Reklama

Usprawiedliwienie i łaska

Niedziela sosnowiecka 47/2000

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W ramach spotkań Klubu Inteligencji Katolickiej, w oratorium plebanii św. Tomasza w Sosnowcu-Pogoni wykład na temat znaczenia podpisanego przez Kościół katolicki i Światową Federacją Luterańską aktu o usprawiedliwieniu, wygłosił ks. Ryszard Adrjanek, dyrektor Wydziału Katechetycznego Kurii Diecezjalnej w Sosnowcu. Z ks. Ryszardem Adrjankiem rozmawia Adam Tarnowski.

ADAM TARNOWSKI: - Dlaczego Deklaracja została podpisana w Augsburgu?

KS. RYSZARD ADRJANEK: - Deklaracje podpisano w Augsburgu ze względu na ekumeniczną historię tego miasta. Tutaj bowiem już w 1518 r. nastąpiła próba uspokojenia sytuacji, kiedy legat papieski kard. Kajetan spotkał się z Marcinem Lutrem. Tutaj także w 1530 r. odczytano Augsburskie Wyznanie Wiary, a w 1555 r. zostaje uchwalony augsburski pokój religijny, który poprzez przyjętą zasadę "cuius regio, eius religio" miał zagwarantować pokojowe współżycie ewangelickich i rzymskokatolickich terytoriów. Tutaj także w 1987 r. w bazylice św. Ulryka miało miejsce nabożeństwo ekumeniczne, w którym uczestniczył Ojciec Święty Jan Paweł II.

- Czego dotyczył zasadniczy spór nauki o usprawiedliwieniu?

- Zasadniczy spór wynikał z tego, że luteranie akcentowali element usprawiedliwienia zewnętrznego. Dla zobrazowania tej formuły Marcin Luter posługiwał się następującą metaforą - jako grzesznicy zostaliśmy okryci płaszczem zasług Chrystusa. Łaska usprawiedliwienia nic w nas nie zmienia. Usprawiedliwienie dokonuje się tylko ze względu na samą wiarę. Lutrowi chodziło o to, że uczynki nie mają znaczenia dla usprawiedliwienia, istotne są wyłącznie wiara i łaska. Strona katolicka podkreślała natomiast, że usprawiedliwienie pociąga za sobą wewnętrzną przemianę, odnowienie człowieka. Wewnętrzna przemiana dokonuje się mocą Bożej łaski. Nie można jednak powiedzieć, że uczynki nie odgrywają żadnej roli.

- Jak się zdaje Sobór Trydencki poszukiwał rozwiązania zaistniałej sytuacji?

- Na Soborze Trydenckim, który został zwołany głównie w tej sprawie, długo nie można było spokojnie rozmawiać na temat usprawiedliwienia, wolności woli i wiary. Tak powszechne i głębokie panowało wzburzenie umysłów. Wielu Ojców Soborowych podzielało pesymizm młodego teologa z Wittenbergi. Przez siedem miesięcy toczyły się niezwykle gorące dyskusje.

- Jakie były ostateczne postanowienia soboru?

- Zatwierdzono dekret o usprawiedliwieniu określający usprawiedliwienie jako przeniesienie ze stanu grzechu do stanu łaski, jako uświęcenie i odnowę wewnętrzną człowieka przez dobrowolne przyjęcie łaski i darów. Dzięki tym ustaleniom rozpowszechniono pogląd, że człowiek stał się z niesprawiedliwego sprawiedliwym, z nieprzyjaciela przyjacielem Boga. Sobór podkreśla inicjatywę Boga w usprawiedliwieniu, ale podtrzymuje też naukę, że człowiek powinien współpracować z łaską Bożą np. słuchać objawionej prawdy Bożej i wierzyć, że otrzymuje usprawiedliwienie dzięki łasce wysłużonej przez Jezusa Chrystusa. Sobór wyraźnie stwierdził, że sama wiara nie usprawiedliwia, ponieważ musi łączyć się z nadzieją i miłością. Zanegował naukę zwolenników Reformacji o usprawiedliwieniu przez samą wiarę w imię całkowitej darmowości usprawiedliwienia.

- Wywołało to wiele sporów i emocji?

- Spokojne i rzeczowe rozmowy między stronami okazały się niemożliwe. Polemiki, jakie zdominowały międzywyznaniową komunikację, aż do Soboru Watykańskiego II, uniemożliwiały wyjaśnienie nieporozumień i odkrywanie zasadniczej wspólnoty wiary. Dopiero Sobór Watykański II polemikę zastąpił dialogiem. Luterańscy obserwatorzy wystąpili z inicjatywą oficjalnego dialogu między Kościołem katolickim i Światową Federacją Luterańską. W latach 1967-99 komisja mieszana opracowała i przyjęła dokumenty, w których powracał temat usprawiedliwienia. Jest to: Ewangelia i Kościół, zwany Raportem z Malty z roku 1972, Wieczerza Pańska z 1978 r., Drogi do wspólnoty z 1980 r., Wszyscy pod jednym Chrystusem z 1980 r., Duchowny urząd w Kościele z 1981 r., Marcin Luter - świadek Jezusa Chrystusa z 1983 r., Jedność przez nami: Modele, formy i etapy kościelnej wspólnoty luterańsko-katolickiej z 1984 r. oraz Kościół i usprawiedliwienie z 1993 r. Temat usprawiedliwienia pojawia się we wszystkich ww. dokumentach. Jednak najpełniej został opracowany w ostatnim. Ze strony Kościoła polskiego pracował nad tym dokumentem bp opolski Alfons Nossol. Dla zainteresowanych podam, że w polskim przekładzie wydał go prof. Karol Karski pt. Kościół i usprawiedliwienie. Rozumienie Kościoła w świetle nauki o usprawiedliwieniu. Raport z trzeciej fazy Międzynarodowego Dialogu Luterańsko-Rzymskokatolickiego i zamieścił w kwartalniku Studia i dokumenty Ekumeniczne. Na podstawie tego raportu w 1997 r. została opracowana zwięzła Wspólna Deklaracja w sprawie nauki o usprawiedliwieniu. Pod nią, ostatniego października, swe podpisy złożyli wysocy dostojnicy Kościołów katolickiego i luterańskiego. Data podpisu jest symboliczna, bowiem 31 października 1517 r. Marcin Luter ogłosił 95 tez głównie przeciwko odpustom, co zwykło się postrzegać jako początek Reformacji. Podpisanie Wspólnej Deklaracji właśnie 31 października prowokuje pełne nadziei myślenie o swoistym zakończeniu wieków podziału.

- Jak kwestię usprawiedliwienia ujmuje podpisany dokument?

- W podpisanej deklaracji czytamy: "Wspólnie wyznajemy tylko z łaski i w wierze w zbawcze działanie Chrystusa, a nie na podstawie naszych zasług zostajemy przyjęci przez Boga i otrzymujemy Ducha Świętego, który odnawia nasze serca, uzdalnia nas i wzywa do dobrych uczynków". Usprawiedliwienie dokonuje się więc przez łaskę, ale objawia się w dobrych czynach. Dokument ten, jak powiedział Ojciec Święty, jest podstawą, aby kontynuować wysiłki teologiczne na płaszczyźnie ekumenicznej, albowiem jest on wielkim wkładem w oczyszczenie pamięci historycznej i we wzajemne świadectwo.

- Dziękuję za rozmowę

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2000-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Liczba ludności Unii Europejskiej przekroczyła rekordowe 450 mln. Powód? Migranci

2025-07-12 11:17

[ TEMATY ]

społeczeństwo

Unia Europejska

hobbitfoot/fotolia.com

Imigracja do Unii Europejskiej spowodowała w zeszłym roku wzrost liczby ludności UE do rekordowych 450,4 mln – wynika z najnowszych danych Eurostatu.

Od 2012 r. w Unii umiera co roku więcej osób, niż się rodzi, wobec czego „wzrost liczby ludności można w znacznej mierze przypisać nasilonym ruchom migracyjnym po pandemii Covid-19” – ocenił Eurostat, które dane zacytował w piątek portal Euronews.
CZYTAJ DALEJ

W Barcelonie beatyfikacja Lycariona Maya. Chciał być bratem wszystkich

2025-07-11 17:18

[ TEMATY ]

beatyfikacja

Barcelona

Vatican Media

Brat Lycarion May, marysta

Brat Lycarion May, marysta

Kardynał Marcello Semeraro, prefekt Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych, będzie przewodniczył jutro, 12 lipca, Mszy Świętej, podczas której młody szwajcarski zakonnik, wychowawca ubogich w Hiszpanii, zamordowany w czasie rewolt ludowych w 1909 roku, zostanie wyniesiony na ołtarze. Głosił braterstwo w świecie pełnym konfliktów.

„Aby udać się do Pueblo Nuevo, trzeba być gotowym oddać życie”. Tak mawiał Lycarion May (z domu François Benjamin), brat marysta, który 12 lipca, zostanie beatyfikowany w Barcelonie, w Hiszpanii. Uroczystość odbędzie się w południe w kościele św. Franciszka Salezego i będzie jej przewodniczył w imieniu Papieża kardynał Marcello Semeraro.
CZYTAJ DALEJ

Prezydent: z Michniowem miała zniknąć nie tylko wieś, lecz także prawda o jej męczeństwie

2025-07-12 15:12

[ TEMATY ]

Dzień Walki i Męczeństwa Wsi Polskiej

Andrzej Duda

pl.wikipedia.org

Niemieccy policjanci w płonącym Michniowie. 12 lipca 1943

Niemieccy policjanci w płonącym Michniowie. 12 lipca 1943

Prezydent Andrzej Duda w liście do uczestników obchodów 82. rocznicy pacyfikacji Michniowa podkreślił, że w zamyśle niemieckiego okupanta miała zniknąć nie tylko wieś, lecz także prawda o jej męczeństwie. Dodał, że pamięć o ofiarach zbrodni to ważny element tożsamości całego narodu.

Jak wskazał prezydent w liście, Michniów chlubił się wielopokoleniową tradycją udziału w walkach o niepodległą Polskę. „Wielu mieszkańców służyło w Wojsku Polskim podczas wojny obronnej 1939 roku. Wieś pomagała też oddziałowi partyzanckiemu Armii Krajowej pod dowództwem porucznika Jana Piwnika ps. Ponury” - napisał.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję