Reklama

„Pokłon Trzech Króli” z katedry w Kolonii

Niedziela Ogólnopolska 1/2006, str. 13

Archiwum

Przechowywany w katedrze w Kolonii słynny relikwiarz średniowieczny z XII-XIII wieku: „Pokłon Trzech Króli”, wewnątrz - relikwie Trzech Króli oraz świętych Feliksa, Nabora i Grzegorza ze Spoleto

Przechowywany w katedrze w Kolonii słynny relikwiarz średniowieczny z XII-XIII wieku: „Pokłon Trzech Króli”, wewnątrz - relikwie Trzech Króli oraz świętych Feliksa, Nabora i Grzegorza ze Spoleto

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Katedra w Kolonii uznana jest za najwspanialsze dzieło architektury gotyckiej Niemiec. Dla nas kojarzy się też ze świętem Trzech Króli: w katedrze bowiem znajdują się dwa wysokiej klasy zabytki o tym temacie: złoty monumentalny relikwiarz średniowieczny, znany całemu światu chrześcijańskiemu jako Relikwiarz Trzech Króli, oraz ogromny, malowany ołtarz trójskrzydłowy, dzieło malarza Stefana Lochnera, ok. 1440 r., o bogatej ikonografii, subtelnej kolorystyce i złoceniach.
Katedra w Kolonii była budowana bardzo długo, a mimo to stanowi zwarty, monumentalny zespół zabytkowy. Budowę katedry rozpoczęto po 1248 r. Kolejni mistrzowie - budowniczowie pracowali dla niej, oddając jej swoje życie. W latach 1308-30 pracami kierował mistrz Johannes, syn mistrza Arnolda. Budowa trwała w spowolnionym tempie do XVI wieku, wtedy prace przerwano aż do 1842 r., kiedy to odnaleziono plany katedry i roboty wznowiono. Ukończono je w 1880 r. Powstała budowla ogromna, bardzo bogato zdobiona na zewnątrz, z dwiema nieregularnymi wieżami.
Ks. prof. Janusz Pasierb nazwał katedrę w Kolonii „symbolem duszy niemieckiej”.
Muzyk niemiecki Ryszard Wagner jakiś człon swojego utworu muzycznego nazywa Katedrą w Kolonii, za najbardziej narodowy uznając ten właśnie tytuł.
Słynny zabytek średniowiecznego złotnictwa - Relikwiarz Koloński z Pokłonem Trzech Króli powstał na przełomie XII i XIII wieku. Dzieła takie powstawały powoli. Jest to zabytek niezwykłej wartości pod wieloma względami. Zamówiła go katedra, zapraszając do współpracy wielkiego artystę złotnika Mikołaja z Verdun. Po jego śmierci pracę tę przez długie lata kontynuowali inni mistrzowie. Ten monumentalny zabytek powstał dla przechowywania relikwii Trzech Króli oraz relikwii świętych Feliksa, Nabora i Grzegorza ze Spoleto. Święte relikwie ofiarował bp Reinald von Dassel.
Relikwiarz zaprojektowano jako ogromną dębową skrzynię (153 cm wysokości, 220 cm długości, 110 cm szerokości). Skrzynię pokryto złotymi rzeźbami i płaskorzeźbami oraz klejnotami antycznymi, gemmami i emaliami. Rzeźby relikwiarza są umieszczone w arkadach. W centralnej siedzi Madonna z Dzieciątkiem na łonie, obok w arkadach umieszczeni są Trzej Królowie, a od strony prawej widzimy Chrzest Chrystusa w Jordanie.
Ogólny charakter tych pięknych rzeźb przywodzi na myśl sztukę antyku: są harmonijne w proporcjach, cechuje je spokój i dostojeństwo, a pofałdowanie szat jest wprost jak z antyku zacytowane. Dostrzega się ponadto pokrewne cechy z monumentalną rzeźbą francuskich średniowiecznych portali, np. w Amiens. Artysta złotnik Mikołaj z Verdun podpisał tylko dwa swoje dzieła. Na Relikwiarzu Kolońskim nie ma jego podpisu - sygnatury, ale udział w dziele wynika z dokumentów katedralnych i z analizy stylu.

* * *

Wielu artystów oddawało swój trud dla przedstawienia Pokłonu Trzech Mędrców, Nowonarodzonego i Matki Jego w „nędznej szopie”. Ten cud odbywa się ciągle w ludzkich sercach.
W zaśnieżonej Polsce święto Trzech Króli pachnie kadzidłem, bakaliami, piernikami i wonną choiną, którą dekoruje się stół (bo choinka bożonarodzeniowa już trochę uschła i gubi igły). Jest to radosne święto, chociaż na dnie jego czai się smutek, zapowiedź Męki, której symbolem jest mirra do namaszczenia ciała po śmierci. Staramy się nie myśleć o tym, bo Maryja i Dziecię odbierają w tym dniu hołd, oświeceni blaskiem Gwiazdy, która wiodła do Betlejem Mędrców.
Cała tradycja chrześcijańska widzi w Mędrcach ze Wschodu pierwociny narodów pogańskich, a proroctwo Izajasza, które czytamy w tym dniu w lekcji mszalnej, mówi o Jerozolimie: „Powstań, Jeruzalem, i rozbłyśnij jasnością, bo przybywa jasność Twoja i chwała Pańska wzeszła nad tobą... i będą poganie chodzić w świetle twoim, i królowie w blasku twego wschodu”.
Jerozolima rozumiana tu jest jako Kościół, do którego garną się wszystkie narody, otrzymując światło prawdziwej wiary. Dla nas, chrześcijan, w dniu radośnie obchodzonej Epifanii odległości w czasie i na kuli ziemskiej przestają istnieć.
Święto Trzech Króli - Epifania pachnie kadzidłem, które też symbolizuje modlitwę. Nie zapominajmy o tym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Pieśń słoneczna” św. Franciszka z Asyżu w teologii i sztuce

2025-11-15 22:21

Jms

- Rok jubileuszowy 2025 jest więc dla wszystkich chrześcijan związanych z duchowością franciszkańską okazją do celebracji 800. rocznicy powstania tego pięknego i głębokiego utworu” – uważa o. dr Zbigniew Wójcik OFMConv

W sobotę 15 listopada 2025 r. w Klasztorze św. Franciszka w Krakowie odbyło się sympozjum poświęcone „Pieśni słonecznej” św. Franciszka z Asyżu w teologii i sztuce (ujęcie interdyscyplinarne). Zostało ono zorganizowane przez Franciszkańskie Towarzystwo Naukowe.
CZYTAJ DALEJ

Hiszpania: rząd planuje usunąć figury świętych wokół krzyża w Dolinie Poległych

2025-11-13 16:49

[ TEMATY ]

Hiszpania

figura

Dolina Poległych

wikipedia.org

Rząd Hiszpanii Pedro Sáncheza zamierza usunąć figury świętych znajdujące się wokół krzyża w Dolinie Poległych (Valle de los Caidos), miejscu złożenia ciał ponad 30 tys. ofiar wojny domowej w tym kraju z lat 1936-1939. Centrolewicowy gabinet zatwierdził nowy plan zagospodarowania tej zainaugurowanej w 1959 roku pod Madrytem budowli, nad którą wznosi się ponad 154-metrowy krzyż. Usytuowane wokół jego podstawy postacie czterech ewangelistów oraz Maryi trzymającej umęczone ciało Jezusa, jak wynika z makiety architektonicznej, mają zostać usunięte. Zniknąć mają także monumenty przedstawiające cztery cnoty: siłę, roztropność, sprawiedliwość i umiarkowanie.

Zgodnie z zapowiedziami rządu Pedro Sáncheza, modernizacja w ramach zatwierdzonego we wtorek projektu pt. „Krzyż i podstawa”, obejmująca m.in. prace przy usunięciu symboli religijnych, ma służyć „większemu pluralizmowi” w miejscu pochówku ofiar wojny domowej, zarówno frankistów dowodzonych przez generała Francisco Franco, jak i ich przeciwników.
CZYTAJ DALEJ

Muzeum Auschwitz apeluje o przekazywanie wszelkich pamiątek poobozowych

2025-11-16 15:59

[ TEMATY ]

muzeum

Muzeum Auschwitz

Agata Kowalska

Nieustannie apelujemy o przekazywanie do Muzeum Auschwitz wszelkich poobozowych pamiątek – powiedział w niedzielę PAP rzecznik placówki Bartosz Bartyzel. Słowa te padły w reakcji na informacje o planowanej w Niemczech aukcji przedmiotów z okresu terroru niemieckiego podczas II wojny światowej.

- Każdy przedmiot i dokument ma dla nas olbrzymie znaczenie i powinien znaleźć swoje miejsce w zbiorach i archiwum muzeum. Tutaj będą chronione, konserwowane, badane i eksponowane. Tu jest ich miejsce. Dlatego nieustannie apelujemy o przekazywanie do muzeum wszelkich poobozowych pamiątek – oświadczył Bartyzel.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję