Reklama

Niedziela Wrocławska

Prapremiera kantaty „Psalmy Dawidowe”

W 2021 roku przypada jubileusz 25-lecia działalności artystycznej jedynego chóru synagogalnego w Polsce, Chóru Synagogi Pod Białym Bocianem we Wrocławiu. Od ćwierć wieku Stanisław Rybarczyk, założyciel, dyrektor artystyczny i dyrygent Chóru wraz ze znakomitymi Śpiewakami, przywołuje do życia muzykę zamordowanych synagog, muzykę, która zamilkła. Z okazji tego niezwykłego jubileuszu dyrektor Stanisław Rybarczyk zaprosił do współpracy znakomitego poznańskiego kompozytora, źródłoznawcę i muzykologa – Macieja Prochaskę, który podjął się napisania unikalnej pod wieloma względami kantaty: "12 Psalmów Dawida na solistów, chór mieszany i zespół instrumentalny".

mat. pras

Na scenie wrocławskiej Synagogi Pod Białym Bocianem wystąpią soliści: Magdalena Dynowska oraz Piotr Bunzler, Chór Synagogi Pod Białym Bocianem oraz Zespół Instrumentalny w niespotykanym składzie pod dyrekcją Stanisława Rybarczyka. Podczas koncertu usłyszymy takie instrumenty, jak: pomort, szałamaja, flet prosty, kotły, perkusja etniczna, obój historyczny, harfa, puzon oraz pozytyw. Siedmiu instrumentalistów będzie symbolicznie reprezentować świętą dla Judaizmu liczbę siedem, będąca symbolem stworzenia, kreacji i powstawania życia.

Kompozycja Macieja Prochaski opiera się na oryginalnych hebrajskich tekstach Psalmów Dawidowych. Wyboru Psalmów dokonali Monika Jazownik i Maciej Prochaska. Utwór składa się z 12 części, z których każda to jeden psalm. Ta forma kantaty będzie nawiązaniem do dwunastu lunarnych miesięcy w tradycji judaistycznej. Utwór jest inspirowany starożytnymi skalami muzycznymi, znanymi w tradycji synagogalnej, a wywodzącymi się z metod i praktyki muzykowania w Świątyni Jerozolimskiej. Dzieło wyeksponuje emocje zawarte w tekstach, ich mentalny i modlitewny wymiar, przy jednoczesnym zaakcentowaniu poetyckiej formy tych ponadczasowych dzieł. Do pewnego stopnia inspiracją dla kompozytora były dokonania wybitnej muzykolożki Suzanne Haïk-Vantoura, która odkryła i zdekodowała system notacji starożytnych melodii z Tory i Księgi Psalmów. Melodie zawarte w jej pracach pokazują niezwykle bogaty w emocje i jednocześnie głęboko powiązany z tekstem obraz muzykowania w tradycji synagogalnej. Maciej Prochaska, zainspirowany jej odkryciami, zapragnął nie tylko przywrócić ten styl melodyczny, ale także rozwinąć ów system w sposób kreatywny i uzyskać zamknięte dzieła muzyczne. Jednocześnie autor pragnie ująć całość w parabole dziejów muzyki jako symbolu dziejów cywilizacji judeochrześcijańskiej. Ten ukłon w stronę obu tradycji duchowych wydaje się kluczowy dla zrozumienia znaczenia, jakie Psalmy Dawidowe wywarły na kulturze zachodniej. Teksty wywodzące się z tradycji żydowskiej praktyki modlitewnej przeniknęły w naturalny sposób do różnych chrześcijańskich nurtów. Całość zatem ma ważny wydźwięk o charakterze dialogu między tradycjami, między wielkimi religiami, między przeszłością a współczesnością. Odwołanie się do prastarego, świętego dla Judaizmu źródła testów, ale także muzyki, ukazuje starożytne korzenie zachodniej kultury muzycznej, zawierające się w żydowskiej Księdze Psalmów. Kantata "12 Psalmów Dawida na solistów, chór mieszany i zespół instrumentalny" wyraża apologie starożytnych tekstów, eksponuje ich mistykę, ale także taneczność, bogactwo emocjonalne i formalne. Ukazuje także ich niezwykłą rolę w poszukiwaniu przez człowieka Absolutu, w poszukiwaniu i odnajdowaniu Boga

Reklama

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Wykonawcy: Magdalena Dynowska – sopran Piotr Bunzler – tenor Chór Synagogi Pod Białym Bocianem we Wrocławiu Zespół Instrumentalny: Agnieszka Mazur – pomort, szałamaja, flet prosty Hanna Piasna – obój klasyczny Paweł Maliczowski – puzon Jacek Muzioł – kotły, instrumenty perkusyjne Miłosz Rutkowski – instrumenty perkusyjne Krzysztof Waloszczyk – harfa Maciej Prochaska – pozytyw Stanisław Rybarczyk – dyrygent

Data: 2.08.2021, poniedziałek, godz. 20:00 KONCERT: PSALMY DAWIDOWE / PRAPREMIERA
Bilety do nabycia: w serwisie Ticketmaster (www.ticketmaster.pl), w sieci sklepów Media Markt, w Centrum Informacji Turystycznej i Rower przy ul. św. Antoniego 8 oraz na 2 godziny przed koncertem w Synagodze Pod Białym Bocianem.

2021-07-27 18:56

Ocena: +1 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papieskie Orędzie na 55. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu

Chodź i zobacz! Aby komunikować, trzeba spotykać osoby, tam gdzie są i takie, jakimi są – apeluje Papież w ogłoszonym dziś Orędziu na 55. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, który w Polsce obchodzimy 19 września.

Franciszek odnosi się w nim do jednego z zasadniczych problemów współczesnych mediów. Polega on na tym, że informacje coraz częściej powstają w redakcji, przed komputerem, jedynie na podstawie danych zaczerpniętych z agencji, z sieci społecznościowych, bez kontaktu z opisywaną rzeczywistością, bez spotkań z ludźmi i bez weryfikacji. W konsekwencji powstaje obraz spłycony i ujednolicony.

CZYTAJ DALEJ

Matka Boża Płacząca. Mija 175 lat od objawień w La Salette

2021-09-18 22:50

[ TEMATY ]

La Salette

Monika Książek

Jest rok 1846. Francja przechodzi poważny kryzys, epokę fermentu i zmian społecznych. Kraj przeżywa najpierw rewolucję, czasy napoleońskie, wreszcie lata nędzy. Rodzi się moda na racjonalizm i krytykę Kościoła. W wielu miejscach z wolna zanika wiara.

Nawet najzdrowsze zdawałoby się środowiska – wsie – tracą swą tożsamość i wyrzekają się swoich tradycji. W Corps ludzie żyją tak, jakby Boga nie było. Tam właśnie mieszkała Melania Calvat (lub Mathieu). W 1846 r. miała czternaście lat. Tam żył też jedenastoletni Maksymin Giraud. Choć oboje mieszkali w tej samej parafii, La Salette, pierwszy raz spotkali się dopiero na dwa dni przed objawieniem się Matki Najświętszej. Nic dziwnego, byli tak różni, że nawet gdyby się gdzieś zobaczyli, nie zauważyliby swojej obecności.

CZYTAJ DALEJ

”Cieszę się, że jest tutaj miejsce, gdzie mieszka Bóg” - "Sacramentum dedicationis" w Pruszowicach

2021-09-19 20:42

ks. Łukasz Romańczuk

Obrzęd namaszczenia ołtarzem krzyżmem świętym

Obrzęd namaszczenia ołtarzem krzyżmem świętym

Uroczystościom dedykacji kościoła filialnego pw. św. Jana Pawła II przewodniczył ks. abp Józef Kupny, metropolita wrocławski. Świątynia była budowana kilkanaście lat, a nad budową czuwał proboszcz parafii pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa we Wrocławiu - Pawłowicach - ks.kan. Michał Machał.

Zanim rozpoczęła się Eucharystia, wierni przywitali metropolitę wrocławskiego w swojej świątyni, a przedstawicielka parafii przedstawiła historię powstania świątyni.- Uczestniczymy w uroczystości, która pierwotnie miała się odbyć 6 czerwca, a następnie  20 października 2020 roku, a przesunięta ze względu na pandemię COVID -19 - na 18 września 2021. Przygotowani duchowo przez parafialne misje święte oraz dni skupienia i rekolekcje przed odpustem naszej parafii przystępujemy do wielkiej uroczystości w naszym kościele.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję