Reklama

Wokół nas

Ewangelia z billboardów

Już 10 lat franciszkanie z Prowincji Krakowskiej prowadzą multimedialny projekt pod nazwą „Ewangelizacja wizualna”. Polega on na umieszczaniu na tablicach przy kościołach i w innych miejscach plakatów - billboardów o rozmiarach dwa metry na półtora.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na plakatach, za pomocą obrazu i słowa drukowanego, głoszona jest Ewangelia, przekazywane są treści związane z przeżywaniem roku liturgicznego i bieżącymi wydarzeniami z życia Kościoła. Do tworzenia billboardów, utrzymanych w konwencji realistycznej, twórcy wykorzystują fotografię, fotomontaż, grafikę komputerową. Każdy projekt jest merytorycznie konsultowany z Kurią metropolitalną w Krakowie. Plakaty zmieniają się co miesiąc i jest ich w sumie dwanaście w ciągu roku.
Pierwszy billboard został wydany w kwietniu 1994 r., na święto Bożego Miłosierdzia, w siedmiu egzemplarzach. Był on dziełem Andrzeja Oczkosia, krakowskiego grafika, który jest pomysłodawcą ewangelizacji wizualnej i jednym z przygotowujących projekty. Przez pierwsze miesiące kilku zapaleńców rozklejało plakaty na tablicach przy krakowskich kościołach. Billboardy zostały bardzo szybko dostrzeżone. Ich przekaz był jednoznaczny, pozytywny i nowoczesny, a język prosty i komunikatywny. Pomysł spotkał się z tak dużym zainteresowaniem, że trzeba było rozwinąć sieć dystrybucji billboardów, aby docierały do wielu miejscowości w Polsce. Obecnie istnieje ponad tysiąc punktów rozklejania plakatów w kraju. Od kilku lat billboardy są rozsyłane do innych krajów, gdzie znajdują się skupiska Polonii.
Dzisiaj nikogo już nie dziwi obecność billboardów w różnych miejscach życia publicznego. Socjologowie zgodnie podkreślają, że plakat uliczny należy do jednej z najskuteczniejszych form przekazu informacji. Projekt ewangelizacji za pomocą plakatu ulicznego był równie odważny, jak i ryzykowny. Przełamywał schematy obyczajowe, wiążące przekaz Ewangelii jedynie z kościołem czy salą katechetyczną. Istniała obawa, że język plakatu, odwołujący się niekiedy do metod używanych w reklamie, może zniekształcić przesłanie Ewangelii. Zadawano sobie pytanie, czy billboard, kojarzący się raczej z chwytami marketingowymi, nie będzie próbą sprowadzenia Boga i wiary do roli „towaru”.
Po 10 latach istnienia i dynamicznego rozwoju ewangelizacji wizualnej okazało się, że były to obawy bezpodstawne. Wizerunek Ewangelii nie ucierpiał w żaden sposób. Co więcej, prawda zawarta w Ewangelii wspaniale prezentuje się na plakatach, w udany sposób wkomponowuje się w strukturę i architekturę ulicy czy osiedla. Ludzie przyzwyczaili się do obecności plakatów, czekają na ich comiesięczne wydania. „Poświęcone” billboardy nie służą manipulacji i sprzedaży kolejnego towaru, ale są dla ludzi pomocą i drogowskazem, niekiedy pozytywną prowokacją. Nowoczesna poligrafia i język plakatów ulicznych dobrze przysługują się ewangelizacji.
Więcej informacji na temat projektu „Ewangelizacji wizualnej” można uzyskać bezpośrednio w siedzibie Wydawnictwa „Bratni Zew”, ul. Grodzka 54, 31-044 Kraków, tel. (0-12) 428-31-70, fax (0-12) 428-32-41 oraz na stronie internetowej: www.ewangelizacja.org.pl.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Matko Bolesna w Staniątkach biednych, módl się za nami...

2024-05-07 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Jarosław Tarnowski

Możemy dziś powiedzieć, że Matka Boża Bolesna ukochała ziemią krakowską.

Rozważanie 8

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 7.): Jednostka GROM

2024-05-06 20:55

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Materiał prasowy

Co zrobić z trudnymi emocjami? Czy Apostołowie byli wolni od agresji? I co właściwie ma do tego Maryja? Zapraszamy na siódmy odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski opowiada o roli Matki Bożej w stawaniu się opanowanym człowiekiem.

CZYTAJ DALEJ

Bp Pindel do nowo wyświęconych diakonów: naśladujcie wyobraźnię miłosierdzia św. Jana Kantego

2024-05-08 15:12

[ TEMATY ]

bp Roman Pindel

mr

Celebracja w Łagiewnikach

Celebracja w Łagiewnikach

Do naśladowania przykładu św. Jana Kantego, doskonalenia się i okazywania miłosierdzia wszystkim ludziom zachęcił bp Roman Pindel 8 maja br. w kęckim sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia, gdzie udzielił święceń diakonatu dwóm alumnom krakowskiego Wyższego Seminarium Duchownego. Do uroczystości wybrano świątynię związaną miejscem urodzenia Jana Kantego. Tu też znajduje się grób założycielki sióstr zmartwychwstanek bł. Celiny Borzęckiej oraz jej córki współzałożycielki - służebnicy Bożej Jadwigi Borzęckiej.

Nowo wyświęceni diakoni nawiedzili dziś także barokowy kościół ku czci św. Jana z Kęt, wybudowany na miejscu jego domu rodzinnego. Diecezja bielsko-żywiecka przeżywa Rok Jubileuszowy związany z 550. rocznicą śmierci tego XV-wiecznego uczonego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję