Od 1 grudnia w oranżerii Parku Książęcego Zielonej Górze - Zatoniu można oglądać bardzo oryginalną wystawę rzeźb aniołów wykonanych z drewna i elementów metalowych pt. „Karkonoski Aniele mój”.
Autorka rzeźb Beata Makutynowicz pochodzi z miejscowości Pasym na Mazurach. Pisze o sobie, że jeziora, łąki, lasy tej krainy były dla niej inspiracją twórczości. Pierwsze artystyczne kroki stawiała właśnie tam w Gminnym Ośrodku Kultury. Obecnie mieszka w Karkonoszach i ich surowy klimat ją kształtuje. Za swe prace dostała Certyfikat Karkonoskiej Marki Lokalnej „Skarby Ducha Gór”. Pierwsze anioły wykonała z nowych desek w r. 2010. Następne już z starych desek, które -jak pisze - znajduje koło siebie, najwięcej w Karpaczu i w najbliższej okolicy. Te nowe anioły nazwała „Aniołami Staroskrzydłymi”. Jej sztuka jest niszowa. Wymaga umiejętności posługiwania się szlifierką, piłą, siekierą i malowania anielskich rysów cieniutkim pędzlem.
Oprócz pracy twórczej p. Beata prowadzi warsztaty artystyczne. Nabywców swoich dzieł znajduje w kraju i zagranicą (Francja, Szwecja, Norwegia, Niemcy).
Anioły od wieków fascynowały wielu artystów. Również zielonogórską artystkę, która maluje anioły. Pisałam o niej w „Aspektach” z dnia 13.01.2019. Mam w domu kilka jej dzieł więc chciałam też poznać te „inne” anioły.
W kościele pw. Najświętszego Zbawiciela w Zielonej Górze 27 września odbył się koncert pt. „Symfonia Niepodległości Klępskiej Orkiestry Aniołów”. Był to drugi z dwóch koncertów, które swoim honorowym patronatem objął prezydent RP Andrzej Duda w stulecie odzyskania niepodległości.
– Usłyszymy dzisiaj Psalm 150, ostatni z psalmów Dawida oraz moje autorskie dzieło „Symfonię Niepodległości”. Dzieło opowiadające o losach naszego kraju od czasów Bolesława Chrobrego w zasadzie po współczesność – powiedział Jakub Kotowski, koncertmistrz Filharmonii Zielonogórskiej. – Symfonia jest napisana na orkiestrę symfoniczną. Duży symfoniczny skład, tzw. podwójne drewno, czyli instrumenty dęte drewniane, dwa puzony, trąbkę, trzy waltornie i kwintet. W sumie 36 ludzi na scenie z organami oraz potrójna obsada perkusyjna – dodał artysta. Orkiestra zagrała pod dyrekcją Bartłomieja Stankowiaka.
Maj od wieków zajmuje wyjątkowe miejsce w duchowości katolickiej jako miesiąc szczególnie poświęcony Matce Bożej. Nabożeństwa majowe - tzw. „majówki” - wpisały się na stałe w religijny pejzaż Polski, odbywając się wieczorami w świątyniach, przy kapliczkach, grotach i przydrożnych figurach. Ich centralnym punktem pozostaje Litania Loretańska, której wezwania przez wieki pogłębiały maryjne przeżywanie wiary.
Choć źródła maryjnej pobożności sięgają V wieku na Wschodzie, dopiero na przełomie XIII i XIV wieku miesiąc maj zaczęto na Zachodzie poświęcać Maryi - głównie z inicjatywy króla Hiszpanii Alfonsa X, który zachęcał wiernych do wspólnej modlitwy przy figurach Matki Bożej. Tradycja ta szybko się rozprzestrzeniła, a swój rozwój zawdzięczała także postępowi technicznemu - drukowane modlitewniki, jak „Maj duchowy” z 1549 roku, popularyzowały majowe formy kultu jako odpowiedź na kryzys Reformacji.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.