Reklama

Prezentacje, zaproszenia

Impresje wokół SacroExpo 2005

Targi SacroExpo zostały zainicjowane w Jubileuszowym Roku 2000. Pretekst i okoliczności - znakomite. Ważne, że przygotowania były jakby wielowątkowe i u początku nastąpiło od razu „mocne uderzenie”. Wystawa zgromadziła wówczas już ok. 120 firm wystawienniczych. Ta liczba systematycznie się zwiększa. W tym roku np., w dniach 13-15 czerwca, Targi SacroExpo odbyły się po raz szósty, a liczba wystawców niemal się potroiła. Statystyki dotyczące wystawców i zwiedzających rosną, choć pełna nazwa tej inicjatywy, jako że jest bardzo długa i trudna do zapamiętania, powinna właściwie działać na jej niekorzyść. Brzmi ona: „VI Międzynarodowa Wystawa Budownictwa i Wyposażenia Kościołów, Sztuki Sakralnej i Dewocjonaliów”.

Niedziela Ogólnopolska 28/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

SacroExpo odbywa się w pawilonach wystawowych Targów Kielce i za pierwszym razem jej oficjalna nazwa brzmiała właśnie „Międzynarodowe Targi Budownictwa...”. Obecnie słowo - „targi” zamieniono na „wystawa”, choć wiadomo, że SacroExpo jest i jednym, i drugim. Gdy patrzymy na symboliczny skrót nazwy imprezy, który jest zarazem jej logo, dostrzegamy jej funkcjonowanie w reklamie i mediach; dostrzegamy też w tym znaku wyjaśnienie i promocję wielowątkowości tego wydarzenia. U jego początku stały skoordynowane działania Centrum Targowego Kielce, Wydawnictwa „Jedność” oraz miejscowego biskupa ordynariusza Kazimierza Ryczana. Potem patronat honorowy pełnił Prymas Polski kard. Józef Glemp. W tym roku gościem honorowym był nuncjusz apostolski w Polsce - abp Józef Kowalczyk. Znalazł się też szczególny akcent watykański, a raczej papieski: sam Arturo Mari gościł tu osobiście w dniu otwarcia wystawy. Zaprezentował on całą paletę wydawnictw i galerię swoich zdjęć związanych z pontyfikatem Ojca Świętego Jana Pawła II. Po raz pierwszy wręczono też w tym roku watykańskie wyróżnienie - medal honorowy Papieskiej Rady ds. Kultury Per Artem ad Deum - każdego roku wręcza się wiele rozmaitych nagród i wyróżnień wraz z ich uzasadnieniami. Prestiżowe znaczenie dla wystawców ma także medal Targów Kielce za aranżację stoiska.
Po co tego rodzaju spotkania? Wiadomo, że ktoś, kto nie ma szczególnego zmysłu estetycznego, nie będzie koneserem tzw. sztuki wysokiego lotu, zaś budowniczy - proboszcz nie będzie czuwał nad poprawną i stosowną aranżacją wnętrza kościelnego, jeśli w ogóle nie zna ducha minionego Soboru ani nie pogłębia swej wiedzy na temat sacrum budynku kościelnego. Takiemu właśnie poszerzeniu horyzontów i perspektyw, nade wszystko zaś - wnikaniu i wcielaniu ducha Vaticanum II w kontekście budowanych i adaptowanych kościołów, służą organizowane po raz czwarty konferencje merytoryczne. Pierwszy człon ich tematu zaczerpnięto (za moją zgodą) z tytułu mojej książki: Kościoły naszych czasów -... Drugi człon konkretyzuje zainteresowania szczegółowe. I tak 2002 r.:... - Jakie?; 2003 r.:... - Kościoły III Rzeczpospolitej a Vaticanum II; 2004 r.: „... - Jakie kościoły tu i teraz; 2005 r.:... - Zespół sakralny w mieście. Konferencje są próbą zainteresowania specjalistów z różnych środowisk. W tym roku czynnie zaangażowali się także prelegenci zagraniczni, głównie ze Słowacji. Zauważmy, że organizatorzy SacroExpo już po 2 latach poszukiwali sposobów, by pogłębić merytorycznie całe wydarzenie. Pieczę nad meritum oraz stroną organizacyjną konferencji dzierży Zarząd Główny SARP. Jednego roku całość współorganizował oddział SARP w Częstochowie, na stałe zaś ich organizatorem jest oddział kielecki. Odczuwa się preferowanie projektanckiej, architektonicznej koncepcji przestrzeni kościelnej. Zresztą zdecydowana większość prelegentów to właśnie architekci, rzadziej - plastycy, najrzadziej zaś - teologowie. Jestem przekonany, że każde spojrzenie ma wartość i dopiero całość argumentów i uzasadnień może dać oczekiwany efekt - kościół prawdziwie nowoczesny, związany z naszym krajem czy regionem, ale także w pełni odpowiadający przewodniej myśli Soboru Watykańskiego II i późniejszych dokumentów Stolicy Apostolskiej. Mimo wszystko wydaje się, że podczas tychże konferencji należałoby zmienić proporcje przekazu oraz priorytety i prymaty. Jeśli na każdym spotkaniu nie znajdziemy pogłębionej wiedzy teologicznej, biblijnej, a nade wszystko liturgicznej i pastoralnej - nie stworzymy kościołów, które będą skupiać w sobie cztery elementy: aktualny czas, kontekst miejsca i otoczenia, konkretni odbiorcy oraz inkulturacja posoborowego ducha (nie zaś tylko litery). Wszystko to musi mieć mocne odniesienie antropomorficzne, humanistyczne (jak niektórzy w tym kontekście wolą mówić - hoministyczne), a w konsekwencji - personalistyczne. To człowiek - wspólnota liturgiczna i człowiek - poszczególna jednostka jest tu naprawdę ważny. To człowiek przecież przybywa, modli się, uczestniczy, spotyka się z sacrum.
Wspomniane konferencje są być może najważniejszym elementem SacroExpo, przez który pogłębia się merytoryczna ranga całego wydarzenia. Organizatorzy odnotowują doświadczenia analogicznych inicjatyw krajowych i zagranicznych, wyciągają wnioski, dokonują korekt i konfrontacji. Generalnie rzecz biorąc, dokonują się zmiany „na plus”, niepokoi jednak, że ciągle brakuje czasu na swobodną dyskusję. Może lepiej by było zaproponować o jeden lub dwa referaty mniej, a zadbać o to, by wymiana poglądów i doświadczeń stanowiła najbardziej twórczy element całych owych interdyscyplinarnych spotkań...
SacroExpo jest potrzebne, by z roku na rok krok po kroku rósł potencjał nowej, a nawet bardzo nowoczesnej architektury i sztuki sakralnej, która kierować nas będzie ku Bogu. Trzeba może całego pokolenia, by wykrzesać z ludzkiego wnętrza treści i formy, które nie będą tzw. bohomazami, ale które będą mówić o wielkości ducha i prawdziwego artyzmu ludzi. Tego typu wydarzenia, jak SacroExpo, mają konsekwentnie wprowadzać twórców i odbiorców, ale przecież także duchownych-inwestorów, w świat autentyzmu i pokory, aby sam Bóg mógł przemówić do wszystkich, którzy tworzą kościoły i wypełniają je zarówno obecnością, jak i głębią sacrum.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jezus jest dobrym pasterzem

2024-04-19 10:18

[ TEMATY ]

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Jesteśmy dziećmi mocnego i dobrego Boga. Jesteśmy domownikami Boga miłości, który jest gwarantem naszej wolności, tej prawdziwej.

Ewangelia (J 10, 11-18)

CZYTAJ DALEJ

Z prośbą o bezpieczną przyszłość przybyli maturzyści diec. bielsko-żywieckiej

2024-04-19 16:59

[ TEMATY ]

Jasna Góra

maturzyści

diecezja bielsko‑żywiecka

BPJG

Młodzież w bazylice jasnogórskiej

Młodzież w bazylice jasnogórskiej

Z prośbą o bezpieczną przyszłość, opiekę Matki Bożej nad Polską i o pokój na świecie modlili się maturzyści z diecezji bielsko-żywieckiej. Dziś na Jasną Górę przyjechało ponad 800 młodych. Modlił się z nimi diecezjalny biskup Roman Pindel.

- Przyjechaliśmy na Jasną Górę, żeby napełnić się nadzieją. To było dla nas bardzo ważne, żeby tutaj być. Oddajemy Maryi nasze troski i prosimy o wsparcie. Wierzymy, że Ona doda nam sił i pozwoli uwierzyć we własne możliwości - mówili maturzyści.

CZYTAJ DALEJ

Ks. Halík na zgromadzeniu COMECE: Putin realizuje strategię Hitlera

2024-04-19 17:11

[ TEMATY ]

Putin

COMECE

Ks. Halík

wikipedia/autor nieznany na licencji Creative Commons

Ks. Tomas Halík

Ks. Tomas Halík

Prezydent Rosji Władimir Putin realizuje strategię Hitlera, a zachodnie iluzje, że dotrzyma umów, pójdzie na kompromisy i może być uważany za partnera w negocjacjach dyplomatycznych, są równie niebezpieczne jak naiwność Zachodu u progu II wojny światowej - powiedział na kończącym się dziś w Łomży wiosennym zgromadzeniu plenarnym Komisji Episkopatów Wspólnoty Europejskiej (COMECE) ks. prof. Tomáš Halík. Wskazał, że „miłość nieprzyjaciół w przypadku agresora - jak czytamy w encyklice «Fratelli tutti» - oznacza uniemożliwienie mu czynienia zła, czyli wytrącenie mu broni z ręki, powstrzymanie go. Obawiam się, że jest to jedyna realistyczna droga do pokoju na Ukrainie”, stwierdził przewodniczący Czeskiej Akademii Chrześcijańskiej.

W swoim wystąpieniu ks. Halík zauważył, że na europejskim kontynentalnym zgromadzeniu synodalnym w Pradze w lutym 2023 roku stało się oczywiste, że Kościoły w niektórych krajach postkomunistycznych nie przyjęły jeszcze wystarczająco Vaticanum II. Wyjaśnił, że gdy odbywał się Sobór Watykański II, katolicy w tych krajach z powodu ideologicznej cenzury nie mieli lub mieli minimalny dostęp do literatury teologicznej, która uformowała intelektualne zaplecze soboru. A bez znajomości tego intelektualnego kontekstu niemożliwe było zrozumienie właściwego znaczenia soboru. Dlatego posoborowa odnowa Kościoła w tych krajach była przeważnie bardzo powierzchowna, ograniczając się praktycznie do liturgii, podczas gdy dalszych zmian wymagała mentalność.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję