Reklama

Debata o bezrobociu

Nie wystarczy społeczna solidarność

Masowe bezrobocie to prawdziwa katastrofa naszego państwa. Stopa bezrobocia wynosi ponad 20 proc., pracy nie ma prawie 3,3 mln osób. Z tej grupy ponad 2,8 mln ludzi utraciło już prawo do zasiłku dla bezrobotnych i jest na utrzymaniu pomocy społecznej. Co piąty Polak zarejestrowany jest w urzędzie pracy. Ponadto pod koniec 2003 r. bezrobocie wśród młodzieży osiągnęło aż 40 proc. Problem ten urósł już do rangi racji stanu, jeśli bowiem chcemy uratować polską gospodarkę, jeżeli chcemy zatrzymać kolejną falę emigracji najbardziej wartościowych Polaków, jeżeli chcemy być w Unii Europejskiej liczącym się partnerem, to musimy tworzyć nowe miejsca pracy w Polsce.
Jak z tym problemem radzą sobie prezydenci dużych miast wywodzący się z prawicy? Jakie mają programy walki z bezrobociem? Czy są sukcesy? Na ten temat wypowiadają się: Jerzy Kropiwnicki - prezydent Łodzi, Robert Choma - prezydent Przemyśla, Tadeusz Wrona - prezydent Częstochowy, Mirosław Kuklinowski - prezydent Tomaszowa Mazowieckiego, Marian Janecki - prezydent Jastrzębia-Zdroju. Wypowiedzi przygotował do druku red. Czesław Ryszka.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jerzy Kropiwnicki, prezydent Łodzi: - W lutym br. stopa bezrobocia w Łodzi wyniosła 19,6%, podczas gdy w województwie łódzkim kształtowała się na poziomie 21,3%, a w kraju 20,6%. Mimo że w mieście liczba bezrobotnych nadal wynosiła aż 66,5 tys. osób, jest to oznaką poprawy. Przez wiele lat Łódź była jedynym dużym miastem, w którym bezrobocie było wyższe niż w regionie i w kraju. Obecnie sytuacja ta uległa odwróceniu.
Bezrobocie w Łodzi charakteryzuje się bardzo niekorzystną strukturą. Prawie 2/3 bezrobotnych ma tylko wykształcenie zasadnicze zawodowe lub podstawowe, co znacznie ogranicza ich szanse na znalezienie pracy w nowo powstających, nowoczesnych przedsiębiorstwach. Największą liczebnie grupę wśród bezrobotnych stanowią osoby w wieku 45-54 lata (21,2 tys.), a najmniejszą - dzięki systemowi zasiłków przedemerytalnych - osoby liczące 55 i więcej lat (3,9 tys. osób). Stosunkowo niewielki jest udział najmłodszych bezrobotnych, w wieku do 24 lat (9,4 tys.). Mimo iż rozmiary bezrobocia nie powiększają się, stale wzrasta liczba osób bez prawa do zasiłku, którzy w marcu tego roku stanowili już ponad 80% bezrobotnych. Rośnie więc liczba podopiecznych pomocy społecznej.
Zwalczanie i przeciwdziałanie zjawisku bezrobocia uznałem za swój priorytet. Przyjąłem, iż walka z bezrobociem i minimalizowanie jego skutków powinny koncentrować się przede wszystkim na tworzeniu nowych miejsc pracy, ochronie już istniejących, a także wspieraniu rozwoju tzw. małej przedsiębiorczości, w której obecnie pracuje ponad połowa czynnych zawodowo łodzian. Uznałem, iż bierna pomoc bezrobotnym, czyli wypłacanie zasiłków, do których prawo posiada i tak coraz mniej osób, jest konieczne, ale nie rozwiązuje tego złożonego i, niestety, coraz częściej wielopokoleniowego problemu. W związku z tym działania podejmowane w Łodzi skupione były na tworzeniu dogodnych warunków dla funkcjonowania podmiotów gospodarczych. Obniżono podatki lokalne i od środków transportu oraz wprowadzono zmiany polityki czynszowej, które pozwoliły obniżyć czynsze w wielu lokalach użytkowych o 20, a nawet o 50%. Dla stabilizacji warunków prowadzenia działalności gospodarczej umożliwiono prywatyzację lokali użytkowych i dzierżawę targowisk na 25 lat.
W ramach innych form pomocy przedsiębiorcom uruchomiono punkty, w których mogą oni otrzymać informacje w zakresie dostępnego systemu wsparcia ze środków europejskich, a także opracowano bezpłatny portal dla przedsiębiorców - „Portal Biznesowy Urzędu Miasta”, w którym zamieszczane są informacje o firmach oraz ich oferty współpracy z partnerami zagranicznymi i krajowymi.
Umożliwiono ubieganie się o restrukturyzację należności z tytułu zobowiązań podatkowych firmom, które przedstawiły realny program naprawczy; udzielono pomocy 100 przedsiębiorcom, mającym przejściowe trudności finansowe; na okres 5 lat zwolniono z podatku od nieruchomości firmy, które inwestowały w działalność wytwórczą oraz zwiększały zatrudnienie. Dzięki temu powstało 260 nowych miejsc pracy.
Najlepszym sposobem walki z bezrobociem jest tworzenie nowych miejsc pracy, dlatego władze Łodzi bardzo energicznie zabiegają o nowe inwestycje, tworząc dobry klimat dla inwestorów. Efektem tych działań jest zmiana wizerunku Łodzi z miasta, w którym nic się nie udaje, na miasto, w którym warto inwestować i w którym robi się korzystne interesy. W 2003 r. firmy zagraniczne zainwestowały w Łodzi łącznie ponad 150 mln zł i stworzyły ponad 1100 miejsc pracy, przy czym docelowo planują zatrudnić kolejne 1300 osób. Kilkanaście wielkich firm, w tym także Polska Grupa Farmaceutyczna, nabyło już tereny w Łodzi lub postanowiło rozszerzyć swoją działalność, co gwarantuje, że w najbliższym czasie powstanie ponad 5 tys. miejsc pracy.
Miasto, zabiegając o nowe miejsca pracy, nie zaniedbuje bezpośredniej pomocy dla bezrobotnych. Najtrudniej zdobyć zatrudnienie bezrobotnym w wieku 45-54 lata. Osoby z tego przedziału wiekowego stanowią również większość długotrwale bezrobotnych, dlatego Powiatowe Urzędy Pracy podjęły realizację kilku programów specjalnych na rzecz tych osób. Powstał program na rzecz osób długotrwale bezrobotnych, u których stwierdzono zagrożenie bytu rodziny. Specjalnym programem objęto bezrobotnych zwolnionych z zakładów karnych, którzy nie mogą sprostać wymogom rynku pracy. Kolejne programy obejmują: osoby długotrwale bezrobotne zamieszkujące w schroniskach dla bezdomnych, bezrobotne kobiety oraz osoby nie posiadające żadnych kwalifikacji zawodowych. Wdrożono także pilotażowy program „Reaktywacja zawodu konduktora - nowym miejscem pracy” (50 osób), przeznaczony dla długotrwale bezrobotnych. Programy te objęły łącznie kilkaset osób. Inną formą pomocy miasta dla bezrobotnych nie pobierających zasiłku są bezpłatne przejazdy środkami komunikacji miejskiej.
W Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej działa Centrum Pomocy Niematerialnej dla Bezrobotnych, które zajmuje się aktywną pomocą przede wszystkim w znalezieniu pracy. Centrum prowadzi też działania profilaktyczne wśród młodzieży z domów dziecka i innych placówek wychowawczych, a także uczniów zasadniczych szkół zawodowych. Aby zapobiec dziedziczeniu negatywnych zjawisk społecznych, Centrum prowadzi świetlicę środowiskową dla dzieci z rodzin bezrobotnych. W 2003 r. pomoc w tej placówce uzyskało prawie 2,5 tys. osób.

Reklama

Robert Choma, prezydent Przemyśla: - Powiatowy Urząd Pracy w Przemyślu obszarem swego działania obejmuje miasto Przemyśl na prawach powiatu i powiat (10 gmin wiejskich). Obszar ten zamieszkuje 140 tys. osób (w mieście 67955 osób, na wsi 72274 osoby); 59,5% z nich jest w wieku produkcyjnym. W pierwszych miesiącach 2004 r. bezrobocie osiągnęło najwyższy od 1990 r. poziom, tj. 13125 osób. Dla miasta Przemyśla stopa bezrobocia (stan na 31 stycznia 2004 r.) wynosiła 21,3% i była wyższa o 0,7% od średniej krajowej, dla powiatu przemyskiego stopa bezrobocia wynosiła 24,8% i była wyższa od średniej krajowej o 4,2 punktu procentowego. Przyczyny nagłego i wysokiego wzrostu bezrobocia w naszym regionie (oprócz lawinowego wzrostu rejestracji w styczniu 1999 r. związanego ze zmianami ubezpieczeń społecznych) to wypadkowa ogólnej sytuacji społeczno-gospodarczej województwa: brak znaczących inwestycji; znikome zainteresowanie regionem inwestorów zagranicznych; rozdrobnione i nieefektywne rolnictwo, słaba infrastruktura techniczna; wprowadzanie wielkich reform społecznych (redukcje zatrudnienia w branżach objętych reformą); relatywnie niska koniunktura i osłabienie aktywności gospodarczej w kraju oraz niedawny kryzys w Rosji i na Ukrainie (ograniczenia w zbycie towarów i usług); specyfika sytuacji demograficznej regionu - wejście w wiek produkcyjny roczników pochodzących z wyżu demograficznego początku lat osiemdziesiątych - czynnik zwiększający zagrożenie narastania bezrobocia wśród młodzieży.
Przeciwdziałając skutkom bezrobocia, w 2003 r. Urząd Pracy podejmował:
1. Program Aktywizacji Zawodowej Absolwentów „Pierwsza Praca”, a w jego ramach realizowano również 4 podprogramy: „Zielone miejsca pracy” (staż absolwencki w nadleśnictwach) oraz zatrudnienie w ramach robót publicznych przy realizacji zadań związanych z ochroną środowiska i gospodarką leśną; „Junior” - aktywizacja zawodowa młodych osób niepełnosprawnych; „Moja Gmina w Unii Europejskiej” - organizacja kampanii informacyjnej przed referendum dotyczącym członkostwa Polski w UE; „Program na rzecz tworzenia miejsc pracy i aktywizacji zawodowej bezrobotnych, a w szczególności absolwentów zamieszkałych na terenach wiejskich i małych miast”. Ogółem w 2003 r. działaniami w ramach programu „Pierwsza praca” objętych zostało 707 osób.
2. Program „Szansa na pracę”, inicjowany przez Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie. W 2003 r. działaniami aktywizującymi objęto grupę 99 osób długotrwale bezrobotnych.
3. Autorski Program „Czterdziestolatka”, opracowany w PUP i wdrożony do realizacji w grudniu 2003 r., aktywizujący kobiety w wieku powyżej 40. roku życia. Wynikiem było zatrudnienie 32 kobiet w ramach umów (prac interwencyjnych) zawartych z pracodawcami na okres 12 miesięcy. Ogółem w 2003 r. aktywnymi formami przeciwdziałania bezrobociu objęto 1594 osoby, tj. o 585 osób więcej niż w roku poprzednim.
Pośrednimi działaniami wspierającymi osoby najuboższe i pozostające bez pracy są ponadto coroczne dotacje świetlic środowiskowych, obozów i kolonii dla dzieci i młodzieży, dopłaty do obiadów w placówkach oświatowych. Pomoc psychologa i doradztwo przy poszukiwaniu pracy oferuje także działające przy Oddziale Zamiejscowym Wojewódzkiego Urzędu Pracy Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej, a także Klub Pracy przy PUP w Przemyślu. Osoby poszukujące pracy i korzystające z warsztatów i szkoleń w Urzędzie Pracy, a mieszkające poza Przemyślem, mogą też liczyć na zwrot kosztów podróży.
7 kwietnia br. Gmina Miejska Przemyśl wraz z innymi podmiotami utworzyła Przemyską Agencję Rozwoju Regionalnego SA z siedzibą w Przemyślu. PARR będzie wspierał rozwój Przemyśla i Regionu, wpływał na aktywizację regionalnej działalności gospodarczej samorządów, pomagał w wykorzystaniu przez samorządy funduszy pomocowych, wspierał rozwój lokalnej przedsiębiorczości przez konsulting, szkolenia i doradztwo w sprawach finansowych, podatkowych i inwestycyjnych dotyczących prowadzenia rachunkowości, handlu zagranicznego, marketingu, prywatyzacji, obrotu nieruchomościami, zagadnień związanych z zakładaniem i likwidacją firm, a także uczestnictwo w podejmowaniu inwestycji infrastrukturalnych, w programach prywatyzacji i restrukturyzacji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Tadeusz Wrona, prezydent Częstochowy: - Wskaźnik bezrobocia w Częstochowie wynosi 17,2%, jest niższy od średniej krajowej i średniej wojewódzkiej. Dla nas jest to jednak bardzo poważny problem - to 19 609 częstochowian bez pracy, bez możliwości zarabiania na swoje utrzymanie.
Podejmujemy wiele przedsięwzięć, by przeciwdziałać wzrostowi bezrobocia. Są to zarówno działania Powiatowego Urzędu Pracy (staże dla absolwentów, prace interwencyjne, kredyty na uruchomienie własnej działalności gospodarczej), jak i bezpośrednie działania miasta. W marcu Rada Miasta przejęła przygotowany przez mój zespół Program Pomocy Publicznej dla Przedsiębiorców „Inwestuj w Częstochowie”. Zakłada on przyznawanie ulg w podatkach od nieruchomości przedsiębiorcom tworzącym nowe miejsca pracy. Od roku osoby bezrobotne i absolwenci szkół rozpoczynający samodzielną działalność gospodarczą korzystają w Urzędzie Miasta ze zwolnienia z opłat za wpis do ewidencji gospodarczej. Zdecydowaliśmy także w tym roku obniżyć część stawek podatków lokalnych, np. podatku od środków transportowych, by pomóc częstochowskim przedsiębiorstwom.
Uzupełnieniem tego jest wsparcie w postaci doradztwa, szkoleń, informacji dla osób przedsiębiorczych. Taką rolę doradczą realizuje Miejski Ośrodek Wspierania Przedsiębiorczości. Szkoleniu służą m.in. miejskie instytucje - Centrum Kształcenia Ustawicznego i szkoły dla dorosłych. Wznowiła działalność Agencja Rozwoju Regionalnego - jest ona obecnie spółką miasta - i Agencja Rozwoju Przemysłu. Na ukończeniu są też prace przygotowujące uruchomienie Częstochowskiego Parku Przemysłowego. Ma to być obszar generujący powstawanie nowych miejsc pracy.
Wymienione konkretne działania są częścią szerszego programu, realizowanego we współpracy ze środowiskiem przedsiębiorców mających swoją reprezentację w Radzie Gospodarczej. Samo powstanie Rady jest przykładem tego partnerskiego współdziałania. Powołałem ją w początkach grudnia 2002 r. jako organ opiniodawczy przy Prezydencie Miasta. Wchodzące w jej skład osoby reprezentują wszystkie lokalne i regionalne organizacje samorządu gospodarczego.
Równolegle miasto stara się utrzymywać wysoki wskaźnik wydatków inwestycyjnych, wpływając tym na utrzymanie miejsc pracy w przedsiębiorstwach usługowych. Podejmujemy wiele przedsięwzięć, by przyciągnąć nowych inwestorów. Efekty tej pracy są już dostrzegalne. Zatrzymany został wzrost bezrobocia. Firmy częstochowskie - takie jak Gomma i TRW - zgłaszają chęć zatrudnienia kilkuset nowych pracowników. Coraz więcej ludzi decyduje się samodzielnie tworzyć miejsca pracy, zakładając własne przedsiębiorstwo.
Ważnym zadaniem jest również obrona miejsc pracy, a jeśli jest to niemożliwe - szukanie form pomocy umożliwiających dotrwanie do pełnej emerytury. Znikoma raczej jest możliwość aktywizacji gospodarczej ludzi po piećdziesiątce. Po wprowadzeniu planu Hausnera będziemy musieli borykać się z ogromnym problemem społecznym. Uważam, że nie tędy droga. Zamiast ograniczać możliwość uzyskiwania świadczeń przedemerytalnych, należy pomyśleć, jak wycofać z rynku pracy część osób z najstarszych roczników, zapewniając im środki na utrzymanie. Otworzy to szansę zatrudnienia młodzieży. Taki wydatek socjalny stanie się przez to dobrą inwestycją.

Reklama

Mirosław Kuklinowski, prezydent Tomaszowa Mazowieckiego: - Tomaszów Mazowiecki od lat boryka się z wielkim bezrobociem, które nie maleje (24%). Do niedawna miasto dysponowało jedynym instrumentem, który miał zmniejszać bezrobocie, tj. uchwałą zwalniającą inwestorów z płacenia podatków od nieruchomości, oczywiście po spełnieniu pewnych warunków. Jednak instrument ten okazał się dalece niewystarczający. Dotyczył bowiem tylko wielkich inwestycji, o które dziś wcale niełatwo. W ubiegłym roku przyjęliśmy nowy program, skierowany do małych i średnich przedsiębiorców chcących się dalej rozwijać przez inwestowanie w firmę. Jeśli dany podmiot spełni określone kryteria i stworzy nowe miejsca pracy, może liczyć na kilkuletnie zwolnienie z płacenia podatku od nieruchomości. Ponieważ program kierowany jest do małych i średnich firm, mówimy oczywiście o zatrudnieniu kilku osób i zainwestowaniu nie tak pokaźnych środków finansowych.
Niewątpliwie do poprawy sytuacji w walce z bezrobociem przyczyniło się zaistnienie w Tomaszowie Mazowieckim specjalnej strefy ekonomicznej. Pamiętam, jak kilka lat temu czyniliśmy zabiegi, aby owa strefa w mieście powstała. Wówczas nie brakowało tych, którzy sceptycznie patrząc, trochę z ironią twierdzili, że nie tędy droga. Dziś stoją nowoczesne zakłady zatrudniające setki osób. Z dużą dozą prawdopodobieństwa mogę chyba już stwierdzić, że do końca tego roku w naszym mieście wszystkie tereny będą zagospodarowane. Są inwestorzy chcący budować nowe zakłady pracy.
Kolejną rzeczą, która wreszcie się nam udała w walce o rynek pracy, jest powołanie, wraz z kilkoma innymi gminami, lokalnego funduszu poręczeń kredytowych. Wiadome jest, że szczególnie małe podmioty gospodarcze nie zawsze dysponują wystarczającym kapitałem, aby móc się rozwijać. Wiele z nich, angażując wszystkie własne środki, nie posiada zdolności kredytowych. Aby móc skutecznie skorzystać z kredytu, muszą dysponować odpowiednim zabezpieczeniem. Temu właśnie ma służyć nasz fundusz. Sądzę, że ta inicjatywa również pomoże w walce z bezrobociem.
Utrata pracy to istotnie problem społeczny i często dramat rodzinny, szczególnie gdy pracę traci jedyny żywiciel rodziny. Wprawdzie gmina pomaga w ramach środków przeznaczonych na pomoc społeczną, jednak jest to zdecydowanie za mało. Nasz Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej z powodu wciąż rosnącej sfery ubóstwa nie jest w stanie zabezpieczyć wystarczających środków na ten cel. Stąd zrodził się pomysł, aby uruchomić w mieście Centrum Pomocy Społecznej - instytucję, która skupi w jednym miejscu wiele rozdrobnionych stowarzyszeń i innych instytucji charytatywnych. Dobrze, że tego typu instytucje w ogóle działają. Jednak ich rozdrobnienie powoduje, że ponoszone przez nie koszty stałe są bardzo wysokie i znacznie uszczuplają pulę środków na pomoc. Prawie rok trwało poszukiwanie i przejmowanie odpowiedniego budynku z zapleczem. Trzeba powiedzieć, że tego typu placówki, choć konieczne, rodzą wiele kontrowersji. Nie brakowało zatem tych, którzy nie chcieli wokół własnych siedzib osób, czasem z marginesu społecznego. Jednak udało się. W obiekcie uruchomiono już noclegownię dla bezdomnych i adaptowane są kolejne pomieszczenia, chociażby dla Tomaszowskiego Towarzystwa Charytatywnego i innych podobnych instytucji. Co roku prowadzimy też akcję letnią i zimową dla dzieci z rodzin najuboższych, aby i one mogły skorzystać z formy zorganizowanego wypoczynku. Staramy się, jako miasto, aby ze środków przeznaczanych na działalność przeciwalkoholową jak najwięcej przeznaczyć na podobne akcje czy też programy. W ostatnim roku w ramach współpracy z parafiami katolickimi z tej formy finansowania skorzystało wiele dzieci.
Oczywiście, wiele innych działań podejmowanych jest zarówno przez miasto, jak też inne instytucje, które chcą w ten sposób choć w części zaradzić trudnej sytuacji.

Marian Janecki, prezydent Jastrzębia: - Jastrzębie Zdrój jest miastem górniczym, w którym eksploatację węgla kamiennego prowadzą trzy kopalnie. Do tej pory zlikwidowana została jedna kopalnia. Górnictwo wraz z otoczeniem daje ponad 60% dostępnych w mieście miejsc pracy. Istniejąca monokultura przemysłowa powoduje, że kolejna planowana restrukturyzacja branży górniczej może wydatnie zredukować bazę ekonomiczną miasta oraz potencjał miejsc pracy, a rodzima przedsiębiorczość nie posiada odpowiedniego potencjału do tworzenia w wystarczającym stopniu alternatywnych do górnictwa nowych miejsc pracy. Ponadto Jastrzębie Zdrój jako miasto młode, którego zbiorowość społeczną tworzyli ludzie z całego kraju, w sposób szczególny narażone jest na wzrost bezrobocia.
W związku z powyższym podpisaliśmy porozumienie z województwem śląskim, dotyczące zasad współpracy związanej z realizacją zadań polityki rynku pracy. Przystąpiliśmy do Związku Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego, Związku Miast Polskich, Euroregionu Olza oraz Stowarzyszenia Gmin Górniczych w Polsce. Umożliwi nam to przygotowanie dużych przedsięwzięć o znaczeniu regionalnym.
Realizujemy inwestycje infrastrukturalne, które bezpośrednio lub pośrednio przyczyniają się do aktywizacji gospodarczej miasta. Ogółem w 2003 r. na najważniejsze inwestycje drogowe przeznaczyliśmy ponad 14 mln zł. Korzystamy i będziemy korzystać z programów pomocowych i funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. W tym celu złożyliśmy projekty do Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej oraz do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. W celu pobudzenia lokalnej przedsiębiorczości utworzymy w Jastrzębiu, przy współpracy jednostek naukowo-badawczych oraz przedsiębiorców, Park Przemysłowo-Technologiczny oraz analizujemy utworzenie bazy logistycznej. Dla wygenerowania dodatkowego kapitału na rynku uruchomiony został Fundusz Poręczeń Kredytowych.
Dla absolwentów i ludzi młodych oraz wszystkich bezrobotnych utworzone zostało Gminne Centrum Informacji. Działa Fundacja Jastrzębski Inkubator Przedsiębiorczości oraz Strefa Aktywności Gospodarczej, w której utrzymane zostały bądź powstało ok. 140 miejsc pracy, a celem statutowym jest zagospodarowanie terenów pokopalnianych. W dalszym ciągu korzystać będziemy z: programu „Pierwsza Praca”, środków Państwowego Funduszu Osób Niepełnosprawnych oraz innych aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu, z których tylko w 2003 r. skorzystało około 1/4 bezrobotnych.
W sposób ciągły prowadzone są przez Powiatowy Urząd Pracy w Jastrzębiu Zdroju szkolenia dla bezrobotnych. I tak w roku 2003 w ramach programów „Pierwsza Praca”, „Moja gmina w Unii Europejskiej”, „Dać szansę”, „Wspólnie osiągniemy więcej”, „Pomocna dłoń” i in. objęliśmy szkoleniami, doradztwem i pomocą w zatrudnieniu ponad 2000 osób, czyli ponad jedną czwartą osób zarejestrowanych w jastrzębskim Urzędzie Pracy.
Urząd Pracy w Jastrzębiu Zdroju aktywnie wspiera osoby powyżej 50. roku życia, które poszukują pracy. Pracodawcy chętniej zatrudniają osoby młode, dlatego staramy się zachęcić ich do zatrudniania bezrobotnych powyżej 50. roku życia przez oferowanie prac interwencyjnych (jest to istotne, ponieważ ułatwia wypracowanie stażu pracy potrzebnego do nabycia prawa do emerytury). W tym roku Urząd Pracy w Jastrzębiu Zdroju realizuje program „Wychodzenie z cienia”, którego jedną z grup docelowych jest zbiorowość ludzi powyżej 45. roku życia. Dodatkowo staramy się o dotacje z Europejskiego Funduszu Społecznego na program „Szansa”, który jest przeznaczony dla osób długotrwale zarejestrowanych (w tym dla osób po 50. roku życia, które szczególnie często są zagrożone trwałym wykluczeniem z rynku pracy).
Gminne Centrum Informacji w Jastrzębiu Zdroju w ramach swojej działalności także pomaga osobom po 50. roku życia. Mogą one skorzystać z pomocy GCI w postaci wsparcia w wyszukiwaniu ofert pracy. GCI pozyskuje dla nich informacje z regionalnego oraz ogólnopolskiego rynku pracy, jak również informacje dotyczące pracy za granicą. Ponadto świadczy usługi w zakresie konstruowania aplikacji zawodowych. Udzielane są informacje o możliwościach zmiany kwalifikacji zawodowych w oparciu o bank informacji o ośrodkach szkoleniowych. Zainteresowanym przekazywane są praktyczne umiejętności w obsłudze sprzętu komputerowego i urządzeń biurowych. GCI jako jedyna instytucja w Jastrzębiu Zdroju prowadzi bezpłatne, cotygodniowe konsultacje z zakresu doradztwa zawodowego, prawa pracy, podejmowania działalności gospodarczej, ubezpieczeń społecznych oraz podatków.
Urząd Pracy w Jastrzębiu Zdroju oferuje bezrobotnym usługi doradców zawodowych, którzy w ramach Klubu Pracy, Warsztatów Poszukiwania Pracy i indywidualnego poradnictwa zawodowego pomagają bezrobotnym odzyskać wiarę w siebie i uczą poruszania się po współczesnym rynku pracy. Osoba, która straciła pracę, może zwrócić się do specjalisty do spraw szkoleń w sprawie skierowana na kurs. PUP ma możliwość skierowania na szkolenia indywidualne (gdy zostanie przedstawiona pisemna gwarancja uzyskania pracy po odbyciu szkolenia) i grupowe (dające możliwość przekwalifikowania się lub zdobycia dodatkowych umiejętności w swoim zawodzie). Pozostający bez pracy jedyni żywiciele rodziny (zwłaszcza osoby samotnie wychowujące dzieci) mogą liczyć na szczególną pomoc. Dla nich są przeznaczone - poza usługami doradców zawodowych i szkoleniami - prace interwencyjne i roboty publiczne. Ponadto prowadzone są działania zmierzające do ponownej integracji osób bezrobotnych na rynku pracy. Organizowane są Targi i Giełdy Pracy. W przypadku przewidywanych zwolnień grupowych Urząd Pracy kontaktuje się z pracodawcą w celu uzyskania informacji o liczbie osób i warunkach zwolnienia, proponuje także zorganizowanie punktów konsultacyjnych na terenie zakładu pracy.

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Sercanie: niepokoją nas doniesienia o sposobie prowadzenia postępowania w sprawie ks. Michała O.

2024-03-28 19:21

Red.

Niepokoją nas doniesienia płynące od pełnomocnika ks. Michała, mecenasa Krzysztofa Wąsowskiego, dotyczące sposobu prowadzenia postępowania - piszą księża sercanie w opublikowanym dziś komunikacie. To reakcja zgromadzenia na działania prokuratury związku z postępowaniem w sprawie Funduszu Sprawiedliwości. Dementują pogłoski, jakoby ich współbrata zatrzymano w niejasnych okolicznościach w hotelu. Wzywają do modlitwy za wszystkich, których dotknęła ta sytuacja.

Publikujemy treść komunikatu:

CZYTAJ DALEJ

Ojciec Pio tajemnice Męki Pańskiej nie tylko kontemplował, ale jej ślady nosił na ciele

2024-03-28 23:15

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

św. o. Pio

Wydawnictwo Serafin

O. Pio

O. Pio

Mistycy wynagrodzenia za grzechy są powołani do wzięcia w milczeniu grzechów i cierpienia świata na siebie, w zjednoczeniu z Jezusem z Getsemani. Rzeczywiście, Ojciec Pio tajemnice Męki Pańskiej nie tylko kontemplował i boleśnie przeżywał, ale jej ślady nosił na własnym ciele, aby w zjednoczeniu ze swoim Boskim Mistrzem współdziałać w wynagradzaniu za ludzkie grzechy. Jako czciciel Męki Pańskiej chciał, aby i inni korzystali z jego dobrodziejstwa.

„Misterium miłości. Droga krzyżowa z Ojcem Pio” to rozważania drogi krzyżowej, które proponuje nam br. Błażej Strzechmiński OFMCap - znawca życia i duchowości Ojca Pio. Rozważania każdej ze stacji przeplatane są z fragmentami pism Stygmatyka. Książka wydana jest w niewielkiej, poręcznej formie i zawiera także miejsce na własne notatki, co doskonale nadaje się do osobistej kontemplacji Drogi krzyżowej.

CZYTAJ DALEJ

Zatęsknij za Eucharystią

2024-03-28 23:37

Marzena Cyfert

Mszy Wieczerzy Pańskiej przewodniczył bp Maciej Małyga

Mszy Wieczerzy Pańskiej przewodniczył bp Maciej Małyga

Tęsknimy za różnymi rzeczami (…) Czy kiedyś jednak tęskniłem za przyjęciem Komunii świętej? To jest chleb pielgrzymów przez świat do królestwa nie z tego świata – mówił bp Maciej Małyga w katedrze wrocławskiej.

Ksiądz biskup przewodniczył Mszy Wieczerzy Pańskiej. Eucharystię koncelebrowali abp Józef Kupny, bp Jacek Kiciński oraz kapłani z diecezji.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję