Muzyka nie jest dodatkiem, lecz integralną częścią liturgii
Tym, którzy dbają o poprawność i piękno muzyki liturgicznej, podziękował - z okazji przypadającego dziś liturgicznego wspomnienia św. Cecylii - bp Piotr Greger, przewodniczący Podkomisji ds. Muzyki Kościelnej i delegat Konferencji Episkopatu Polski ds. Muzyki Kościelnej.
„Niech św. Cecylia będzie dla nas wszystkich orędowniczką na czas zbliżającego się nowego roku duszpasterskiegoˮ - napisał bp Greger. W słowie z okazji dnia patronki muzyki kościelnej przywołał publikację kard. Josepha Ratzingera Nowa pieśń dla Pana. Późniejszy papież podkreślił w niej, że problem liturgii „uzyskał dzisiaj znaczenie, jakiego dawniej nie moglibyśmy się spodziewać”. Odnosząc się do tych słów, delegat Konferencji Episkopatu Polski ds. Muzyki Kościelnej przypomniał, że „muzyka liturgiczna, nie jest w liturgii żadnym dodatkiem czy ozdobnikiem, lecz jej integralną częściąˮ.
Jak czytamy w słowie do środowisk muzyków kościelnych, „Kościół od samego początku otaczał wielką troską tych, którzy dbają o poprawność i piękno muzyki liturgicznejˮ. „W dniu liturgicznego wspomnienia św. Cecylii pragnę podziękować tym, którzy w tym celu podejmują konieczne wysiłkiˮ - napisał bp Greger. Wyraził wdzięczność m.in. kantorom, chórom i orkiestrom, a także osobom z ośrodków kształcących w zakresie muzyki kościelnej. Podziękował też konsultorom Podkomisji ds. Muzyki Kościelnej KEP, której przewodniczy, „za serdeczną, twórczą i owocną współpracęˮ. „Jako środowisko polskich muzyków kościelnych mamy świadomość odpowiedzialności za bycie posłanym w pokoju Chrystusaˮ - podkreślił.
Słowo przewodniczącego Podkomisji ds. Muzyki Kościelnej KEP bp. Piotra Gregera do środowisk muzyków kościelnych.
„W latach odnowy liturgicznej, a także na początku soborowej reformy liturgii wielu ludziom mogło się wydawać, że starania o właściwy kształt liturgii są sprawą czysto pragmatyczną, poszukiwaniem takiej formy służby Bożej, która najbardziej będzie odpowiadać człowiekowi naszej epoki. Z czasem wszakże coraz bardziej okazywało się, że w liturgii chodzi o nasze pojmowanie Boga i świata, o nasz stosunek do Chrystusa, do Kościoła i do nas samych. W obcowaniu z liturgią rozstrzygają się losy wiary i Kościoła. Tak więc problem liturgii uzyskał dzisiaj znaczenie, jakiego dawniej nie moglibyśmy się spodziewać” (J. Ratzinger, Nowa pieśń dla Pana, tłum. J. Zychowicz, Wydawnictwo Znak: Kraków 1999, s. 5).
Reklama
W tak rozumiany obszar sprawowania świętych misteriów wpisuje się bogaty świat muzyki liturgicznej, która nie jest w liturgii żadnym dodatkiem czy ozdobnikiem, lecz jej integralną częścią.
Podziel się cytatem
Kościół od samego początku wielką troskę wykazywał w odniesieniu do tych, którzy dbają o poprawność i piękno muzyki liturgicznej. W dniu liturgicznego wspomnienia św. Cecylii pragnę podziękować tym, którzy w tym celu podejmują konieczne wysiłki. Ogarniam pamięcią modlitewną psałterzystów, kantorów, schole muzyczne, chóry, zespoły śpiewacze, orkiestry. Wyrażam wdzięczność wobec osób oraz ośrodków kształcących w zakresie muzyki kościelnej. Słowa podziękowania kieruję pod adresem konsultorów Podkomisji ds. Muzyki Kościelnej, za serdeczną, twórczą i owocną współpracę.
Niech św. Cecylia będzie dla nas wszystkich orędowniczką na czas zbliżającego się nowego roku duszpasterskiego. Jako środowisko polskich muzyków kościelnych mamy świadomość odpowiedzialności za bycie posłanym w pokoju Chrystusa.
+ Piotr Greger
Przewodniczący Podkomisji ds. Muzyki Kościelnej
Delegat Konferencji Episkopatu Polski ds. Muzyki Kościelnej
Izrael Rand jeden z najlepszych na świecie kantorów wystąpił 2 maja w Filharmonii Częstochowskiej, zbudowanej na gruzach synagogi. Tego samego wieczoru w ramach XXIV Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w kościele pw. św. Jakuba Apostoła w Częstochowie zabrzmiała sakralna muzyka Gruzji w wykonaniu chóru męskiego Anchiskhati.
Izrael Rand urodził się w Tel-Avivie w 1963 r. Był solistą w chórze dziecięcym Pirchei Yerushalaim pod dyrekcją Yigala Caleka oraz w chórze dziecięcym kantora Shlomo Ravitza, gdzie zdobył podstawy śpiewu kantoralnego. Następnie doskonalił swój głos w Izraelskim Instytucie Śpiewu Kantoralnego pod kierunkiem Eli Jaffe, a później Naftali Hershtick oraz Moshe Sterna. Został głównym kantorem w synagodze Heichal Meir w Tel Avivie, a wkrótce potem głównym kantorem Wielkiej Synagogi w Ramat Gan. Od 1994 roku Israel Rand pełni funkcję głównego kantora synagogi Hampton w Nowym Jorku, jednej z najbardziej cenionych synagog w Stanach Zjednoczonych.
Podczas koncertu wystąpił także Chór Synagogi Pod Białym Bocianem z Wrocławia. Chór ten jest jedynym profesjonalnym chórem synagogalnym w Polsce. powstał w kwietniu 1996 z inicjatywy wrocławskiego dyrygenta Stanisława Rybarczyka oraz studentów i absolwentów Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a także dzięki przychylności Gminy Wyznaniowej Żydowskiej we Wrocławiu.
Muzykę sakralną Gruzji wykonał chór męski Anchiskhati. Koncert ten odbędzie się pod patronatem honorowym JE Ambasadora Gruzji Nikoloza Nikolozishvili.
Zalążkiem słynnego dziś chóru męskiego Anchiskhati stała się grupa muzyków zainteresowanych gruzińskim śpiewem ludowym. Pierwszym zadaniem, jakie postawił sobie nowoutworzony zespół, były studia nad długo zapomnianymi dziewiętnastowiecznymi rękopisami z notacją muzyczną śpiewów chóralnych. Wkrótce potem Patriarcha Gruzji powołał młodych do pierwszego sakralnego chóru Gruzji, który osadził w najstarszym kościele w Tbilisi – Bazylice Anchiskhati. W ten sposób rozpoczął się powrót śpiewu chóralnego do Kościoła Gruzińskiego.
Chór ten jest niekwestionowanym autorytetem w wykonawstwie tradycyjnej gruzińskiej muzyki kościelnej. Od 1993 r. chór Anchiskhati regularnie koncertuje poza krajem: w Niemczech, Austrii, Francji, Polsce, Grecji, Wielkiej Brytanii, USA, Kanadzie, Włoszech, Szwajcarii, Liechtensteinie, Szwecji, Rosji. Członkowie chóru prowadzą też kursy mistrzowskie. Chór Anchiskhati brał udział w wielu międzynarodowych projektach. W 2007 r. w opactwie Royaumont we Francji współpracował z francuskim kompozytorem greckiego pochodzenia - Alexandrosem Markeasem; w 2008 koncertował ze Sztokholmską Orkiestrą Symfoniczną. Zespół składa się obecnie z 11 mężczyzn.
Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie to obecnie największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur. Festiwal ma dwie misje: dialog międzykulturowy w ramach trzech największych religii monoteistycznych - chrześcijaństwa, judaizmu i islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno dawnej jak i współczesnej. Od 2013 r. Festiwal ma nową formułę - koncerty odbywają się w różnych miastach Polski. Sercem festiwalowych prezentacji pozostaje Częstochowa.
Więcej informacji na temat Festiwalu "Gaude Mater" na stronie www.gaudemater.com
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.