Reklama

Odszedł pasterz dobry - ks. prał. Stefan Rejewski

Wspomnienie o moim proboszczu

29 października, w 80. roku życia i 54. kapłaństwa, zmarł ks. prał. Stefan Rejewski, emerytowany proboszcz parafii pw. św. Tomasza Apostoła w Nowym Mieście Lubawskim. Uroczystościom pogrzebowym, które odbyły się 4 listopada w Nowym Mieście Lubawskim, przewodniczył biskup toruński Andrzej Suski. Trumnę z doczesnymi szczątkami ks. Stefana Rejewskiego złożono na cmentarzu parafialnym

Niedziela toruńska 46/2009

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Rankiem 30 października otrzymałem od mojego przyjaciela Księdza Mirosława sms-a, z natury rzeczy krótką i zwięzłą wiadomość: „Zmarł ks. prał. Rejewski”. W jakimś sensie to dość znamienny fakt, że zdobycz i znamię nowoczesności staje się narzędziem przekazu wiedzy o sprawach ostatecznych, o niezmiennym losie człowieka, którego życie „przemija jak trawa”.
Ta krótka wiadomość spowodowała, że pojawiły się w pamięci wspomnienia i zaduma nad człowiekiem, kapłanem, który był proboszczem mojej pierwszej po święceniach parafii i wprowadzał mnie w arkana duszpasterstwa i kapłańskiego życia. I choć mijają dni, i dziś uczestniczyłem w jego pogrzebie, to z każdą chwilą wspomnień jest więcej, bo śp. Ksiądz Prałat był osobą, która, chyba w każdym spotkanym człowieku, pozostawiała wiele śladów. Chcę podzielić się refleksjami, które w jakiś sposób także we mnie utrwalają Boży dar, jakim była dla mnie sposobność wzrastania przy jego boku. Ksiądz Stefan miał kilka miłości, o których chcę napisać w kolejności dość przypadkowej, a jednak powiązanej ze sobą i dającej obraz pewnej całości.

Książki

Reklama

Kto znał śp. Księdza Stefana na pewno zauważył jego miłość do książek, których nie czytał, lecz pochłaniał ich treść. Wieczorem po kolacji udawał się do swego pokoju i zagłębiał się w kolejne tomy. Z każdego niemalże wyjazdu przywoził nowe. Czasem dzielił się z nami tym, co przeczytał, pytał przy stole: „Czy księża wiedzą, że...”. Przeczytane treści mądrze komentował w kazaniach. Książki były dla niego oknem na świat. W czasach, gdy o wyjazd z kraju było niełatwo, jak sam mówił, podróżował i poznawał świat na kartach książek. Kiedyś niechcący na prawie rok odebrałem mu możliwość korzystania z telewizora - przy pracach uszkodziłem antenę. On tego nie zauważył. Dopiero przed pielgrzymką Ojca Świętego zapytał, czy nie umiałbym dostroić telewizor, bo coś się tam chyba stało. Wtedy sprawa się wydała, ale dla niego nie był to problem. Miał książki, więc nie potrzebował telewizora. Z miłości do książek wynika druga z jego miłości.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Słowo

Był mistrzem słowa, niemalże rzeźbił każdą swoją wypowiedź. Kto dziś potrafi mówić po polsku tak pięknie, jak on. Aż dziw, że nikomu nie przyszło do głowy zgłosić go do konkursu na mistrza mowy polskiej. Dla niego słowo to było coś, to wartość sama w sobie, bo przecież słowo jest narzędziem, które objawia człowieka wobec innych ludzi i samego Boga. Umiłowanie słowa brało się z fascynacji tym, o czym w Prologu Ewangelii napisał św. Jan:
„Na początku było Słowo, a Słowo było u Boga, i Bogiem było Słowo (...). A Słowo ciałem się stało i zamieszkało wśród nas”. Fascynacja słowem zrodziła kolejną miłość.

Chrystus

Jego miłość do Chrystusa była przy tym dość specyficzna, bo był czcicielem Chrystusa Sługi. Często powtarzał słowa: „Chrystus nie przyszedł, aby Mu służono, lecz aby służyć i życie swoje dać”. Te słowa kierował do siebie i w ich świetle realizował swoje kapłaństwo. Stąd cierpliwość i długie godziny spędzane w konfesjonale, biurze parafialnym, stąd celebracje Eucharystii z uwagą i oddaniem. Wspominam czas przed Bożym Narodzeniem (chyba rok 1992 lub 1993), gdy jako wikariusze pojechaliśmy do sąsiednich parafii służyć w konfesjonale. W parafii na wieczorną Mszę św. został niezmordowany radca ks. Malinowski, nasz Prałat był wtedy chory. Dobry doktor Roszkowski zalecił, aby nie wychodził z domu. Kiedy wieczorem zziębnięci wróciliśmy na plebanię, zastanowiło nas, że w kościele świeci się światło. Pierwsza myśl: szykują żłobek. Poszliśmy z Księdzem Mirkiem do bazyliki, a tam w jednym konfesjonale chory Prałat, w drugim Ksiądz Radca, a ludzi w kolejkach aż pod chór. Przyznam, że byliśmy trochę zdenerwowani - i nie chodziło tylko o to, że wcześniej nasi parafianie mieli okazję spowiadać się, gdy było kilkunastu księży. Raczej byliśmy poirytowani tym, że Ksiądz Prałat nie liczył się ze swoim zdrowiem. A on, jak zwykle, skwitował: „Cóż to dla nas, damy radę”. A po chwili dodał: „Przecież my, księża, do tego jesteśmy”. Służył, jak mógł i tym czym mógł. Pewnie wielu pamięta poniedziałki i niemały tłumek potrzebujących przed plebanią, którym Ksiądz Prałat rozdawał tzw. dropsy (zwinięte w rulon monety). Na nic przy tym nie patrzył, niczego w zamian nie oczekiwał, rozdawał niemal wszystko, co w ciągu tygodnia „zarobił” dla siebie jako kapłan. Bo pewnie największą z jego miłości było właśnie kapłaństwo.

Kapłaństwo

Niezwykle poważnie traktowane, to nie znaczy ze smutkiem i cierpiętliwością, ale z należytą powagą, która nie wyklucza poczucia humoru. Cenił kapłaństwo, był wdzięczny za dar i łaskę powołania, ale też cenił kapłaństwo innych. Dla niego każdy, kto otrzymał święcenia, liczył się i był kimś wyjątkowym. Nie było to ważne, czy chodziło o nas, młodych zaraz po świeceniach, czy o kogoś, kto przeżył w kapłaństwie wiele lat. Jego wielką radością była możliwość poprowadzenia do ołtarza kapłanów wywodzących się z parafii, a największym bólem były wieści o porzuceniu kapłaństwa - tego jednego, jak sam przyznawał, nie umiał zrozumieć, że ktoś, kto otrzymał od Boga tak wielki dar, nie potrafił uszanować go w sobie i przeżyć po kapłańsku życie. Sam przeżył ponad 50 kapłańskich lat, można powiedzieć, że zawsze w niełatwych dla kapłaństwa czasach. Trzeba było wielkiej odwagi i determinacji, by w stalinowskiej rzeczywistości podjąć studia seminaryjne, by wytrwać potem przez lata realnego socjalizmu, gdy tak wiele wysiłku wkładano w budowanie świata bez Boga, a i ostatnie lata, w ponoć wolnej Ojczyźnie, nie były łatwe, gdy właśnie nas, księży, często obarcza się odpowiedzialnością za wszelkie zło, łącznie z katastrofami natury. Ale widocznie po to my, księża, jesteśmy - żeby zacytować Księdza Prałata.
Czytających te słowa przepraszam, że są to „myśli niepoukładane”, ale pisane pod wpływem chwili i z potrzeby serca. Śp. ks. prał. Stefan Rejewski był przede wszystkim dobrym człowiekiem i prawdziwym kapłanem, a te dwie cechy, w moim pojęciu, wystarczą, by mogły się ziścić słowa, które kierował do parafian: „Do zobaczenia w niebie”. Mam nadzieję - wyrażaną za siebie i innych, że kiedyś i my dostąpimy takiej możności... Nieprawdaż?

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bracia Międzyrzeccy

[ TEMATY ]

święci

Albertus teolog/pl.wikipedia.org

Śmierć Benedykta, Jana, Mateusza, Izaaka i Krystyna, pierwszych męczenników Polski obraz umieszczony w kościele opactwa Kamedułów w Bieniszewie

Śmierć Benedykta, Jana, Mateusza, Izaaka i Krystyna, pierwszych męczenników Polski obraz umieszczony w kościele opactwa Kamedułów w Bieniszewie

Bracia Międzyrzeccy żyli, pracowali i głosili słowo Boże na ziemiach, które geograficznie usytuowane są w Europie, lecz o określeniu Świętych mianem Europejczyków decyduje w równej mierze ich szczególna postawa.

Synowie możnych rodów - Benedykt urodzony w Benewencie, Jan z Wenecji i towarzyszący im Barnaba- na zaproszenie księcia Bolesława Chrobrego wyruszyli z pustelni św. Romualda w Pereum do odległego i nieznanego im kraju. "Odbywszy więc długą drogę przez Alpy [...] weszli do kraju Polan, gdzie mówiono nieznanym językiem [...] i zastali księcia, imieniem Bolesław [...]. I we wszystkim tenże Bolesław okazując im łaskawość, w zacisznej pustelni z wielką gotowością zbudował im miejsce, które sami sobie obrali [...] i dostarczał im środków niezbędnych do życia". Podróż mnichów, po której osiedli w pustelni niedaleko ujścia Obry do Warty, według dziejopisarza św. Brunona z Kwerfurtu, przygotował sam cesarz Otton III. Do przybyszów z Włoch dołączyli wkrótce nowicjusze Izaak i Mateusz z możnego chrześcijańskiego już rodu Polan oraz Krystyn - chłopiec z pobliskiej wsi usługujący pustelnikom. W swym eremie Bracia przygotowywali się do pracy misyjnej na ziemiach polskich. W nocy z 10 na 11 listopada 1003 roku zostali napadnięci i wymordowani. Mordercy spodziewali się obfitych łupów, których w pustelni nie było. Po złapaniu, osądzeni i skazani zbójcy, opowiedzieli przed egzekucją, że ich ofiary umarły śmiercią męczeńską, z modlitwą na ustach, także Krystyn, który bronił pustelni i poległ w walce. Swoje życie ocalił Barnaba, który był wtedy w drodze do Rzymu. Wkrótce papież Jan XVIII zaliczył Braci w poczet świętych. Europejskość męczenników, którzy zginęli według wszelkich przypuszczeń w eremie niedaleko wsi Święty Wojciech pod Międzyrzeczem, ma kilka wymiarów. Najbardziej oczywisty jest fakt geograficznego usytuowania w konkretnej przestrzeni, którą z jednej strony otwiera pustelnia kamedułów we włoskim Pereum, z drugiej natomiast zamykają ziemie "między rzekami", czyli okolice Międzyrzecza, w kraju Bolesława Chrobrego. Stąd mieli wyruszyć z misją głoszenia chrześcijaństwa w najbardziej odległych zakątkach państwa Polan, kontynuując dzieło ewangelizacyjne rozpoczęte przez św. Wojciecha.
CZYTAJ DALEJ

W jaki sposób rozumie się koniec świata?

2025-11-13 10:48

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Pod koniec roku liturgicznego czytania mszalne przygotowują nas na to, co jest naturalnym kresem każdego z nas, pielgrzymów na ziemi, czyli na przejście z tego świata do – jak mówi wiara – nowego życia. Powrót Chrystusa jest ważny, bo niesprawiedliwości na ziemi jest wiele.

Gdy niektórzy mówili o świątyni, że jest przyozdobiona pięknymi kamieniami i darami, Jezus powiedział: «Przyjdzie czas, kiedy z tego, na co patrzycie, nie zostanie kamień na kamieniu, który by nie był zwalony». Zapytali Go: «Nauczycielu, kiedy to nastąpi? I jaki będzie znak, gdy to się dziać zacznie?» Jezus odpowiedział: «Strzeżcie się, żeby was nie zwiedziono. Wielu bowiem przyjdzie pod moim imieniem i będą mówić: „To ja jestem” oraz: „Nadszedł czas”. Nie podążajcie za nimi! I nie trwóżcie się, gdy posłyszycie o wojnach i przewrotach. To najpierw „musi się stać”, ale nie zaraz nastąpi koniec». Wtedy mówił do nich: «„Powstanie naród przeciw narodowi” i królestwo przeciw królestwu. Wystąpią silne trzęsienia ziemi, a miejscami głód i zaraza; ukażą się straszne zjawiska i wielkie znaki na niebie. Lecz przed tym wszystkim podniosą na was ręce i będą was prześladować. Wydadzą was do synagog i do więzień oraz z powodu mojego imienia wlec was będą przed królów i namiestników. Będzie to dla was sposobność do składania świadectwa. Postanówcie sobie w sercu nie obmyślać naprzód swej obrony. Ja bowiem dam wam wymowę i mądrość, której żaden z waszych prześladowców nie będzie mógł się oprzeć ani sprzeciwić. A wydawać was będą nawet rodzice i bracia, krewni i przyjaciele i niektórych z was o śmierć przyprawią. I z powodu mojego imienia będziecie w nienawiści u wszystkich. Ale włos z głowy wam nie spadnie. Przez swoją wytrwałość ocalicie wasze życie».
CZYTAJ DALEJ

Abp Gallagher o zagrożeniu nuklearnym

2025-11-13 20:28

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

abp Gallagher

broń atomowa

@Vatican Media

Abp Gallagher

Abp Gallagher

Abp Gallagher słowami Jana Pawła II: Świat jako ogród, lub gruzy. Cienie broni nuklearnej wciąż kładą się na ludzkich sumieniach - stwierdził abp Paul Richard Gallagher, sekretarz ds. relacji z państwami i organizacjami międzynarodowymi, podczas wykładu, wygłoszonego 13 listopada we Florencji na Wydziale Teologicznym Włoch Środkowych. Przypomniał, że już od średniowiecza Kościół i papieże zachęcali do rozwiązywania konfliktów poprzez dialog, głośno mówił o tym również Jan Paweł II.

„Stos gruzów” czy „kwitnący ogród” — o takiej alternatywie, jaką nakreślił w czasie swego pontyfikatu Jan Paqweł II, mówił abp Gallagher w czasie wykładu zatytułowanego „Groźba nuklearna: nowe scenariusze ryzyka i zaangażowanie chrześcijan”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję