Reklama

Media, a proces rozwoju wiary

2013-09-11 15:24

Ks. Adam Lechwar
Edycja sandomierska 37/2013, str. 4-5

Graziako

Internet dla wielu ludzi w moim wieku jest bardzo ważny w codziennym życiu, również tym duchowym - mówi Piotr Krupa - wychowanek oazowy naszej diecezji. - Nieograniczony dostęp do sieci pozwala na odkrywanie wielu dobrych rzeczy, wpływających na pogłębienie wiary. Mam na myśli codzienne rozważania Słowa Bożego, słuchanie nauk rekolekcyjnych w okresie Wielkiego Postu i Adwentu czy chrześcijańskiej muzyki. Ta dostępność jest niezwykle potrzebna osobom, które żyją w ciągłym biegu. Wystarczy krótka chwila i na ekranie komputera, tabletu, czy telefonu komórkowego można przeczytać krótkie rozważanie, pomodlić się modlitwą brewiarzową albo założyć słuchawki i posłuchać Słowa Bożego w muzycznym przekazie - tłumaczy Piotr. - Należy tu wspomnieć także o ogromnych możliwościach portali społecznościach, np. Facebooka. Wystarczy wrzucić na tzw. tablicę odnośnik do dobrego artykułu, filmu i trafia on do dużej grupy znajomych oraz ich znajomych - dodaje Piotr.

Wiek XIX i XX był świadkiem i areną niezwykłego rozwoju mass mediów. W XIX wieku zaczęła rozwijać się prasa. W latach 20. XX wieku powstał film, w latach 30. radio, a w 50. telewizja. Światowe początki Internetu datują się na rok 1969, w Polsce pojawia się on w latach 80., już po obaleniu komunizmu. Wszechobecność mediów ma dziś wpływ zarówno na jednostki, jak i na całe społeczności. Nie tylko organizuje i wzbogaca życie, ale prowadzi do zmian w sferze intelektualnej, emocjonalnej i kulturowo-społecznej. Dynamiczny rozwój możliwości przekazywania różnorodnych treści otworzył również przed Kościołem nowe możliwości głoszenia Ewangelii, a także odsłonił potężne płaszczyzny domagające się ewangelizacji.

Dał nieznane dotąd możliwość wykorzystania nowoczesnych środków technicznych do budowania jedności rozproszonych po świecie dzieci Bożych. Dziś mass media stały się nieodłączną częścią rzeczywistości, którą człowiek zobowiązany jest tak zagospodarować, aby uczynił sobie ziemię bardziej poddaną. Kościół w swojej samoświadomości, wyrażonej w nauczaniu, docenia ogromne znaczenie środków społecznego przekazu w kształtowaniu naszej wiary.

Reklama

Kościół docenia media

Od 1967 r. Kościół katolicki obchodzi Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu. Inspirację i początek do baczniejszego zwrócenia uwagi na mass media dał Sobór Watykański II. Dekret „Inter mirifica” - o środkach społecznego przekazu - powstał jako owoc Soboru w 1963 r.

Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu jest w Polsce obchodzony w trzecią niedzielę września. Kościelne instytucje medialne, jak Radio Watykańskie, Radio Maryja, Telewizja Trwam, czy wielkonakładowe tytuły prasowe, do których należy trzymana przez nas w ręku „Niedziela” świadczą o tym, jak dynamicznie Kościół wykorzystuje media także w swoich podstawowych komórkach organizacyjnych, jakimi są parafie. Wyraża się to nie tylko przez kolportaż prasy katolickiej, ale także przez powstanie parafialnych pism i stron internetowych, a nawet radia o zasięgu lokalnym. Ta praktyczna płaszczyzna realizacji zaleceń Soboru Watykańskiego II dotycząca mediów domaga się też refleksji, którą podejmują: Stolica Apostolska, biskupi diecezjalni i katolicy świeccy. Zwyczajne nauczanie Kościoła w tej kwestii wyraża się przez dokumenty Soboru Watykańskiego II, Kodeks Prawa Kanonicznego, Katechizm Kościoła Katolickiego oraz dokumenty Stolicy Apostolskiej - te najwyższej rangi, jak encyklika czy adhortacja apostolska. Orędzie papieskie towarzyszyło każdemu z 47. dotychczas przeżywanych Światowych Dni Środków Społecznego Przekazu. W Polsce refleksję tę wzbogacają dokumenty synodów diecezjalnych, listy pasterskie biskupów, czy przepisy dotyczące zastosowania mediów w kulcie publicznym i życiu ludzi Kościoła, m.in. dotyczące transmisji Mszy św. lub publicznych wystąpień duchowieństwa i przekazywania nauki chrześcijańskiej w audycjach radiowych i telewizyjnych. Katechizm Kościoła Katolickiego zwraca uwagę, że informacja przekazywana przez środki społecznego przekazu pozostaje w służbie dobra wspólnego. Społeczeństwo ma prawo do informacji opartej na prawdzie, wolności, sprawiedliwości i solidarności. Właściwe zastosowanie tego prawa domaga się, by przekazywana informacja przestrzegała święcie zasad moralnych oraz słusznych praw i godności człowieka (por. KKK 2494). Tak więc przed mediami, nie tylko katolickimi, stoją dwa nadrzędne zadania: afirmacja godności osoby ludzkiej oraz przekaz prawdy.

Nie uciekajcie przed mediami

Media są obecnie niczym powietrze - wszechobecne. Nie ma więc sensu uciekanie przed nimi, lepiej nauczyć się z nich korzystać i to nie tylko w wymiarze technicznym.

Człowiek, jako istota wolna i inteligentna, a ponadto moralna - zdolna do kierowania się sumieniem - musi badać i odkrywać czy korzystanie z mediów przynosi mu pożyte: czy go do Boga przybliża, czy oddal; wiarę wzmacnia, czy osłabia i zabija. Nie można zapomnieć, że media są zawsze w czyichś rękach, ktoś nimi dysponuje. Są instrumentem, przy pomocy którego życie człowieka może stać się lepsze: łączy oddalonych, poucza nieumiejących, otwiera oczy na bogactwo świata stworzonego przez Pana Boga, umożliwia dzielenie się własnymi osiągnięciami. Jednak, gdy mediami steruje osoba kierująca się niskimi pobudkami, np. chęcią zysku, albo podporządkowania sobie innych, wówczas media takie stają się jak flet w ręku fakira, a ludzie jak zaklęte jego muzyką węże. Maria Konopnicka w „Rocie” wskazywała na potrzebę czujności oraz ducha walki o dobro, o Ojczyznę, o Boga. Gwarancją zwycięstwa będzie próg domostwa, „twierdzą”, poza którym toczy się życie oddane na służbę Bogu i Ojczyźnie. Rodzi się dziś pytanie: jak ma żyć współczesny chrześcijanin, Polak, by ocalić święte dziedzictwo zdrowej, życiodajnej kultury i wiary przodków? Jak uchronić siebie, a w przypadku rodziców, także swoje dzieci, przed współczesnym koniem trojańskim, który może okazać się niebezpiecznym podarunkiem przynoszący zgubę?

Media są powszechne w naszych domach. Zafundowaliśmy je sobie sami, za nasze własne, ciężko zarobione pieniądze. A większość z nich jest zdominowane przez laickie, w znaczeniu bezbożne, widzenie świata, zredukowane do tego co fizyczne i pozbawione klasycznych kryteriów piękna i brzydoty, dobra i zła. Niegdyś na kanwie dobra i zła, decydowano o tym, która wiadomość może stać się newsem, a która na to nie zasługuje. Dziś wydaje się, że jedyny argument przemawiający za dopuszczeniem informacji do publikacji jest jej szokująca treść, opisująca zachowania jak najdalej odbiegające od ogólnie przyjętych form, które ukształtował Ewangelia i humanizm.

- W pierwszym odczuciu kłóci się w moim umyśle połączenie słów: „media” i „wzrost wiary” - mówi Olga Surma, studentka medycyny z Janowa Lubelskiego. Ale już drugie spojrzenie przywodzi na myśl te fantastyczne inicjatywy, z których tak często korzystam, jak: deon.pl, liturgia.pl i wiele innych mediów internetowych, radiowych, telewizyjnych i drukowanych, które do mojego życia wlewają dobro, a nie tanią sensację. I to jest chyba mój klucz, aby się nie zgubić wśród tego, co proponuje medialny świat: wybierać tylko te media, gdzie szanuje się człowieka takiego jakim on jest, a o Panu Bogu mówi się pięknie i z szacunkiem - opowiada Olga.

Kultura medialna może nieść w sobie także jeszcze inne niebezpieczeństwo w doświadczeniu wiary. Może uczyć i w wielu przypadkach uczy pasywności w wierze. Muzyki, np. kolęd dziś już się nie gra, nie śpiewa tylko się jej słucha. Znika teatr i inscenizacje z form przekazu wiary, a pozostaje tylko oglądanie filmów. Dobra się nie czyni, ale można się dowiedzieć, że inni niosą humanitarną pomoc. Tymczasem soborowa Konstytucja o Liturgii mówi: „Kościół bardzo się troszczy o to, aby chrześcijanie podczas Eucharystii nie byli obecni jako obcy i niemi widzowie” (por. KL III).

Patroni mediów

Prekursorem używania mediów na szeroką skalę dla zdynamizowania i pomnażania wiary był św. Maksymilian Maria Kolbe. Już przed II wojną światową dostrzegł, jak bardzo media przydatne są do przekazywania i wzmacniania wiary. Organizując „Rycerza Niepokalanej” i Radio Niepokalanów św. Maksymilian miał już swoją metodę medialną - przywoływał w nich przede wszystkim świadków wiary. Pokazywał dobrych ludzi i w ten sposób zachęcał do ich naśladowania. Udowadniał, że aby szukać dobra i służyć mu trzeba mieć głęboką więź z Bogiem, dlatego swoje działanie opierał o fundament modlitwy i naśladowanie Niepokalanej Maryi, której dedykował swoje dzieła. Dlatego słuszną jest rzeczą domaganie się przez katolików w naszym kraju dostępu do multipleksu. Każdy wierzący powinien mieć dostęp nie tylko do jakiegoś „religijne getto” w postaci pojedynczych programów w przestrzeni medialnej, ale do szerokiej propozycji, jaką mają mu do zaoferowania współczesne media katolickie.

Dziennikarz- katolik

- Może się wydawać, że serwis informacyjny to przede wszystkim sprawy społeczne, gospodarcze i polityczne. W naszej telewizji sporo miejsca w „Informacjach Dnia” zajmują jednak informacje dotyczące życia Kościoła w Polsce i na świecie - mówi Piotr Krupa, który pracuje jako dziennikarz i prezenter TV Trwam. - Ważnym elementem są relacje ze spotkań z Ojcem Świętym. Te właśnie materiały są dla mnie szczególnie ważne i sprawia mi dużą radość ich przygotowywanie. Mam świadomość, że wiele osób nie ma czasu na śledzenie całych transmisji ze spotkań z Ojcem Świętym, a te krótkie relacje, kilka zdań z jego przemówienia czy kazania trafiają do widza i zostają w jego pamięci, a często i w sercu. Dla mnie, jako katolika-dziennikarza - dodaje Piotr - ogromnie ważna jest świadomość, że przed i po wydaniu „Informacji Dnia” na antenie TV Trwam trwają modlitwy. Widz, którego zwykle interesują tylko wiadomości, może chociaż na chwilę „dotknąć” modlitwy. Cenne jest również pozdrowienie rozpoczynające i kończące każde wydanie mojego programu: „Szczęść Boże” i „Z Panem Bogiem”. Ono przypomina o Tym, który powinien być we wszystkich sferach naszego życia politycznego, gospodarczego, społecznego i osobistego najważniejszy.

Bądźmy profesjonalni

Innym wymiarem powinności ludzi wiary jest troska o obecność w mediach świeckich. Prawdziwą sztuką i profesjonalizmem jest tworzenie w tej przestrzeni wydarzeń ewangelizacyjnych. Jest to zadanie trudne i wymagające, ale skutecznie docierające z Dobrą Nowiną do współczesnych pogan, albo do tych, którzy w prawdzie zostali ochrzczeni, ale utracili więź z Kościołem i Chrystusem. Trzeba zachować świadomość, że żadne medium samo z siebie nie stanie się narzędziem ewangelizacji, nie zaprowadzi człowieka do Boga. Do Chrystusa przyprowadza ten, kto już Go spotkał i nawiązał z Nim osobową więź. To jest zatem absolutny fundament każdej ewangelizacji - człowiek wnoszący Boga w przestrzeń tego świata. Owszem nikt nie kwestionuje zasady, że chcąc skutecznie wykorzystać media do głoszenia Ewangelii trzeba pamiętać o podstawowych zasadach komunikowania społecznego - o jasnym i prostym przekazie, o profesjonalizmie. Nie możemy zatem, jako ludzie Kościoła, być dyletantami w ich używaniu, ani w mediach upatrywać głównej skuteczności w przekazie wiary. One mają nam tylko ułatwić dotarcie z Ewangelią do drugiego człowieka. Bł. Jan Paweł II w Orędziu na 36. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu proroczo pisał: „Dzięki internetowi na milionach monitorów na naszej planecie pojawiają się miliardy obrazów. Czy z owej galaktyki obrazów i dźwięków wyłoni się twarz Chrystusa i da się słyszeć Jego głos? Świat pozna Dobrą Nowinę o zbawieniu tylko wówczas, gdy będzie mógł zobaczyć twarz Chrystusa i usłyszeć Jego głos. Taki jest cel ewangelizacji. Internet używany w ten sposób stanie się prawdziwie ludzką przestrzenią. Albowiem tam, gdzie nie ma miejsca dla Chrystusa, nie ma go również dla człowieka”.

* * *

Modlitwa korzystającego z internetu

Wszechmogący i wieczny Boże,
który stworzyłeś nas
na Swój obraz i podobieństwo
i nakazałeś nam poszukiwać dobra, prawdy i piękna,
zwłaszcza w świętej osobie Twego Jednorodzonego Syna,
naszego Pana, Jezusa Chrystusa,
Ciebie prosimy, racz sprawić
za wstawiennictwem św. Izydora, biskupa i doktora,
abyśmy w naszych podróżach po Internecie
kierowali się tylko do stron zgodnych z Twoją wolą
i traktowali wszelkie napotkane dusze z miłosierdziem i cierpliwością.

Ks. John Todd Zuhlsdorf

Tagi:
media internet

Reklama

Rzecznicy Praw Dziecka na rzecz bezpieczeństwa dzieci w internecie

2019-09-27 10:18

Biuro Prasowe Rzecznika Praw Dziecka, maj / Belfast (KAI)

- Jedna trzecia użytkowników internetu na świecie to dzieci i młodzież. Internet pełni w ich życiu ogromną rolę, jest źródłem wiedzy, nowych znajomości i zabawy. Niestety również źródłem strachu, agresji i przemocy. Dlatego musimy zrobić wszystko, by zadbać o prawa dzieci w internecie, by stał się dla nich bezpieczny – takie zobowiązanie przyjmują na siebie uczestnicy trwającego w Belfaście 23. Zjazdu Generalnego ENOC (Europejskiej Sieci Rzeczników Praw Dzieci). Wśród nich jest Rzecznik Praw Dziecka Mikołaj Pawlak.

Monkey Business/Fotolia.com

„ENOC wzywa władze państw, regionalne i międzynarodowe władze i organizacje, decydentów, biznes i przemysł do dalszych wysiłków na rzecz realizacji praw dzieci w erze cyfrowej” – czytamy w oświadczeniu przygotowanym na zjazd rzeczników. Organizacja oczekuje, że władze Unii Europejskiej i państw członków UE będą przestrzegać praw dzieci zawartych w Konwencji ONZ o prawach dziecka oraz wytycznych Rady Europy dotyczących poszanowania, ochrony i realizacji praw dziecka w środowisku cyfrowym. Oznacza to m.in. ochronę dzieci przed cyberprzemocą, nieodpowiednimi do wieku treściami czy fałszywymi informacjami, zapewnienie im dostępu do internetu, dbanie o to, by mogły bezpiecznie i w pełni korzystać z zawartej w sieci wiedzy i rozrywki.

Wspólny raport opracowany na podstawie zaleceń poszczególnych rzeczników i ich młodych doradców trafi do Rady Europy, Komisarza Praw Człowieka Rady Europy i innych unijnych instytucji. Na podstawie tych rekomendacji m.in. mają być opracowane unijne dyrektywy w sprawie cyberedukacji.

Nad stworzeniem listy polskich postulatów pracowała grupa 14 młodych ludzi z Polski, działających w ramach sieci ENYA. Ich spotkania i warsztaty były organizowane w warszawskim Biurze Rzecznika Praw Dziecka Mikołaja Pawlaka.

- To dla mnie szczególnie ważne, że już w pierwszym roku mojej kadencji miałem okazję brać udział w spotkaniach i warsztatach polskiego zespołu ENYA, grupy młodzieżowych doradców Rzecznika Praw Dziecka i mogłem dowiedzieć się od nich, czego od nas, dorosłych, oczekują. Jakie działania powinniśmy podjąć, by uczynić wirtualny świat miejscem bezpiecznym. Podziwiam ich zaangażowanie i doceniam siłę głosu młodego pokolenia – podkreślał podczas zjazdu Rzecznik Praw Dziecka Mikołaj Pawlak. Przedstawicielka grupy młodzieżowych doradców Rzecznika Zuzanna Malinowska także uczestniczy w wydarzeniu.

ENYA to projekt uczestnictwa dzieci i młodzieży w działaniach na rzecz m.in. zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiednich warunków rozwoju młodym ludziom w Europie. Jest on wspierany przez Europejską Sieć Rzeczników Praw Dziecka (ENOC). ENYA działa w duchu Konwencji o Prawach Dziecka i ma na celu umożliwienie dzieciom i młodzieży udziału w publicznej debacie. Tematem przewodnim tegorocznej edycji były prawa dziecka w środowisku cyfrowym.

ENOC (European Network of Ombudspersons for Children) to organizacja założona na spotkaniu w Trondheim w Norwegii w 1997 roku. Jej zadaniem jest promocja i ochrona praw dzieci, sformułowanych w Konwencji ONZ o Prawach Dziecka. Zrzesza niezależne instytucje narodowe, regionalne lub lokalne czuwające nad przestrzeganiem praw dziecka w państwach europejskich. Ich przedstawiciele spotykają się każdego roku w innym mieście. Polska jest członkiem ENOC od 2001 r.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Pożegnanie S. M. Olimpii Konopki SMCB

2019-10-15 20:43

Joanna Łukaszuk-Ritter

9 października zmarła nagle s. Olimpia Teresa Konopka, boromeuszka. W uroczystej Mszy żałobnej 14 października br. w trzebnickiej bazylice Kongregacja Sióstr Boromeuszek wraz z rodziną zmarłej, przyjaciółmi i mieszkańcami Trzebnicy pożegnała Zmarłą.

JoannaLukaszuk-Ritter

Nabożeństwu w koncelebrze sześciu kapłanów przewodniczył proboszcz parafii pw. św. Bartłomieja Apostoła i św. Jadwigi ks. Piotr Filas.

S. M. Olimpia Teresa Konopka urodziła się 15 lipca 1934 r. na Górnym Śląsku w Rudnie, w powiecie Gliwickim, jako najmłodsza z siedmiorga rodzeństwa. 3 listopada 1951 r. wstąpiła do Zgromadzenia Sióstr Miłosierdzia św. Karola Boromeusza w Trzebnicy. Po ukończeniu nowicjatu w 1955 r. złożyła Bogu pierwsze śluby zakonne, a trzy lata później śluby wieczyste.

W styczniu 1977 r. s. Olimpia stanęła przed ponownym wyzwaniem – współtworzenia nowej placówki w Nuncjaturze Apostolskiej w Wiedniu. Tam podjęła pracę administracyjną oraz została przełożoną wspólnoty. Swoim rzetelnym wypełnianiem obowiązków i precyzją imponowała wielu. Zdobyła sobie duże uznanie nie tylko swych bezpośrednich przełożonych. Była obdarzana ogromnym szacunkiem i szczerą sympatią przez osoby, z którymi miała kontakt. Podczas swojej służby w wiedeńskiej Nuncjaturze miała okazję poznać wiele osobistości z kręgów Kościoła, polityki i kultury. Ogromnym zaszczytem dla niej był osobisty kontakt z Janem Pawłem II, który podczas swoich trzech podróży apostolskich do Austrii (1983, 1988, 1998) mieszkał w ambasadzie watykańskiej. Posługę w Wiedniu zakończyła w 1997 r. i wróciła do Trzebnicy, po tym jak Kapituła Generalna wybrała ją na stanowisko wikarii generalnej. Funkcję tą pełniła przez dwie kadencję do roku 2009.

Od 2002 r. nieprzerwanie aż do śmierci pełniła funkcję kustosza i przewodnika muzeum klasztornego – Historycznego Muzeum Pocysterskiego Klasztoru Sióstr Boromeuszek w Trzebnicy, które sama stworzyła, bezustannie je udoskonalając i uzupełniając zbiory. Muzeum, licznie odwiedzane przez turystów i osoby zainteresowane zarówno z Polski jak i z zagranicy, stało się jej wielką pasją. Na szczególne uznanie zasługuje jej heroiczna praca nad archiwizacją dokumentów i zabytków klasztoru, dbałość o renowację cennych obrazów oraz umiejętność pozyskiwania potrzebnych na ratowanie tych dóbr środków finansowych. Poprzez swoją działalność ceniona i szanowana przez osoby ze środowisk związanych z kulturą i sztuką. Ponadto s. Olimpia była tłumaczką, autorką licznych publikacji, artykułów i prac naukowych, m.in. o wybitnym rzeźbiarzu Brunonie Tschötschelu, które potwierdzają jej miłość i przywiązanie do Zgromadzenia, do duchowego dziedzictwa św. Jadwigi Śląskiej, jak i do Trzebnicy, miasta, z którym była związana prawie przez całe swoje życie.

Na zakończenie uroczystości żałobnej głos zabrał burmistrz miasta Trzebnicy, Marek Długozima, który w swym przemówieniu zaznaczył jej wielkie oddanie Kongregacji oraz miastu. Podkreślił swój podziw i szacunek dla s. Olimpii Konopki, ukazując ją jako człowieka ogromnej wiary, ogromnej miłości do świata i ludzi, pełnej dobroci oraz godnym wzorem do naśladowania dla kolejnych pokoleń. Przypomniał również, że w maju br. s. Olimpia otrzymała tytuł „Zasłużony dla gminy Trzebnica”. Jej pracowitość, rzetelność i wieloletnia praca zostały wielokrotnie uhonorowane. Jan Paweł II odznaczył s. Olimpię krzyżem „Pro Ecclesia et Pontifice”, który ustanowiony został dla „szczególne wyróżniających się znakomitą służbą i gorliwością”. Natomiast od Prezydenta Republiki Austrii otrzymała złotą odznakę za zasługi dla Republiki Austrii.

Siostra Olimpia zmarła nagle 9 października przebywając w Międzyzdrojach w domu sióstr Boromeuszek „Stella Matutina” na wypoczynku oraz na obchodach z okazji 120 lecia pełnienia służby miłosierdzia przez zakon sióstr Boromeuszek na rzecz mieszkańców Międzyzdrojów i kuracjuszy. Siostra Olimpia miała 85 lat i była w 64. roku profesji zakonnej. Spoczęła na cmentarzu parafialnym w Trzebnicy. „Droga siostro Olimpio, dom nie ręką ludzką uczyniony jest już Twoim domem. Dla nas (...) w dalszym ciągu pozostaje marzeniem. Marzeniem, które może stać się faktem, jeśli będziemy dobrze przeżywali nasze życie, służąc wiernie Bogu. Siostro Olimpio, niech Bóg przyjmie Cie do swojej chwały” – powiedział ks. Piotr Filas na zakończenie swojej homilii.

„Wszystko, co czynicie, niech się dokonuje w miłości”. W tych słowach św. Karola Boromeusza wyraża się cały charyzmat Zgromadzenia Sióstr Miłosierdzia i temu charyzmatowi przez całe swoje życie zakonne była wierna S.M. Olimpia Konopka.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Toruń: powstaje Szkoła Boskiego Dizajnu

2019-10-16 13:41

dg / Toruń (KAI)

Nie godzą się na kicz i tandetę w kościelnych gablotach, stronach internetowych i social mediach. Uważają, że najważniejsze treści powinny być prezentowane jak najpiękniej. Nie chcą być bierni, więc zakładają w Toruniu Szkołę Boskiego Dizajnu, którą błogosławi ordynariusz toruński i wspiera poznańska prowincja franciszkanów.

youtube.com

- Pomysł na Szkołę Boskiego Dizajnu zrodził się z wielu rozmów w gronie przyjaciół związanych ze wspólnotą Siedem Aniołów. Nasze dyskusje krążyły wokół kondycji tego, jak w Kościele katolickim wygląda jakość wizualnej oprawy przekazywanych treści ewangelizacyjnych. Wyraźnie dostrzegamy bowiem fakt, iż w Kościele często bagatelizuje się kwestie jakości materiałów promocyjnych chociażby takich jak plakaty czy banery – mówi w rozmowie z KAI Julia Andruszko, jedna z inicjatorek szkoły.

Młodzi twórcy zauważają, że współczesny człowiek jest przyzwyczajony do wysokiego estetycznego poziomu przekazu medialnego. „Wielkie marki walczą w ten sposób o naszą uwagę. Aby to osiągnąć, wykonują olbrzymią pracę, by być na bieżąco z dynamicznie zmieniającymi się aktualnymi trendami. Przyzwyczajają nas tym samym do pewnych określonych form komunikacji wizualnej. Jeżeli więc chcemy rzeczywiście nieść dziś wiadomość o miłości Boga - musimy również być na bieżąco z tymi trendami i świadomie się nimi posługiwać” – dodaje Andruszko.

Poprzez cykl warsztatów Szkoła Boskiego Designu chce wpłynąć na zmianę świadomości estetycznych kwestii w Kościele w Polsce. „Pragniemy wzajemnie się inspirować i wspierać w tym, aby to co robimy dla Boga, było w najwyższej możliwej jakości, na jaką nas stać. Wówczas treści, jakie chcielibyśmy przekazać, staną się czytelne dla współczesnego człowieka. Przez wieki Kościół Katolicki wyznaczał kierunek sztuki i kultury, był mecenasem i współtwórcą sztuki wysokiej. Dziś natomiast wielokrotnie nie może jej dogonić i zdarza się, że nie radzi sobie nawet ze stworzeniem dobrej jakości plakatu – mówi Dominika Wajgert.

- Młode pokolenie wychowane w dobie rozwoju mediów, przyzwyczajone jest do tego, że forma estetyczna w jakimś sensie określa tożsamość i charakter danej instytucji, organizacji czy marki. Kościół Katolicki dziś przez wielu utożsamiany jest z ideologią i tradycją, a nie z doświadczeniem Miłości żywego Boga. Jeżeli więc będziemy używać nieestetycznych i archaicznych form graficznych - tym samym możemy wysyłać mylny komunikat, iż treści, które chcemy przekazać, są również nieatrakcyjne i nieaktualne. Dobra Nowina natomiast jest przecież zawsze świeża, ponadczasowa i najprawdziwsza ze wszystkich – podkreślają inicjatorzy.

Podczas pierwszej edycji uczestnicy pochylą się nad zagadnieniem projektowania materiałów graficznych i social mediów. Na całość składać się będą konferencje, panele dyskusyjne i zajęcia praktyczne. Warsztaty przeplatane będą wspólną Eucharystią oraz uwielbieniem prowadzonym przez zespół Fundacji Dom Modlitwy Królewskie Dziedzińce. „Jest dla nas bardzo ważne, aby oprócz wzrostu świadomości współczesnych trendów, osoba która przyjedzie na warsztaty wyjechała z nich z pakietem umiejętności praktycznych” – mówi Julia Andruszko.

- Dobrze wiemy, że tworzenie dobrych projektów wymaga podejmowania wielu prób, nieustannych ćwiczeń i doskonalenia warsztatu. Aby podtrzymać te wysiłki, chcemy stworzyć dla naszych uczestników “Społeczność Inspiracji” - przestrzeń online, w której będą prezentowane udane chrześcijańskie projekty dobrze wpisujące się we współczesną estetykę. Chcielibyśmy, aby można było się nimi zainspirować, poznając przy okazji aktualne tendencje w projektowaniu graficznym – zapowiada Andruszko. Tworzenie dobrych i estetycznych komunikatów wizualnych, szczególnie w przestrzeni internetu, to nie tylko projektowanie graficzne, dlatego ma powstać Szkoła Boskiego Dizajnu, obejmująca kolejne obszary, takie jak fotografia czy video, które byłyby tematami następnych edycji spotkań warsztatowych.

Prowadzący warsztaty to osoby, które na co dzień pracują w szeroko pojętej branży kreatywnej: zespół projektu DAYENU - graficy i właściciele jednego z najlepiej rozpoznawalnych sklepów z gadżetami chrześcijańskimi; Hubert Wawrzkowicz - multidyscyplinarny projektant, grafik, operator, pomysłodawca i koordynator tanecznej inicjatywy ewangelizacynej MIKAEL/Któż jak Bóg; Dawid Kostkowski zajmujący się social mediami we wspólnocie JANKI z Krakowa; Julia Andruszko - antropolog kultury, prowadząca Wytwórnię JASNO i warsztaty twórcze; o. Cordian Szwarc OFM, opiekun duchowy wspólnoty Siedem Aniołów, będzie odprawiał Msze Święte i głosił słowo Boże.

Inicjatywa cieszy się błogosławieństwem ordynariusza diecezji toruńskiej bp. Wiesława Śmigla, który w liście do organizatorów napisał m.in.: “Ewangelizacja kultury poprzez promowanie wartości chrześcijańskich stanowi obecnie jeden z ważniejszych priorytetów, by wierni, szczególnie młodzi, byli świadomymi swojej tożsamości, nie dali się zwieść i 'nie byli dziećmi, którymi miotają fale i porusza każdy powiew nauki' (por. Ef 4,14). (…) Towarzyszę Wam modlitwą i serdecznym błogosławieństwem”.

Młodych twórców wspiera również poznańska Prowincja św. Franciszka z Asyżu Zakonu Braci Mniejszych, a także ks. Andrzej Kowalski odpowiedzialny w diecezji toruńskiej za Nową Ewangelizację.

Inicjatywa skierowana jest do wszystkich zaangażowanych w życie Kościoła.

Zapisy i więcej informacji na stronie: https://dizajnboski.pl/

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem