Reklama

Po piąte, pamiętaj o innych...

Przykazania kościelne należą do kanonu podstawowych norm katechizmowych w Kościele katolickim. O nowej wersji "Pięciu przykazań kościelnych" rozmawiamy z bp. Tadeuszem Pikusem, przewodniczącym Wydziału Nauki Katolickiej w Kurii Metropolitalnej Warszawskiej.

Niedziela warszawska 47/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Irena Świerdzewska: - Czy Kościół może zmieniać obowiązujące w nim przykazania?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Biskup Tadeusz Pikus: - Kościół ma prawo i może zmieniać przykazania kościelne, ponieważ sam je ustanowił. Nie może natomiast zmieniać przykazań Bożych.

- Czym różnią się przykazania Boże od przykazań kościelnych?

Reklama

- Przykazania Boże to prawdy i normy objawione nam przez Boga. Życie każdego chrześcijanina powinno być kształtowane przede wszystkim przez te normy. Zostały one zawarte w Piśmie Świętym i są interpretowane przez Kościół. Publiczne objawienie Boże zostało zakończone wraz ze śmiercią ostatniego z Apostołów. Nie można nic dodać, ani też nic ująć z objawienia, które raz się dokonało. To znaczy, że nie można zmienić dogmatu, czyli prawd wyraźnie objawionych pod względem merytorycznym. Można jedynie dokonać zmiany pod względem poznawczym, tzn. lepiej rozeznać i sformułować je takim językiem, aby były bardziej zrozumiałe. W tym sensie można mówić o rozwoju czy "zmianie" dogmatu. Do prawd objawionych przez Boga m.in. należy Dekalog, czyli "Dziesięć przykazań Bożych".
Przykazania kościelne są zakorzenione w prawdach objawionych przez Boga i są jedynie ich pochodnymi. Pojawiły się w Kościele jako pomoc dla wiernych. Mają wskazywać jak przeżywać chrześcijaństwo, aby móc doskonalić się duchowo, a przez to osiągnąć zamierzony przez Boga cel - uświęcenie człowieka. Przykazania kościelne wprowadzane są na mocy władzy pasterskiej biskupów Kościoła.

- Co znajdujemy w nowej wersji pięciu przykazań?

- Można powiedzieć, że zostało sformułowane jedno nowe przykazanie. Jest w nim mowa o trosce wiernych, według możliwości, o potrzeby materialne Kościoła. Owo piąte przykazanie kościelne ma uświadomić to, co dotychczas było jako powszechna norma praktykowana a nie pisana. Pozostałe przykazania przegrupowano ku bardziej integralnemu myśleniu. Przykazanie pierwsze porządkuje sprawę świętowania niedzieli i świąt. Nakazuje odłożyć prace niekonieczne i poświęcić więcej czasu Bogu, bliźniemu i samemu sobie. Chodzi o to by nie tylko prosić Pana Boga, by pomagał nam w mądrym korzystaniu z rzeczy doczesnych i miłowaniu dóbr wiecznych, ale by we współpracy z Nim świadomie zmierzać w tym kierunku. Słowa piosenki religijnej Zatrzymaj się na chwilę i pomyśl po co żyjesz wskazują na ten ważny punkt egzystencji ludzkiej. Niedziela jest związana ze Zmartwychwstaniem Jezusa Chrystusa i jest dniem świętym, dniem dla szczególnego uwielbienia Boga i korzystania z jego darów. Dokonuje się to podczas Mszy św. w zbawczej Ofierze Chrystusa.

- Czy prace niekonieczne, to prace zarobkowe wynikające z chęci bogacenia się albo też prace, które można wykonać w innym czasie np. sprzątanie w domu, pranie, mycie samochodu, robienie zakupów?

Reklama

- Tak, coś w tym rodzaju. Chociaż to, co istotne w tych czynnościach, to zignorowanie i zagubienie religijnego charakteru dnia.

- Jakie zmiany w przykazaniach znajdziemy w odniesieniu do sakramentu pokuty?

- Przykazanie drugie "Przynajmniej raz w roku przystąpić do sakramentu pokuty", mówi że kwestia wiary dotyczyć ma także naszej moralności. Niekiedy zapominamy, że o wierze i życiu religijnym decyduje serce, a więc nie tylko stan intelektualny, świadomość, ale i stan moralny człowieka. Chrystus wprost powiedział: "Błogosławieni czystego serca, albowiem oni Boga oglądać będą". Przykazanie kościelne przypomina, abyśmy przynajmniej raz w roku pozwolili oczyścić nasze sumienia, stając w prawdzie przed Bogiem.
Podobnie, jeśli chodzi o przyjmowanie Komunii św. W starej wersji te dwa przykazania, drugie i czwarte, były zawarte razem. Niegdyś praktykowano przyjmowanie Komunii św. tylko po spowiedzi. Teraz te dwa przykazania rozdzielono dla podkreślenia, że Komunię św. można przyjmować nawet codziennie, jeżeli nie ma się grzechu ciężkiego.

- Utrzymano przykazanie dotyczące postu. Jak rozumieć ten nakaz?

Reklama

- Post doprowadzić ma do uporządkowania wnętrza człowieka. Służy temu zarówno wstrzymywanie się od pokarmów mięsnych jak też podejmowanie różnych umartwień: okresowa rezygnacja z rzeczy, które opanowują nas za pomocą przyjemności. Post polega na solidaryzowaniu się z Synem Człowieczym. W piątek Jezus zmarł na krzyżu, dlatego człowiek poszcząc chce przez "cierpienie" współodczuwać z Nim. W efekcie post służy weryfikacji moich poglądów i postaw oraz odkryciu tego, co jest najważniejsze w moim życiu, czemu i komu powinienem zawierzyć.

- Nowością jest przykazanie piąte...

- "Troszczyć się o potrzeby wspólnoty Kościoła" to przykazanie, które ma służyć wyjściu ku wspólnocie kościelnej. Mieści się to w szerokiej formule niesienia pomocy bliźniemu, która jest wyrazem otwarcia się na drugiego człowieka.

- Dlaczego mamy wypełniać przykazania kościelne?

- Te przykazania pozwalają realizować największe i podstawowe przykazanie: przykazanie miłości Boga, drugiego człowieka i siebie samego. Tak jak modlitwa, udział w sakramentach często ustanawia i porządkuje relacje człowieka w stosunku do siebie samego, zaś troska o potrzeby innych porządkuje relacje z innymi ludźmi. Mówiąc krótko, przykazania te stanowią pomoc wyznawcy Kościoła w ustanowieniu jedności z Panem Bogiem, drugim człowiekiem i z sobą samym.

- Nie przestrzeganie przykazań kościelnych zakwalifikować można do kategorii grzechu ciężkiego czy lekkiego?

- Nie powinno się traktować zgodności postępowania człowieka z przykazaniami kościelnymi tylko w sposób formalny. Ocena zachowania przykazania należy do sumienia danego człowieka. "Złamanie" przykazania wiąże się z grzechem, gdyż może wyrażać pogardę człowieka dla miłości Bożej, a więc niszczy lub osłabia więź religijną. W tym wypadku nie należy jednak koncentrować się na złamaniu przepisu, lecz na aspekcie personalnym i umieć dostrzec, że w łamaniu przepisu zostało wyrządzone zło osobie Boskiej lub stworzeniu jak też, że zostało odrzucone jakieś dobro.
Przykazania stanowią normę i są wskazówką do oceny postaw i czynów ludzkich.

- Dziękuję za rozmowę.

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Świadectwo: „Wydeptany”, a przede wszystkim wymodlony u Matki Bożej dzidziuś!

Paulini z Sanktuarium Jasnogórskiej Matki Życia zbierają świadectwa łask i cudów dotyczących dzieci otrzymanych za wstawiennictwem Matki Bożej Jasnogórskiej.

Gdy na ulicach grupy młodych osób w wulgarny sposób domagają się prawa do zabijania nienarodzonych dzieci, łatwo zapomnieć, że dla ludzi dojrzałych coraz częstszym dramatem jest brak potomstwa. Będący w takiej sytuacji ludzie modlą się, aby Pan Bóg sprawił cud. Niejednokrotnie w tej intencji idą na pielgrzymkę.
CZYTAJ DALEJ

Jasnogórskie Śluby Narodu Polskiego

Niedziela Ogólnopolska 37/2012, str. 6

INSTYTUT PRYMASA WYSZYŃSKIEGO

Na Jasnej Górze 26 sierpnia 1956 r., w dniu składania Jasnogórskich Ślubów Narodu, przygotowanych przez więzionego w Komańczy kard. Stefana Wyszyńskiego, prymasa Polski. Cudowny Obraz niesiony podczas procesji na jasnogórskich wałach

Na Jasnej Górze 26 sierpnia 1956 r., w dniu składania Jasnogórskich Ślubów Narodu, przygotowanych przez więzionego w Komańczy kard. Stefana Wyszyńskiego, prymasa Polski. Cudowny Obraz niesiony podczas procesji na jasnogórskich wałach

Tekst Jasnogórskich Ślubów Narodu Polskiego napisał kard. Stefan Wyszyński w czasie swojego uwięzienia w Komańczy. Śluby zostały złożone przez Naród polski 26 sierpnia 1956 r. na Jasnej Górze. Natomiast 26 sierpnia 2012 r. przed wejściem do Kaplicy Cudownego Obrazu Matki Bożej na Jasnej Górze prymas Polski abp Józef Kowalczyk odsłonił tablicę z tekstem Ślubów z 1956 r., ufundowaną przez Instytut Prymasa Wyszyńskiego, z okazji 70. rocznicy jego istnienia

Wielka Boga-Człowieka Matko, Bogarodzico Dziewico, Bogiem sławiona Maryjo, Królowo świata i Polski Królowo. Gdy upływają trzy wieki od radosnego dnia, w którym zostałaś Królową Polski, oto my, dzieci Narodu Polskiego i Twoje dzieci, krew z krwi przodków naszych, stajemy znów przed Tobą, pełni tych samych uczuć miłości, wierności i nadziei, jakie ożywiały ongiś ojców naszych. Królowo Polski - przyrzekamy! My, Biskupi Polscy i Królewskie Kapłaństwo, lud nabyty Zbawczą Krwią Syna Twego, przychodzimy, Maryjo, znów do Tronu Twego, Pośredniczko Łask Wszelkich, Matko Miłosierdzia i wszelkiego pocieszenia. Przynosimy do stóp Twoich całe wieki naszej wierności Bogu, Kościołowi Chrystusowemu - wieki wierności szczytnemu posłannictwu Narodu, omytego w wodach Chrztu św. Składamy u stóp Twoich siebie samych i wszystko, co mamy: rodziny nasze, świątynie i domostwa, zagony polne i warsztaty pracy, pługi, młoty i pióra, wszystkie wysiłki myśli naszej, drgnienia serc i porywy woli. Stajemy przed Tobą pełni wdzięczności, żeś była nam Dziewicą Wspomożycielką wśród chwały i wśród straszliwych klęsk tylu potopów. Stajemy przed Tobą pełni skruchy, w poczuciu winy, że dotąd nie wypełniliśmy ślubów i przyrzeczeń ojców naszych. Spojrzyj na nas, Pani Łaskawa, okiem Miłosierdzia Twego i wysłuchaj potężnych głosów, które zgodnym chórem rwą się ku Tobie z głębi serc wielomilionowych zastępów oddanego Ci Ludu Bożego. KRÓLOWO POLSKI, ODNAWIAMY DZIŚ ŚLUBY PRZODKÓW NASZYCH I CIEBIE ZA PATRONKĘ NASZĄ I ZA KRÓLOWĘ NARODU POLSKIEGO UZNAJEMY. Zarówno siebie samych, jak wszystkie ziemie polskie i wszystek Lud polecamy Twojej szczególnej opiece i obronie. Wzywamy pokornie Twej pomocy i miłosierdzia w walce o dochowanie wierności Bogu, Krzyżowi i Ewangelii, Kościołowi świętemu i jego Pasterzom, Ojczyźnie naszej świętej, Chrześcijańskiej Przedniej Straży, poświęconej Twojemu Sercu Niepokalanemu i Sercu Syna Twego. Pomnij, Matko, Dziewico, przed Obliczem Boga, na oddany Tobie Naród, który pragnie nadal pozostać Królestwem Twoim pod opieką Najlepszego Ojca wszystkich narodów ziemi.
CZYTAJ DALEJ

Szukamy w Maryi miłości

2025-08-26 23:47

ks. Łukasz Romańczuk

W uroczystość Najświętszej Maryi Panny Matki Bożej Częstochowskiej swoje święto ma parafia na wrocławskim Zalesiu. Tego dnia na odpust przybywa pielgrzymka piesza z Wielkiej Wyspy. Eucharystii przewodniczył ks. Roman Maryński z Metropolitalnego Sądu Duchownego.

Tego dnia czytana jest Ewangelia mówiąca o weselu w Kanie Galilejskiej oraz początku działalności Jezusa. - Dziś musimy wrócić myślą do Kany Galilejskiej i do wydarzeń, kiedy to po raz pierwszy na tych ziemiach człowiek usłyszał słowa: “Ja Ciebie chrzczę: W imię Ojca i Syna i Ducha Świętego”. - To wtedy zaczęła się ta niezwykła historia. Nie po to, aby się tym chlubić, ale żeby pomimo doświadczenia i przeszłości odnajdywać elementy, które są źródłem prawdziwej nadziei. Był to początek, a później powstało tyle miejsc naznaczonych obecnością Matki Bożej. Poprzez różne wydarzenia, wiele z nich nie zostało zapisanych, a te co zostały zapisane są po to abyśmy uwierzyli, jak pisze św. Jan Apostoł - mówił ks. Maryński.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję