Wśród tych, którzy przybyli, aby
oddać pokłon Bogu w czasie święta,
byli też niektórzy Grecy. Oni
więc przystąpili do Filipa, pochodzącego
z Betsaidy Galilejskiej,
i prosili go, mówiąc: «Panie, chcemy
ujrzeć Jezusa». Filip poszedł
i powiedział Andrzejowi. Z kolei
Andrzej i Filip poszli i powiedzieli
Jezusowi. A Jezus dał im taką
odpowiedź: «Nadeszła godzina, aby
został uwielbiony Syn Człowieczy.
Zaprawdę, zaprawdę powiadam
wam: Jeżeli ziarno pszenicy wpadłszy
w ziemię nie obumrze, zostanie
tylko samo, ale jeżeli obumrze, przynosi plon obfity. Ten,
kto miłuje swoje życie, traci je, a kto nienawidzi swego życia
na tym świecie, zachowa je na życie wieczne. A kto by chciał
Mi służyć, niech idzie za Mną, a gdzie Ja jestem, tam będzie
i mój sługa. A jeśli ktoś Mi służy, uczci go mój Ojciec. Teraz
dusza moja doznała lęku i cóż mam powiedzieć? Ojcze, wybaw
Mnie od tej godziny. Nie, właśnie dlatego przyszedłem na tę
godzinę. Ojcze, uwielbij imię Twoje». Wtem rozległ się głos
z nieba: «I uwielbiłem i znowu uwielbię». Tłum stojący usłyszał
to i mówił: «Zagrzmiało!» Inni mówili: «Anioł przemówił do
Niego». Na to rzekł Jezus: «Głos ten rozległ się nie ze względu
na Mnie, ale ze względu na was. Teraz odbywa się sąd nad tym
światem. Teraz władca tego świata zostanie precz wyrzucony.
A Ja, gdy zostanę nad ziemię wywyższony, przyciągnę wszystkich
do siebie». To powiedział zaznaczając, jaką śmiercią miał
umrzeć.
Jezus przygotowuje siebie i całe rzesze ludzi w Jerozolimie
na najważniejsze chwile Jego misji, z którą Bóg Ojciec posłał
Go na ziemię. Ziarno rzucone w ziemię, by przynieść plon,
musi obumrzeć – o tym bardzo dobrze wiedzą rolnicy. Dziś
słyszymy o tej prawdzie i my, w odniesieniu do Jezusa. Stajemy
w obecności Jezusa, by opowiedzieć się za tym, co dla
nas jest najważniejsze: służenie Jezusowi i podążanie za Nim
czy życie dla tego świata i stracenie wieczności. Dusza Jezusa doznaje też lęku, bo zbliża się Jego godzina – dla tej właśnie
godziny przyszedł na ziemię. Wywyższony nad ziemię przyciągnie
wszystkich do siebie. To miłość do człowieka daje Jezusowi
siłę w przyjęciu „tej godziny” i wypełnieniu misji, zadania
od Ojca, który jest z Nim obecny i który Go umacnia.
Czy mam świadomość tego, że jestem włączony w tę misję?
Dziś też jestem odpowiedzialny za jej powodzenie.
Czy staram się pełnić wolę Ojca, naśladując Jezusa?
H.C.
ROZWAŻANIA NA ROK 2024 DOSTĘPNE W KSIĄŻCE "ŻYĆ EWANGELIĄ". DO KUPIENIA W NASZEJ KSIĘGARNI!
Czas się wypełnił i bliskie jest królestwo Boże” (Mk 1, 15) – to jedne z pierwszych słów, które Chrystus wypowiedział, gdy rozpoczynał publiczną działalność. A kiedy Jego ziemska misja dobiegała końca, zapytany przez Piłata, czy jest królem, odpowiedział: „Tak, jestem królem” (J 18, 37). Można zatem powiedzieć, że królestwo Boże i królowanie Chrystusa to jeden z przewodnich tematów Ewangelii. Sam Jezus podkreślił jednak, że Jego królestwo „nie jest z tego świata” (J 18, 36). Nie znaczy to, że świat nie należy do Boga, że jest poza Jego królestwem. Wręcz przeciwnie! Chodzi o to, że Chrystus sprawuje swą królewską władzę w sposób całkowicie inny niż ziemscy królowie. Dlatego staje przed oskarżycielami całkowicie bezbronny. Zostaje skazany na śmierć krzyżową. Żołnierze, którzy go ukrzyżowali, kpili sobie właśnie z Jego królewskości: „Jeśli Ty jesteś królem żydowskim, wybaw sam siebie” (Łk 23, 37). Jezus nie zszedł spektakularnie z krzyża ku zadziwieniu gawiedzi, ale Jego królewskość została objawiona niedługo potem w wydarzeniu zmartwychwstania, o którym czytamy w dzisiejszym II czytaniu. Jezus Zmartwychwstały króluje, pokona wszystkich nieprzyjaciół, a „jako ostatni wróg zostanie pokonana śmierć” – pisze Paweł Apostoł. Dlatego możemy wyznawać w Credo, że „królestwu Jego nie będzie końca”. Wszystkie królestwa, mocarstwa, potęgi tego świata kiedyś się skończą. Na wieki trwać będzie jedynie królestwo Jezusa Chrystusa. Jednak św. Paweł pisze też, że Chrystus przekaże swe królestwo Bogu Ojcu. Czy to znaczy, że przestanie być królem? Żadną miarą. Przekazanie królestwa pokazuje nam, że Bóg nie jest samotnym, absolutnym władcą, ale wspólnotą Trzech: Ojca, Syna i Ducha. Jezus zawsze odnosi wszystko do Ojca, a Ojciec daje wszystko Synowi. Ten odwieczny ruch miłości dokonuje się w Duchu Świętym. Dlatego możemy powiedzieć, że królestwo Boże jest czymś dynamicznym, dziejącym się wciąż na nowo między Ojcem i Synem w Duchu Świętym. Pomiędzy trzema Boskimi Osobami jest miejsce dla nas, byśmy królowali razem z Jezusem. Ewangelia wskazuje na inny jeszcze aspekt bycia Królem Wszechświata, a mianowicie na władzę sądzenia. Wszyscy staną na Sądzie Ostatecznym. Będziemy sądzeni z miłości i miłosierdzia. Ta perspektywa słusznie przejmuje nas bojaźnią, ale pamiętajmy, że Sędzią będzie Chrystus, który umarł za nas na krzyżu. Ten Sędzia jest zarazem dobrym pasterzem, o którym mówi prorok Ezechiel. Szuka do końca zagubionych owiec, by przyprowadzić je do bezpiecznej owczarni.
Prokuratura Rejonowa w Słupcy prowadzi śledztwo ws. nadużycia stosunku zależności, które dotyczy ks. Dominika Chmielewskiego – przekazał PAP prok. Piotr Wrzesiński. Chodzi o informacje medialne dotyczące relacji pomiędzy salezjaninem a jedną z uczestniczek jego rekolekcji.
Jak przekazał PAP Wrzesiński, śledztwo prowadzone jest w kierunku art. 199 Kodeksu karnego, który mówi o doprowadzeniu innej osoby do obcowania płciowego, poddania się albo wykonania innej czynności seksualnej przez nadużycie stosunku zależności lub wykorzystanie krytycznego położenia. Za taki czyn grozi kara do trzech lat pozbawienia wolności.
Jak kształtuje się krajobraz polityczny w Polsce po wakacjach?
Prof. Grzegorz Górski wraz ze specjalistami z Centrum Analiz Wyborczych wykonał na koniec sierpnia analizę sondaży politycznych. Na tej podstawie przygotowano predykcję (czyli przewidywanie) podziału mandatów, jeśliby wybory miały się odbyć na początku września. Portal niedziela.pl publikuje wyniki badań wraz z omówieniem.
Okres wakacyjny przynosi umocnienie na prowadzeniu sondaży Prawa i Sprawiedliwości. W konsekwencji w predykcji podziału mandatów, PiS uzyskuje na koniec sierpnia wyraźną już przewagę nad KO.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.