Reklama

Wiara

Czy mamy troszczyć się o duszę kosztem ciała?

Nakładem Wydawnictwa RTCK ukazała się właśnie najnowsza książka Ks. Marka Dziewieckiego „Karykatury Chrześcijaństwa”, w której ten znany rekolekcjonista wskazuje nieprecyzyjne, mylące i fałszywe wyobrażenia na temat naszej wiary. Prezentujemy fragment książki mówiący o tym, czy chrześcijanin powinien troszczyć się o duszę kosztem ciała?

[ TEMATY ]

duchowość

wiara

canva.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Istnieje w przestrzeni publicznej zafałszowany obraz, jakoby chrześcijaństwo troszczyło się jedynie o duszę człowieka po śmierci doczesnej, a przynajmniej jakoby troszczyło się o duszę zdecydowanie bardziej niż o ciało. W konsekwencji wielu współczesnych ludzi, zwłaszcza nastolatków i młodych dorosłych, postrzega chrześcijan jako osoby, które mają ratować swoje dusze, a ciałem winny wzgardzić, najlepiej wyrzekając się swojej cielesności. Tego typu przekonania to nic innego, jak tylko kolejna karykatura chrześcijaństwa.

Człowiek jest osobą wcieloną

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Chrześcijaństwo jest religią personalistyczną, czyli postrzega człowieka jako osobę wcieloną, zatem jako kogoś, kto jest połączeniem cielesności i duchowości. Człowiek to nie jedynie dusza ani też nie jedynie ciało. To nie dusza uwięziona w ciele ani nie ciało podporządkowujące sobie to, co w nas duchowe. Bóg zapewnia nas o tym, że cały człowiek – a nie tylko jego pierwiastek duchowy – będzie żył wiecznie.

Reklama

Dualistyczny podział na duszę i ciało ma swoje źródło w filozofii Platona, ale nie znajduje potwierdzenia w Biblii. Pismo Święte pokazuje całe bogactwo człowieczeństwa, z jego wieloma wymiarami i sferami. W człowieku jest ciało, płciowość, seksualność, zdolność myślenia i przeżywania, sfera duchowa, moralna, religijna, społeczna, sfera wartości, wolności, pragnień, aspiracji, ideałów, tęsknot i marzeń.

Reklama

Dojrzały chrześcijanin wszystkie te sfery w sobie dostrzega, szanuje, integruje i z miłością rozwija. Wie, że jeśli zaniedba lub wypaczy choćby jedną ze sfer swego człowieczeństwa, to on cały popadnie w kryzys, a nie tylko jedna ze sfer jego człowieczeństwa.

Podziel się cytatem

Nasz los nie rozstrzyga się w oderwaniu duszy od ciała, ale we wzajemnej łączności. To cały człowiek będzie zbawiony albo cały człowiek będzie potępiony. Jedność jego ciała i duszy jest nierozerwalna i będzie trwać na wieki.

Bóg stał się ciałem

Chrześcijaństwo zdecydowanie najbardziej ze wszystkich religii podkreśla godność i wartość ludzkiego ciała. To przecież jedynie chrześcijaństwo głosi światu, że Bóg stał się ciałem! Nie ma na świecie żadnej innej religii ani systemu filozoficznego, który głosiłby, że Bóg wcielił się w człowieka i przyjął na zawsze ciało do swojej boskiej natury.

Zbawiciel troszczył się nie tylko o duszę, moralność, sumienie czy religijność ludzi, których spotykał. Troszczył się także o ich ciało. Co więcej, to właśnie od troski o ich ciało zaczynał zwykle okazywanie swojej miłości. Głodnym dawał jeść. Ślepym przywracał wzrok. Głuchym przywracał słuch.

Niemym przywracał zdolność mówienia. Chromych czynił zdolnymi do samodzielnego poruszania się. Cieszył się własnym ciałem i zdrowiem. Przyjmował zaproszenia na uczty. Sam szukał wypoczynku, gdy był zmęczony, i swoich uczniów wysyłał do odosobnionych miejsc, żeby mogli nieco odpocząć.

Reklama

Dojrzały chrześcijan wie, że ciało nie jest dziełem diabła, lecz darem od Boga. Wie też, że nie jest łatwo mądrze kierować własnym ciałem.

Podziel się cytatem

Nie jest to łatwe zwłaszcza w naszych czasach, w których dominujące trendy kulturowe i cywilizacyjne promują naiwną, a czasem wręcz zaburzoną postawę wobec ludzkiej cielesności. Z jednej strony stawiają ciało w centrum uwagi, głosząc kult ciała i kult młodości – zachęcają do zdrowego odżywiania i zdrowego trybu życia.

Z drugiej strony w dominującej obecnie kulturze i cywilizacji obserwujemy wiele przejawów lekceważenia ciała, poniżania ciała, podważania jego godności, sensu i wartości.

Jednym z przykładów jest modne obecnie rozróżnianie między seksualną zdradą „psychiczną” a „fizyczną” i traktowanie tej ostatniej jako mało istotnej. Mamy wtedy do czynienia z chorobliwym rozdarciem człowieka, który neguje swoją odpowiedzialność za to, co czyni z własnym ciałem, i rozumuje tak, jakby cielesność nie była częścią jego rzeczywistości. Tymczasem to przecież nie ciało zdradza, tylko człowiek! Cały człowiek. Żaden sposób komentowania zdrady nie zmieni tego oczywistego faktu.

Reklama

Inny przykład lekceważenia ludzkiego ciała to traktowanie cielesności jak towaru, z którego można czerpać dochód, na przykład poprzez prostytucję czy pornografię. Albo wmawianie sobie czy innym ludziom, że płciowość nie jest określona poprzez nasze ciało i że można ją „zmienić”. Każda próba „zmiany” płci to zrzucanie na ciało „winy” za to, że dany człowiek nie jest szczęśliwy. A każda interwencja w tym kierunku to okaleczanie ciała, pogarda wobec ciała, wrogość wobec ciała i walka z własną cielesnością.

Chrześcijaństwo formuje człowieka, który jest panem, a nie sługą własnej cielesności. Jedynie człowiek dojrzały duchowo potrafi odpowiedzialnie troszczyć się o swoje ciało i odkrywać jego unikalność. Ludzkie ciało jest rzeczywiście wyjątkowe, bo ono ma udział w godności i wyjątkowości człowieka. Ręka człowieka jest słabsza i mniej sprawna od kończyn niektórych zwierząt. Jednak jedynie ludzka dłoń potrafi tworzyć poezję, grać na fortepianie, wyrażać miłość, rozgrzeszać, okazywać znaki przebaczenia i pojednania. To samo dotyczy całego ludzkiego ciała. Posiada ono możliwości, które są zupełnie nieosiągalne dla zwierząt. Jedynie ludzkie ciało dysponuje największą siłą w kosmosie: siłą miłości, gdyż jest ciałem człowieka.

____________________________

Artykuł zawiera fragment pochodzący z książki Ks. Marka Dziewieckiego „Karykatury chrześcijaństwa”, wyd. RTCK. Zobacz więcej: Zobacz

rtck.pl

2020-12-11 08:12

Oceń: +6 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

NAWRACAJCIE SIĘ I WIERZCIE EWANGELII

[ TEMATY ]

wiara

Ewangelia

Wielki Post

Środa Popielcowa

BOŻENA SZTAJNER

To Księga Proroka Joela wzywa każdego z nas z osobna i razem jako Święty i umiłowany przez Boga Kościół każdego roku liturgicznego w Środę Popielcową do szczególnego nawrócenia, które moglibyśmy nazwać: «nawróceniem serca». Wszak jest to narząd w naszym ciele, który nie tylko pompuje krew, a wraz z nią ożywczą materię naszego codziennego pokarmu, ale również ośrodek życia duchowego. To o nim mówi prorok, wzywając nas do nawrócenia «całym sercem, przez post i płacz, i lament» /Jl 2,12/. Jeśli więc na znak postu mamy pokazać nasze umartwienie, to «rozdzierając serca, a nie szaty» /Jl 2,13/. Co jednak znaczy to rozdzieranie serca w kontekście życia duchowego każdego i każdej z nas? Na pytanie to można odpowiedzieć negatywnie licząc sposoby praktyk pokutnych dla celów wstrzemięźliwości. Odpowiedź jednak może być także pozytywna, gdy obejmie praktyki ascetyczne i modlitwą zaniesie je do Boga, wszak tylko ku Niemu mamy się nawracać! W życiu bywa, że człowiek zawraca z błędnej drogi, bo nigdy nie zaprowadzi go do właściwego celu. Szuka wówczas tej, która będzie odpowiednia dla jego zainteresowań i potrzeb. Wśród wielu dróg człowieka na ziemi jest ta jedyna, która prowadzi go do nieba, a wytycza ją Jedyny Pan, Jedyny Bóg, przez życie swe i jego końcowy trud. To droga naszego zbawienia - wcale nie jest łatwa, wręcz przeciwnie, chociaż jest z nami na niej Bóg, który «jest litościwy, miłosierny, nieskory do gniewu i bogaty w łaskę, i lituje się nad [naszą] niedolą» /Jl 2,13/. W nadziei więc zakładamy co roku w Środę Popielcową, że okaże nam swoje miłosierdzie i pobłogosławi naszym plonom /por. Jl 2,14/, które orędują za nami przed Jego tronem w niebie, a tu na ziemi - jeśli nie są obciążone grzechem - zasługują na chwałę życia wiecznego. Stąd płynie wołanie do tych, którzy mają narzędzia pokutne: «zadmijcie w róg, zarządźcie święty post, ogłoście uroczyste zgromadzenie» /Jl 2,15/ dla całej «świętej społeczności, starców, dzieci, a nawet niemowląt» /Jl 2,16/, podobnie dla «oblubieńców i oblubienic» w ich okresie miodowym. To zadanie kapłanów, by w przybytkach świątyni - «między przedsionkiem, a ołtarzem» /Jl 2,17/ - w suplikacjach święte zanosili wołanie ku Bogu Miłosiernemu: «Zlituj się Panie nad ludem twoim i nie daj dziedzictwa twego na pohańbienie…» /Jl 2,17/. To zadanie, to także nieustanna duchowa walka o to, aby we współczesnym, zlaicyzowanym świecie «poganie nie zapanowali nad nami, urągając nam pytaniem: Gdzież jest ich Bóg» /Jl 2,17/. Pokażmy im Boga w naszym codziennym życiu, przepełnionym od kołyski wiarą naszych ojców, miłością do ziemskiej Ojczyzny i wszystkich braci i nadzieją na życie wieczne w Królestwie Bożej Chwały. Bo Pan «zapłonął zazdrosną miłością ku swojej ziemi i zmiłował się nad swoim ludem» /Jl 2,18/, okazując mu swoją łaskę: w grzechach i duchowych upadkach - przebaczenie, a w godnym chrześcijanina życiu - błogosławieństwo. Z tego tytułu szczególnie warto pojednać się z Bogiem, do czego dzisiaj, każdego roku i w obecnym Roku Zawierzenia zaprasza nas wszystkich i każdego z osobna Apostoł Narodów w drugim swoim Liście do Koryntian. To jednak nie tylko zwykłe ludzkie zaproszenie i prośba, lecz braterskie i pełne pasterskiej troski - przynaglenie, poparte imieniem Mistrza - Chrystusa - byśmy «pojednali się z Bogiem, który uczynił Go dla nas grzechem, byśmy w Nim stali się sprawiedliwością Bożą» /2Kor 5,20-21/. Nie godzi się jednak «przyjmować łaski Bożej na próżno», a byłoby tak, gdybyśmy na co dzień nie współpracowali z Bogiem, który mówi do nas słowami Pisma: «W czasie pomyślnym wysłuchałem ciebie, w dniu zbawienia przyszedłem ci z pomocą» /2Kor 6,1-2/. Ten więc czas od Środy Popielcowej do dnia Pańskiego Zmartwychwstania dany jest nam jako «czas upragniony» dla uczynków miłosierdzia wobec własnej duszy oraz potrzeb innych braci i sióstr przez wielkopostną jałmużnę, modlitwę w ukryciu i post nie na pokaz /por. Mt. 6,1-6.16-18/. To także «dzień zbawienia» dla wszystkich praktykujących własną ascezę w pokorze i uniżeniu przed samym Bogiem, a nie przed ludźmi. Ci otrzymają nagrodę sprawiedliwą i odpowiednią do własnych zasług od Ojca, «który widzi w ukryciu» /por. Mt. 6,1-6.16-18/. Amen.
CZYTAJ DALEJ

Kalendarz Adwentowy: Wiara pod osłoną Chwały

2025-11-30 21:02

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

Adobe Stock

• Iz 4, 2-6 • Ps 122 • Mt 8, 5-11
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego rodzina potrzebuje bliskości z naturą?

2025-12-02 14:48

[ TEMATY ]

rodzina

drewno

zdrowie psychiczne

bliskość z naturą

Canva.com/materiał sponsora

Rodzina w naturalnym środowisku

Rodzina w naturalnym środowisku

W świecie pełnym pośpiechu, ekranów i natłoku informacji coraz częściej zauważa się powrót do prostoty, ciszy i kontaktu z naturą. Rodziny szukają miejsc, w których mogą odpocząć od nadmiaru bodźców, wzmocnić wzajemne relacje i odzyskać równowagę. To nie przypadek, że coraz większą wartość przypisuje się bliskości lasu, drewna, ogrodu i codziennego obcowania z naturalnym otoczeniem. Psychologowie podkreślają, że kontakt z przyrodą ma realny wpływ na jakość życia rodzinnego, a wspólnie spędzony czas wśród natury wzmacnia więzi lepiej niż wiele formalnych działań wychowawczych.

Badania prowadzone w różnych krajach świata wykazują, że regularny kontakt z naturą zmniejsza poziom stresu, obniża napięcie mięśniowe i poprawia koncentrację. Przebywanie wśród drzew ma działanie terapeutyczne, bo środowisko naturalne działa na człowieka uspokajająco. U dzieci zmniejsza się pobudzenie, zanika rozdrażnienie, a zdolność skupienia wzrasta.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję