Msza św. stanowi pamiątkę naszego odkupienia, pamiątkę Paschy
Izraela sprawowanej przez Jezusa. A co oznacza słowo: "pamiątka?"
. Z pamiątką kojarzy nam się najczęściej jakaś rzecz, np. rzeźba
upamiętniająca minione wydarzenia. Kiedy jednak Pismo Święte mówi
o pamiątce, szczególnie w związku z liturgicznym obchodem wyjścia
z Egiptu, nadaje temu słowu o wiele bogatsze i dokładniejsze znaczenie.
Taki znak daje pewność, że Bóg odnawia w nas skutki swoich dzieł.
Gdy słyszymy słowa kapłana wypowiadane nad chlebem: "To jest Ciało
moje", i nad kielichem wina: "To jest kielich Krwi mojej, nowego
i wiecznego przymierza...", wtedy Chrystus daje nam siebie jako pamiątkę
zbawienia, które dokonał przez swoją śmierć i zmartwychwstanie: "
To czyńcie na moją pamiątkę".
Tak więc pamiątka Eucharystii jest nie tylko zwykłą pamiątką,
ale aktem sakramentalnym, przez który to, co się dokonało w przeszłości
raz po wsze czasy, jest nam rzeczywiście dane w teraźniejszości wiary
Kościoła i otwiera nas na przyszłość ludzkości, powołanej do "otrzymania"
któregoś dnia Chrystusa w Jego chwale. Świadomość tego, że moment
konsekracji jest najważniejszą chwilą w czasie Mszy św., jest powszechna
wśród wiernych. Dają oni temu wyraz, gdy klęcząc w wielkiej ciszy
i skupieniu, spoglądają ze czcią na Świętą Hostię i kielich z Krwią
Pańską.
Współczesny izraelski, postępowy myśliciel Yuval Noah Harari w swojej książce Homo Deus kreśli wizję ludzkiej przyszłości, w której zmieni się zupełnie nasze postrzeganie śmierci: „Ludzie nie umierają dlatego, że tak zarządził Bóg, ani dlatego, że śmiertelność jest niezbędnym elementem jakiegoś wielkiego kosmicznego planu.
Współczesny izraelski, postępowy myśliciel Yuval Noah Harari w swojej książce Homo Deus kreśli wizję ludzkiej przyszłości, w której zmieni się zupełnie nasze postrzeganie śmierci: „Ludzie nie umierają dlatego, że tak zarządził Bóg, ani dlatego, że śmiertelność jest niezbędnym elementem jakiegoś wielkiego kosmicznego planu. Ludzie zawsze umierają z powodu jakiejś technicznej usterki (...). A każdy problem techniczny ma techniczne rozwiązanie. Nie musimy czekać na powtórne przyjście Chrystusa, by przezwyciężyć śmierć”.
„Niech nawiedzenie cmentarza, gdzie cisza przerywa zgiełk codzienności, będzie dla nas wszystkich zaproszeniem do pamięci i oczekiwania” - zachęcił papież Leon XIV w rozważaniu przed niedzielną modlitwą Anioł Pański w Watykanie.
Na zakończenie Mszy św. uroczysta procesja wyruszyła do grobów królewskich
We wspomnienie Wszystkich Wiernych Zmarłych bp Jan Zając przewodniczył Mszy św. na Wawelu, po której wyruszyła uroczysta procesja do grobów królewskich.
Modlitwą obejmowani byli wszyscy zmarli, spoczywający w katedrze. – Ukrzyżowany i zmartwychwstały Pan zgromadził nas na tym świętym miejscu, w tym katedralnym Wieczerniku, aby uwielbiać Ojca bogatego w miłosierdzie za dar życia wiecznego, które ukazuje nam wszystkim wierzącym, ufającym Bogu – mówił na początku Mszy św. bp Jan Zając.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.