Reklama

Katechezy o psalmach i hymnach

Jerozolima Matką wszystkich ludów

Niedziela Ogólnopolska 47/2002

Grzegorz Gałązka

Obok Ojca Świętego - abp Stanisław Nowak i bp Jan Wątroba podczas audiencji generalnej 13 listopada 2002r.

Obok Ojca Świętego - abp Stanisław Nowak i bp Jan Wątroba podczas audiencji generalnej 13 listopada 2002r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 87 [86], 1-4.6-7 - z Jutrzni na środę III tygodnia

Audiencja generalna, 13 listopada 2002 r.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

1. Pieśń na cześć Jerozolimy, miasta pokoju i matki wszystkich ludów, której przed chwilą wysłuchaliśmy, pozostaje, niestety, w sprzeczności z doświadczeniem historycznym tego miasta. Celem modlitwy jest zatem budzenie zaufania i rodzenie nadziei.
Psalm 87 [86], widziany w powszechnej perspektywie, może skłaniać do przywołania Hymnu z Księgi Izajasza, który ukazuje wszystkie ludy zmierzające ku Syjonowi, aby słuchać Słowa Pana i odkryć na nowo piękno pokoju, przekuwając "miecze na lemiesze" i "włócznie na sierpy" (por. Iz 2, 2-5). W rzeczywistości Psalm jawi się nam w różnorodny sposób, w perspektywie ruchu, który zamiast prowadzić na Syjon, wyprowadza z Syjonu; Psalmista widzi w Syjonie początek wszystkich ludów. Po ogłoszeniu prymatu świętego miasta nie z powodu jego zasług historycznych czy kulturowych, ale wyłącznie ze względu na miłość Boga ku niemu (por. Ps 86, 1-3), Psalm otwiera się na właściwe realizowanie tego uniwersalizmu, który jednoczy wszystkie narody.

2. Syjon jest opiewany jako matka całej ludzkości, a nie tylko samego Izraela. Stwierdzenie takie jest wyrazem niezwykłej odwagi. Psalmista ma świadomość tego i odnotowuje: "Wspaniałe rzeczy głoszą o tobie, o miasto Boże!" (Ps 87 [86], 3). W jaki sposób skromna stolica małego narodu może być przedstawiana jako początek ludów znacznie potężniejszych? Dlaczego Syjon może mieć tak wielkie roszczenia? Odpowiedź jest zawarta w tym samym zdaniu: Syjon jest matką całej ludzkości, gdyż jest "miastem Bożym"; dlatego właśnie stoi u podstaw planu Bożego.
Wszystkie podstawowe punkty ziemi znajdują odniesienie do tej matki: Rahab, to znaczy Egipt, wielkie państwo na zachodzie; Babilonia, dobrze znana potęga wschodnia; Tyr, uosabiający naród kupców na północy, podczas gdy Etiopia reprezentuje głębokie południe, a Palestyna - obszar środkowy - jest także córką Syjonu.
Na duchowej liście Jerozolimy odnotowano wszystkie ludy ziemi: trzykrotnie powtarza się formuła: "Ten [i ten] się tam urodził" (Ps 87 [86], 4. 5. 6). Jest to oficjalne wyrażenie prawne, przez które stwierdzano wówczas, że jakaś osoba urodziła się w określonym mieście i jako taka cieszy się pełnią praw obywatelskich danego narodu.

Reklama

3. Wymowne jest spostrzeżenie, że nawet narody uważane za wrogie Izraelowi podążały do Jerozolimy i były przyjmowane tam nie jako obcy, ale jako "swoi". Ponadto pochodowi tych ludów, idących ku Syjonowi, towarzyszy chóralna pieśń i radosny taniec: odnajdują one swe "źródła" (por. Ps 87 [86], 7) w mieście Bożym, z którego wypływa źródło wody żywej, użyźniającej cały świat, jak to śpiewali prorocy (por. Ez 47, 1-12; Za 13,1; 14, 8; Ap 22, 1-2).
W Jerozolimie wszyscy powinni odkryć swe korzenie duchowe, poczuć, że są w swej ojczyźnie, odnaleźć się jako członkowie tej samej rodziny, uścisnąć się jak bracia powracający do swego domu.

4. Uważany za kartę prawdziwego dialogu międzyreligijnego Psalm 87 [86] skupia uniwersalistyczne dziedzictwo proroków (por. Iz 56, 6-7; 60, 6-7; 66, 21; Jl 4, 10-11; Ml 1,11 itp.) i poprzedza tradycję chrześcijańską widzącą w tym Psalmie "górną Jerozolimę", o której św. Paweł mówi, że "cieszy się wolnością i jest naszą matką" (por. Ga 4, 26-27). Nie inaczej wyraża się Apokalipsa, gdy głosi "Jeruzalem zstępujące z nieba, od Boga" (Ap 21, 2.10).
Za Psalmem 87 [86] również Sobór Watykański II widzi w Kościele powszechnym miejsce, gdzie zgromadzili się "wszyscy sprawiedliwi, poczynając od Adama, od Abla sprawiedliwego aż po ostatniego wybranego". Będzie on miał "chwalebne dopełnienie" w "końcu wieków" (por. Lumen gentium, 2).

5. To eklezjalne odczytanie Psalmu prowadzi w tradycji chrześcijańskiej do jego ponownego odczytania w kluczu mariologicznym. Jerozolima była dla Psalmisty prawdziwą "metropolią", to znaczy "miastem matką", w którym obecny jest sam Pan (por. So 3, 14-18). W tym świetle chrześcijaństwo wysławia Maryję jako żywy Syjon, w którego łonie zrodziło się Słowo Wcielone i w następstwie tego odrodziły się dzieci Boże. Słowa Ojców Kościoła - Ambrożego z Mediolanu, Atanazego Aleksandryjskiego, Maksyma Wyznawcy i Jana Damasceńskiego, Chromacjusza z Akwilei i Germana z Konstantynopola - są zgodne w tym ponownym chrześcijańskim odczytaniu Psalmu 87 [86].
Posłuchajmy teraz nauczyciela tradycji ormiańskiej - Grzegorza z Nareka (ok. 950-1010), który w swojej pochwalnej mowie o Najświętszej Maryi Pannie zwraca się do Dziewicy w następujący sposób: "Uciekając się pod Twoją najwspanialszą i potężną obronę, jesteśmy strzeżeni, o Święta Boża Rodzicielko, znajdując posilenie i wytchnienie w cieniu Twojej opieki jako muru mocno uzbrojonego, muru zdobnego, wyłożonego najczystszymi brylantami; muru ogarniętego ogniem; dlatego nie zdobędą go najazdy łotrów; muru ognistego, nieosiągalnego i niedostępnego dla okrutnych zdrajców; muru otoczonego ze wszech stron wg Dawida, którego fundamenty założył sam Najwyższy (por. Ps 87 [86], 1, 5); potężnego muru miasta niebieskiego wg Pawła (por. Ga 4, 26; Hbr 12, 22), gdzie przyjęłaś wszystkich jako mieszkańców, ponieważ przez cielesne narodzenie Boga uczyniłaś dziećmi Jerozolimy niebieskiej dzieci Jerozolimy ziemskiej. Dlatego ich usta błogosławią Twoje łono dziewicze, a wszyscy Cię wyznają jako mieszkanie i świątynię Tego, który jest współistotny Ojcu. Słusznie odnoszą się do Ciebie słowa proroka: Bóg dla nas ucieczką i mocą: łatwo znaleźć u Niego pomoc w trudnościach (por. Ps 46 [45], 2)" (Testi mariani del primo millennio, IV, Rzym 1991, s. 589).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święty ostatniej godziny

Niedziela przemyska 15/2013, str. 8

[ TEMATY ]

święty

pl.wikipedia.org

Nawiedzając pewnego dnia przemyski kościół Ojców Franciszkanów byłem świadkiem niecodziennej sytuacji: przy jednym z bocznych ołtarzy, wśród rozłożonych książek, klęczy młoda dziewczyna. Spogląda w górę ołtarza, jednocześnie pilnie coś notując w swoim kajeciku. Pomyślałem, że to pewnie studentka jednej z artystycznych uczelni odbywa swoją praktykę w tutejszym kościele. Wszak franciszkański kościół, dzisiaj mocno już wiekowy i „nadgryziony” zębem czasu, to doskonałe miejsce dla kontemplowania piękna sztuki sakralnej; wymarzone miejsce dla przyszłych artystów, ale także i miłośników sztuki sakralnej. Kiedy podszedłem bliżej ołtarza zobaczyłem, że dziewczyna wpatruje się w jeden obraz górnej kondygnacji ołtarzowej, na którym przedstawiono rzymskiego żołnierza trzymającego w górze krucyfiks. Dziewczyna jednak, choć później dowiedziałem się, że istotnie była studentką (choć nie artystycznej uczelni) wbrew moim przypuszczeniom nie malowała tego obrazu, ona modliła się do świętego, który widniał na nim. Jednocześnie w przerwach modlitewnej kontemplacji zawzięcie wertowała kolejne stronice opasłego podręcznika. Zdziwiony nieco sytuacją spojrzałem w górę: to św. Ekspedyt - poinformowała mnie moja rozmówczyni; niewielki obraz przedstawia świętego, raczej rzadko spotykanego świętego, a dam głowę, że wśród większości młodych (i chyba nie tylko) ludzi zupełnie nieznanego... Popularność zdobywa w ostatnich stu latach wśród włoskich studentów, ale - jak widać - i w Polsce. Znany jest szczególnie w Ameryce Łacińskiej a i ponoć aktorzy wzywają jego pomocy, kiedy odczuwają tremę...

CZYTAJ DALEJ

Prezydent: aborcja to temat zastępczy, świetny na kampanię

2024-04-19 08:54

[ TEMATY ]

aborcja

Andrzej Duda

PAP/Radek Pietruszka

Tematy, które bazują na społecznych emocjach, są tematami bardzo wygodnymi, zastępczymi, świetnymi na kampanię - powiedział prezydent Andrzej Duda, pytany w wywiadzie dla TV Republika o projekty liberalizujące przepisy aborcyjne.

"Tematy, które bazują na społecznych emocjach są tematami bardzo wygodnymi, zastępczymi, świetnymi na kampanię. Zostały wyjęte jak przysłowiowy +króliczek z kapelusza+, po to, by się nimi posługiwać" - powiedział prezydent RP Andrzej Duda w czwartkowym wywiadzie, udzielonym TV Republika w Nowym Jorku.

CZYTAJ DALEJ

Ks. Halík na zgromadzeniu COMECE: Putin realizuje strategię Hitlera

2024-04-19 17:11

[ TEMATY ]

Putin

COMECE

Ks. Halík

wikipedia/autor nieznany na licencji Creative Commons

Ks. Tomas Halík

Ks. Tomas Halík

Prezydent Rosji Władimir Putin realizuje strategię Hitlera, a zachodnie iluzje, że dotrzyma umów, pójdzie na kompromisy i może być uważany za partnera w negocjacjach dyplomatycznych, są równie niebezpieczne jak naiwność Zachodu u progu II wojny światowej - powiedział na kończącym się dziś w Łomży wiosennym zgromadzeniu plenarnym Komisji Episkopatów Wspólnoty Europejskiej (COMECE) ks. prof. Tomáš Halík. Wskazał, że „miłość nieprzyjaciół w przypadku agresora - jak czytamy w encyklice «Fratelli tutti» - oznacza uniemożliwienie mu czynienia zła, czyli wytrącenie mu broni z ręki, powstrzymanie go. Obawiam się, że jest to jedyna realistyczna droga do pokoju na Ukrainie”, stwierdził przewodniczący Czeskiej Akademii Chrześcijańskiej.

W swoim wystąpieniu ks. Halík zauważył, że na europejskim kontynentalnym zgromadzeniu synodalnym w Pradze w lutym 2023 roku stało się oczywiste, że Kościoły w niektórych krajach postkomunistycznych nie przyjęły jeszcze wystarczająco Vaticanum II. Wyjaśnił, że gdy odbywał się Sobór Watykański II, katolicy w tych krajach z powodu ideologicznej cenzury nie mieli lub mieli minimalny dostęp do literatury teologicznej, która uformowała intelektualne zaplecze soboru. A bez znajomości tego intelektualnego kontekstu niemożliwe było zrozumienie właściwego znaczenia soboru. Dlatego posoborowa odnowa Kościoła w tych krajach była przeważnie bardzo powierzchowna, ograniczając się praktycznie do liturgii, podczas gdy dalszych zmian wymagała mentalność.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję