Od kilku lat muzykolodzy i duchowni w Polsce dyskutują nad coraz mocniej dostrzeganym kryzysem muzyki sakralnej i liturgicznej. Nasze kościoły milkną, wierni nie podejmują śpiewu, zapominane są stare pieśni, a wśród nich te bodajże najpiękniejsze - polskie pieśni pasyjne.
Wychodząc naprzeciw temu coraz bardziej palącemu problemowi, dzięki wspólnemu działaniu Niedzieli i Radia Plus w Kielcach, oddajemy do rąk naszych Czytelników przepiękną płytę Historia Passionis, której materiał stanowi 15 polskich pieśni pasyjnych powstałych pomiędzy XIV a XVII wiekiem.
Nagrań utworów dokonano w oparciu o oryginalne zapisy nutowe, dzięki czemu słuchacz może się zapoznać z ich najbardziej pierwotnym brzmieniem. Na szczególną uwagę zasługuje również mistrzowskie wykonanie pereł polskich pieśni pasyjnych. Historia Passionis zabrzmiała w wykonaniu Chóru Kameralnego „Musica Mundana”, działającego pod dyrekcją dr. Jacka Piecha, pracownika naukowego Instytutu Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Wraz z płytą oddajemy do rąk Czytelników śpiewniki zawierające teksty i linię melodyczną nagranych utworów, mamy zatem nadzieję, że staną się one dla Polaków mieszkających w kraju oraz poza jego granicami praktycznym podręcznikiem nauki tych pieśni.
Historia Passionis - to płyta wyjątkowa nie tylko na Wielki Post, ale na cały rok.
Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej niezbędnika katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca.
Mewa siedząca długo na dachu Kaplicy Sykstyńskiej koło komina stała się w środę "królową" mediów społecznościowych. Obraz komina wraz z czuwającym przy nim pokaźnej wielkości ptakiem transmitowały przez ponad trzy godziny media na całym świecie dzięki zainstalowanej tam watykańskiej kamerze.
W mediach społecznościowych po pierwszym dniu konklawe i głosowaniu, zakończonym brakiem wyboru papieża, pojawiło się bardzo dużo komentarzy, których bohaterką jest właśnie rzymska mewa. Czasem dosiadała się do niej także druga.
Choć to jeden z głównych symboli konklawe, to jego tradycja sięga jedynie nieco ponad 100 lat. Biały dym z komina zamontowanego na Kaplicy Sykstyńskiej obwieszcza światu wybór papieża. Fumata bianca weszła też na stałe do języka włoskiego jako synonim rozwiązania jakiejś sprawy, zakończenia oczekiwania.
Po raz pierwszy biały dym zwiastował wybór papieża 3 września 1914 roku, gdy wybrano kardynała Giacomo della Chiesa, który przybrał imię Benedykta XV. Wcześniej wybór papieża oznaczał… brak dymu, bowiem karty ze skutecznego głosowania archiwizowano. Dłuższa jest historia czarnego dymu. We wcześniejszych wiekach, niezależnie od tego czy konklawe odbywało się w Watykanie, czy na rzymskim Kwirynale (gdy istniało Państwo Kościelne) czerń z komina była znakiem, że wakat na Stolicy Apostolskiej trwał.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.