiej, która przeprowadziła aborcję w 36. tygodniu ciąży. O sprawie jako pierwsza napisała „Gazeta Wyborcza”. Jej doniesienia potwierdziła Kaja Godek, która szeroko odniosła się do sprawy w swoich mediach społecznościowych. Dziś głos zabiera Kuria Metropolitalna w Przemyślu.

W związku z działaniami podjętymi przez organy ścigania w stosunku do ks. Grzegorza, kapłana Archidiecezji Przemyskiej, a także wobec publikacji medialnych dotyczących związanych z nimi faktów, Kuria informuje, że:
CZYTAJ DALEJ

Jednak JEST. Pełne symboli pożegnanie papieża Franciszka

2025-04-26 21:43

[ TEMATY ]

Milena Kindziuk

śmierć Franciszka

Red

Wiatr przekładał karty otwartego Ewangeliarza leżącego na trumnie papieża Franciszka – podobnie zresztą jak w czasie Mszy świętej żałobnej św. Jana Pawła II (wtedy księga ostatecznie się zamknęła). Powiew wiatru – obok ognia i gołębicy – to w kulturze chrześcijańskiej symbol Ducha Świętego. Ten obraz na pewno pozostanie mi w pamięci, jako wymowny znak dla współczesnego świata i świadectwo tego, że – jak głosi Ewangelia – „Duch wieje, kędy chce”. W świat poszła bardzo konkretna katecheza, zatrzymaliśmy się na chwilę - w obliczu majestatu śmierci.

To ważne, że msza święta pogrzebowa była sprawowana w dostojnym języku łacińskim – na znak powszechności Kościoła. Trafnie była dobrana Ewangelia – o powołaniu Piotra, urzekała też homilia, w której kardynał Giovanni Battista Re przypomniał, że Franciszek w każdej niemal publicznej wypowiedzi prosił, by się za niego modlić, tymczasem – jak mówił dziekan Kolegium Kardynalskiego - „teraz, kochany Papieżu Franciszku, prosimy Cię o modlitwę za nas i prosimy, abyś z nieba błogosławił Kościołowi, błogosławił Rzymowi, błogosławił całemu światu, tak jak to uczyniłeś w ostatnią niedzielę z balkonu tej Bazyliki”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję