Uroczystość Bożego Ciała jest dniem kochanym przez Polaków. Chętnie budujemy ołtarze, dekorujemy trasę. Udajemy się na Eucharystię, aby oddać hołd Chrystusowi w sposób oficjalny, publiczny. Dzień ten jest okazją do naszego wyznania wiary, uczestniczenia w pełny sposób w Eucharystycznej Ofierze. W tym dniu składamy także publiczne świadectwo naszej pobożności uczestnicząc w procesjach, w czasie których obnosi się po drogach Najświętszy Sakrament w uroczystym obrzędzie wśród śpiewu pieśni eucharystycznych. Po przyjęciu Słowa i Boskiego Pokarmu idziemy w procesji wraz z całą asystą i z Eucharystycznym Chrystusem, który wychodzi by wędrować ścieżkami naszych parafii.
Nazwy uroczystości
Papież Urban IV ustanawia tę uroczystość bullą Transisturus i określa ją jako pamiątkę bardziej uroczystą i świąteczną w porównaniu z sakramentalną pamiątką, sprawowaną w codziennej Eucharystii. Ten sam Papież używa w innym miejscu określenia: Święto Najświętszego Ciała naszego Pana Jezusa Chrystusa. W językach europejskich nosi ono nazwy: w Italii - Corpus Domini, w Wielkiej Brytanii - Corpus Christi, we Francji - Fete Dieu, a w Mszale rzymskim z 1970 r. - uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Pańskiej, w języku potocznym zwana Bożym Ciałem.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Obchód święta
Bulla Transisturus papieża Urbana IV nie mówiła nic o procesji
Bożego Ciała. Spotykamy ją jednak dość wcześnie w 1277 r. w Kolonii
i w 1286 r. u benedyktynów w Beuron. W wieku XIV rozpowszechniła
się w innych krajach. Procesja w rozumieniu liturgii rzymskiej polega
na kroczeniu ze śpiewem, na zakończenie którego udzielano błogosławieństwa.
Tak wyglądała pierwotna forma procesji z Najświętszym Sakramentem.
W XV w. procesja zatrzymywała się przy czterech stacjach (cztery
strony świata). Przy każdej z tych stacji odczytywana była Ewangelia
jako forma błogosławieństwa. Z połączenia obu form procesji ukształtowała
się w rezultacie obecna procesja z czterema stacjami, na których
odczytywany jest fragment Ewangelii i udzielane jest błogosławieństwo
Najświętszym Sakramentem. Z biegiem czasu procesja Bożego Ciała zyskiwała
nowe elementy uświetnienia, wspaniałości. W procesji niesiono obrazy,
chorągwie. W XIV w. pojawiają się tzw. żywe obrazy, tworzone ze śpiewaków
przedstawiających sceny z życia Pana Jezusa.
W Polsce diecezja krakowska była pierwszą diecezją, w
której wprowadzono uroczystość Bożego Ciała. Było to w 1320 r. Śpiew
Ewangelii przy czterech ołtarzach pojawia się w diecezji płockiej
około 1430 r. Kościół w Polsce w 1967 r. wprowadził nowe teksty procesji.
Teksty suplikacji, teksty Ewangelii związane z Eucharystią i orację
kończącą. Błogosławieństwa Najświętszym Sakramentem można udzielać
albo przy każdym ołtarzu, albo na zakończenie procesji.
W ubiegłym roku procesji Bożego Ciała w Drohiczynie przewodniczył
bp Antoni Dydycz. Procesja z Najświętszym Sakramentem przemierzała
ulice Drohiczyna. Jedną ze stacji tej procesji było miejsce, na którym
stanął Ojciec Święty 10 czerwca 1999 r. Na miejscu lądowiska helikoptera
Ojca Świętego umieszczony został pamiątkowy obelisk.
Uroczystość Bożego Ciała w religijności polskiej ma duże
znaczenie. Trzeba podkreślić związek Eucharystii w tym dniu z całym
misterium zbawczym, paschalnym. Zakorzeniona nazwa Boże Ciało (chociaż
Mszał Rzymski łączy Ciało i Krew Chrystusa) prowadzi do wyakcentowania
boskości Chrystusa.
Oktawa
Uroczystość Bożego Ciała przypada w pierwszy czwartek po niedzieli Trójcy Przenajświętszej. Należy do jednej z 10 najważniejszych uroczystości Kościoła katolickiego. Dlatego od wieków obchodzi się oktawę tej uroczystości. W czwartek po uroczystości Bożego Ciała kończą się ośmiodniowe obchody ku czci Najświętszego Sakramentu. Po procesji i błogosławieństwie eucharystycznym kapłan błogosławi przyniesione przez wiernych wianki splecione z pierwszych kwiatów i ziół leczniczych. Lud wraz z kapłanem prosi Boga, aby swoją wszechmocną opieką otaczał pola, łąki i lasy, strzegł przed zatruciem i zniszczeniem oraz pozwolił im wydać obfite owoce i plony. Nasz udział w tych obchodach jest prawdziwym wyznaniem wiary i jeszcze bardziej jednoczy nas z Jezusem Chrystusem. Przyniesione wianki są symbolem ludzkiej pracy, którą uświęca zjednoczenie z Chrystusem Eucharystycznym. Oktawa Bożego Ciała jest szczególnym czasem łaski. Dlatego Kościół zachęca nas do tego byśmy nie zmarnowali okazji do zdobycia tych łask i jak najpełniej z nich korzystali.