Reklama

Teatr Kamienica

Ta inicjatywa jest tworzeniem miejsca i klimatu towarzyskiego kulturalnej Warszawy

Niedziela warszawska 16/2009

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dawniej były tu stajnie, potem browar niemiecki, wreszcie pralnie, a jeszcze całkiem niedawno jakieś mało używane magazyny Zarządu Domów Komunalnych. - Teraz już jest teatr, chociaż wciąż trwa jeszcze remont wnętrz, a właściwie przebudowa i rozbudowa - mówi Emilian Kamiński, dyrektor teatru i sprawca wielkiego zamieszania w kamienicy przy al. Solidarności 93 w Warszawie.
Już w trakcie powstawania - a był to proces kilkuletni - Teatr Kamienica w pewien sposób spełniał swe główne przesłanie: był blisko swych pierwszych widzów, czyli sąsiadów. Emilian Kamiński, marząc o swoim teatrze od dawna, wymyślił sobie, że ten teatr będzie takim magnetycznym miejscem, do którego widzowie zechcą przyjść nie tylko na sam spektakl, w celu odfajkowania jakiejś tam kulturalnej potrzeby. To ma być przede wszystkim miejsce, do którego człowieka coś ciągnie, do którego można przyjść z potrzeby ducha niemal w każdej chwili. Teatralna kawiarnia (z czytelnią) będzie otwarta przez cały dzień nie tylko dla widzów teatru.
Budynek pochodzi z 1910 r. i chyba cieszy się szczególną opieką Opatrzności, bo cało wyszedł z wojennej i powojennej opresji. Obok było getto, po wojnie same ruiny, a ta kamienica ocalała, choć w latach powojennych straciła swój przedwojenny klimat eleganckiej kamienicy. Kamiński stara się ten klimat przywrócić, dlatego obsesyjnie zwraca uwagę na detale.

Droga przez mękę

W 2004 r. postanowił przystąpić do realizacji swego marzenia o teatrze. Zaczął od szukania miejsca. Gdy trafił wreszcie pod ten adres, na to podwórko, obejrzał piwnice, nie miał wątpliwości: to tu!
Przekonał miasto, żeby wydzierżawiło mu piwnice kamienicy na 10 lat, założył fundację Atut. Fundacja działa społecznie, kilkanaście osób od samego początku poświęca swój czas dla tego teatru-marzenia.
Kamiński wystąpił o dotację z unijnego programu „Odbudowy dziedzictwa kulturowego”. W lutym 2005 r. małej fundacji Atut przyznano 5 mln zł unijnej dotacji! Trzeba było zebrać 25% wkładu własnego.
W oczekiwaniu na unijne pieniądze inwestował swoje własne, prowadził remont na własne ryzyko. Z własnej kieszeni wyłożył 150 tys. zł, ale tego nie wystarczyło na „wkład własny” warunkujący otrzymanie unijnych pieniędzy. Kamiński zwrócił się o pomoc do władz stolicy. - Ta stara kamienica jest własnością miasta, a ja tworząc tu swój teatr, przywrócę jej dawną świetność - tłumaczył. Pomoc otrzymał.
Minęły prawie 2 lata, a pieniądze z UE nie nadchodziły, bo okazało się, że oprócz wkładu własnego jest jeszcze potrzebne poręczenie na 8 mln zł. Zabezpieczeń finansowych wymagały nowe przepisy z 2005 r. Czas biegł, negocjacje ze zmieniającymi się w międzyczasie władzami miasta wydawały się nie mieć końca.
„Aktor Emilian Kamiński lada chwila straci wszystkie oszczędności życia. Schudł 12 kilo, od wielu miesięcy nie śpi”, „Emilian Kamiński na skraju bankructwa”, „Aktorowi grozi, że straci oszczędności całego życia, które od czterech lat inwestował w prywatny teatr” - donosiła prasa w roku 2006. Po 2,5 roku starań - dzięki przychylności Rady Miasta i pani prezydent - w końcu udało się zdobyć poręczenie hipoteczne.
Pieniądze wpłynęły, gdy ważną część remontu już wykonano (postawienie ściany oporowej i dachu nad dużą sceną). Te prace przeprowadził i sfinansował śródmiejski Zakład Gospodarowania Nieruchomościami.

Warszawskie miejsce

Prace trwały, los teatru był wciąż zagrożony, ale na małej scence „Parter” wystawiano przedstawienia nawiązujące do klimatu przedwojennej Warszawy: „Piękne panie i panowie” (rzecz z czasu rewiowo-kabaretowej świetności „Cyrulika Warszawskiego” i „Qui pro Quo”) oraz spektakl „Ordonka z Kamienicy” - o Hance Ordonównie opowieść piosenkami. Ważną częścią programu artystycznego tego teatru ma być podkreślanie warszawskości tego miejsca.
Obecnie prace wreszcie są na ukończeniu. Powierzchnia ok. 1640 m2 daje pole do popisu. Trzy sceny, duże foyer, obszerne zaplecze, w tym sala prób, bufet, kuchnia, dwie sale restauracyjne, kawiarnia ze scenką dla pianisty, przytulne pomieszczenie na klubik jazzowo-kabaretowy. Wszędzie obowiązuje pieczołowicie odrestaurowany stary styl z zachowanymi w miarę możliwości autentycznie stuletnimi szczegółami.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Fatima - główne treści orędzia Matki Bożej

[ TEMATY ]

Fatima

100‑lecie objawień fatimskich

Fatima – wizerunki Dzieci Fatimskich/Fot. Graziako/Niedziela

Od maja do października 1917 roku - gdy toczyła się pierwsza wojna światowa, kiedy w Portugalii sprawował rządy ostro antykościelny reżim, a w Rosji zaczynała szaleć rewolucja - na obrzeżach miasteczka Fatima, w miejscu zwanym Cova da Iria, Matka Boża ukazywała się trojgu wiejskim dzieciom nie umiejącym jeszcze czytać. Byli to Łucja dos Santos (10 lat), Hiacynta Marto (7 lat) i Franciszek Marto (9 lat). Łucja była cioteczną siostrą rodzeństwa Marto. Pochodzili z podfatimskiej wioski Aljustrel, której mieszkańcy trudnili się hodowlą owiec i uprawą winorośli.

Wcześniej, zanim pastuszkom objawi się Matka Boża, przez ponad rok, od marca 1916 roku, przygotowuje ich na to Anioł. Na wzgórzu Loca do Cabeco dzieci odmawiają różaniec i zaczynają zabawę. Raptem, gdy słyszą silny podmuch wiatru widzą przed sobą młodzieńca. Przybysz mówi: Nie bójcie się, jestem Aniołem Pokoju, módlcie się razem ze mną". Następnie uczy ich jak mają się modlić, słowami: "O mój Boże, wierzę w Ciebie, uwielbiam Cię, ufam Tobie i kocham Cię. Proszę, byś przebaczył tym, którzy nie wierzą, Ciebie nie uwielbiają, nie ufają Tobie i nie kochają Ciebie". Nakazuje im modlić się w ten sposób, zapewniając, że serca Jezusa i Maryi słuchają uważnie ich słów i próśb.

CZYTAJ DALEJ

Wniebowstąpienie Pańskie

Niedziela podlaska 21/2001

[ TEMATY ]

wniebowstąpienie

Monika Książek

Czterdzieści dni po Niedzieli Zmartwychwstania Chrystusa Kościół katolicki świętuje uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego. Jest to pamiątka triumfalnego powrotu Pana Jezusa do nieba, skąd przyszedł na ziemię dla naszego zbawienia przyjmując naturę ludzką.

Św. Łukasz pozostawił w Dziejach Apostolskich następującą relację o tym wydarzeniu: "Po tych słowach [Pan Jezus] uniósł się w ich obecności w górę i obłok zabrał Go im sprzed oczu. Kiedy uporczywie wpatrywali się w Niego, jak wstępował do nieba, przystąpili do nich dwaj mężowie w białych szatach. I rzekli: ´Mężowie z Galilei, dlaczego stoicie i wpatrujecie się w niebo? Ten Jezus, wzięty od was do nieba, przyjdzie tak samo, jak widzieliście Go wstępującego do nieba´. Wtedy wrócili do Jerozolimy z góry, zwanej Oliwną, która leży blisko Jerozolimy, w odległości drogi szabatowej" (Dz 1, 9-12). Na podstawie tego fragmentu wiemy dokładnie, że miejscem Wniebowstąpienia Chrystusa była Góra Oliwna. Właśnie na tej samej górze rozpoczęła się wcześniej męka Pana Jezusa. Wtedy Chrystus cierpiał i przygotowywał się do śmierci na krzyżu, teraz okazał swoją chwałę jako Bóg. Na miejscu Wniebowstąpienia w 378 r. wybudowano kościół z otwartym dachem, aby upamiętnić unoszenie się Chrystusa do nieba. W 1530 r. kościół ten został zamieniony na meczet muzułmański i taki stan utrzymuje się do dnia dzisiejszego. Mahometanie jednak pozwalają katolikom w uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego na odprawienie tam Mszy św.

CZYTAJ DALEJ

Papież: stoimy w obliczu epokowych wyzwań kulturowych

2024-05-13 13:34

[ TEMATY ]

papież Franciszek

Grzegorz Gałązka

Papież Franciszek wezwał do dialogu i szczególnej uwagi dla wszystkich cierpiących z powodu "ubóstwa kulturowego i duchowego" lub wykluczenia w obliczu licznych i decydujących wyzwań kulturowych. Ojciec Święty przyjął w poniedziałek na audiencji Szkołę Paleografii, Dyplomatyki i Archiwistyki założoną przez Leona XIII 140 lat temu oraz Szkołę Bibliotekoznawstwa ustanowiona przez Piusa XI 90 lat temu.

Franciszek pochwalił obie instytucje za ich dobre szkolenie i pracę. „Bardzo ważne jest, aby bibliotekarze i archiwiści Kościoła na całym świecie byli dobrze wyszkoleni”, powiedział, ponieważ jest to "szczególnie ważne w czasach, gdy wiadomości są czasami rozpowszechniane bez weryfikacji i badań", aby profesjonalnie wspierać ludzi w "prawidłowych badaniach w każdych okolicznościach".

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję