Reklama

Niełatwa droga do trzeźwości

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pan Kazimierz niegdyś alkoholik. Przepił wszystko, co miał cennego, nawet żonę i córkę. Dziś jest sam, siedzi na ławce w ząbkowickim Rynku. Ma chore serce i problemy z poruszaniem się. Mieszka w pokoju komunalnym, bez bieżącej wody i toalety, bez kuchni. Swoje trzypokojowe mieszkanie przepił.
- Zaczęło się niewinnie - opowiada. - Pracowałem na budowie. Kiedyś każdy pił, nieważne, gdzie pracował, było ciche przyzwolenie. W sektorze budowlanym to dopiero się piło - wspomina.
Rano na rozruch flaszeczka, w czasie przerwy zamiast śniadania, na obiad i po pracy z kolegami. Później już się nie robiło przerw - piło się cały czas.
- Wytrzeźwiałem za późno. Żona ode mnie odeszła, zabrała córkę. Byłem bez dachu nad głową, bo mieszkanie sprzedałem. Pojawił się moment zwrotny, każdy alkoholik na taki natrafia. Ja piłem wodę z kałuży na kaca. Okropne czasy. Podniosłem się i postanowiłem, że coś zrobię ze sobą i swoim życiem - opowiada pan Kazimierz.
Poszedł wtedy do burmistrza poprosił o jakieś lokum. Otrzymał od miasta pokoik. Na pana Kazimierza było już za późno. Okazało się, że zdrowie przepił. Ma problemy z sercem, każdy dzień może być ostatnim. Jest czysty i ogolony. Mówi, że nie patrzy na alkohol i dawnych kolegów, którzy nadal żyją w rynsztoku. Część z nich już nie żyje.
- Oczywiście, że nie było łatwo. Po ostatecznej decyzji nieraz budziłem się na ławce w parku z bólem głowy i kacem. Musiałem zerwać wszelkie dawne znajomości - tłumaczy. - Córka do mnie nie przyjedzie, bo do czego ma wracać? Do mojego pokoiku? Nie zapraszam jej nawet, bo wstyd. Zmarnowałem jej całe dzieciństwo - mówi ze łzami w oczach.
Alkohol nie wybiera swoich ofiar, jest bezwzględny i atakuje tych słabych, jednak bez podziału na płeć, wiek, status majątkowy.
- W rodzinach o lepszym statusie społecznym nie mówi się o alkoholizmie, bo jest to problem, który dotyka tych najbiedniejszych, patologię - taki jest stereotyp. Nic bardziej mylnego. Alkohol nie wybiera. Najgorzej jest zamiatać problem pod dywan - mówi wolontariuszka jednego z Klubów AA - ze względu na niewielką społeczność, w której mieszka, wolałaby pozostać anonimowa.
Problemy alkoholowe w dalszym ciągu są w naszym środowisku uznawane za coś bardzo wstydliwego, za sprawy, z którymi może się zmierzyć tylko najbliższa rodzina, która nieczęsto jest piętnowana przez sąsiadów, mieszkańców tej samej miejscowości.
- Obserwuje nie tylko tych, którzy przychodzą na terapię, ale także moich najbliższych, znajomych. W rodzinach o ugruntowanej pozycji społecznej picie po pracy drinka lub dwóch, piwka do obiadu jest problemem, o którym nie mówi się głośno. Nie szuka się także podwalin takich zachowań. Poszukuje się tylko kolejnych okazji do wypicia i wymówek. To ciężki temat. Najbardziej cierpią jednak dzieci. To dlatego nastolatkowie tak szybko sięgają po alkohol. Upijają się do nieprzytomności. Wzorce wynoszą z domu rodzinnego - zaznacza.
W życiu każdego alkoholika musi nastąpić punkt zwrotny - jak u pana Kazimierza, moment, w którym osiągnie się dno, bo jeśli alkoholik nie podejmie decyzji o leczeniu, o poddaniu się terapii - na nic wsparcie dzieci, małżonka, rodziców. Musi pojawić się wola walki, wola poprawy.
Alkoholicy bardzo często swego wyswobodzenia z nałogu dopatrują się w Opatrzności Bożej. Do Boga zwracają się o pomoc, do duszpasterzy. To spowiednik staje się jedynym powiernikiem najbardziej skrywanej tajemnicy. To kapłan leczy zranioną duszę i zmęczone ciało.
W trakcie leczenia nie wolno zapomnieć o najbliższej rodzinie - niemym świadku ciągłych libacji alkoholowych. Terapia rodzinna to jedno z najlepszych rozwiązań, rekolekcje dla trzeźwiejących alkoholików i ich rodzin to jedna z wielu propozycji, jakie Kościół może przedstawić alkoholikom i ich najbliższym.
Alinka modliła się przez całe swoje dzieciństwo, by to tato pił - nie mama. Nikt nie mógł pomóc jej mamie. Wracała z pracy i szła do osiedlowego sklepu po butelkę wódki i piwo.
- Na lepszy sen - tak mi tłumaczyła - mówi Alina. - Twierdziła, że nie może zasnąć, kiedy ojca nie ma. Tato pojechał do Londynu do pracy. Miało nam się żyć lepiej. Nie żyło nam się ani odrobinę lepiej. Dla mnie to był koszmar. Bałam się, będąc w szkole, czy mama nie upija się już w domu. Jeździła po pijaku samochodem. Sąsiadom wygadywała różne głupstwa. Musiałam zająć się domem. Sprzątałam, prałam, gotowałam, a i tak nie była zadowolona. Jej ciągłe pretensje doprowadzały mnie do szału. Ojciec nie chciał wrócić do Polski. Przyjeżdżał coraz rzadziej, tylko na święta - wspomina Alina.
To ona, jak tylko dorosła, wzięła sprawy w swoje ręce. Dzięki silnej więzi z Kościołem, który jako jedyny dawał jej schronienie i wyciszenie, sama za namową księdza proboszcza poddała się leczeniu dla rodzin osób z uzależnieniami.
- Grupa ludzi, których spotkałam, jak zaczęłam się leczyć, dała mi duże wsparcie. Pozwoliła wytrwać w najcięższych chwilach. Studiuję. Rodzice się rozwiedli. Mama nadal pije, nie chce poddać się terapii. Jak patrzę na nią, nienawidzę jej i zarazem jest mi jej strasznie żal, chciałabym jej pomóc, ale ona nie przyjmuje pomocy. Alkohol zniszczył jej piękną twarz, jest pomarszczona i zdeformowana… - Alina nie może patrzeć jak kobieta, którą kocha nad życie, powoli i systematycznie się zabija.
- Najbardziej cierpią dzieci - mówi wolontariuszka. - Mogłabym przytaczać konkretne sytuacje, ale nie o to chodzi. Chodzi o to, że tych, którzy przyznają się do problemów alkoholowych i chcą sobie z nimi poradzić, jest niewielu. Większość osób, które trafiają do naszej grupy, są skierowane przez ośrodek opieki społecznej. Są na dwóch, trzech spotkaniach, później znikają. Za rok pojawiają się ponownie. Tylko systematyczna praca i wola poprawy, zerwania z nałogiem przyczyniają się do sukcesu.
Okres wakacyjnej swobody, brak zajęć, zachęta ze strony rówieśników sprawiają, że w tym czasie młodzież chętniej sięga po alkohol. Statystyki nie są optymistyczne, bo jak się okazuje, coraz młodsze dzieci sięgają po swoje pierwsze piwo, pierwszą butelkę wina, pierwszy kieliszek wódki. Rozpoczął się sierpień - miesiąc trzeźwości. Pamiętajmy o rodzinach alkoholików i samych alkoholikach, odmawiając spożycia napojów procentowych. Pomódlmy się za proces ich wielkiej przemiany i życia w trzeźwości.
- Każdego dnia słyszymy o kryzysie ekonomicznym, którego konsekwencje odczuwają całe społeczeństwa. Rzadko mówi się jednak, że aktualne problemy wynikają z głębokiego kryzysu moralnego. Człowiek staje się więźniem cywilizacji chciwości i rywalizacji, a narastający w nim stres sprawia, że ucieka w świat konsumpcji, rozrywki i przyjemności. Coraz więcej osób jest uzależnionych od narkotyków, leków antydepresyjnych, hazardu, gier komputerowych czy Internetu. Mówi się dziś wręcz o „epoce uzależnień” oraz „nałogowej osobowości naszych czasów” - tłumaczy bp Ignacy Dec w liście do wiernych diecezji świdnickiej.
Trzeba pamiętać, że z chorobą alkoholową walczy się całe życie, a alkoholik - alkoholikiem jest aż do śmierci.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święty Jan Chryzostom

[ TEMATY ]

święty

Jan z Antiochii, nazywany Chryzostomem, czyli „Złotoustym”, z racji swej wymowy, jest nadal żywy, również ze względu na swoje dzieła. Anonimowy kopista napisał, że jego dzieła „przemierzają cały świat jak świetliste błyskawice”. Pozwalają również nam, podobnie jak wierzącym jego czasów, których okresowo opuszczał z powodu skazania na wygnanie, żyć treścią jego ksiąg mimo jego nieobecności. On sam sugerował to z wygnania w jednym z listów (por. Do Olimpiady, List 8, 45).

Urodził się około 349 r. w Antiochii w Syrii (dzisiaj Antakya na południu Turcji), tam też podejmował posługę kapłańską przez około 11 lat, aż do 397 r., gdy został mianowany biskupem Konstantynopola. W stolicy cesarstwa pełnił posługę biskupią do czasu dwóch wygnań, które nastąpiły krótko po sobie - między 403 a 407 r. Dzisiaj ograniczymy się do spojrzenia na lata antiocheńskie Chryzostoma. W młodym wieku stracił ojca i żył z matką Antuzą, która przekazała mu niezwykłą wrażliwość ludzką oraz głęboką wiarę chrześcijańską. Odbył niższe oraz wyższe studia, uwieńczone kursami filozofii oraz retoryki. Jako mistrza miał Libaniusza, poganina, najsłynniejszego retora tego czasu. W jego szkole Jan stał się wielkim mówcą późnej starożytności greckiej. Ochrzczony w 368 r. i przygotowany do życia kościelnego przez biskupa Melecjusza, przez niego też został ustanowiony lektorem w 371 r. Ten fakt oznaczał oficjalne przystąpienie Chryzostoma do kursu eklezjalnego. Uczęszczał w latach 367-372 do swego rodzaju seminarium w Antiochii, razem z grupą młodych. Niektórzy z nich zostali później biskupami, pod kierownictwem słynnego egzegety Diodora z Tarsu, który wprowadzał Jana w egzegezę historyczno-literacką, charakterystyczną dla tradycji antiocheńskiej. Później udał się wraz z eremitami na pobliską górę Sylpio. Przebywał tam przez kolejne dwa lata, przeżyte samotnie w grocie pod przewodnictwem pewnego „starszego”. W tym okresie poświęcił się całkowicie medytacji „praw Chrystusa”, Ewangelii, a zwłaszcza Listów św. Pawła. Gdy zachorował, nie mógł się leczyć sam i musiał powrócić do wspólnoty chrześcijańskiej w Antiochii (por. Palladiusz, „Życie”, 5). Pan - wyjaśnia jego biograf - interweniował przez chorobę we właściwym momencie, aby pozwolić Janowi iść za swoim prawdziwym powołaniem. W rzeczywistości, napisze on sam, postawiony wobec alternatywy wyboru między trudnościami rządzenia Kościołem a spokojem życia monastycznego, tysiąckroć wolałby służbę duszpasterską (por. „O kapłaństwie”, 6, 7), gdyż do tego właśnie Chryzostom czuł się powołany. I tutaj nastąpił decydujący przełom w historii jego powołania: został pasterzem dusz w pełnym wymiarze! Zażyłość ze Słowem Bożym, pielęgnowana podczas lat życia eremickiego, spowodowała dojrzewanie w nim silnej konieczności przepowiadania Ewangelii, dawania innym tego, co sam otrzymał podczas lat medytacji. Ideał misyjny ukierunkował go, płonącą duszę, na troskę pasterską. Między 378 a 379 r. powrócił do miasta. Został diakonem w 381 r., zaś kapłanem - w 386 r.; stał się słynnym mówcą w kościołach swego miasta. Wygłaszał homilie przeciwko arianom, następnie homilie na wspomnienie męczenników antiocheńskich oraz na najważniejsze święta liturgiczne. Mamy tutaj do czynienia z wielkim nauczaniem wiary w Chrystusa, również w świetle Jego świętych. Rok 387 był „rokiem heroicznym” dla Jana, czasem tzw. przewracania posągów. Lud obalił posągi cesarza, na znak protestu przeciwko podwyższeniu podatków. W owych dniach Wielkiego Postu, jak i wielkiej goryczy z powodu ogromnych kar ze strony cesarza, wygłosił on 22 gorące „Homilie o posągach”, ukierunkowane na pokutę i nawrócenie. Potem przyszedł okres spokojnej pracy pasterskiej (387-397). Chryzostom należy do Ojców najbardziej twórczych: dotarło do nas jego 17 traktatów, ponad 700 autentycznych homilii, komentarze do Ewangelii Mateusza i Listów Pawłowych (Listy do Rzymian, Koryntian, Efezjan i Hebrajczyków) oraz 241 listów. Nie uprawiał teologii spekulatywnej, ale przekazywał tradycyjną i pewną naukę Kościoła w czasach sporów teologicznych, spowodowanych przede wszystkim przez arianizm, czyli zaprzeczenie boskości Chrystusa. Jest też ważnym świadkiem rozwoju dogmatycznego, osiągniętego przez Kościół w IV-V wieku. Jego teologia jest wyłącznie duszpasterska, towarzyszy jej nieustanna troska o współbrzmienie między myśleniem wyrażonym słowami a przeżyciem egzystencjalnym. Jest to przewodnia myśl wspaniałych katechez, przez które przygotowywał katechumenów na przyjęcie chrztu. Tuż przed śmiercią napisał, że wartość człowieka leży w „dokładnym poznaniu prawdziwej doktryny oraz w uczciwości życia” („List z wygnania”). Te sprawy, poznanie prawdy i uczciwość życia, muszą iść razem: poznanie musi się przekładać na życie. Każda jego mowa była zawsze ukierunkowana na rozwijanie w wierzących wysiłku umysłowego, autentycznego myślenia, celem zrozumienia i wprowadzenia w praktykę wymagań moralnych i duchowych wiary. Jan Chryzostom troszczył się, aby służyć swoimi pismami integralnemu rozwojowi osoby, w wymiarach fizycznym, intelektualnym i religijnym. Różne fazy wzrostu są porównane do licznych mórz ogromnego oceanu: „Pierwszym z tych mórz jest dzieciństwo” (Homilia 81, 5 o Ewangelii Mateusza). Rzeczywiście, „właśnie w tym pierwszym okresie objawiają się skłonności do wad albo do cnoty”. Dlatego też prawo Boże powinno być już od początku wyciśnięte na duszy, „jak na woskowej tabliczce” (Homilia 3, 1 do Ewangelii Jana): w istocie jest to wiek najważniejszy. Musimy brać pod uwagę, jak ważne jest, aby w tym pierwszym etapie życia człowiek posiadł naprawdę te wielkie ukierunkowania, które dają właściwą perspektywę życiu. Dlatego też Chryzostom zaleca: „Już od najwcześniejszego wieku uzbrajajcie dzieci bronią duchową i uczcie je czynić ręką znak krzyża na czole” (Homilia 12, 7 do Pierwszego Listu do Koryntian). Później przychodzi okres dziecięcy oraz młodość: „Po okresie niemowlęcym przychodzi morze okresu dziecięcego, gdzie wieją gwałtowne wichury (…), rośnie w nas bowiem pożądliwość…” (Homilia 81, 5 do Ewangelii Mateusza). Potem jest narzeczeństwo i małżeństwo: „Po młodości przychodzi wiek dojrzały, związany z obowiązkami rodzinnymi: jest to czas szukania współmałżonka” (tamże). Przypomina on cele małżeństwa, ubogacając je - z odniesieniem do cnoty łagodności - bogatą gamą relacji osobowych. Dobrze przygotowani małżonkowie zagradzają w ten sposób drogę rozwodowi: wszystko dzieje się z radością i można wychowywać dzieci w cnocie. Gdy rodzi się pierwsze dziecko, jest ono „jak most; tych troje staje się jednym ciałem, gdyż dziecko łączy obie części” (Homilia 12, 5 do Listu do Kolosan); tych troje stanowi „jedną rodzinę, mały Kościół” (Homilia 20, 6 do Listu do Efezjan). Przepowiadanie Chryzostoma dokonywało się zazwyczaj podczas liturgii, w „miejscu”, w którym wspólnota buduje się Słowem i Eucharystią. Tutaj zgromadzona wspólnota wyraża jeden Kościół (Homilia 8, 7 do Listu do Rzymian), to samo słowo jest skierowane w każdym miejscu do wszystkich (Homilia 24, 2 do Pierwszego Listu do Koryntian), zaś komunia Eucharystyczna staje się skutecznym znakiem jedności (Homilia 32, 7 do Ewangelii Mateusza). Jego plan duszpasterski był włączony w życie Kościoła, w którym wierni świeccy przez fakt chrztu podejmują zadania kapłańskie, królewskie i prorockie. Do wierzącego laika mówi: „Również ciebie chrzest czyni królem, kapłanem i prorokiem” (Homilia 3, 5 do Drugiego Listu do Koryntian). Stąd też rodzi się fundamentalny obowiązek misyjny, gdyż każdy w jakiejś mierze jest odpowiedzialny za zbawienie innych: „Jest to zasada naszego życia społecznego (…) żeby nie interesować się tylko sobą” (Homilia 9, 2 do Księgi Rodzaju). Wszystko dokonuje się między dwoma biegunami, wielkim Kościołem oraz „małym Kościołem” - rodziną - we wzajemnych relacjach. Jak możecie zauważyć, Drodzy Bracia i Siostry, ta lekcja Chryzostoma o autentycznej obecności chrześcijańskiej wiernych świeckich w rodzinie oraz w społeczności pozostaje również dziś jak najbardziej aktualna. Módlmy się do Pana, aby uczynił nas wrażliwymi na nauczanie tego wielkiego Nauczyciela Wiary.
CZYTAJ DALEJ

Świdnica. Zmarł ks. kan. Jan Mrowca

2025-09-12 17:13

[ TEMATY ]

Świebodzice

śmierć kapłana

kapłan diecezji świdnickiej

ks. Jan Mrowca

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Ks. ka. Jan Mrowca (1946-2025)

Ks. ka. Jan Mrowca (1946-2025)

W 50. roku kapłaństwa i 79. roku życia, po długiej chorobie, zaopatrzony sakramentami świętymi, w piątek 12 września w godzinach popołudniowych odszedł do Domu Ojca ks. kan. Jan Mrowca.

O śmierci kapłana poinformowała Świdnicka Kuria Biskupia. - Powierzamy Zmarłego Kapłana Bożemu Miłosierdziu i modlitwom wiernych – napisano w komunikacie, zapowiadając, że szczegóły pogrzebu zostaną podane wkrótce.
CZYTAJ DALEJ

Posiedzenie Rady Kapłańskiej

2025-09-13 12:51

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

W budynku Kurii Diecezjalnej w Sandomierzu pod przewodnictwem Biskupa Ordynariusza Krzysztofa Nitkiewicza odbyło się posiedzenie Rady Kapłańskiej. W spotkaniu uczestniczył również biskup pomocniczy senior Edward Frankowski.

Obrady dotyczyły najważniejszych bieżących spraw duszpasterskich i organizacyjnych w Diecezji. Jednym z tematów była sytuacja materialna księży, którzy nie uczą katechezy w szkołach i z tego powodu znajdują się w trudnym położeniu. Rada postanowiła powołać trzyosobowy zespół do zbadania takich przypadków i opracowania odpowiednich rozwiązań.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję