Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

Któż jest godzien stanąć przed Panem?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 15[14], 1-4a. 5b - z Nieszporów na poniedziałek I tygodnia
Audiencja generalna, 4 lutego 2004 r.

1. Psalm 15 [14], który został nam dany do refleksji, często jest uważany przez biblistów jako część tzw. liturgii wejścia. Można tu myśleć, jak w przypadku innych utworów wchodzących w skład Psałterza (por. np. Ps 24 [23]; 26 [25]; 95 [94]), o pewnego rodzaju procesji wierzących, która zbliża się do bram świątyni na Syjonie, aby uczestniczyć w kulcie. W dialogu między wierzącymi a lewitami nakreślone są niezbędne warunki uczestnictwa w celebracji liturgicznej, a więc i uczestnictwa bliskości z Bogiem.
Z jednej strony rodzi się pytanie: „Kto będzie przebywał w Twym przybytku, Panie, kto zamieszka na Twojej świętej górze?” (Ps 15 [14], 1). Z drugiej strony mamy wykaz wartości koniecznych, aby przekroczyć próg prowadzący do „namiotu”, to znaczy do świątyni na „świętej górze” Syjon. Wyliczono jedenaście takich wartości, a stanowią one idealną syntezę podstawowych obowiązków moralnych zawartych w prawie biblijnym (por. ww. 2-5).

2. Na frontonach świątyń egipskich i babilońskich często wyryte były warunki wejścia w świętą przestrzeń. Jednakże trzeba odnotować znaczącą różnicę między nimi a warunkami, które sugeruje nasz Psalm. W licznych kulturach religijnych, aby być dopuszczonym przed oblicze Bóstwa, konieczna jest przede wszystkim zewnętrzna czystość naturalna, która obejmuje obmycia oraz szczególne gesty i szaty.
Psalm 15 [14] żąda natomiast oczyszczenia sumienia, aby nasze wybory były umiłowaniem sprawiedliwości i bliźniego. W tych wierszach odczuwa się powiew ducha proroków, którzy nieustannie zapraszają do połączenia wiary i życia, modlitwy i egzystencjalnego zaangażowania, adoracji i sprawiedliwości społecznej (por. Iz 1, 10-20; 33, 14-16; Oz 6, 6; Mi 6, 6-8; Jr 6, 20).
Posłuchajmy, dla przykładu, mowy oskarżycielskiej proroka Amosa, który w imieniu Boga odrzuca kult oderwany od codziennej historii: „Nienawidzę waszych świąt i brzydzę się nimi. Nie będę miał upodobania w waszych uroczystych zebraniach. Bo kiedy składacie Mi całopalenia i wasze ofiary, nie znoszę tego, a na ofiary biesiadne z tucznych wołów nie chcę patrzeć (...). Niech sprawiedliwość wystąpi jak woda z brzegów i prawość niech się wyleje jak nie wysychający potok!” (Am 5, 21-22. 24).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

3. Powracamy teraz do jedenastu postaw, wyliczonych przez Psalmistę, które mogą stanowić bazę osobistego rachunku sumienia za każdym razem, gdy przygotowujemy się do wyznania naszych win, aby być dopuszczonymi do komunii z Panem w celebracji liturgicznej.
Trzy pierwsze postawy mają charakter ogólny i wrażają wybory etyczne: postępowanie po drogach uczciwości moralnej, praktykowanie sprawiedliwości oraz doskonała szczerość w mówieniu (por. Ps 15 [14], 2).
Następują potem trzy obowiązki, które możemy zdefiniować jako relacje z bliźnim: wyeliminować oszczerstwo ze swojego języka, unikać wszystkiego, co może zaszkodzić bratu, powstrzymać się od obelg w odniesieniu do tych, którzy żyją obok nas na co dzień (por. w. 3). Następuje później żądanie zajmowania jasnej postawy w środowisku społecznym: pogardzać złoczyńcą i szanować tego, który boi się Boga. Wreszcie wyliczone są ostatnie trzy nakazy, na podstawie których możemy dokonać rachunku sumienia: być wiernym danemu słowu, przysiędze, również w tym wypadku, gdy pociąga to za sobą szkodliwe skutki, nie uprawiać lichwy, która jest plagą również w naszych czasach i stanowi haniebną rzeczywistość, zdolną do zniszczenia życia wielu osób. Należy unikać wszelkiego rodzaju korupcji w życiu publicznym; ten nakaz trzeba z mocą praktykować również w naszych czasach (por. ww. 4-5).

4. Postępowanie drogą tych prawdziwych wyborów moralnych oznacza gotowość na spotkanie z Panem. Również Jezus w Kazaniu na Górze proponuje swoją fundamentalną „liturgię wejścia”: „Jeśli więc przyniesiesz dar swój przed ołtarz i tam sobie przypomnisz, że brat twój ma coś przeciw tobie, zostaw tam dar swój przed ołtarzem, a najpierw idź i pojednaj się z bratem swoim. Potem przyjdź i dar swój ofiaruj” (Mt 5, 23-24).
Kto postępuje w sposób wskazany przez Psalmistę - tak kończy się nasza modlitwa - „nigdy się nie zachwieje” (Ps 15 [14], 5). Św. Hilary z Poitiers, Ojciec i Doktor Kościoła z IV wieku, w swoim traktacie Tractatus super Psalmos komentuje w ten sposób to zakończenie, łącząc je z początkowym obrazem namiotu na Syjonie: „Postępując zgodnie z tymi nakazami, mieszka się w namiocie, odpoczywa się na górze. Pozostaje zatem trwałe zachowywanie przepisów i przykazań. Psalm ten powinien być zakorzeniony we wnętrzu człowieka, musi być wyryty w sercu, zapisany w pamięci; skarb jego bogatej, choć krótkiej treści powinien być konfrontowany z nami dniem i nocą. W ten sposób, nabierając tego bogactwa na drodze ku wieczności i trwając w Kościele, możemy w końcu odpocząć w chwale ciała Chrystusa” (PL 9, 308).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Presynodalne "ostatki"

2024-04-23 00:06

ks. Łukasz Romańczuk

Spotkanie w Jelczu Laskowicach

Spotkanie w Jelczu Laskowicach

Dobiega końca etap przygotowania do Synodu Archidiecezji Wrocławskiej. Za nami ostatnie już Presynodalne Spotkania Rejonowe na których pochylono się nad Listem do Kościoła w Filadelfii.

Kończy się czas, który był ważny dla poszczególnych, pozwolił lepiej poznać zasady synodu i przede wszystkich budować wspólnotę jedności. Czy to się udało? Po owocach synodalnych poznamy.

CZYTAJ DALEJ

Czy rzeczywiście jestem z Chrystusowej owczarni?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii J 10, 1-10.

Poniedziałek, 22 kwietnia

CZYTAJ DALEJ

Papież Franciszek obchodzi dziś imieniny

2024-04-23 11:19

[ TEMATY ]

papież

papież Franciszek

PAP/EPA/MAURIZIO BRAMBATTI

Najgorętsze i najszczersze życzenia od narodu włoskiego, a także osobiste, wraz z serdecznymi życzeniami zdrowia i pomyślności przekazał Ojcu Świętemu z okazji dzisiejszym imienin prezydent Włoch, Sergio Mattarella.

Prezydent Republiki Włoskiej wyraził ubolewanie z powodu napiętej sytuacji w świecie, zwłaszcza na Bliskim Wschodzie, gdzie dochodzi do aktów przemocy, konfrontacji i zemsty. Podkreślił znaczenie nieustannych apeli Ojca Świętego o pielęgnowanie w rodzinie ludzkiej więzów braterstwa, stanowiących inspirację zarówno dla wierzących jak i niewierzących.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję