Reklama

Wiara

Codzienne rozważania do Ewangelii

Korzystając z sakramentów, pozwalamy, aby Pan na nowo „umywał nam nogi”

Rozważania do Ewangelii J 13, 1-15.

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Marian Sztajner/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czwartek, 6 kwietnia 2023. ŚWIĘTE TRIDUUM PASCHALNE - WIELKI CZWARTEK

• Msza Krzyżma: Iz 61, 1-3a.6a.8b-9 • Ps 89, 21-22.25 i 27 • Ap 1, 4b.5-8 • Łk 4, 16-21 • Msza Wieczerzy Pańskiej: Wj 12, 1-8.11-14 • Ps 116B, 12-13.15-16bc.17-18 • 1 Kor 11, 23-26 • J 13, 1-15

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Było to przed Świętem Paschy. Jezus widząc, że nadeszła Jego godzina przejścia z tego świata do Ojca, umiłowawszy swoich na świecie, do końca ich umiłował. W czasie wieczerzy, gdy diabeł już nakłonił serce Judasza Iskarioty syna Szymona, aby Go wydać, widząc, że Ojciec dał Mu wszystko w ręce oraz że od Boga wyszedł i do Boga idzie, wstał od wieczerzy i złożył szaty. A wziąwszy prześcieradło nim się przepasał. Potem nalał wody do miednicy. I zaczął umywać uczniom nogi i ocierać prześcieradłem, którym był przepasany. Podszedł więc do Szymona Piotra, a on rzekł do Niego: «Panie, Ty chcesz mi umyć nogi?» Jezus mu odpowiedział: «Tego, co Ja czynię, ty teraz nie rozumiesz, ale później będziesz to wiedział». Rzekł do Niego Piotr: «Nie, nigdy mi nie będziesz nóg umywał». Odpowiedział mu Jezus: Jeśli cię nie umyję, nie będziesz miał udziału ze Mną». Rzekł do Niego Szymon Piotr: «Panie, nie tylko nogi moje, ale i ręce, i głowę». Powiedział do niego Jezus: «Wykąpany potrzebuje tylko nogi sobie umyć, bo cały jest czysty. I wy jesteście czyści, ale nie wszyscy». Wiedział bowiem, kto Go wyda, dlatego powiedział: «Nie wszyscy jesteście czyści ». A kiedy im umył nogi, przywdział szaty i znów zajął miejsce przy stole, rzekł do nich: «Czy rozumiecie, co wam uczyniłem? Wy Mnie nazywacie „Nauczycielem” i „Panem” i dobrze mówicie, bo nim jestem. Jeżeli więc Ja, Pan i Nauczyciel, umyłem wam nogi, to i wyście powinni sobie nawzajem umywać nogi. Dałem wam bowiem przykład, abyście i wy tak czynili, jak Ja wam uczyniłem».

W czasie ostatniej wieczerzy Jezus umywa uczniom nogi. Znaczenie tego gestu należy odczytywać w kontekście wydarzeń, które wkrótce nastąpią, czyli: męki, śmierci i zmartwychwstania Chrystusa. W odniesieniu do tajemnicy paschalnej gest umycia nóg ma kilka znaczeń. Po pierwsze, jest przykładem pokory i uniżenia. Jezus niejednokrotnie zwracał uwagę na to, że w rzeczywistości Bożej największym jest nie ten, który ma ludzką władzę, nie ten, który panuje nad innymi i ma najwięcej do powiedzenia. Największym w królestwie Bożym jest ten, kto służy (zob. Mt 20, 20-28). Zazwyczaj niewolnicy umywali nogi swoim panom. Czyniąc to swoim uczniom, Jezus wskazuje każdemu, kto chce Go naśladować, drogę do osiągnięcia prawdziwej i trwałej wielkości. Umycie nóg jest też znakiem zbawczego dzieła Chrystusa. Przez swoją śmierć i zmartwychwstanie Zbawiciel odnowił porządek naruszony przez grzech; porządek, w którym nie ma podziału na lepszych i gorszych, na panów i niewolników. Przelewając swoją Krew za wszystkich, ukazał godność każdego człowieka bez wyjątku, a gest umycia nóg jest zaproszeniem do zauważania w bliźnim kogoś, kto jest przede wszystkim bratem i siostrą – tak samo jak ja – odkupionym przez Krew Chrystusa.

Reklama

Obrzęd umycia nóg jest też znakiem powierzenia uczniom szczególnej misji, jaką jest miłość wzajemna. Praktykując konkretną miłość wzajemną, chrześcijanie mają być dla świata widzialnym znakiem obecności królestwa Bożego. Ryt obmycia nóg ma też swoje odniesienie do sakramentów świętych, których źródła Kościół upatruje właśnie w tajemnicy paschalnej i otwartym boku Jezusa. Obmycie nóg jest znakiem oczyszczenia i odnowienia. Ma więc swoje odniesienie do chrztu świętego, do sakramentu pokuty i pojednania oraz do Eucharystii. Korzystając z tych sakramentów, pozwalamy, aby Pan na nowo „umywał nam nogi” – oczyszczał nas, uwalniał od winy i duchowo odnawiał. Niech w poczuciu wdzięczności za „lekcję”, którą pozostawił nam Jezus, wybrzmiewają w naszych sercach Jego słowa: Dałem wam bowiem przykład, abyście i wy tak czynili, jak Ja wam uczyniłem.

J.G.

WSZYSTKIE ROZWAŻANIA DOSTĘPNE W KSIĄŻCE "Żyć Ewangelią" DO KUPIENIA W NASZEJ KSIĘGARNI!

2023-03-13 11:32

Oceń: +19 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Może jednak warto stać mocno przy Bożej prawdzie?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich /Niedziela

Rozważania do Ewangelii Mk 7, 1-13.

Wtorek, 7 lutego 2023
CZYTAJ DALEJ

Wspomnienie Najświętszego Imienia Maryi

[ TEMATY ]

Matka Boża

Karol Porwich/Niedziela

Imię Maryi czcimy w Kościele w sposób szczególny, ponieważ należy ono do Matki Boga, Królowej nieba i ziemi, Matki miłosierdzia. Dzisiejsze wspomnienie - "imieniny" Matki Bożej - przypominają nam o przywilejach nadanych Maryi przez Boga i wszystkich łaskach, jakie otrzymaliśmy od Boga za Jej pośrednictwem i wstawiennictwem, wzywając Jej Imienia.

Zgodnie z wymogami Prawa mojżeszowego, w piętnaście dni po urodzeniu dziecięcia płci żeńskiej odbywał się obrzęd nadania mu imienia (Kpł 12, 5). Według podania Joachim i Anna wybrali dla swojej córki za wyraźnym wskazaniem Bożym imię Maryja. Jego brzmienie i znaczenie zmieniało się w różnych czasach. Po raz pierwszy spotykamy je w Księdze Wyjścia. Nosiła je siostra Mojżesza (Wj 6, 20; Lb 26, 59 itp.). W czasach Jezusa imię to było wśród niewiast bardzo popularne. Ewangelie i pisma apostolskie przytaczają oprócz Matki Chrystusa cztery Marie: Marię Kleofasową (Mt 27, 55-56; Mk 15, 40; J 19, 25), Marię Magdalenę (Łk 8, 2-3; 23, 49. 50), Marię, matkę św. Marka Ewangelisty (Dz 12, 12; 12, 25) i Marię, siostrę Łazarza (J 11, 1-2; Łk 10, 38). Imię to wymawiano różnie: Miriam, Mariam, Maria, Mariamme, Mariame itp. Imię to posiada również kilkadziesiąt znaczeń. Najczęściej wymienia się m.in. "Mój Pan jest wielki", "Pani" i "Gwiazda morza".
CZYTAJ DALEJ

Jan Paweł II: to dzięki Jezusowi nie zrezygnowaliśmy z wolności

2025-09-12 18:40

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

Vatican Media

W najgorszych okresach dziejów Polski Chrystus był dla nas natchnieniem i źródłem, ażeby nie rezygnować z wolności człowieka i z wolności narodu – powiedział Jan Paweł II w 1979 r., streszczając dla Polaków katechezę o teologii wyzwolenia. Pochodzący z ciemiężonej przez komunistyczny reżim Polski Papież skonfrontował historyczne doświadczenia Polski z opartą na marksistowskich założeniach teologią.

W lutym 1979 r. po powrocie ze swej pierwszej podróży apostolskiej do Meksyku Jan Paweł II na kilku audiencjach ogólnych dzielił się wrażeniami z udziału w III Konferencji Episkopatu Ameryki Łacińskiej w Puebla. 21 lutego podjął temat teologii wyzwolenia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję