Reklama

Kościół

Senegal wzorem współistnienia religii

W przesłaniu do uczestników sympozjum na temat dyplomacji religijnej, zorganizowanego przez Uniwersytet Szejka Anty Diopa w Dakarze, sekretarz ds. relacji z państwami i organizacjami międzynarodowymi podjął temat roli religii w działaniach dyplomatycznych i pochwalił Senegal jako wzór pokojowego współistnienia religijnego.

[ TEMATY ]

religia

Senegal

Vatican News

Senegal

Senegal

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Uniwersytet Szejka Anty Diopa w Dakarze zorganizował w dn. 7–8 kwietnia międzynarodowe sympozjum poświęcone tematyce dyplomacji religijnej. Celem wydarzenia było „opracowanie usystematyzowanej refleksji akademickiej i duchowej na temat roli religii w budowaniu pokoju i mediacji w konfliktach”.

Prestiżowa uczelnia wystosowała zaproszenie do Nuncjatury Apostolskiej w Dakarze oraz do przedstawiciela Stolicy Apostolskiej, abp. Waldemara Sommertaga.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W wydarzeniu wzięło udział wielu prelegentów, w tym ambasadorowie stacjonujący w Dakarze, przedstawiciele religii tradycyjnych oraz francuski rabin Moshe Lewin, wiceprezes Konferencji Rabinów Europejskich.

Sekretarz ds. relacji z państwami i organizacjami międzynarodowymi Stolicy Apostolskiej, abp Paul Richard Gallagher, który miał otworzyć konferencję, nie mógł uczestniczyć z powodu innych zobowiązań w harmonogramie. Niemniej jednak przesłał wiadomość z podziękowaniem dla Senegalu za jego wysiłki na rzecz religijnego współistnienia w służbie pokoju oraz z wyjaśnieniem, jak Stolica Apostolska rozumie „dyplomację religijną”.

Senegalski model współistnienia międzyreligijnego

Reklama

Watykański hierarcha pochwalił senegalski model, w którym „w jednej rodzinie mieszkają razem muzułmanie, katolicy, protestanci i wyznawcy religii tradycyjnych w godnej podziwu harmonii”. Taka sytuacja, jak zauważył, „sprzyja dialogowi międzyreligijnemu i zasługuje na ochronę”. Jak wyraził to podczas niedawnej wizyty jednego z senegalskich zwierzchników religijnych w Watykanie, „Senegal stanowi wzorcowy model pokojowego współistnienia religijnego”.

Wkład dyplomacji religijnej w pokój

„Świat pilnie potrzebuje trwałego pokoju, nie tylko tymczasowego zawieszenia przemocy. Tęskni za pokojem opartym na sprawiedliwości, solidarności i moralnej prawdzie” – podkreślił następnie abp Gallagher. „W tym kontekście Kościół katolicki aktywnie stara się ukazywać, że religia nie jest przeszkodą w budowaniu pokoju, lecz jego istotnym filarem.”

Według watykańskiego hierarchy, wkład religii w działania dyplomatyczne oznacza „wyjście poza wizję dyplomacji ograniczoną do wymiany międzyrządowej lub politycznych porozumień”. Przypomniał też wizję dyplomacji religijnej Kościoła katolickiego, opisując ją, jako „praktykę dyplomatyczną opartą na unikalnych perspektywach etycznych i moralnych, jakie oferują tradycje religijne, mającą na celu wpływanie na relacje między państwami.”

„Jej siła – zauważył – leży nie tyle w politycznym czy militarnym wpływie, co w zdolności oddziaływania na serca i umysły ludzi.”

Nowy impuls na przyszłość

Dwudniowe obrady były bardzo owocne i zgromadziły wielu dyplomatów akredytowanych w Senegalu. „Wszyscy wiedzą, że Senegal jest przykładem współistnienia daleko poza swoimi granicami” – powiedział abp Waldemar Sommertag, nuncjusz apostolski w Dakarze, który odczytał przesłanie abp Gallaghera. „Ludzie tutaj uważnie słuchają tego, co mówi Kościół” – dodał Polak, będący papieskim przedstawicielem w tym kraju, zauważając, że spotkanie to stanowi „nowy impuls na przyszłość”.

2025-04-11 18:55

Oceń: +4 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Katolicy w islamskim Senegalu i... polski nuncjusz

[ TEMATY ]

Senegal

Moim zdaniem

Ryszard Czarnecki

Archiwum TK Niedziela

Kreślę te słowa daleko od Polski, w kraju, w którym katolikiem jest zaledwie co dwudziesty mieszkaniec . To Senegal w Afryce Zachodniej, dawna kolonia francuska, gdzie ponad 90% obywateli to muzułmanie.

Jestem tu w okresie Ramadanu i po raz kolejny dostrzegam, że wyznawcy islamu traktują swoją religię poważnie: największe korki w stolicy-Dakarze zaczynają się w momencie, gdy następuje oficjalny zachód słońca, bo wtedy wszyscy spieszą do domów, aby przerwać post, który obowiązuje właśnie do zmierzchu. Szanuję stosunek tych ludzi „na serio” do swojej wiary. A zwolennikom pryncypialnej i bezmyślnej laicyzacji, choćby w Europie można ten przykład dawać do przemyślenia: skoro chcecie ograniczać prawa chrześcijan na Starym Kontynencie, to czy z równą „odwagą” i zaciekłością będziecie dyskryminować muzułmanów czy Żydów?
CZYTAJ DALEJ

Panie! Spraw, aby moja wiara przynosiła obfite owoce!

2025-05-14 16:07

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Magdalena Pijewska/Niedziela

Z wielkoczwartkowej mowy pożegnalnej Jezusa w dzisiejszą niedzielę czytamy tylko wstęp. Jezus w swojej mowie do uczniów skupia się na tym, co było w danej chwili najbardziej dla nich istotne.

Po wyjściu Judasza z wieczernika Jezus powiedział: «Syn Człowieczy został teraz otoczony chwałą, a w Nim Bóg został chwałą otoczony. Jeżeli Bóg został w Nim otoczony chwałą, to i Bóg Go otoczy chwałą w sobie samym, i to zaraz Go chwałą otoczy. Dzieci, jeszcze krótko jestem z wami. Przykazanie nowe daję wam, abyście się wzajemnie miłowali, tak jak Ja was umiłowałem; żebyście i wy tak się miłowali wzajemnie. Po tym wszyscy poznają, że jesteście uczniami moimi, jeśli będziecie się wzajemnie miłowali».
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV: indoktrynacja jest niemoralna

Katolicka Nauka Społeczna powołana jest do dostarczenia kluczy interpretacyjnych, które wprowadzają dialog między nauką a sumieniem, dając tym samym zasadniczy wkład w wiedzę, nadzieję i pokój – wskazał Ojciec Święty podczas spotkania z członkami Fundacji Centesimus Annus Pro Pontifice. W Rzymie odbywa się doroczna międzynarodowa konferencja i zgromadzenie ogólne.

Indoktrynacja jest niemoralna, gdyż „uniemożliwia krytyczne myślenie, narusza świętą wolność sumienia – nawet jeśli jest ono błędne – i zamyka się na nowe refleksje, bo odrzuca ruch, zmianę, ewolucję idei wobec nowych wyzwań” – powiedział Papież. Nauczanie Kościoła zaś jest poważną, spokojną i rygorystyczną refleksją; ono chce nas nauczyć jak zbliżać się do sytuacji i do ludzi. „To właśnie poważne podejście, rygor i spokój są tym, czego należy uczyć się z każdej doktryny – również Katolickiej Nauki Społecznej” – dodał Leon XIV.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję