Reklama

Przegląd prasy

Niedziela Ogólnopolska 14/2009, str. 32

Jerzy Robert Nowak
Historyk, profesor wyższej uczelni i publicysta, autor ponad 40 książek i ok. 1500 publikacji prasowych

Jerzy Robert Nowak<br>Historyk, profesor wyższej uczelni i publicysta, autor ponad 40 książek i ok. 1500 publikacji prasowych

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przeciw mitowi niewinności Niemców

Reklama

W „Polsce” z 16 marca - godne przemyślenia uwagi prof. Zdzisława Krasnodębskiego w artykule: „Erika Steinbach chce, by «wypędzenie» zajęło centralne miejsce w powojennej pamięci Niemiec”. Prof. Krasnodębski ostro polemizuje z lansowanym ostatnio coraz częściej w Niemczech mitem o niewinności większości Niemców, stwierdzając m.in.: „W prowincjach takich jak Prusy Wschodnie poparcie dla Hitlera dochodziło do 70 proc. Uniwersytet we Wrocławiu był, jak wiadomo, jednym z najważniejszych ośrodków, w których rozwijano doktrynę rasową. Wiele rodzin w Prusach lub na Śląsku korzystało z pracy robotników przymusowych. Każdy Niemiec znał treść «Mein Kampf» i przemówień führera, już w przedszkolach czytano książeczki dla dzieci w rodzaju dziełka Elwiry Bauer: «Trau keinem Fuchs auf grüner Heid, und keinem Jud bei seinem Eid» (Nie wierz żadnemu lisowi na zielonej łące i żadnemu Żydowi w jego przysięgę). Większość Niemców uznawała granice z Polską, ustanowione w 1918 r., za niesprawiedliwe (…). W niemal każdej znanej mi rodzinie niemieckiej był jakiś zaciekły narodowy socjalista lub SS-man (…). Sprawcami zbrodni na Polakach, których Niemcy poza neonazistami nie negują, ale o których niewiele wiedzą, są coraz bardziej nieziemscy, kosmiczni naziści. Inni Niemcy, a już szczególnie «wypędzeni», byli także «ofiarami Hitlera». Odrzucenie «winy kolektywnej» jest, w gruncie rzeczy, odrzuceniem odpowiedzialności politycznej i moralnej jednostki za swoją wspólnotę, a w tym konkretnym przypadku oznacza zerwanie więzi przyczynowo-skutkowej i polityczno-moralnej między okupacją Polski a «wypędzeniem»”.

„Zapominalscy” Niemcy

Reklama

Bardzo podobne w wymowie są spostrzeżenia doskonale znającej Niemcy Krystyny Grzybowskiej w jej artykule „Niemiecka amnezja” („Wprost” z 8 marca). Autorka pisze m.in.: „«Mało kto dziś w Niemczech wie, jak wyglądała II wojna światowa w Polsce. O pacyfikacjach, zagładzie polskich intelektualistów, sześciu milionach zabitych słyszało u nas najwyżej paru specjalistów» - napisał w «Fakcie» Konrad Schuller, korespondent dziennika «Frankfurter Allgemeine Zeitung». I całkowicie się z nim zgadzam. Dodam tylko, że historię wojny w Polsce doskonale znają niemieccy historycy, tyle że nie chcą się z tą wiedzą podzielić z niemieckim społeczeństwem. Jak można mówić o pojednaniu między dwoma narodami, jeśli panują między nimi kłamstwo, niedomówienia i półprawdy? To nie nasze elity ukrywają prawdę historyczną przed społeczeństwem, to my pierwsi uznaliśmy wysiedlenia Niemców z ich wschodnich ziem za krzywdzące, choć nie my podjęliśmy tę decyzję. Może wolelibyśmy zachować nasze ziemie wschodnie. Zamiast tego miejsce wysiedlonych Niemców zajęli wysiedleni Polacy. Papież Polak powiedział: «Prawda nas wyzwoli». Ale Niemcy, z ich elitami politycznymi i intelektualnymi, boją się tej prawdy, zamiast aktu pokory mamy do czynienia z aktem arogancji (...). Czym była nazistowska dyktatura? Zbrodniczą fantazją Hitlera i grupy skupionych wokół niego zboczeńców? A jak się zachował w czasie tej dyktatury naród niemiecki? Wystarczy obejrzeć kroniki z tamtych lat i graniczący z euforią zachwyt milionowych tłumów dla führera. Poparcie całego narodu dla Drang nach Osten.
Moja córka uczęszczała w Niemczech do dobrego katolickiego gimnazjum. Wpajano jej i jej kolegom wiedzę o nazistach, ale tylko kilka minut poświęcono powstaniu warszawskiemu. W innych szkołach - nawet słowa (…). Młodzież niemiecka nie zna polskiej historii, nie znają jej więc dorośli Niemcy. Od pokoleń. Jest jeszcze gorzej. Trwają próby wymazania z pamięci narodu zbrodni wojennych (…)”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

„Zapominanie” o odpowiedzialności za niemieckie zbrodnie

Ciekawym uzupełnieniem powyższych głosów może być drukowany w „Polsce” z 18 marca tekst Basila Kerskiego (redaktora niemieckiego czasopisma „Dialog”) pt. „Niemcy tracą dzisiaj poczucie winy”. Kerski zwraca uwagę na zafałszowywanie historii przez Związek Wypędzonych, począwszy od Karty Wypędzonych, dokumentu założycielskiego z 1950 r., na który często powołuje się Erika Steinbach. Jak pisze Kerski: „W Karcie nie ma ani słowa o zbrodniach hitlerowskich czy o Zagładzie. Nie ma w Karcie też żadnego problemu politycznej odpowiedzialności narodu niemieckiego za zbrodnie Trzeciej Rzeszy, autokrytycznej refleksji, która pobudziłaby 5 lat po wojnie zaufanie sąsiadów”.

Brak aktywności rządu i PO w obronie polskich interesów

W „Angorze” z 15 marca - godny polecenia wywiad Krzysztofa Różyckiego z senator Dorotą Arciszewską-Mielewczyk, prezesem Powiernictwa Polskiego pt. „Przegraliśmy wojnę o pamięć”. Według senator Arciszewskiej, celem Powiernictwa Polskiego „jest obrona interesów narodowych Polaków przed narastającą falą niemieckich roszczeń, fałszowaniem przez nich historii. Staramy się bronić dobrego imienia naszego kraju, gdyż rząd w tej kwestii nie jest aktywny i skuteczny. (…). Pani Steinbach przedstawia się jako wypędzona z Prus Zachodnich. Tak nazywa okolice Gdyni, które przed wojną były integralną częścią Polski. Niemcy nie negują faktu, że wywołali wojnę. Oni stosują dużo bardziej perfidne zabiegi. Starają się zrównać tragedię milionów zabitych przez siebie Polaków, Żydów, Greków czy Serbów z nieszczęściem, jakie dotknęło ich po przegranej wojnie. Oczywiście, przesiedlenie dotknęło miliony «zwykłych Niemców». Ale to «zwykli Niemcy» wybrali Hitlera. To oni wiwatowali, gdy zajmował Gdańsk, Warszawę, Paryż. Dopóki Wehrmacht podbijał kolejne kraje, Hitlera popierało 95% rodaków. Nie mam pretensji do Niemców, że relatywizują historię. Mam pretensje do naszych władz, że są bierne, że walkowerem oddają walkę o prawdę, że godzą się na narzucenie przez Niemcy całej Europie ich zakłamanej wersji historii (...)”.
Nawiązując do sprawy utrwalenia polskiej własności na Ziemiach Odzyskanych, senator Arciszewska powiedziała: „Zaczęliśmy od ksiąg wieczystych. Przygotowaliśmy rozwiązania polegające na pomocy państwa w tego typu procesach i zasiedzeniu poniemieckiego mienia bez żadnych obciążeń, ale Platforma to odrzuciła. Było to więc działanie wymierzone w polskiego obywatela. Mało tego, w sprawie antypolskiej działalności Jugendamtów od roku nie mogą zebrać się komisje Sejmu i Senatu, za co odpowiedzialni są politycy Platformy - poseł Lisek i senator Kieres (…). Po roku 1989 nasi historycy zbyt często ustępowali Niemcom pola (…)”.

Ratujmy własną politykę historyczną!

Sprawę wyraźnego wspierania poczucia odpowiedzialności za wojnę i winy z tym związanej w Niemczech podjął również doktor filozofii Bogdan Dziobkowski w tekście „Wina niewinnych Niemców” („Rzeczpospolita” z 18 marca). Dziobkowski pisze m.in.: „Władze niemieckie zaczęły prowadzić przemyślaną politykę historyczną. Dyskusje o problemie winy są zastępowane dyskusjami o cierpieniu. A co w tym czasie obserwujemy w Polsce? Polityka historyczna rządu ogranicza się do histerycznych ataków na Erikę Steinbach. Ministerstwo Edukacji planuje drastycznie ograniczyć lekcje historii. Środowisko związane z «Gazetą Wyborczą» od wielu lat stara się przedstawić Polskę jako siedlisko antysemityzmu. Te działania też układają się w pewien wyraźny trend: chodzi w nich o demontaż świadomości historycznej Polaków.
Jeżeli nie chcemy, aby do tego doszło, powinniśmy jak najszybciej zbudować własną politykę historyczną. Zacznijmy od stosunków z Niemcami, w których niekończący się spór o Steinbach zastąpmy merytoryczną dyskusją o naszej przeszłości. Zrezygnujmy z forsowania przez MEN reformy nauczania historii. Zbudujmy muzeum II wojny światowej, które w atrakcyjny sposób przedstawi naszą wizję dziejów. Z dystansem traktujmy, podejmowane w Unii Europejskiej, próby napisania wspólnej europejskiej historii, gdyż nasz wpływ na tego typu projekty będzie bardzo ograniczony”.

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kościół greckokatolicki w Polsce przejdzie na kalendarz gregoriański

2025-12-23 13:54

[ TEMATY ]

grekokatolicy

Kościół greckokatolicki

Adobe Stock

Od 18 stycznia 2026 r. Kościół greckokatolicki w Polsce w pełni przejdzie na powszechnie obowiązujący kalendarz gregoriański. Oznacza to, że zarówno święta stałe (np. Boże Narodzenie), jak i ruchome (np. Wielkanoc) będą obchodzone w tych samym czasie, co w Kościele rzymskokatolickim. Stosowany do tej pory kalendarz juliański prowadził do sporych rozbieżności w terminach.

Od 18 stycznia 2026 roku (od Niedzieli Zacheusza) w całym Kościele greckokatolickim w Polsce Wielkanoc oraz inne święta ruchome obchodzone będą według kalendarza gregoriańskiego.
CZYTAJ DALEJ

Intencje modlitewne papieża Leona XIV na rok 2026

2025-12-23 16:01

[ TEMATY ]

intencje

Papież Leon XIV

Vatican News

Módlmy się, aby modlitwa Słowem Bożym była pokarmem dla naszego życia i źródłem nadziei w naszych wspólnotach, pomagając nam budować Kościół bardziej braterski i misyjny.
CZYTAJ DALEJ

Łódź: Maryjny wieczór uwielbienia

2025-12-23 16:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Maryjny wieczór uwielbienia w Sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia na łódzkich Chojnach

Maryjny wieczór uwielbienia w Sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia na łódzkich Chojnach

W Sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia na łódzkich Chojnach odbywają się comiesięczne Maryjne Wieczory Uwielbienia. Ostatni Maryjny Wieczór Uwielbienia animowany był przez uczestników warsztatów liturgiczno-muzycznych prowadzonych w Sulejowie.

Zespół muzyczny i chór pod batutą dyrygenta i muzyka Huberta Kowalskiego, włożyli całe serce, by jak najpiękniej oddać chwałę Panu i uczcić Niepokalane Serce Maryi. Najważniejszym elementem spotkań jest adoracja Najświętszego Sakramentu oraz możliwość spowiedzi, przy śpiewie zespołu scholii rodzinnej. - Nasze wieczory prowadzimy już od 9 lat. Po kilku latach przybrały one formę pierwszych sobót Maryjnych. Nasz kościół to jednocześnie Sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia, a jak wiadomo pierwsze soboty poświęcone są naszej Mamie. Zamysłem wieczorów jest, by gromadzić się na modlitwie i uwielbieniu Pana Boga, Jezusa i Maryi. W tym czasie mamy możliwość podziękować, przeprosić i poprosić o to co mamy w sercu. Każdy z nas przychodzi ze swoimi intencjami, podczas każdego wieczoru przechodząc wokół obrazu możemy zanieść Matce wszystko co przynieśliśmy tego konkretnego dnia. Każdy wieczór jest inny. Jedyne co niezmienne to nasza obecność i modlitwa – tłumaczy Agnieszka Podgórska, inicjatorka Maryjnych Wieczorów Uwielbienia w Sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia i warsztatów liturgiczno-muzycznych. W murach zabytkowej świątyni zabrzmiały takie utwory jak „Ojcze prowadź nas”, „Jeshua” czy „Z dawna Polski Tyś Królową”. Zorganizowane w Sulejowie zostały warsztaty liturgiczno-muzyczne oparte na adwentowych pieśniach dawnych i współczesnych. Tegoroczne warsztaty miały dwa szczególne momenty. Pierwszy to prowadzony przez uczestników warsztatów Maryjny Wieczór Uwielbienia w parafii św. Wojciecha w Łodzi, podczas którego wielu ludzi dało obraz swojej wiary. Drugi to msza kończąca warsztaty w parafii św. Floriana w Sulejowie, której przewodniczył biskup Piotr Kleszcz. Po mszy odbył się krótki koncert przygotowanego przez uczestników spotkania materiału.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję