Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

Pierworodny pośród powstających z grobu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kol 1, 3. 12-20 - z Nieszporów na środę I tygodnia
Audiencja generalna, 5 maja 2004 r.

1. Wysłuchaliśmy wspaniałego hymnu chrystologicznego z Listu do Kolosan. Liturgia Nieszporów proponuje go na wszystkie cztery tygodnie, na które jest podzielona, i przypomina wiernym jako kantyk, ukazując go w formie, jaką być może miał u samego początku. Rzeczywiście, wielu uczonych utrzymuje, że hymn mógł być formą pieśni Kościołów Azji Mniejszej, umieszczonej przez Pawła w Liście skierowanym do wspólnoty chrześcijańskiej w Kolosach, mieście dużym i bardzo rozwiniętym.
Apostoł nie udał się jednak nigdy do tego centrum Frygii, regionu leżącego na obszarze dzisiejszej Turcji. Tamtejszy Kościół lokalny został założony przez jednego z jego uczniów - Epafrasa, który pochodził z tych ziem. Jest on wymieniony pod koniec Listu razem z ewangelistą Łukaszem, „umiłowanym lekarzem”, jak nazywa go św. Paweł (Kol 4, 14), oraz z inną osobą - Markiem, „kuzynem Barnaby” (4, 10), być może towarzyszem Barnaby i Pawła (por. Dz 12, 25; 13, 5. 13), który stał się później ewangelistą.

2. Ponieważ będziemy mieli okazję powracać wiele razy do tego kantyku, zadowolimy się teraz krótkim spojrzeniem na jego całość i przywołaniem komentarza duchowego, wypracowanego przez znanego Ojca Kościoła - św. Jana Chryzostoma (IV wiek po Chrystusie), znanego mówcy i biskupa Konstantynopola. W hymnie ukazuje się wspaniała postać Chrystusa, Pana kosmosu. Jak Boża stwórcza Mądrość, wysławiana w Starym Testamencie (por. np. Prz 8, 22-31), „On jest przed wszystkim i wszystko w Nim ma istnienie”, a nawet - „wszystko przez Niego i dla Niego zostało stworzone” (Kol 1, 16-17).
We wszechświecie jawi się transcendentny plan, który Bóg realizuje przez dzieło Syna. Ogłasza to również Prolog do Ewangelii św. Jana, gdy stwierdza, że „wszystko przez Niego się stało, a bez Niego nic się nie stało, [z tego], co się stało” (por. J 1, 3). Również materia ze swoją energią, życie i światło noszą znak Słowa Bożego, „Jego umiłowanego Syna” (Kol 1, 13). Objawienie Nowego Testamentu rzuca nowe światło na słowa mędrca ze Starego Testamentu, który głosił, że „z wielkości i piękna stworzeń poznaje się przez podobieństwo ich Sprawcę” (Mdr 13, 5).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

3. Kantyk z Listu do Kolosan ukazuje inną jeszcze funkcję Chrystusa: On jest również Panem historii zbawienia, która objawia się w Kościele (por. Kol 1, 18) i dopełnia się „we krwi Jego krzyża” (w. 20), źródle pokoju i harmonii całej ludzkiej historii.
Nie tylko więc zewnętrzny wobec nas horyzont został naznaczony skuteczną obecnością Chrystusa, ale również rzeczywistość właściwa ludzkiemu stworzeniu, jak i cała historia. Nie została ona wydana ślepym oraz irracjonalnym siłom, ale, pomimo grzechu i zła, jest podtrzymywana i ukierunkowywana - przez dzieło Chrystusa - ku swej pełni. W ten sposób przez Krzyż Chrystusa cała rzeczywistość została „pojednana” z Ojcem (por. w. 20).
Hymn kreśli w ten sposób wspaniały fresk wszechświata oraz historii, zapraszając nas do ufności. Nie jesteśmy bezużytecznym ziarenkiem pyłu, zagubionym w przestrzeni i w czasie, który nie ma sensu, ale jesteśmy częścią mądrego planu, zrodzonego z miłości Ojca.

4. Jak już zapowiedzieliśmy, oddajemy teraz głos św. Janowi Chryzostomowi, ażeby on ukoronował tę refleksję. W swym Komentarzu do Listu do Kolosan zatrzymuje się on dłużej nad tym kantykiem. Na początku zwraca uwagę na bezinteresowność daru Boga, który „uzdolnił nas do uczestnictwa w dziale świętych w światłości” (w. 12). „Dlaczego św. Paweł nazywa to «działem»?” - pyta Chryzostom - i odpowiada: „Ażeby pokazać, że nikt nie może osiągnąć Królestwa własnymi zasługami. Również tutaj, jak to bywa najczęściej, słowo «dział» ma znaczenie powodzenia. Nikt nie okazuje się godny, by zasługiwać na Królestwo, bo wszystko jest darem Pana. Dlatego też mówi on: «Gdy uczyniliście wszystko, powiedzcie: Słudzy nieużyteczni jesteśmy. Uczyniliśmy to, co do nas należało»” (PG 62, 312).
Ta wielka i potężna bezinteresowność ukazuje się wiele razy później, gdy czytamy, że za pośrednictwem Chrystusa zostały stworzone wszystkie rzeczy (por. Kol 1, 16). „Od Niego zależy istota wszystkiego - wyjaśnia św. Jan Chryzostom. - Nie tylko On sprawił, że powstały do życia z niebytu, ale On je podtrzymuje, do tego stopnia, że gdyby były wyjęte spod jego opieki, zginęłyby i się rozpierzchły (...). Zależą od Niego do tego stopnia, że nawet samo pochylenie się ku Niemu wystarczy, aby je podtrzymać i umocnić” (PG 62, 319).
Tym bardziej jest znakiem darmowej miłości to, co Chrystus czyni dla Kościoła, którego jest Głową. W tym punkcie (por. w 18) Chryzostom tłumaczy: „po tym, jak mówił o godności Chrystusa, Apostoł mówi również o Jego miłości do ludzi: «On jest Głową Ciała, którym jest Kościół», chcąc pokazać Jego najgłębszą komunię z nami. Ten, który zasiada tak wysoko i jest większy od wszystkich, złączył się z tymi, którzy są nisko” (PG 62, 320).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Twórca pierwszej reguły

Niedziela Ogólnopolska 19/2023, str. 20

[ TEMATY ]

Św. Pachomiusz Starszy

commons.wikimedia.org

Św. Pachomiusz Starszy

Św. Pachomiusz Starszy

Ojciec Pustyni, ojciec monastycyzmu.

Urodził się w Esneh, w Górnym Egipcie. Jego rodzice byli poganami. Kiedy miał 20 lat, został wzięty do wojska i musiał służyć w legionach rzymskich w pobliżu Teb. Z biegiem czasu zapoznał się jednak z nauką Chrystusa. Modlił się też do Boga chrześcijan, by go uwolnił od okrutnej służby. Po zwolnieniu ze służby wojskowej przyjął chrzest. Udał się na pustynię, gdzie podjął życie w surowej ascezie u św. Polemona. Potem w miejscowości Tabenna prowadził samotne życie, jednak zaczęli przyłączać się do niego uczniowie. Tak oto powstał duży klasztor. W następnych latach Pachomiusz założył jeszcze osiem podobnych monasterów. Po pewnym czasie zarząd nad klasztorem powierzył swojemu uczniowi św. Teodorowi, a sam przeniósł się do Phboou, skąd zarządzał wszystkimi klasztorami-eremami. Pachomiusz napisał pierwszą regułę zakonną, którą wprowadził zasady życia w klasztorach. Zobowiązywał mnichów do prowadzenia życia wspólnotowego i wykonywania prac ręcznych związanych z utrzymaniem zakonu. Każdy mnich mieszkał w oddzielnym szałasie, a zbierano się wspólnie jedynie na posiłek i pacierze. Reguła ta wywarła istotny wpływ na reguły zakonne w Europie, m.in. na regułę św. Benedykta. Regułę Pachomiusza św. Hieronim w 402 r. przełożył na język łaciński (Pachomiana latina). Koptyjski oryginał zachował się jedynie we fragmentach.

CZYTAJ DALEJ

Peregrynacja w Pątnowie

2024-05-09 16:17

[ TEMATY ]

peregrynacja

Pątnów

parafia św. Jana Apostoła i Ewangelisty

Maciej Orman/Niedziela

– Wyciśnij na naszych sercach znak miłości, abyśmy przez Ciebie i w Tobie odnaleźli wierność naszemu Bogu i bliskość z każdym człowiekiem. (...) Pomóż nam pokonywać przeszkody i być silniejszymi od tego, co nam zagraża – tymi słowami ks. Sławomir Kandziora, proboszcz parafii św. Jana Apostoła i Ewangelisty w Pątnowie, 8 maja powitał Maryję w znaku obrazu jasnogórskiego.

– Wierzymy w Twoje przemożne orędownictwo u Boga. Miej w opiece nasze rodziny, na wzór Świętej Rodziny, którą Ty, Matko, tworzyłaś – modlili się przedstawiciele rodzin.

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 10.): O rany!

2024-05-09 21:07

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat.prasowy

Czy trzeba się dobijać z powodu przeszłości? Czy moje rany mnie szpecą? W czym Matka Boża z częstochowskiego obrazu jest podobna do Jezusa? Zapraszamy na dziesiąty odcinek „Podcastu umajonego” ks. Tomasza Podlewskiego o tym, że przy Maryi jest miejsce na ślady przeszłości.

ZOBACZ CAŁY #PODCASTUMAJONY

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję