Reklama

Odkrywamy Jasną Górę (11)

"Domowi Twemu, Panie, przystoi świętość"

Niedziela Ogólnopolska 29/2002

Utrudzony pielgrzym przez całe wieki istnienia Jasnej Góry jako Sanktuarium wchodził przez kolejne jej bramy, aby wreszcie zatrzymać się przed głównym wejściem prowadzącym bezpośrednio do wnętrza kościoła. Może, z bagażem trosk, smutku, radości i próśb, nie zwracał uwagi na wspaniały, plastycznie ukształtowany portal głównego kościoła. Bo przecież po trudach pielgrzymowania jak najszybciej chciał się znaleźć przed Maryją, która oręduje w naszych błaganiach u Boga.
Spróbujmy zatem, jak to tradycyjnie czynimy, tym razem odkryć bogatą wymowę ideową i bogate przesłanie katechetyczne plastycznej formy głównego wejścia do Bazyliki Jasnogórskiej. Około 1631 r. główne wejście do kościoła zostało przeniesione na stronę południową, gdzie znajduje się do dziś. Poprzedziła je kruchta kopułowa, usytuowana naprzeciw bramy fortecznej. Właśnie główne wrota Bazyliki ujmuje wspaniały manierystyczny portal. W podłuczu arkady znajdują się dwa rzędy rozet w kasetonach. Arkada ujęta jest z dwóch stron dwoma półkolumnami dźwigającymi belkowanie, umieszczonymi na wysokich bazach. W żagielkach arkady znajdują się personifikacje Wiary i Nadziei. Zwieńczenie portalu ma dwie kondygnacje. W niższej kondygnacji trójosiowej umieszczono w centrum figurę Matki Bożej z Dzieciątkiem na ręku, a w znajdujących się z jednej i drugiej strony niszach - figury św. Pawła Pierwszego Pustelnika i św. Antoniego Opata i Pustelnika. Ukazani są w pozycji klęczącej i adorującej Matkę Bożą. W górnej kondygnacji znajduje się figura św. Michała Archanioła walczącego ze smokiem. Całość wieńczy trójkątny tympanon. Z jednej i drugiej strony portalu znajdują się wykonane w technice sgraffita dwa zegary słoneczne.
Belkowanie portalu, pokryte dekoracją o motywach rolwerków i okuć, inkrustowane jest czarnym marmurem, wyraźnie kontrastującym z całością. Dobrze widoczna jest tutaj łacińska inskrypcja
"DOMUM TUAM DOMINE DECET SANCTITUDO". Jest ona wyjęta z Psalmu 93 - Świadectwa Twoje są bardzo godne wiary; Domowi Twojemu przystoi świętość po wszystkie dni, o Panie (Ps 93, 5). Inskrypcja poucza zatem wchodzących do Sanktuarium pielgrzymów, że znajdują się w przybytku, któremu przystoi świętość, który stanowi sacrum. A więc zarówno Bazylika, Kaplica Matki Bożej, jak i boczne kaplice, owiane klimatem i atmosferą modlitwy pielgrzymów, są miejscem chwały Boga. Najpełniejsze zjednoczenie z Bogiem dokonuje się we wspólnocie przeżywanej Eucharystii. Bóg zastawia wtedy dla pielgrzymów Stół Słowa i Chleba, którym jest Jezus Chrystus. Wszystko dokonuje się pod Matczynym spojrzeniem Matki Bożej w znaku Jasnogórskiej Ikony.
A więc pielgrzym wchodzący w progi Sanktuarium wchodzi w klimat świętości tego przybytku. Ale czy tylko chodzi o takie przypomnienie? Może chodzi o coś głębszego... Można tutaj wskazać jeszcze na inną sugestię. Wejście do Sanktuarium przypomina, że każdy wchodzący jest także "Domem, któremu przystoi świętość". Mając w sobie godność Dziecka Bożego, otrzymaną na chrzcie św., i przeznaczenie do zbawienia, należy więc o to zabiegać, święcie idąc przez życie, święcie postępując, wybierając Boga i Jego przykazania i ciągle zawracając z drogi grzechu. Ważnym przypomnieniem są ukazane personifikacje cnót teologalnych.
WIARA (kobieta trzymająca krzyż i kielich), jak mówi Katechizm Kościoła Katolickiego - "cnota teologalna, dzięki której wierzymy w Boga i w to wszystko, co On nam powiedział i objawił, a co Kościół święty podaje nam do wierzenia, ponieważ Bóg jest samą Prawdą. Przez wiarę ´człowiek z wolnej woli cały powierza się Bogu´" (por. KKK 1814). NADZIEJA (kobieta opierająca jedną rękę na kotwicy, w drugiej trzymająca gołębicę z zieloną gałązką w dziobie) - cnota, "dzięki której pragniemy jako naszego szczęścia Królestwa niebieskiego i życia wiecznego, pokładając ufność w obietnicach Chrystusa i opierając się nie na naszych siłach, ale na pomocy łaski Ducha Świętego" (KKK 1817). Personifikacją MIŁOŚCI jest tutaj... Najświętsza Maryja Panna z Dzieciątkiem Jezus, z koroną na głowie i berłem w ręku, która " umiłowała Boga nade wszystko dla Niego samego, a wszystkich ludzi jak siebie ze względu na miłość Boga" (por. KKK 1822).
Ukazani w postawie adoracji św. Paweł Pierwszy Pustelnik i św. Antoni Opat i Pustelnik są exemplum - przykładem świętego życia, dzięki czemu już osiągnęli chwałę nieba. W zwieńczeniu portalu ukazany jest ten, który jest przykładem walki z "mocami ciemności i zła" - św. Michał Archanioł.

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Młodzi o polskości - zbliża się Kongres Młodzieży Polonijnej

2022-11-29 15:10

Karol Porwich/Niedziela

Kongres Młodzieży Polonijnej odbędzie się 3 grudnia w formie online pod hasłem: „Bóg, Honor, Ojczyzna. Czy polskość ma sens?”. Wezmą w nim udział młodzi ludzie mieszkający poza granicami kraju, m.in. z Niemiec, Francji, Grecji, Norwegii, Australii i USA.

Do wzięcia udziału w Kongresie zachęca delegat KEP ds. Duszpasterstwa Emigracji Polskiej bp Piotr Turzyński. „Pokażemy piękne postaci patriotów, Polek, które służyły ojczyźnie. To Natalia Tułasiewicz i Wanda Malczewska. Będą świadectwa młodych, którzy żyją poza granicami Polski, a czują się i są Polakami. Będziemy śpiewać, modlić się, także za ojczyznę” – informuje bp Turzyński.

CZYTAJ DALEJ

Czym są roraty?

[ TEMATY ]

adwent

roraty

Karol Porwich/Niedziela

Czas przygotowania do Świąt Bożego Narodzenia, ze względu na swój niepowtarzalny klimat, jest szczególnie ważny w kształtowaniu postaw wiary młodych ludzi. Wielu z nas pójdzie do kościoła na roraty. Czym one tak właściwie są?

„Rorate caeli desuper” - to pierwsze słowa łacińskiej pieśni tłumaczonej jako „Spuśćcie rosę niebiosa”. Od nich pochodzi funkcjonująca do dziś nazwa - Roraty. Być może nie wszyscy posługujący się tą nazwą wiedzą, że Roraty to Msze św. wotywne o Najświętszej Maryi Pannie. To zaproszenie do oczekiwania na przyjście Pana razem z Jego Matką. Roraty znane są w Polsce od XIII wieku. Przekazy historyczne mówią, że odprawiano je już za czasów panowania Bolesława Wstydliwego. Król, umieszczając na ołtarzu zapaloną świecę, miał mówić: „Gotów jestem na sąd Boży”. Pierwsze formularze roratnich Mszy św. znaleziono w księgach liturgicznych cystersów śląskich. W XIV wieku Roraty stały się popularne w całej Polsce, jednak szczytowy okres ich rozwoju przypadał na wiek XVI. Wtedy też działały kapele i bractwa rorantystów, których zadaniem było dbanie o szczególnie uroczysty sposób sprawowania tych wotywnych Mszy św. W przeszłości bywało tak, że w katedrach i kolegiatach Roraty odprawiano przez cały rok. Z czasem zostały ograniczone tylko do okresu Adwentu.

CZYTAJ DALEJ

Belgijscy biskupi po wizycie ad limina: doceniono nasze doświadczenia

2022-11-29 14:32

[ TEMATY ]

Watykan

Włodzimierz Rędzioch

Belgijscy biskupi spotkali się w Watykanie z dobrym przyjęciem i zrozumieniem. Co więcej, prefekt jednej z dykasterii przyznał nawet, że Stolica Apostolska uczy się od Kościoła w Belgii. Wskazuje na to w rozmowie z Radiem Watykańskim biskup diecezji Liège. Tamtejszy episkopat przebywał w Rzymie z wizytą ad limina, pierwszą od 12 lat. Biskupi zostali przyjęci przez Papieża na trwającej ponad dwie godziny audiencji. Zorganizowano też dla nich spotkanie z szefami różnych dykasterii.

Bp Jean-Pierre Delville przyznał, że biskupi zabiegali w Watykanie o dopuszczanie kobiet do diakonatu oraz o możliwość wyświęcania na kapłanów żonatych mężczyzn. Zachwalali też belgijski model relacji państwo-Kościół. Ich zdaniem to dzięki ingerencji państwa i ustanowieniu parlamentarnej komisji Kościół uporał się z problemem nadużyć seksualnych. Ordynariusz Liège zauważa, że w Belgii plaga ta miała wyraźne ramy czasowe. Dotyczyła zasadniczo ostatnich 40 lat minionego stulecia.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję