Reklama

Tańce w komorze solnej

„Magnum” Salt Cup 2007

Niedziela Ogólnopolska 46/2007, str. 40

Mistrzowie świata w tańcach standardowych: Mirko Gozzoli i Alessia Betti
Rafał Stachurski

Mistrzowie świata w tańcach standardowych: Mirko Gozzoli i Alessia Betti <br>Rafał Stachurski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na głębokości prawie 125 m pod ziemią, w komorze „Warszawa” w Kopalni Soli „Wieliczka”, 28 października br. ponad 100 par tanecznych z 29 klubów całego kraju prezentowało swoje umiejętności podczas Salt Cup 2007 - Międzynarodowego Turnieju Tańca Towarzyskiego. W tym roku turniej organizowany był przez Małopolskie Centrum Tańca już po raz szósty.
Oprócz reprezentantów Polski wielicka kopalnia gościła tancerzy z Włoch, Czech i Ukrainy. Ich umiejętności oceniało również międzynarodowe jury. Podczas wieczornej gali wyłonieni zwycięzcy (po 6 par, w każdym stylu) zostali uhonorowani „Solnym Pucharem” - nagrodą prezesa Kopalni Soli „Wieliczka” SA Zbigniewa Zarębskiego, ufundowaną przez kopalnię soli. W roli konferansjera wystąpił Janusz Myka.
W kategorii tańców latynoamerykańskich złoty „Solny Puchar” otrzymali Andrzej Suchocki i Natalia Piecewicz z klubu IDEA Kraków, srebro wywalczyli Michał Sadcza oraz Paulina Filipczuk z warszawskiego klubu FEELING, a brąz trafił do rąk Petra Polaka i Lenki Tvrzovej z Ostrawy - reprezentantów Republiki Czech. Wyróżnienia wszystkim nagrodzonym parom wręczył Marian Leśny - prezes zarządu Trasy Turystycznej.
Starosta powiatowy Jacek Juszkiewicz gratulował zwycięzcom „Solnego Pucharu” w kategorii tańców standardowych. Najwyższe miejsce na podium zajęli Łukasz Tomczak i Aleksandra Jurczak z klubu CONTRA w Warszawie, drugie miejsce zdobyli Michał Kowalski i Justyna Kołtuniuk z FEELING, a na trzeciej pozycji uplasowali się Łukasz Filipczuk i Dominika Strupiechowska, również przedstawiciele tego klubu.
Zmagania taneczne, jak wspomniano wyżej, odbywały się na deskach komory „Warszawa”. Sala ta powstała na początku XIX wieku, o czym świadczą daty na ścianie: 1818 i 1821 r. Komorę tę wybrano w pokładzie soli spiżowej, gdzie spotyka się tzw. sól trzaskającą, zawierającą uwięzione skupienia gazu wyzwalającego się podczas jej rozpuszczania. Podczas turnieju „trzaskało” też na dębowym parkiecie, bowiem gwoździem programu był pokaz tańca w wykonaniu najlepszych par świata w tańcach standardowych i latynoamerykańskich: Mirko Gozzoli i Alessi Betti oraz Slavika Kryklyvyy i Eleny Khvorovy. Obie pary zostały nagrodzone przez publiczność owacjami na stojąco.
Komora „Warszawa”, która gościła w swoich progach tancerzy, ma imponujące rozmiary: długość 54 m, szerokość 17 m, wysokość 9 m. Powstała w wyniku wydobycia ok. 20 tys. ton soli. W 1951 r. ustawiono w niej pomnik górników, wykuty w soli przez Stefana Kozika. Tańce można było oglądać w blasku okazałych szklanych żyrandoli, podziwiając jednocześnie współczesną płaskorzeźbę, wykonaną na północnym ociosie przez górników rzeźbiarzy z Wieliczki: Juliusza Chimiaka, Marka Stachurę, Pawła Janowskiego, Marka Janowskiego oraz Pawła Kurowskiego.
Kopalnia Soli „Wieliczka” 9 września 1978 r. została wpisana jako zabytek na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO i znalazła się w gronie pierwszych 12 obiektów z całego świata. Jest to jedyny obiekt górniczy na świecie czynny bez przerwy - od średniowiecza do chwili obecnej. Według statystyk, kopalnia ta cieszy się obecnie największą popularnością wśród turystów z Wielkiej Brytanii, Niemiec i USA.
Początki „Wieliczki” - jednej z najsłynniejszych w świecie kopalni - sięgają średniowiecza, kiedy to nosiła dumną nazwę Magnum Sal (tzn. Wielka Sól). Najstarszym historycznym dokumentem dotyczącym kopalni jest przywilej Kazimierza I z 1044 r., nazywający Wieliczkę „Magnum Sal alias Wieliczka”. Bez przesady można stwierdzić, że tegoroczny VI Międzynarodowy Turniej Tańca Towarzyskiego zasłużył na nazwę „Magnum” Salt Cup 2007.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zmiany kapłanów 2025 r.

Maj i czerwiec to miesiąc personalnych zmian wśród duchownych. Przedstawiamy bieżące zmiany księży proboszczów i wikariuszy w poszczególnych diecezjach.

Biskupi w swoich diecezjach kierują poszczególnych księży na nowe parafie.
CZYTAJ DALEJ

Czy grozi nam obowiązkowy podatek kościelny?

2025-08-13 10:55

[ TEMATY ]

senat

podatek kościelny

Komisja Petycji

obowiązek

sposób finansowania

Adobe Stock

W ostatnich dniach polskie media szeroko informowały o wniosku, jaki wpłynął do senackiej Komisji Petycji dotyczącego wprowadzenia w Polsce obowiązkowego „podatku kościelnego” — rzekomo na wzór niemiecki, w wysokości 8% podatku PIT. Informacja wywołała poruszenie, lecz szybka weryfikacja pokazuje: projekt ten nie ma żadnego poparcia politycznego i nie odpowiada ani stanowisku Kościoła katolickiego, ani opinii większości innych związków wyznaniowych. Eksperci zwracają uwagę, że obowiązkowy niemiecki model jest sprzeczny z przyjętymi w Polsce tradycjami finansowania religii i mentalnością obywateli.

Nie oznacza to oczywiście, że sposób finansowania Kościoła w Polsce nie wymaga głębokiej reformy. Kościół katolicki otrzymuje się głównie z dobrowolnych ofiar wiernych składanych przy różnych okazjach, odpisów podatkowych, dotacji państwowych na określone cele społeczne, edukacyjne czy ochronę zabytków oraz z własnej działalności gospodarczej. W świetle wyliczeń KAI niemal 80 % przychodów Kościoła pochodzi z dobrowolnych ofiar bądź własnej działalności gospodarczej a ok. 20 % z różnorodnych dotacji celowych.
CZYTAJ DALEJ

W 2026 roku zabieg konserwatorski „Sądu Ostatecznego” w Kaplicy Sykstyńskiej

2025-08-13 18:34

[ TEMATY ]

Sąd Ostateczny

Kaplica Sykstyńska

Vatican Media

Nowy kierownik Pracowni Konserwacji Malarstwa i Materiałów Drewnianych Muzeów Watykańskich, Paolo Violini, w rozmowie z Vatican News opowiada o emocjach związanych z koordynowaniem ochrony dzieł fundamentalnych dla ludzkości. Zapowiada restaurację Loggii Rafaela oraz, do Wielkanocy, specjalny zabiek konserwatorski przy arcydziele Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej.

W 2026 roku planowany jest nadzwyczajny zabieg konserwatorski „Sądu Ostatecznego” Michała Anioła, a wcześniej – restauracja Loggii Rafaela. To właśnie w duchu „wielkich” historii sztuki nowy kierownik Pracowni Konserwacji Malarstwa i Materiałów Drewnianych Muzeów Watykańskich, Paolo Violini, podejmuje swoje nowe obowiązki. Z początkiem sierpnia zastąpił Francescę Persegati, która od 2017 roku kierowała instytucją założoną sto lat temu przez Biagia Biagettiego. Violini w rozmowie z mediami watykańskimi zapowiada pierwsze wyzwania, które na niego czekają.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję