Reklama

Kultura

35. Rocznica I Pielgrzymki Papieża

Muzyka według świętego

Jaką muzykę lubił, jakiej słuchał św. Jan Paweł II? Słuchał kolęd, muzyki sakralnej i liturgicznej, a także klasycznej. Jego ulubionym utworem była „Barka”, często wykonywana podczas pielgrzymek do Polski. Ulubionym utworem był też „Beatus vir”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Beatus Vir” opus 38, czyli psalm na baryton solo, chór i wielką orkiestrę, został zamówiony u Henryka Mikołaja Góreckiego jeszcze przez kard. Karola Wojtyłę dla uczczenia 900. rocznicy męczeńskiej śmierci krakowskiego biskupa Stanisława, później ogłoszonego świętym. Ale kompozytor stworzył go już po wyniesieniu Karola Wojtyły na stolicę apostolską. W rezultacie prawykonanie dzieła odbyło się w czerwcu 1979 r., podczas pierwszej pielgrzymki Papieża do Polski. Orkiestrę i Chór Filharmonii Krakowskiej poprowadził sam kompozytor.

Ojciec Święty, któremu dzieło zostało dedykowane, publicznie podziękował Góreckiemu za dostarczenie „tak głębokiego doznania”. Wzruszony Górecki zapamiętał ten dzień na zawsze, zaznaczając wielokrotnie, że było to najważniejsze wydarzenie w jego życiu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Przyjęcie zamówienia od kard. Wojtyły, a tym bardziej decyzja o ukończeniu kompozycji w czasie, kiedy został on już wybrany Papieżem, przysporzyły Góreckiemu wielu kłopotów natury politycznej i ostatecznie przypieczętowały jego rezygnację ze stanowiska rektora katowickiej Wyższej Szkoły Muzycznej.

Jak najliczniejsze smyczki

Reklama

Postać św. biskupa Stanisława ze Szczepanowa Papież otaczał szczególna czcią. Historia tego świętego, który został okrutnie zamordowany za to, że odważył się oskarżyć króla o nadużywanie władzy, nabrała dla Polaków w latach 70. nowego wymiaru, nawiązywał do Kościoła będącego w konflikcie z państwem. Ojciec Święty wielokrotnie przywoływał te wydarzenia w czasie pielgrzymki.

Jak pisano – dzieło „Beatus Vir”, skomponowane na olbrzymi zespół chóru, orkiestry „z poczwórnym zespołem instrumentów dętych” oraz „jak najliczniejszymi” smyczkami – było forma medytacji o duchowości Stanisława ze Szczepanowa. Kontemplacją tego, co działo się w sercu Świętego w czasie rozgrywania się tragedii. Tekst kompozycji Górecki zaczerpnął z Księgi Psalmów, tytuł zaczerpnął z Psalmu 33.

W „Beatus Vir”, podobnie jak w poprzednich dziełach Góreckiego, takich jak „Ad Matrem”, czy II Symfonia Kopernikowska, tekst determinuje charakter muzyki. „Beatus…” został zaplanowany jako pierwszy z kilku utworów, które mają stanowić cykl „Sancti Tui Domine florebunt sicut liliom”. Kolejną częścią cyklu inspirowanego życiem Świętych jest „Kantata o św. Wojciechu Salve Sidus Polonorum”, op. 72 ukończona w 2000 r.

Dedykowane Papieżowi

„Beatus…” nie jest jedynym utworem dedykowanym Papieżowi. Kilkanaście lat po jego skomponowaniu powstał utwór „Totus Tuus”, napisany z okazji trzeciej pielgrzymki Ojca Świętego do Polski. Wykonano go wtedy na placu Zwycięstwa, dziś Piłsudskiego w Warszawie. To dzieło jest chyba jednym z bardziej, jeśli nie najbardziej znanym jego utworem chóralnym, a capella.

Reklama

Tytuł, w tłumaczeniu: „Cały Twój”, to motto Jana Pawła II, często przez niego przywoływane. Jak tłumaczył sam Papież, zaczerpnął je z „Traktatu o prawdziwym nabożeństwie do Najświętszej Maryi Panny św. Ludwika Marii Grignion de Montfort”. Jak pisał w „Darze i tajemnicy”, „rdzeń prawd teologicznych, które w tym traktacie się zawierają, jest bezcenny”. Jak potem oceniano, tekst „Totus Tuus”, stworzony przez poetkę Marię Bogusławską, a poruszający wątki maryjne, były Janowi Pawłowi II bardzo bliskie.

Wiemy, że Jan Paweł II upodobał sobie pieśni – zarówno Maryjne i religijne („Z dawna Polski Tyś królową”, „Czarna Madonna”, „Bóg jest Miłością”), ale i góralskie, które zawsze go wzruszały („Wsyćka se Wom życom”, „Życymy, życymy”). Jego ulubionym utworem była jednak „Barka”, często wykonywana podczas pielgrzymek do Polski.

Zaśpiewali „Barkę”

Melodię „Barki” zaczerpnięto z południowoamerykańskiej pieśni „Pescador De Hombres”. W latach 70. tekst do niej napisał salezjanin ks. Stanisław Schmidt. „Właśnie ta oazowa pieśń wyprowadziła mnie z Ojczyzny” – mówił Papież przed 23 laty. po zakończeniu jednej ze Mszy św. w sierpniu 2002 r., gdy zgromadzeni zaśpiewali „Barkę”. „Miałem ją w uszach, kiedy słyszałem wyrok konklawe, i z nią, z tą oazową pieśnią, nie rozstawałem się przez te wszystkie laty. Była jakimś ukrytym tchnieniem Ojczyzny, była też przewodniczką na różnych drogach Kościoła”.

Wydana z okazji kanonizacji Jana Pała II płyta „Beatus Vir”, pod honorowym patronatem kard. Kazimierza Nycza, zawiera i tytułowy utwór i „Barkę” i „Totus Tuus”, a także fragment „Tryptyku Rzymskiego” czytanego przez Jana Nowickiego. Jest to zapis koncertu, który odbył się 13 maja 2011 r. w archikatedrze warszawskiej. Dzień nie był przypadkowy, właśnie wtedy minęło 30 lat od zamachu na Jana Pawła II i od jego cudownego ocalenia. Nieco wcześniej odbyła się beatyfikacja Ojca Świętego.

2014-06-17 12:44

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Natchniony poeta jazzowego fortepianu

Kiedy do melomanów nieskoncentrowanych na jednym gatunku muzyki dociera informacja, że niebawem Polskę odwiedzi artysta, którego nazwisko jest jednym z najbardziej pożądanych przez organizatorów koncertów i festiwali, to można mówić o wielkim szczęściu. Co zatem mają czynić melomani, gdy taka informacja płynie na fali wspaniałego albumu, który staje się forpocztą czekających nas niebawem emocji? Chyba można mówić o szczęściu do kwadratu, bo Brad Mehldau, chyba najwybitniejszy obecnie obok Vijaya Iyera intelektualista jazzowego fortepianu, zagra w Warszawie 7 lipca br. w ramach popularnego festiwalu Warsaw Summer Jazz Days. Tajemnicą poliszynela jest również to, że organizatorzy zabiegają o jego koncert we Wrocławiu, gdzie ma w listopadzie zagrać z orkiestrą swoją nową kompozycję. Z tym większą radością informujemy, że „Niedziela” dotarła do nowej płyty artysty, zatytułowanej „Seymour Reads the Constitution!”, i dzielimy się entuzjastyczną opinią na jej temat. Album ma właśnie swoją oficjalną premierę i zapewne będzie wielkim zaskoczeniem dla tych, którzy zachwycili się niedawnymi eksperymentami Brada Mehldau z muzyką Jana Sebastiana Bacha i idącymi w ślad za nimi własnymi miniaturami inspirowanymi dziełem lipskiego kantora. O ile „After Bach” to krążek solowy, o tyle „Seymour...” to popis na klasyczne jazzowe combo – czyli trio: fortepian (Mehldau), kontrabas (Larry Grenadier) i perkusję (Jeff Ballard). Krytyk „Chicago Tribune” bardzo precyzyjnie określił ten styl grania, pisząc o albumie słowami: „Trzech instrumentalistów, których łączy wspólna estetyka, a jej gesty wyrażane są delikatnie i z niezwykłą subtelnością, co czyni muzykę tak przejrzystą, że słuchacze mogą rozkoszować się szczegółami faktury i brzmienia”. Osiem kompozycji, w tym zarówno autorskie lidera („Spiral”, „Ten Tune” i tytułowa albumu), jazzowe standardy, ale i zapożyczenia z muzyki pop („Great Day” Paula McCartneya i „Beatrice” Sama Riversa) – to wszystko u Mehldau osiąga nieczęsto spotykane w jazzie nasycenie przy jednoczesnym stronieniu od natłoku nut. Mnie najbardziej zachwyca łatwość, z jaką lider przekracza granice między stylistykami. U Mehldau nie czuje się szwów między jazzem a muzyką klasyczną – współczesną, a ten stylistyczny ścieg jest niezauważalny, choć artysta balansuje jak linoskoczek między nutami i emocjami. Amerykanin należy do tego ekskluzywnego grona jazzmanów, którzy nie muszą ogłaszać z każdą płytą kolejnej jazzowej rewolucji tylko po to, aby skupić na sobie uwagę melomanów. On buduje swoją pozycję kreatywnością i solidnością. Bo taka jest – że odwołam się do słowa zawartego w tytule albumu – jego muzyczna konstytucja. Stąd już zaczynam oddzierać kartki kalendarza, które dzielą nas od jego warszawskiego występu. Fakt, że przywozi do nas właśnie trio, z którym zarejestrował ten album, tylko podnosi mi ciśnienie. Reasumując – znakomity album genialnego pianisty.
CZYTAJ DALEJ

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej niezbędnika katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca.

CZYTAJ DALEJ

Papieski Komitet ds. Światowego Dnia Dzieci przechodzi do Dykasterii ds. Świeckich, Rodziny i Życia

2025-08-13 18:38

[ TEMATY ]

Watykan

Vatican Media

W opublikowanym dzisiaj reskrypcie Leon XIV postanowił, że Papieski Komitet ds. Światowego Dnia Dzieci będzie w kompetencjach Dykasterii ds. Świeckich, Rodziny i Życia. Komitet powołał do życia jeszcze papież Franciszek w celu organizowania wydarzeń poświęconych najmłodszym.

Jako organ podlegający bezpośrednio Papieżowi, Papieski Komitet ds. Światowego Dnia Dzieci przechodzi do Dykasterii ds. Świeckich, Rodziny i Życia. Leon XIV podjął tę decyzję po audiencji udzielonej zastępcy Sekretarza Stanu abp. Edgarowi Peña Parra. Decyzja została ogłoszona publicznie w reskrypcie. W dokumencie – opublikowanym dzisiaj, ale opatrzonym datą 9 sierpnia – zaznaczono, że rozporządzenie należy przekazać obu zainteresowanym instytucjom w celu przeprowadzenia operacji przeniesienia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję