Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

Chrystus sługą Boga

Niedziela Ogólnopolska 33/2004

Papież Jan Paweł II podczas audiencji generalnej na dziedzińcu papieskiej letniej rezydencji w Castel Gandolfo, 4 sierpnia 2004 r.

Papież Jan Paweł II podczas audiencji generalnej na dziedzińcu papieskiej letniej rezydencji w Castel Gandolfo, 4 sierpnia 2004 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Flp 2, 6-11 - z Nieszporów na niedzielę II tygodnia
Audiencja generalna, 4 sierpnia 2004 r.

1. W naszej wędrówce przez Psalmy i Kantyki, z których zbudowana jest Liturgia Godzin, napotykamy Hymn z Listu do Filipian (2, 6-11), który jest częścią I Nieszporów na niedzielę. Już drugi raz podejmujemy medytację tego fragmentu, poznając nadal jego bogactwo teologiczne. Z jego wierszy promieniuje pierwotna wiara chrześcijańska, skoncentrowana na postaci Chrystusa, uznawanego i ogłaszanego naszym Bratem, ale również Panem wszechświata. Jest to prawdziwe wyznanie wiary chrystologicznej, dobrze oddającej myśl św. Pawła, które może także być echem wyznania wiary wspólnoty judeochrześcijańskiej, wcześniejszej od apostoła Pawła.

2. Kantyk mówi o Boskości właściwej Jezusowi Chrystusowi. Jemu przynależy „natura” i postać Boska, morphé - jak mówi się po grecku - czyli ta sama najgłębsza i transcendentna rzeczywistość Boga (por. w. 6). Nie uznaje On jednak tej najwyższej i chwalebnej rzeczywistości za przywilej będący powodem do dumy ani za znak mocy i potęgi.
Myśl hymnu idzie wyraźnie w kierunku uniżenia, tzn. w kierunku człowieczeństwa. Przez „ogołocenie” z tej chwały, aby przyjąć morphé, to znaczy rzeczywistość sługi, Słowo wchodzi w horyzont ludzkiej historii. Staje się podobne do ludzi (por. w. 7) i przyjmuje znak ograniczenia, którym jest śmierć. To właśnie jest ostateczne upokorzenie przez zaakceptowanie śmierci na krzyżu, uznawanej przez ówczesną społeczność za najbardziej hańbiącą (por. w. 8).

3. Chrystus wybrał uniżenie od chwały aż po śmierć na krzyżu: jest to pierwsza myśl tego Kantyku, do której będziemy mieć okazję jeszcze powrócić, aby ukazać inne jego treści.
Druga myśl biegnie w odwrotnym kierunku: od uniżenia ku wywyższeniu. Teraz to Ojciec uwielbia Syna, wyrywając Go ze śmierci i czyniąc Go Panem wszechświata (por. w. 9). Również św. Piotr w przemówieniu w dzień Zesłania Ducha Świętego deklaruje, że „Bóg uczynił tego Jezusa, którego wyście ukrzyżowali, i Panem, i Mesjaszem” (por. Dz 2, 36). Pascha jest uroczystą epifanią Boskości Chrystusa, ukrytej pod postacią sługi i śmiertelnego człowieka.

4. Przed chwalebną postacią Chrystusa uwielbionego i zasiadającego na tronie wszyscy upadną w postawie adoracji. Nie tylko ze strony horyzontu ludzkiej historii, ale również z niebios i z podziemi (por. Flp 2, 10) podnosi się nieustanne wyznanie wiary, że „Jezus Chrystus jest Panem” (w. 11). „Widzimy Jezusa, który mało od aniołów był pomniejszony, chwałą i czcią ukoronowanego za cierpienia śmierci, iż z łaski Bożej za wszystkich zaznał śmierci” (Hbr 2, 9).
Zakończmy tę naszą krótką refleksję nad Hymnem z Listu do Filipian, do którego musimy jeszcze powrócić, oddając głos św. Augustynowi, który w swoim Komentarzu do Ewangelii św. Jana odsyła nas do Hymnu Pawłowego, aby celebrować ożywiającą moc Chrystusa, który dokonuje naszego zmartwychwstania, wyrywając nas z ograniczenia śmierci.

5. Oto słowa wielkiego Ojca Kościoła: „Chrystus, «istniejąc w postaci Bożej, nie skorzystał ze sposobności, aby na równi być z Bogiem». Co stałoby się z nami, którzy jesteśmy na niskości, słabi i zniewoleni przez ziemię, i dlatego niezdolni dotrzeć do Boga? Czyż mogliśmy być zdani na samych siebie? Absolutnie nie. On «uniżył samego siebie», jednak nie zatracił swej boskości. Stał się człowiekiem Ten, który był Bogiem, przyjmując na siebie to, czym nie był, nie tracąc tego, kim był; w ten sposób Bóg stał się człowiekiem. Z jednej strony znajdziesz tu pomoc w swojej słabości, z drugiej zaś - znajdujesz to, co ci jest potrzebne do osiągnięcia doskonałości. Niech wspomaga cię Chrystus mocą swego człowieczeństwa, niech cię prowadzi mocą swej ludzkiej boskości, niech cię prowadzi ku swej boskości. Całe przepowiadanie chrześcijańskie, bracia, i ekonomia zbawienia, skoncentrowana jest na Chrystusie i skupia się w jednym: w zmartwychwstaniu dusz oraz w zmartwychwstaniu ciał. Obie te rzeczywistości były martwe: ciało z powodu słabości, dusza z powodu grzeszności; obie były martwe i było konieczne, żeby i dusza, i ciało powstały z martwych. Jaką mocą powstaje z martwych dusza, jeśli nie mocą Chrystusa Boga? Jaką mocą powstaje z martwych ciało, jeśli nie mocą Chrystusa Człowieka?... Niech powstanie twoja dusza z zatracenia mocą Jego Boskości i powstanie z martwych twoje ciało ze zniszczenia mocą Jego człowieczeństwa” (Commento al Vangelo di san Giovanni, 23, 6, Rzym, s. 541).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

"Extra omnes!". Rozpoczęło się konklawe

2025-05-07 17:51

[ TEMATY ]

konklawe

Vatican Media

O godz. 16:30 w Pałacu Apostolskim rozpoczęła się liturgia wejścia na konklawe. Wzięło w niej udział 133 kardynałów elektorów, a poprowadził ją – zgodnie z przepisami – najstarszy precedencją kardynał biskup – Pietro Parolin. Kardynałowie wybiorą 267. Papieża.

Liturgia rozpoczęła się znakiem krzyża i krótkimi obrzędami wstępnymi, po których kardynałowie, modląc się Litanią do Wszystkich Świętych, przeszli procesyjnie do Kaplicy Sykstyńskiej. Tam, po odśpiewaniu hymnu „Przybądź Duchu Święty” i odmówieniu modlitwy w intencji elektorów, złożyli oni uroczystą przysięgę. Najpierw wspólnie odczytali jej rotę, która dotyczy zarówno sytuacji, w której na któregoś z nich padnie wybór, jak też dochowania tajemnicy konklawe. Następnie każdy z kardynałów osobiście dopełnił przysięgi, kładąc dłoń na Ewangelii.
CZYTAJ DALEJ

8 maja - wielkie pompejańskie święto

[ TEMATY ]

Matka Boża Pompejańska

Adobe Stock

8 maja to wyjątkowe święto dla czcicieli Matki Bożej Pompejańskiej i odmawiających nowennę pompejańską. To dzień poświęcenia Sanktuarium Królowej Różańca Świętego.

Przywędrowaliśmy na ziemię włoską, do Pompei, gdzie w 1872 r. nowo nawrócony Bartolomeo Longo, przyjechawszy do Pompei „wędrował po okolicy, przechodząc w pobliżu znajdującej się tam kapliczki, usłyszał wyraźnie jakiś głos, który powiedział do niego: "Kto szerzy różaniec, ten jest ocalony! To jest obietnica samej Maryi".
CZYTAJ DALEJ

Watykan: drugi dzień konklawe

2025-05-08 06:20

PAP/EPA/VATICAN MEDIA HANDOUT

W czwartek, w drugim dniu konklawe przewidziane są cztery głosowania nad wyborem nowego papieża- dwa rano i dwa po południu. Jeżeli jednak wybór zostanie dokonany już w pierwszym porannym głosowaniu, to białego dymu z komina na dachu Kaplicy Sykstyńskiej można oczekiwać około 10.30.

W konklawe, które ma wybrać następcę papieża Franciszka udział bierze najwyższa w historii liczba kardynałów elektorów- 133. Do wyboru potrzeba dwóch trzecich głosów, czyli 89.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję