Reklama

Administracja w Kościele

Miejscem obrad jest Auditorium Maximum Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie (ul. Wóycickiego 1/3). W programie m.in.: uroczystość wręczenia doktoratu honoris causa kard. Péterowi Erdő, prymasowi Węgier, oraz referaty: „Podstawy prawa administracyjnego w Kościele” - prof. Józef Krukowski; „Administracja w Kościele od Corpus Iuris Canonici do Kodeksu z 1917 r.” - prof. Carlo Fantappiè; „Administracja w Kościele po Kodeksie z 1917 r.” - prof. Alejandro W. Stephanus Bunge; „Funkcja administracyjna a urzędy kościelne” - prof. Salvatore Berlingò; „Władza administracyjna zwyczajna własna i zastępcza” - prof. Józef Wroceński; „Władza delegowana i władza na mocy specjalnego upoważnienia” - prof. Stephan Bernard Haering; „Akt administracyjny” - prof. Francisca Pérez; „Procedury administracyjne” - prof. Olivier Echappé; „Wymierzanie sankcji na drodze administracyjnej” - prof. Damiàn Guillermo Astigueta; „Systemy nadzoru i kontroli” - prof. Kurt Martens; „Ochrona sądowa” - prof. Javier Canosa; „Kanoniczny akt administracyjny a porządek państwowy” - prof. Mirosław Sitarz; „Użyteczność instrumentów cywilnych w administracji kościelnej: możliwości i granice” - prof. Helmuth Pree. Szczegółowe informacje i program kongresu znajdują się na stronie internetowej: www.stowarzyszeniekanonistpw.pl.

Niedziela Ogólnopolska 36/2011, str. 18-19

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

URSZULA BUGLEWICZ: - W dniach 14-18 września w Warszawie odbędzie się XIV Międzynarodowy Kongres Prawa Kanonicznego…

KS. PROF. JÓZEF KRUKOWSKI: - Tak. Takie kongresy odbywają się co trzy lata, każdy w innym kraju. Organizatorem jest Międzynarodowe Stowarzyszenie dla Rozwoju Prawa Kanonicznego z siedzibą w Rzymie, we współpracy z konkretnym wydziałem prawa kanonicznego. Tego typu kongres odbędzie się po raz drugi w Polsce. Pierwszy miał miejsce w 1993 r. na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim; obecny odbędzie się na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

- Kto może uczestniczyć w takim kongresie?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- W kongresach biorą udział zarówno księża, jak i świeccy, którzy interesują się nauką prawa kanonicznego i stosowaniem prawa w życiu.

- Jaki jest temat obecnego kongresu?

- Tematem naszego kongresu jest administracja w Kościele w realizacji misji Kościoła w świecie. W każdym systemie prawa wyróżnia się dział prawa administracyjnego. Jest to dział podlegający dynamicznemu rozwojowi. Wyróżnia się również prawo administracyjne w systemie prawa kanonicznego, którego rozwój nastąpił zwłaszcza w związku z reformą Kościoła w celu dostosowania prawa kościelnego do postulatów Soboru Watykańskiego II. Prawo administracyjne stanowi poważne osiągnięcie współczesnej kultury prawnej, a Kościół w rozwoju swojej misji korzysta z dorobku kultury prawnej.
Prawo administracyjne w Kościele zachowuje swoją oryginalność. Oryginalność ta wynika z różnic, jakie istnieją między państwem a Kościołem jako odmiennego typu społecznościami, zaś podobieństwo - stąd, że prawo jest instrumentem, który służy podmiotom władzy każdej społeczności do doskonalenia swojej służby dla dobra wspólnego tych samych ludzi. Papież Jan Paweł II w encyklice „Redemptor hominis”, stwierdził, że „Kościół jako ludzka społeczność może być również badany i określany w tych kategoriach, jakimi posługują się nauki o każdym ludzkim społeczeństwie. Jednakże kategorie te nie wystarczają” (n. 21).
Przedmiotem wykładów i dyskusji podczas naszego kongresu będą problemy dotyczące zasad organizacji i funkcjonowania administracji, będących osiągnięciem współczesnej teorii prawa, o ile mogą one mieć zastosowanie w Kościele i w każdej ludzkiej społeczności, chociaż w jakieś mierze administracja w Kościele zachowuje swoją odmienność, która wynika z poszanowania zasad teologicznych, ustanowionych przez Chrystusa. Magisterium Kościoła przekazuje te zasady i interpretuje je, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki życia ludzkiego. Dlatego w pierwszej kolejności zostanie zwrócona uwaga na prawo administracyjne w rozwoju historycznym.

Reklama

- Jakie będą inne tematy obrad?

- Tematy naszego kongresu dotyczą głównych działów prawa administracyjnego, a mianowicie: podstawowych zasad organizacji administracji w Kościele, jakimi są zasady jedności i podziału władzy, zasady centralizacji i decentralizacji w Kościele powszechnym i w Kościołach partykularnych, czyli diecezjach, zasady koordynacji władzy oraz zasady dotyczące funkcjonowania władzy w Kościele, do których należą zasady praworządności i dyskrecjonalności oraz zasada dobra wspólnego.
Następny temat zainteresowań stanowią procedury administracyjne w Kościele - procedura ogólna i procedury specjalne, np. procedura przenoszenia proboszczów, procedura przenoszenia duchownych do stanu świeckiego, procedura udzielania dyspens od małżeństwa niedopełnionego, wymiary kar w trybie administracyjnym. A także problematyka sprawiedliwości administracyjnej w Kościele, czyli różnych sposobów zapobiegania powstawaniu sporów administracyjnych oraz rozstrzygania sporów zaistniałych na tle wadliwych aktów administracyjnych w Kościele - w trybie postępowania administracyjnego i postępowania sądowego.
Jednym ze szczególnych zagadnień będzie problematyka skutków, jakie kościelne akty administracyjne wywierają w porządku państwowym i odwrotnie - skutków, jakie akty administracyjne organów władzy państwowej wywierają w porządku kościelnym. Problematyka ta dotyczy stosunków między państwem a Kościołem w danym kraju, w szczególności w Polsce. W tej materii bowiem istnieje pluralizm regulacji prawnych.
Mam nadzieję, że problematyka ta okaże się interesująca bezpośrednio dla uczestników kongresu, a pośrednio przyczyni się do doskonalenia działalności instytucji kościelnych w Polsce.

- Jaki jest udział prawników polskich w tym kongresie?

- Gdy chodzi o udział prawników polskich, to na 15 wykładów 4 będą autorów polskich. W tego typu kongresach bierze udział ok. 300 uczestników z całego świata. Zazwyczaj połowa jest z kraju, w którym odbywa się kongres, np. w Wenecji ponad połowę uczestników stanowili Włosi. Trudno jest w tej chwili definitywnie określić, ilu Polaków weźmie udział w kongresie, który odbędzie się w Warszawie. Organizatorzy skierowali zaproszenia do pracowników naukowych wydziałów prawa kanonicznego i wydziałów prawa, do wykładowców prawa kanonicznego w seminariach duchownych, jak również do pracowników kurii i sądów diecezjalnych. Niestety, dotychczas spośród tak dużej liczby zaproszonych, w tym sześciuset członków Stowarzyszenia Kanonistów Polskich, zgłosiło swój udział w kongresie zaledwie siedemdziesięciu kilku. Myślę jednak, że zgłoszenia jeszcze napłyną. Pragnę poinformować, że lista zgłoszeń jest jeszcze otwarta. Zachęcam do udziału wszystkich zainteresowanych, zwłaszcza pracowników kurii diecezjalnych, a do Księży Biskupów zwracam się z gorącą prośbą o udzielenie im urlopu bądź też pomocy finansowej na opłacenie kosztów związanych z udziałem w kongresie.

Dane kontaktowe dla zainteresowanych udziałem w kongresie:

Sekretariat Kongresu Prawa Kanonicznego
ul. Dewajtis 5, 01-815 Warszawa
Tel. (+48) 22 839-52-64
prawokan@uksw.edu.pl
www.congress.uksw.edu.pl

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pomorskie/ Podczas ćwiczeń WOT zaginął karabin wyborowy BOR

2024-05-13 18:48

[ TEMATY ]

Wojska Obrony terytorialne

Biuro Prasowe Dowództwa WOT

Żandarmeria Wojskowa i Służba Kontrwywiadu Wojskowego prowadzi postępowanie wyjaśniające w sprawie zagubienia karabinu BOR - poinformowało Dowództwo Obrony Terytorialnej. Do zdarzenia doszło podczas ćwiczeń 7. Pomorskiej Brygady Wojsk Obrony Terytorialnej.

Informację o zagubieniu karabinu wyborowego BOR jako pierwszy przekazał Onet.pl. Według ustaleń portalu, żołnierze 71. Batalionu Lekkiej Piechoty z Malborka wrócili z poligonu bez karabinu wyborowego BOR, którego używali podczas szkolenia na poligonie w Tczewie.

CZYTAJ DALEJ

43. rocznica zamachu na Jana Pawła II

2024-05-12 22:59

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

Adam Bujak, Arturo Mari/Biały Kruk

43 lata temu, 13 maja 1981 roku, miał miejsce zamach na życie Jana Pawła II. Podczas audiencji generalnej na placu św. Piotra w Rzymie, o godz. 17.19 uzbrojony napastnik Mehmet Ali Agca, oddał w stronę Ojca Świętego strzały.

Wybuchła panika, a papieża, ciężko ranionego w brzuch i w rękę natychmiast przewieziono do kliniki w Gemelli, gdzie rozpoczęła się kilkugodzinna dramatyczna walka o jego życie. Cały świat w ogromnym napięciu śledził napływające doniesienia. Wszyscy zadawali sobie pytanie, czy Jan Paweł II przeżyje. Dziś miejsce zamachu na papieża upamiętnia płytka w bruku po prawej stronie przy kolumnadzie Placu św. Piotra.

CZYTAJ DALEJ

Premiera filmu "Brat Brata"

2024-05-14 00:19

ks. Łukasz

Podczas panelu dyskusyjnego

Podczas panelu dyskusyjnego

Premiera kinowa to nie tylko okazja do obejrzenia konkretnego obrazu, który chce przekazać reżyser, ale to także okazja do poznania konkretnej historii. Tym razem był to ks. Jerzy Adam Marszałkowicz.Film “Brat Brata” mówiący o nim, ale też o dziele, jaki stworzył czyli Towarzystwie Pomocy Brata Alberta cieszył się ogromnym zainteresowaniem. Sala kinowa zapełniła się po brzegi.

W sali kina “Nowe Horyzonty” we Wrocławiu odbyła się nie tylko premiera filmu, ale także rozmowa o nim i dziele pomocy osobom w kryzysie bezdomności. Było to pewnego rodzaju dopowiedzenie tego, czego w filmie nie udało się zamieścić, bo przecież taka produkcja ma ograniczone ramy, a mówimy tu o człowieku skromnym, lecz wielkiego formatu, który dla tych, którym służył i nie tylko uchodzi za człowieka świętego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję