Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

Mesjasz, Król i Kapłan

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 110 [109], 1-5. 7 - z drugich Nieszporów na niedzielę I tygodnia
Audiencja generalna, 26 listopada 2003 r.

1. Wysłuchaliśmy przed chwilą jednego z najbardziej znanych w historii chrześcijaństwa Psalmów. Psalm 110 [109], który Liturgia Nieszporów proponuje nam w każdą niedzielę, jest nieustannie cytowany przez Nowy Testament. Zwłaszcza wersety 1 i 4 odnoszą się do Chrystusa, zgodnie ze starożytną tradycją żydowską, która przekształciła ten królewski Hymn Dawidowy w Psalm mesjański.
Popularność tej modlitwy zawdzięczamy również stałemu odmawianiu jej w Nieszporach niedzielnych. Z tego też powodu Ps 110 [109], w łacińskiej wersji Wulgaty, był przedmiotem licznych i wspaniałych kompozycji muzycznych, które naznaczyły historię kultury zachodniej. Liturgia, zgodnie z praktyką przyjętą przez Sobór Watykański II, opuściła w oryginalnym, hebrajskim tekście Psalmu, który tworzą tylko 63 słowa, ostry wiersz 6. Jest on bowiem echem tzw. „Psalmów złorzeczących” i opisuje króla żydowskiego, gdy podejmuje kampanię militarną, depcząc swoich przeciwników i osądzając narody.

2. Biorąc pod uwagę, iż będziemy mieć okazję powrócić jeszcze wiele razy do tego Psalmu, często używanego w Liturgii, zadowolimy się teraz tylko ogólnym spojrzeniem na jego całość.
Możemy wyróżnić w nim wyraźnie dwie części. Pierwsza (por. ww. 1-3) zawiera wyrocznię skierowaną przez Boga do Tego, którego Psalmista nazywa „swoim Panem”, tzn. do władcy Jerozolimy. Wyrocznia ogłasza intronizację potomka Dawida „po prawicy” Boga. Pan zwraca się do niego, mówiąc: „Siądź po mojej prawicy” (w. 1). Najprawdopodobniej mamy tutaj nawiązanie do pewnego rytuału, zgodnie z którym wybrany zasiadał po prawej stronie arki przymierza, aby otrzymać moc władzy od najwyższego Króla Izraela, tzn. od Pana.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Odczuwa się w tle wrogie siły, zneutralizowane jednak przez zwycięską walkę: nieprzyjaciele przedstawieni są u stóp panującego, który zasiada uroczyście pośród nich, trzymając berło swego zwycięstwa (por. ww. 1-2). Jest to oczywiste odbicie konkretnej sytuacji politycznej, jaka panowała w momencie przejęcia władzy przez nowego króla, z czym wiązała się rewolta niektórych podwładnych czy próby przejęcia władzy. Teraz jednak tekst odnosi się do sprzeczności natury ogólnej między planem Boga, który działa przez swego wybranego, a projektami tych, którzy chcieliby utwierdzić swą wrogą władzę. Mamy tu zatem odwieczną walkę między złem a dobrem, która dokonuje się w wydarzeniach historycznych, a przez które Bóg się objawia i mówi do nas.

Reklama

4. Druga część Psalmu zawiera natomiast proroctwo kapłańskie, którego głównym bohaterem jest król z dynastii Dawidowej (por. ww. 4-7). Godność królewska, potwierdzona uroczyście Bożą przysięgą, łączy w sobie również godność kapłańską. Odniesienie do Melchizedeka, króla-kapłana w Salem, tzn. w starożytnej Jerozolimie (por. Rdz 14), jest może drogą do usprawiedliwienia szczególnego kapłaństwa króla, różnego od oficjalnego kapłaństwa lewitów ze świątyni na Syjonie. Powszechnie wiadomo, że punktem wyjścia Listu do Hebrajczyków jest właśnie to proroctwo: „Tyś Kapłanem na wieki na wzór Melchizedeka” (Ps 110 [109], 4), aby ukazać szczególne i doskonałe kapłaństwo Jezusa Chrystusa.
W przyszłości dokonamy bardziej pogłębionej analizy Ps 110 [109], śledząc dokładnie poszczególne wersety.

5. Na zakończenie chcielibyśmy na nowo odczytać początkowy werset Psalmu, który zawiera Bożą wyrocznię: „Siądź po mojej prawicy, aż Twych wrogów położę jako podnóżek pod Twoje stopy”. Uczynimy to ze św. Maksymem z Turynu (IV - V wiek), który w swym Kazaniu na temat Pięćdziesiątnicy tak go komentuje: „Według naszego zwyczaju, dzielenie tronu przysługuje temu, kto po dokonaniu określonego dzieła powraca jako zwycięzca i zasługuje, aby zasiąść na nim z zaszczytem. W ten sposób również człowiek Jezus Chrystus, zwyciężając swoją męką szatana, otwierając swoim zmartwychwstaniem królestwo ciemności, przybywa zwycięski do nieba, jak po jakiejś spełnionej misji, i słyszy od Boga Ojca to zaproszenie: «Siądź po mojej prawicy». Nie powinniśmy się dziwić, jeżeli Ojciec ofiaruje podział tronu z Synem, który z natury jest współistotny Ojcu... Syn zasiada po prawicy, gdyż zgodnie z Ewangelią, po prawej stronie będą stały owce, zaś po lewej kozły. Jest konieczne zatem, aby pierwszy Baranek zajął część należną owcom i Głowa niepokalana wzięła uprzednio w posiadanie miejsce przeznaczone dla niepokalanej owczarni, która za Nim pójdzie” (40, 2: Scriptores circa Ambrosium, IV, Mediolan - Rzym 1991, s. 195).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Milewski do młodych: nie zmarnujcie bierzmowania

2024-04-18 19:23

[ TEMATY ]

bierzmowanie

Płock

bp Mirosław Milewski

Karol Porwich/Niedziela

- Bardzo zależy mi na tym, żebyście nie zmarnowali bierzmowania. Zachowajcie w sobie prawdę i otwartość na dary Ducha Świętego, na Boga i drugiego człowieka - powiedział bp Mirosław Milewski w Nasielsku w diecezji płockiej. Dokonał wizytacji parafii pw. św. Katarzyny i udzielił młodzieży sakramentu bierzmowania.

Bp Milewski na podstawie Ewangelii Janowej (J 6,44-51) podkreślił, że „Jezus jest chlebem żywym”: - Za każdym razem, kiedy spożywamy ten chleb, zagłębiamy się w istotę miłości Boga. Już nie żyjemy dla nas samych - zauważał biskup pomocniczy diecezji płockiej.

CZYTAJ DALEJ

Przewodniczący KEP: nie ma prawa do zabijania, ale do ochrony życia!

2024-04-18 08:57

[ TEMATY ]

aborcja

abp Tadeusz Wojda SAC

Episkopat News

Abp Tadeusz Wojda

Abp Tadeusz Wojda

Nie ma prawa do zabijania, ale do ochrony życia – powiedział przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Tadeusz Wojda podczas trzydniowego Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatów Unii Europejskiej. Zaznaczył, że życie jest największym darem Bożym.

W piątek w Łomży zakończy się trzydniowe Zebranie Plenarne Konferencji Episkopatów Unii Europejskiej(COMECE). W czasie trzech sesji biskupi dyskutują o procesie integracji Unii Europejskiej, o jej postrzeganiu z perspektywy Europy Środkowej i Wschodniej i o przyszłych kierunkach jej rozwoju w obliczu wyzwań geopolitycznych.

CZYTAJ DALEJ

28. Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej w Przemyślu

2024-04-19 09:54

Łukasz Sztolf

Laureaci konkursu

Laureaci konkursu

W Wyższym Seminarium Duchownym w Przemyślu 18 kwietnia br. odbył się etap diecezjalny 28. Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy Biblijnej, którego organizatorem jest Katolickie Stowarzyszenie „Civitas Christiana”. Do rywalizacji przystąpiło 53 uczniów reprezentujących 18 szkół ponadpodstawowych z terenu archidiecezji przemyskiej. Zakres merytoryczny biblijnych zmagań obejmował Księgę Sędziów oraz Dzieje Apostolskie wraz z wprowadzeniem, przypisami i komentarzami. Spotkanie rozpoczęło się od nabożeństwa Słowa Bożego, które poprowadził Abp Adam Szal – Metropolita Przemyski. Okolicznościową homilię wygłosił ks. prof. Stanisław Haręzga – moderator Dzieła Biblijnego w archidiecezji przemyskiej. Po wspólnej modlitwie uczniowie przystąpili do rozwiązania testu. Następnie członkowie Komisji powołanej przez Pana Jana Juszczaka – diecezjalnego koordynatora Konkursu, sprawdzili prace uczniów w oparciu o arkusz odpowiedzi. Do części ustnej zakwalifikowali się następujący uczniowie:

1. Zuzanna WOŹNIAK ( I LO w Krośnie, katecheta ks. Wojciech Sabik)

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję