Chodzi o wprowadzany od niedzieli 10 grudnia br. nowy, przyszłoroczny rozkład jazdy na kolei. Jego kształt wiąże się z prowadzonymi i planowanymi pracami zarządcy kolejowej infrastruktury, spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. O wiążących się z nimi utrudnieniach i innych zmianach poinformował na piątkowym spotkaniu prasowym nowy rzecznik samorządowego przewoźnika Koleje Śląskie Bartłomiej Wnuk.
Wnuk zwrócił uwagę m.in., że największy wpływ na kształt rocznego rozkładu jazdy ma modernizacja magistrali E-65 na odcinku Będzin - Katowice - Zebrzydowice. Inwestycja jest podzielona na pięć etapów: (umownie) zagłębiowski, katowicki, tysko-pszczyński, czechowicki i zebrzydowicki. Prace na pierwszym i trzecim są realizowane od października br., a przebudowa węzła czechowickiego dobiega końca i nie ogranicza już ruchu pasażerskiego.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
"Rozpoczęcia przebudowy katowickiego węzła kolejowego i odcinka do Zebrzydowic spodziewamy się w najbliższych miesiącach, jednak to od zarządcy infrastruktury zależy, kiedy ostatecznie rozpoczną się prace. W dalszym ciągu będzie realizowana modernizacja tzw. magistrali węglowej (linia kolejowa nr 131) na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie. W trakcie roku rozpocznie się przebudowa linii kolejowej nr 97 na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka" - wymienił Wnuk.
Reklama
Dodał, że na najbliższe 12 miesięcy zaplanowano też liczne prace związane z remontami lub budową wiaduktów, w tym szczególnie w Bielsku-Białej, Częstochowie (prace związane z budową nowego połączenia drogowego wymagają okresowo zamykania fragmentu stacji), Lublińcu, Myszkowie oraz pomiędzy Trzebinią a Krakowem. Wszystko to wpłynie na bieżącą organizację ruchu kolejowego, wprowadzaną w pięciu tzw. korektach rozkładu.
W trakcie pierwszej z nich (10 grudnia 2023 r. – 9 marca 2024 r.) największe ograniczenia przepustowości, polegające na wprowadzeniu ruchu jednotorowego (wahadłowego), zaplanowano na odcinkach: Kobiór – Pszczyna – Goczałkowice-Zdrój, Czechowice-Dziedzice Południowe – Bielsko-Biała Główna, Poraj – Myszków oraz Chorzów Batory – Ruda Chebzie (ze względu na trwający do 22 grudnia remont wiaduktu w Świętochłowicach). Zmiany w organizacji ruchu przewidziano też na odcinkach Herby Stare – Lisów oraz Mysłowice – Nowy Bieruń.
Autobusowa komunikacja zastępcza będzie kursować zamiast pociągów: całodobowo na odcinku Katowice – Tarnowskie Góry, a na odcinku Tychy – Czechowice-Dziedzice nocami w dni robocze. Roboty na stacjach i przystankach lub w ich pobliżu obejmą: Będzin, Bielsko-Białą Północ, Częstochowę, Lubliniec oraz Tychy. Przystanek Bielsko-Biała Północ nadal nie będzie obsługiwany w związku z budową wiaduktu nieopodal.
W pojedyncze noce w styczniu pociągi relacji S1 i S9 zostaną skierowane drogą okrężną przez Częstochowę Stradom, a pociągi relacji S9 przez Łazy. Prace na wiadukcie w Tychach będą skutkować wariantami kursowania pociągów w pojedyncze dni lutego.
Reklama
Wraz z wdrożeniem nowego rocznego rozkładu jazdy i udostępnieniem przez PLK odbudowanej linii kolejowej nr 182 Koleje Śląskie rozpoczną kursowanie na nowej trasie S9 Tarnowskie Góry – Zawiercie - Częstochowa z obsługą lotniska Katowice w Pyrzowicach (10 par pociągów dziennie). Bezpośredniego połączenia kolejowego z Katowic na razie nie uruchomiono wobec planowanej przebudowy węzła katowickiego i prac na linii S8 (w przypadku trasy przez Tarnowskie Góry).
Od 10 grudnia powróci bezpośrednie połączenie KŚ z Katowic do Bohumina. Będzie to pięć par połączeń dziennie Katowice – Bohumin – Katowice własnym taborem 21WEa, czyli produkowanym przez Pesę pociągiem elf II, który przeszedł w ostatnich miesiącach badania na dopuszczenie do ruchu w Republice Czeskiej, zgodne z aktualnymi przepisami. Od 11 czerwca br. Koleje Śląskie uruchamiały trzy pary połączeń kolejowych w relacji Bohumin – Chałupki – Bohumin taborem zapewnianym odpłatnie przez Koleje Czeskie.
Ze względu na prace na magistrali E-65 pociąg Sprinter Ornak będzie kursować tylko w dni wolne. W sezonie zimowym będzie kursować w soboty, niedziele i święta od 23 grudnia do 7 stycznia oraz od 27 stycznia do 11 lutego. Kończąca się modernizacja infrastruktury na odcinku Sucha Beskidzka – Zakopane spowoduje, że Ornak pojedzie nową łącznicą omijającą stację Chabówka. Pociąg skończy bieg w stacji Zakopane bliżej centrum miasta.
Zmiany obejmą też inne weekendowe pociągi Sprinter. Połączenia przyspieszone nie będą wydłużane do/z Gliwic, w zamian do Gliwic (trasą przez Knurów) zostanie wydłużony pociąg Sprinter Salmopol kursujący dotychczas pomiędzy Żywcem i Rybnikiem.
Reklama
Ponadto pociągi KŚ zatrzymają się na nowych przystankach Wodzisław Śląski Centrum, Pawłowice Śląskie Centrum oraz Chabówka Stadion (w woj. małopolskim). Nowy rozkład jazdy nie przewiduje postojów w Będzinie oraz Chabówce, a także bezpośredniego połączenia relacji S41 Tychy Lodowisko – Częstochowa (kursy S41 zamiast z Tychów pojadą jako linia S1 z Gliwic).
Dokładne godziny odjazdów oraz terminy kursowania pociągów dostępne są w liniowym rozkładzie publikowanym na stronie internetowej Kolei Śląskich oraz w internetowych wyszukiwarkach połączeń i na plakatach PKP PLK, dostępnych m.in. na dworcach kolejowych i peronach.
Koleje Śląskie należą do samorządu woj. śląskiego; na kilkunastu liniach w regionie przewożą ponad 20 mln pasażerów rocznie. Tabor przewoźnika liczy obecnie 62 pociągi. W efekcie tegorocznych przetargów w perspektywie lat 2025-26 liczba ta ma zwiększyć się o 25-30 nowych pociągów.(PAP)
autor: Mateusz Babak
mtb/ mick/